[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:12

Ik volg ook nog.
Je zou met de trein kunnen :j of met vliegtuig. Of met de boot. Of combi trein/boot.

Heb je ook Noord noorwegen/zweden wel eens overwogen? Rustiger met verkeer :j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:15

Ik stem voor noordkaap en Lofoten :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:19

Rond om Mo i Rana is ook gaaf met de fiets.
Nationaal Park saltfjellet ook gaaf

Zelf vind ik de Noordkaap minder maar de rit erheen wel mooi.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:43

O ja, ik had nog niet gezegd welke route ik zou aanraden. Nou, persoonlijk zou ik niet naar het hoge noorden gaan. Om meerdere redenen niet.

- Jij vindt het reizen naar Noorwegen al zo saai. Als je naar het noorden gaat, komt er nog een heel stuk bij.
- In het zuiden heb je al zo'n prachtig landschap, biedt het noorden niet meer van hetzelfde?
- Een deel van je stress was vorig jaar de sociale veiligheid. Ik weet niet of je dan naar dat dunbevolkte noorden moet willen.
- Zowel het noorden als het zuiden hebben de natuur, maar het zuiden heeft echt wel meer cultuur. Voor mij persoonlijk zou dat wel de doorslag geven. En aan jouw kiekjes van vorig jaar te zien kun jij een pittoresk stadje op z'n tijd ook wel waarderen.

O ja, en over die afstand en het saaie landschap in Nedersaksen: kun je niet de trein naar Hamburg nemen en daar verder fietsen? Dat doen wij ook.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:18

Ik vind juist het noorden mega Relaxt en veilig en beslist niet Saai. Maar dat zal smaak gevoelig zijn. Ook vind ik dat je daar juist aardig wat cultuur kunt op snuiven. Meer wildlife tegen komt. En vaak droger weer is. Wel wat koeler.
Ik ben verliefd op Noord Scandinavië. Niet dat Zuid Noorwegen niet mooi is. Maar de rust in het Noorden is heerlijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:07

Ik sluit ook weer aan! Ik heb dit topic vanaf het begin gevolgd en vond het heel prettig lezen!
Ik ben benieuwd naar je nieuwe avonturen!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 22:09

Leuk dat er zoveel mensen enthousiast zijn! Nu moet ik wel haha, anders stel ik mijn fans teleur. :')

De noordkaap staat heel hoog op mijn lijstje, om daarheen te fietsen! Maar dan zou ik dat juist vanaf mijn huis willen doen, heen via de westkust en lofoten van Noorwegen en terug door Zweden deels langs de oostzee. Maar goed, dan ben ik wel wat maanden onderweg. En ik denk dat ik het noorden van Noorwegen absoluut niet saai ga vinden, saai zit hem voor mij niet in monotone landschappen. Saai zit hem voor mij meer in grauwe inspiratieloze dorpjes/steden, veel langs drukkere autowegen en vooral dat als je tijdgebonden bent, ik liever door Scandinavië fiets dan noord-Duitsland. :D
Zo wil ik ook nog een keer de Rijn volgen naar de oorsprong, maar daar zitten ook een paar lange inspiratieloze stukken tussen met veel industrie. Dat is minder erg als je lang de tijd hebt om onderweg te zijn en langer van de mooie stukken kan genieten. Met weinig tijd zou ik geneigd zijn al te starten in Zwitserland.

Dus het noorden van Scandinavië is voor een andere keer, als ik meer tijd heb. Ik denk namelijk ook dat ik snel verliefd zou worden op het noorden. Juist vanwege de stilte en eindeloosheid daar, met nog steeds de ruige natuur, maar minder mensen. <3

Dan de heenweg/terugweg overwegingen naar Noorwegen of terug naar Nederland:
- vliegtuig, is ook gedoe. Fiets moet dan in een doos, zo plat en compact mogelijk, dus stuur eraf, banden, zadel, trappers. Dan in je eentje een fiets in een doos + al je bagage verdeeld over meerdere fietstassen, is best een ingewikkeld gesjouw. Bij aankomst moet je dan de fiets weer monteren en de doos ergens achterlaten voor de terugreis. Uit duurzaam oogpunt vlieg ik ook liever niet zulke korte afstanden, maar ik zie ook niet echt hoe ik dat relatief stressloos ga overleven. :') Oh ja, en 2 jaar terug in Denemarken een jongen ontmoet die zijn dure tourfiets kwijt is geraakt tijdens zijn vliegreis naar Noorwegen. :=
- trein kan inderdaad, al vond ik dat ook heel stressvol 2 jaar terug, intercity werd gecanceld en kon met fiets geen andere ticket meer boeken voor een andere intercity, dus was afhankelijk van regionale treinen die overvol zaten en ook regelmatig vertraging hadden, toen gestrand op Bremen in de nacht.
- flixbus is dan eigenlijk nog het makkelijkste (fiets gaat heel achterop, bagage in laadruim, geen overstap of een duidelijk geplande), maar niet heel comfortabel. Misschien wel comfortabeler als ik hem tot Kopenhagen neem en dan de boot.
- ik kan dus met een vriendin meerijden met de camper, zij gaat met haar moeder naar Noorwegen. Maar als ik heen en terug meerij, heb ik slechts twee weken om te fietsen en ik weet niet of dat genoeg tijd is om de route te doen die ik vanmiddag geplaatst heb. Ik wil vooral geen tijdsdruk voelen als ik ga fietsen, want dan ga ik weer bizarre afstanden fietsen voor het geval er iets misgaat waardoor ik er langer over doe en ik wil juist ontspannen onderweg zijn. Ik kan wel of de heenweg of de terugweg met hen meegaan, maar dan moet ik dus nog een plan maken voor de heen of terugweg die ik zelf afleg.

Nog een aanvulling: het klinkt nu allemaal heel moeilijk. Het is niet dat het ov nemen me tegen zou houden om op fietsreis te gaan, beide keren was het te doen (treinen + flixbus, flixbus naar stockholm en later trein + boot door noorwegen), maar het is wel stressvol en vermoeiend met een volgeladen fiets. Dus ik wil er even goed over nadenken.
Net als dat saai me niet tegen zou houden om door Duitsland te fietsen, maar ik heb voel (nu) niet de behoefte/rust om meerdere landen te doorkruisen, ik wil gewoon weer lekker in de ruige natuur en rust zitten.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 28-06-24 22:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:12

Even out of the box, maar misschien een paardentransport die die kant op gaat? Die hebben vast plek voor een fiets en er rijden volgens mij regelmatig vrachtwagens die kant op.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:16

De Noordkaap zelf is een toeristische trekpleister.
Er is een camperplaats een museum en een restaurant wij hebben er enorm om gelachen :j de kaap zelf is mooi, museum ook leuk. Ik heb er twee films gezien. Een docu over de Sami en een film over de 4 jaargetijden was wel leuk om te zien. Maar ik vind het te overrated.

Afbeelding

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 22:21

BeFunny schreef:
Er is een camperplaats een museum en een restaurant wij hebben er enorm om gelachen :j de kaap zelf is mooi, museum ook leuk. Ik heb er twee films gezien. Een docu over de Sami en een film over de 4 jaargetijden was wel leuk om te zien. Maar ik vind het te overrated.

[ [url=m/thEkcR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh dat zal vast! Maar als je erheen fietst gaat het ook absoluut meer om de reis erheen dan het eindpunt en is het meer het idee dat je naar het noordelijkste puntje reist en vanaf daar weer afdaalt, in plaats van het bereiken van dat specifieke punt.
Wel leuk die films trouwens!

Dieuwke, goh, interessante invalshoek! Maar hoe kom je daar dan achter?

Liften kan ook nog! Ben ooit naar Tsjechië gelift met mijn ex. Maar dat lijkt me met fiets toch wel ingewikkeld. :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:25

Knivskjelodden is dus het noordelijkste puntje. Wel vlakbij de Noordkaap en het is een wandeling wel leuk voor jou om te trailen van 18km. Veel gaver dan de kaap zelf ;)

De films vond ik trouwens wel heeel gaaf, weet niet of die er altijd zijn.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:28

Ja, dat is een goede vraag :o

Misschien kun je wat Scandinavische Bokkers vragen welke transportbedrijven veel naar Noorwegen rijden en die bedrijven bellen of ze plek hebben?

Ik weet bijvoorbeeld wel dat Schaap Tijnje ritten naar Scandinavië doet, maar ik weet niet zeker of ze ook naar Noorwegen gaan.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:55

BeFunny schreef:

Maar weet je, dat is niet erg als je daarop voorbereid bent. Stel, je komt naar Brussel en het eerste wat je wilt zien is Manneken Pis, omdat 'ie zo beroemd is. Dan ben je enorm teleurgesteld als het maar een banketstaaf (haha) klein fonteintje blijkt. Maar als je weet dat het een gimmick is, dan loop je er even langs voor een foto en ga je weer verder. Nou, zo kan die Noordkaap ook zijn. Als je denkt dat je helemaal alleen in de wildernis bent, ver van de wereld, raak je teleurgesteld. Maar je kunt ook zeggen: ik weet dat er toeristenvallen zijn, ik weet dat het daar druk is, maar ik vind het belangrijker om op dat superbijzondere punt geweest te zijn.

En oeh, de bron van de Rijn, dat wil ik ook nog gaan doen! Ik vond het even eng, maar ik bedacht me toen dat er wel meer zijn die dat ooit nog willen. :) Ik vind een stukje industrie bij het Roergebied niet zo'n punt, je bent er zo aan voorbij. Overigens zou ik je Noord-Noorwegen helemaal niet willen afraden (wat je zegt, het moet net zo goed prachtig zijn), maar jij vraagt ons om je te helpen kiezen tussen noord en zuid - en dan weet ik het wel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 08:30

Dieuwke_ schreef:
Even out of the box, maar misschien een paardentransport die die kant op gaat? Die hebben vast plek voor een fiets en er rijden volgens mij regelmatig vrachtwagens die kant op.

Dat is een idee. Hoeft trouwens niet per se een paardentransport te zijn. Ook gewone transportondernemingen zouden een fiets mee kunnen nemen, denk ik.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 08:48

Cycletours, en misschien ook anderen, hebben fietsbussen. Meeste bestemmingen liggen in het zuiden maar geloof dat ze ook enkele ritten naar het noorden hebben. Misschien past dat net?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 13:35

BeFunny, ik zie het op de kaart inderdaad! Maar goed, het noorden is een plan voor na mijn studie als ik 2-3 maanden de tijd heb. Ik zat nu ook al te denken om op mijn trailschoenen te gaan fietsen en mijn renvest mee te nemen, zodat ik ook kan trailrunnen tussendoor. := Daar komt ook mijn behoefte vandaan om meer ontspannen op weg te gaan, niet de hele tijd onderweg op de fiets, maar ook regelmatiger een dagje ergens blijven en de natuur intrekken met de benenwagen.

Musiqolog, er gaat zelfs een eurovelo route naar de oorsprong van de Rijn. EV15, https://en.eurovelo.com/ev15! Die wil ik dus ook nog eens fietsen, maar dan gelijk een doorsteek maken naar Italië en Slovenië, ook een plan voor later als ik meer tijd heb.
Overigens heb ik nergens mensen gevraagd mij te helpen kiezen tussen noord en zuid, dus ik weet niet waar je dat vandaan haalt :+ . Als ik naar Noorwegen ga deze zomer, wordt het sowieso zuid ivm tijd, de route op de vorige pagina is ook in het zuiden en het moet een rondje voorstellen, niet dat ik 1 van de 2 wil doen. Anderen opperde het noorden (wat mag, ik vind suggesties altijd leuk, ook voor eventuele latere plannen). Maar ik lees in je advies best wat aannames over mij en de voorkeuren die ik wel en niet zou hebben. Die naast dat ze voor mij niet kloppen, ik ze ook wat storend vind, want ik heb geen behoefte om sturende adviezen te krijgen over mezelf van iemand die mij niet kent en dan aan de slag te gaan met ze te weerleggen of negeren, maar beide vind ik niet prettig in mijn eigen topic. Dus hoe goedbedoeld ook, prima dat je weer komt volgen, maar ik hoef geen advies met invullingen over mijn reisbehoeften.

Thami, zij organiseren 1 fietsreis naar Noorwegen, met vliegtuig, maar dat is een heel inclusief georganiseerd plan. Dus daar heb ik ook niet zoveel aan. Belachelijk trouwens, meer dan 2000,- voor een georganiseerde fietsreis van 8 dagen. Hoe kan je iets heel goedkoops en duurzaams duur maken. :') Wel thanks voor het meedenken!

Ik neig nu naar augustus de 13e meerijden met de camper naar Noorwegen en dan het voor de terugweg aan te kijken en 'winging it', misschien dat ik rond dezelfde tijd dat zij teruggaan, ik ook weer redelijk ver terug ben. En anders pak ik vanaf Oslo de boot naar Kopenhagen, vind ik ook leuk om eens te zijn, en dan via de eilanden naar Duitsland te fietsen en vanaf Hamburg de trein.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 13:48

Supergaaf dat je weer van plan bent om met de fiets op pad te gaan. Ik vond het fantastisch om je reis van vorig jaar te volgen, dus ik geniet alvast mee van de voorpret voor dit jaar. Heel leuk! *\o/*

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 15:54

Wat gaaf dat je weer gaat fietsen. Volg ook weer. Alleen voelt onze eigen fiets vakantie van afgelopen weken dan wel heel kneuterig, dat was naar de Waddeneilanden :') . Ach wie weet, durven we ooit ook nog eens zo’n wat groter avontuur aan :j .

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 15:56

Sharani schreef:
Wat gaaf dat je weer gaat fietsen. Volg ook weer. Alleen voelt onze eigen fiets vakantie van afgelopen weken dan wel heel kneuterig, dat was naar de Waddeneilanden :') . Ach wie weet, durven we ooit ook nog eens zo’n wat groter avontuur aan :j .

Joh, jullie zijn gaan fietsen terwijl je ook de auto of het vliegtuig kon pakken. Weet je hoe stoer je dan al bent! Het is geen wedstrijd wie het verste komt hè.

Edit: niet het vliegtuig naar de Waddeneilanden natuurlijk. :+ Ik bedoel dat je ook een veel makkelijker, ander soort vakantie had kunnen vieren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:07

Ik schuif ook weer aan. Fysiek kan ik het absoluut niet meer maar de fietsvakanties die ik heb gehad waren avontuurlijk, uitdagend en om nooit meer te vergeten ervaringen.

Wat betreft de route kan ik je niet helpen. Misschien kun je zuidelijk gaan en dan binnendoor kronkelen over de grens belgie, duitsland, frankrijk, zwitserland.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:13

Afbeelding

Ik bedoelde niet hun georganiseerde reizen, maar het losse busvervoer. Maar volgens mij heb je al een goede oplossing gevonden zo, klinkt als een goed plan!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:23

@Musiqolog: dat is zeker zo. Je moet ergens beginnen met fietsen toch? En het eiland hoppen was best avontuurlijk met alle stuk gaande en op zandbanken lopende boten _O- .

Ik vind het echt super inspirerend om volgtopics zoals deze en die van jou te volgen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:52

musiqolog schreef:
Sharani schreef:

Joh, jullie zijn gaan fietsen terwijl je ook de auto of het vliegtuig kon pakken. Weet je hoe stoer je dan al bent! Het is geen wedstrijd wie het verste komt hè.

Edit: niet het vliegtuig naar de Waddeneilanden natuurlijk. :+ Ik bedoel dat je ook een veel makkelijker, ander soort vakantie had kunnen vieren.

Helemaal eens met Musiqolog.
En wat is er mis met de waddeneilanden? Jullie waren lekker eropuit met de fiets. En daar gaat het om.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:54

Super leuk dat je weer wil gaan fietsen, ik volg graag weer mee!

En inderdaad, waarom zouden de Waddeneilanden 'minder' zijn? Ze zijn super mooi en juist een dik compliment dat je het gewoon zo lekker dichtbij zoekt!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:10

Je zou ook een Flixbus kunnen nemen naar Aalborg, dan naar Hirtshals fietsen en dan vanaf daar met de boot richting Oslo. Dan pak je een klein stukje Denemarken mee en ben je relatief snel in Oslo.

Mooie plannen in ieder geval weer!