[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 10:13

Ze mag altijd mijn bakje uitlikken, maar nu had ik de bak waar de kwark in zat gebruikt. Normaal gesproken wil ze dat niet, had het neergezet voor Coco. Nu was ze dus toch naar die bak gegaan, met haar hele hoofd erin.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 16:46

Zijn er hier mensen met ervaring met oppas voor huis en dieren? Ik zou graag eind maart een week naar Nederland gaan, maar dan moet er natuurlijk wel iemand voor de paarden zorgen en eventueel de honden.
Ik lees wel goede ervaring met iemand vinden via trusted house sitters, maar ook weer slechte. Vind het toch spannend om de zorg over te dragen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:14

Tinka, je zou die vraag eens kunnen stellen op de site "Nederlanders in Frankrijk ". Ik ben zelf geen lid van die site, maar wellicht dat zij iemand weten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:36

Ik ben lid van huizen oppasser , daar zie ik ook best veel interessante mensen langs komen. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik zelf nog niet opgepast heb en ook nog niemand nodig, tot nu toe heb ik ofwel mijn oom en tante of een gepensioneerd vriend met zijn vriendin in ons huis gehad.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 18:12

Ik had al wel veel reacties op zo'n huizen oppas groep op Facebook, maar hoe weet ik dan of zo'n persoon betrouwbaar is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:56

Soms staan er referenties bij volgens mij.

Maar geen vrienden of familie in Nederland die graag eens zouden willen ruilen?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 19:07

Nee niet echt

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 17:19

Afbeelding

De 3 modder monsters. Wat een bende op de wei, hopelijk droogt het de komende dagen een beetje op, dan wordt er droog weer voorspeld.
Vandaag weer naar Castres geweest voor nieuwe banden voor Milko zijn fiets. Hopelijk gaan deze niet zo snel lek.
We zijn ook naar de Gifi geweest, was ik nog nooit geweest. Erg leuke winkel, heel groot, en er was uitverkoop.

Aline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:35

Stille meelezer en genieter van jullie mooi frans plek. Via Nederlanders in Frankrijk kwam ik paar week terug de sites: https://voor-elkaar.net/ en https://huizenoppassite.nl/ tegen. Ik zit er over te denken om me bij een van beide aan te melden als oppasser. Maar voor nu geen idee dus nog hoe en of het werkt. Wat voor mensen erop zitten maar dacht post het even voor je.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 19:28

Zag vandaag deze plekken bij mijn ruin, tussen zijn manen. Er zaten heel veel dikke gele, droge korstjes op, die heb ik weg gekrabd. Typisch is dat mijn merrie een paar weken precies hetzelfde had, op dezelfde plek ook.
Ik denk zelf dat het van teken komt, daar stikt het hiervan. Maar die zitten meestal op het hoofd. Ze liggen graag op de afgemaaide varens te slapen. Ik heb niet het idee dat het jeukt.
Het lijken echt bijtplekken, zou een ander beest dat nog kunnen veroorzaken, iemand die het herkent?

Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 19:30

Ik weet het niet,maar ik dacht dat het vet is. Ik krabde het ook altijd weg.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 20:07

Misschien ringworm/rainrot.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 21:57

Rainrot is het niet, het zijn echt kleine gaatjes waarbij hij door iets gebeten is, en alleen die ene plek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:18

Tinka schreef:
Rainrot is het niet, het zijn echt kleine gaatjes waarbij hij door iets gebeten is, en alleen die ene plek.

Het gekke is dat het in mei weg is, althans bij mijn paarden. Het was ook altijd na de winter en er was ook altijd veel vet en een soort roos zoals bij jouw paarden. Ik heb er nooit veel aandacht aan besteed. Er is spul dat ik erop deed, gehaald bij de dierenarts en dan was de jeuk weg .

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:28

Tinka schreef:

Dit zijn geen typische bijtwonden. Ontstekingen maken ook gaatjes.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:54

Ik had bij mijn fjord met cushing ook gaatjes. Volgens DA zou het toen komen door de extreem dikke vacht die de huid verstikte waardoor er zulke ontsteking wondjes kwamen. Scheren was de oplossing en dan waren de plekken ook in rap tempo weg.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 07:27

Het zit echt helemaal tussen de manen in en is heel droog, niet vet en niet vochtig. Ik weet hoe rainrot eruit ziet, niet zo dus. Kleine plekken van teken geven ook zo'n gastje, haal er dan ook vaak een teek vanaf. Alleen raar dat het dan heel veel teken bij elkaar geweest moeten zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:27

Soms zitten teken wel op een kluitje dus het kan wel. Bij de schapen zie je het best goed als er veel teken bij elkaar zitten, in de manen zal het minder opvallen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:30

Ik herken dat wel, ben er echter nooit achter gekomen wat het was. Bij mij waren het echter zeker geen teken. Vermoedelijk toch eerder een (bacteriele) huidinfectie rond de ruiperiode, of de weer wakker wordende hongerige knutjes.
Heb ook wel eens gelezen dat bepaalde wormen uit knutjes dit kunnen veroorzaken (Equine onchocerciasis) maar dat werd me ook niet heel duidelijk. Mijt heb ik ook nog wel eens aan gedacht.
Voor de zekerheid ontwormde ik dan toch nog maar een keer en uiteindelijk ging het altijd weer vanzelf weg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:35

Precies Sizzle, ik sluit me aan bij jouw verhaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:37

Misschien nog relevant om erbij te zeggen dat mijn paard ook in Frankrijk stond (Elsass).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:38

Die van mij in de Limousin. Hadden en hebben veel behang.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:45

Mij nog niet opgevallen bij 1 van mijn paarden, natuurlijk ook goed bedeeld qua manen over het algemeen.

Maar sowieso behandel ik met een pour-on voor mijt, waarvan ik weet dat teken/wormen/ander ongedierte etc het ook niet leuk vinden.

Ik zou die manenkam als ik hem zie inspuiten met natuurazijn, lekker inwrijven op de manenkam en klaar.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:11

pien_2010 schreef:
Die van mij in de Limousin. Hadden en hebben veel behang.

De mijne hebben weinig behang. Ze zijn gestuct (op dit moment met modder ;-) )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:30

Mijn paard had nauwelijks haar, die keek je zelf in de winter haast zo op de huid. Dus daar zal het niet aan gelegen hebben :D