Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:29

@Diel & Fangio jaaa was uiteindelijk om 12 uur thuis :+

@Myra waar ga je heen in zweden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:32

Ik ga studieplan ook eens in de gaten houden. Nu ik gestopt ben met mijn studie iig genoeg tijd om te leren!

Verder druk met solliciteren. En net een vacature tegen gekomen voor werk in Zweden. Dus morgen gelijk sollicitatiebrief schrijven en sturen *\o/* Niet geschoten is altijd mis tenslotte...

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:41

@ Idinn, had jij niet iets met laboratoriumtechniek ofzo gedaan al? Anders is het misschien ook interessant om naar de emigratiebeurs te gaan? Eures staat daar ook onder andere, met een vrij groot baan aanbod etc. De link voor gratis tickets werkt volgens mij nog steeds.

@ Kirri, nouja, het had erger gekund natuurlijk, maar alsnog niet heel fijn als je de volgende dag moet werken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:20

Ja Biologie en medisch laboratoriumonderzoek idd. Tickets voor de emigratiebeurs heb ik idd ook al in de mail staan! Wilde daar zeker naartoe gaan dit jaar :j

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:06

Misschien kom ik je nog wel tegen dan ;)

Ga trouwens volgende week aan een cursus Frans beginnen van Assimil, dat schijnt ook een goede methode te zijn om talen te leren, maar verder nog geen ervaring mee.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:12

Ja ik moest gewoon om 7 uur op, deed wel zeer :')

Ik ga op naar de emigratie beurs op de 7de :j

Fangio leuk dat je frans gaat leren!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:36

Ik ga de zondag denk ik. Waren van plan om vrijdagavond al richting utrecht te gaan en hebben een hotel daar geboekt voor het weekend. Maar ik denk dat het leuker is om zaterdag de stad in te gaan en dan zondag naar de emigratiebeurs ipv andersom. Heb het idee dat er op zondag niet zo veel te doen is in Utrecht.

Ja, heb een cursus frans gekregen voor m'n verjaardag, dus na de examens eens aan beginnen xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:20

Ja geloof dat Utrecht enkel koopzondag heeft aan begin/eind van de maand. Dan kan je beter zaterdag lekker de stad in!

Bij studieplan is Zweeds voor beginners nu €175. Dat is qua prijs denk wel prima toch? Want dan ga ik die denk eens in huis halen binnenkort.

Waarschijnlijk ga ik ook de zondag, zou met paar collega's gaan en die moeten de zaterdag denk gewoon werken.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:44

Utrecht heeft elke zondag koopzondag tegenwoordig (winkels zijn niet verplicht om open te gaan, maar veel winkels zijn dat wel).

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:03

@ Idinn, volgens mij heb ik er ook zoiets voor betaalt een paar jaar geleden (heb nu ook meteen reclame voor studieplan talencursussen onder dit topic :P )

Wel goed om te weten dat ze tegenwoordig ook op zondag open zijn, misschien voor een volgende keer ofzo. Denk dat we nu de planning zo gaan houden, waarschijnlijk gaan we op de emigratiebeurs niet al te laat klaar zijn en dan kunnen we weer een beetje op tijd richting huis. Het is ongeveer 2,5 uur rijden naar vriendlief en dan nog eens 1,5-2 voor mij naar huis, dus zou wel fijn zijn om nog een beetje op tijd thuis te zijn.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:07

Haha nou oke 12 uur is nog enigszins te overzien :+

Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik naar de beurs ga. Heb al wel de kaartjes in mn mailbox, maar moet nog even kijken of ik iemand mee kan krijgen en of ik eigenlijk wel kan :+

Studieplan klinkt wel goed. Binnenkort ook maar een beetje in de gaten houden. Ik leer(de) met Memrise en livemocha. En ik kwam van de week deze website tegen: http://www.swedishpod101.com Heb er nog niet heel uitgebreid naar gekeken, maar het komt erop neer dat er dialogen worden gehouden waarbij alles stukje voor stukje vertaald/uitgelegd wordt. Het eerste gesprekje klonk best oke en de reacties eronder zijn positief. Voordeel is dat je niveau's kunt instellen :D

Heb voor school een opdracht wat betrekking heeft op cultural design. Land uitkiezen en een merk en een website ontwerpen waar 100% rekening is gehouden met de cultuur en gebruiken van dat land. Ik heb weer kriebels <3

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:32

*\o/* Nog 12 nachtjes slapen...

Wel gemengde gevoelens, weet dat ik bepaalde mensen/dieren mega ga missen. Maar heb er tegelijk ook ontzettend veel zin in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:06

Het zal idd wel dubbel zijn! Een nieuw avontuur tegemoet, maar helaas ook wat achter laten.

Ik heb pippi langkous reclame nu hier staan :')

Begin te twijfelen tussen studieplan of NHA met begeleiding en dan direct combi met gevorderden cursus. Wel wat duurder, maar kan dan wel huiswerk inleveren. Als je dan na afloop een certificaat aanvraagt stelt die van NHA toch iets meer voor (je moet dan voldoendes halen voor je huiswerk tenslotte).

Lastig :+ Even goed met elkaar vergelijken.. als ik er echt niet uitkom dan gewoon via studieplan!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:10

ikke weight watchers :')

Komt dichtbij Gaby!! hoe lang duurde het voordat jij je persoonsnummer kreeg? nu definitief een antwoord : 12 tot 18 maanden gaat het duren :\

Ik zit heel erg in dubio, gewoon gaan zonder nummer, dan kan ik sowieso een jaar blijven. Het wordt dan wel heel lastig om een baan te vinden :(

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:58

Ik heb die van studieplan gedaan, maar dat was omdat ik voordat ik m helemaal af zou hebben al naar Zweden zou gaan, dus ik zou dat certificaat toch niet op tijd kunnen halen, dus voor mij was het geen meerwaarde, als het dat voor jou wel is, is het het verschil misschien wel waard.

@ Gaby, ik vond mensen missen wel meevallen, die kan je whatsappen/skypen als je ze wilt spreken, dieren vond ik persoonlijk erger omdat je daar echt geen contact meer mee hebt.

@ Kirri, jij doet de aanvraag als zijnde vriendin van een Zweed toch? Ik weet niet of je een beetje een gewild beroep hebt, maar anders zou je op zoek kunnen gaan naar een baan en op basis daarvan je persoonsnummer kunnen aanvragen? Of mag je geen 2 procedures tegelijk hebben lopen? Daar heb ik geen idee van moet ik zeggen. Heb wel al vaker gehoord dat het soms zo lang kan duren als je op basis van een Zweedse relatie gaat, eigenlijk te gek voor woorden =S
Zonder nummer kun je wel echt heel weinig, denk ook even aan hoe je het gaat regelen met je ziektekosten e.d. dan... Klote situatie

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:14

Kiri wel raar eigenlijk, als je vriend een goeie baan heeft en jullie beide kan onderhouden zie ik niet echt een probleem? Maar inderdaad misschien alvast opzoek naar een baan en via daar je persoonsnummer aanvragen? Of toch in een andere plaats, kans dat je hem daar zo hebt..

Gaby, dat missen vond ik ook erg meevallen maar ik heb mn paarden en katten mergenomen en zit hier met mn moeder, jij gaat alleen toch? Mijn vader en zusje zitten wel nog in nl en derest van de familie maar we skypen/whatsappen regelmatig. Ook vlieg ik af en toe die kant op.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:10

ja klopt, we zijn zelfs verloofd :+ hij heeft juist een hele goede baan, zelfs zijn baas heeft garant gestaan dat hij nog zo veel jaar kan blijven

Ik heb een pret opleiding gedaan, nog nooit zo veel spijt van gehad als nu haha (Paardenhouderij 4)
zelf heb ik ook mijn WFT (Wet op Financieel toezicht) Basis en Zorg maar daar heb ik niks aan buiten Nederland :/

Ja ik werk voor een zorgverzekering, dus dat komt helemaal goed, ik weet perfect waar alle addertjes zitten :P

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:10

Ik ga helemaal alleen en weet dat ik in het begin weinig internet zal hebben (al zoek ik wel wifi-spots op natuurlijk). Maar zeker in het begin zijn appen/skypen niet vanzelfsprekend.

kirri schreef:
Komt dichtbij Gaby!! hoe lang duurde het voordat jij je persoonsnummer kreeg? nu definitief een antwoord : 12 tot 18 maanden gaat het duren :\

Ik kom 3 feb daar aan en ga op 4 feb naar Skatteverket. Aangezien ik al een baan heb is de verwachting dat ik dat nummer binnen een paar dagen heb. Fingers crossed...

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:26

Even huilen de vlucht die we wouden boeken is vol..

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:07

Die naar stockholm of die naar gallivare? Anders kun je er toch nog een paar daagjes stockholm van maken misschien?

Eigenlijk toch krom he, dat het een zo lang moet duren en het andere binnen een week geregeld kan zijn. Je zou toch zeggen dat het om dezelfde instantie gaat die diezelfde nummertjes uitdeelt :+ Maar zo simpel is het nooit... Wat dat betreft kunnen ze in Zweden ook echt wel heel bureaucratisch zijn vind ik.
Maargoed, tegen datzelfde liep ik ook wel een beetje aan toen ik naar Belgie verhuisde. Gemeentehuis afdeling waar ik moest zijn zou open zijn van 8 tot 12, kom daar om half negen binnen, vertellen ze doodleuk dat de nummertjes op waren dus dat ik morgen maar terug moest komen. Bleek dus dat ze iedere ochtend om 8u 100 nummertjes uitgaven die dan vervolgens binnen 10 minuten op waren omdat alle emigranten daar kwamen een nummertje voor zichzelf + de buurman + hun tante + hun zwager en ga zo maar door haalden. Sta je dan met je goede gedrag :+

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:27

@Michelle_96: Welke vlucht? En waar probeerde je te boeken?

@Fangio: Ja, bureaucratie kennen ze wel...

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:30

gabyfedde schreef:
@Michelle_96: Welke vlucht? En waar probeerde je te boeken?

@Fangio: Ja, bureaucratie kennen ze wel...

Van schiphol tot gallivare.. maar ik heb hem nu geboekt maar is wat met de betaling fout gegaan dus nog gezeur :(

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:37

Goedkoper is het om gewoon bij de maatschappijen zelf te boeken. Scheelt een hoop geld. Zowel Norwegian/SAS/KLM en NextJet zijn prima online te boeken.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:00

met all mijn vluchten naar Göteborg met klm ben ik al bijna een gold member haha _O-

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:05

Heb je al vluchten gratis gekregen door middel van je airmiles :D? Wat ontzettend balen van je persoonsnummer zeg, schiet niet op...

Buiten je betaling om staat de vlucht nu toch wel vast Michelle? Hoop dat het snel geregeld is :)

Aaah Gaby, aftellen :D Het blijft wel een beetje dubbel inderdaad, maar het wordt tegelijkertijd vast ook onwijs gaaf!