Bij Transavia zijn ze redelijk streng met de bagage en terecht. Als ex-stewardes weet ik wat de gevaren zijn van handbagage die zwaarder is dan 5 kilo.....
Tijdens turbulentie kunnen de headracks boven de passagiersstoelen open klappen, dan kan er dus bagage uitvallen. Wanneer deze bagage zwaarder is dan 5 kilo en je dit dus op je hoofd/nek krijgt kan dit nare gevolgen hebben.
Een ander iets is dat een vliegtuig vrij precies beladen moet worden..... Alle gewone koffers worden ingecheckt en gewogen, hiervan tellen ze dus alle gewichten bij elkaar op. Op basis hiervan word de hoeveelheid kerosine/brandstof berekend voor de vlucht. Er vanuitgaand dat er ong. 180 passagiers aan boord gaan met een maximum van 5 kilo handbagage per persoon. Stel je voor dat al die mensen 3 kilo handbagage teveel aan boord meenemen dan heb je dus 540 kilo teveel aan gewicht mee aan boord. Het lijkt niets maar in werkelijkheid is dat veel gewicht. Uiteraard word dit altijd ingecalculeerd maar ik wil er alleen mee zeggen dat dit dus 2 redenen zijn dat ze behoolijk streng op handbagage zijn.
Soms knijpen ze aan de incheckbalie een oogje toe, dan heb je mazzel.
Wat ik me alleen afvraag, je hebt het alleen over handbagage, is dat het enige wat je meeneemt het vliegtuig in? Zo ja, dan kun je ook gewoon dat koffertje in laten checken, ben je gelijk van al het gezeur af
Je doet dan gewoon in een andere tas je echte handbagage, zoals breekbare spulletjes enzo.........