welke talen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Re: welke talen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:41

iloveyah87 schreef:
soms zie je echt dat mensen talen kennen en dan denk ik waar leer je dat of hoe kom je daarop om dat te gaan leren hihiihih

Heel veel mensen noemen hier talen waarvan ze misschien 3 woordjes opgepikt hebben of een zin uit kunnen spreken. Dat noem ik geen talenkennis en niet waardig genoeg om hier te noemen als zijnde een taal die je spreekt.

Verder kan ik alleen voor mezelf schrijven, wat betreft een taal spreken die je niet standaard in je vakkenpakket hebt op de Mavo zeg maar Haha!

Ik leer Fins omdat ik verliefd ben op Finland, daar vrienden heb en daar zo vaak als mogelijk bivakkeer. Leek me handig de taal te spreken en het is een hele mooie taal om te horen. Vervolgens leek het het bedrijf waar ik werk een goed idee om me Fins te laten leren, omdat zij de taal in huis willen hebben, sinds we een Fins filiaal geopend hebben. Dus vandaar.

Ben ook benieuwd hoe en waarom anderen niet-standaard talen leren!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 11:50

ik woon dus op cyprus en hier spreken ze allemaal turks dus na 7 maanden hier werken en 6 maanden een vriend te hebben die geen engels spreekt, spreek ik al een aardig woordje turks. vroeger was ik nooit goed in engels op school maar hier praat ik dus ook vrij veel engels. en daardoor is me engels ook heel wat opgekrikt... me moeder heeft vroeger in italie gewoond. toen ik 7 jaar was heb ik ook een jaar italiaanse les gehad. weet er nu niet meer zo heel veel van maar als me moeder aan de telefoon zit begrijp ik wel waar ze het over hebben. duits spreek ik ook een aardig woordje doordat ik vroeger altijd bij me tante bleef logeren in de zomer vakantie en zij verhuurt appartementen aan jaaaaaaaa duitsers. en aangezien me tante nooit veel tijd voor me had werd ik opgescheept met de kinderen van de huurders...
arabisch ken ik een heel klein beetje. hier wordt ook arbisch gesproken en ik had in nederland veel marokaanse/turkse vrienden. en dan vang je het 1 en ander op...

uhmm ja en frans 3 jaar lang opschool gehad.. weet er ook niet meer zoveel van.. alleen verstaan lukt nog wel een beetje en de standaard zinnetjes...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:53

Nederlands en engels vloeiend, duits redelijk, spaans ook redelijk, zowel spreken, schrijven als lezen.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:53

Nederland en Frans vloeiend.
Met Engels en Duits heb ik wat meer moeite , maar ik kan het wel begrijpen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 02:41

Nou mijn Engels is echt vloeiend hoor Ja (wat je dan weer helemaal niet kunt zeggen van mijn frans) Heb al vaak genoeg Engelsen gehad die me vroegen of ik Iers was (het favoriete accent, ik doe ook pshy Engels en plat Amerikaans en een heel klein beetje australië Haha! ).
Mijn Italiaans vind ik zelf heel behoorlijk gezien de tijd die ik maar in Italië heb doorgebracht. Hangt er maar van af hoe snel je iets oppikt, hoeveel tijd je erin doorbrengt etc.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:21

ik spreek vloeiend Nederlands, goed Engels.
verder spreek ik een aardig woordje Spaans( door 3 cursussen en vakanties) en is mijn Duits ook aardig.
Frans is te ver weggezakt om te zeggen dat ik het echt spreek, ik heb er kennis van;)

Artemide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:55

Vloeiend: Nederlands, Engels, Frans.
Basiskennis/woordenschat: Pools en Russisch [ik studeer het, zit nog maar in het 1e jaar, maar ik kan me zeker wel goed uit de slag trekken]
Een heel klein beetje: Duits, ooit op school geleerd maar echt vloeiend kan ik het niet spreken, begrijpen wel.

Het hangt er ook vaak van af. Als ik een week in Duitsland zou verblijven zou mijn Duits toch al weer wat beter op peil zijn dan het nu is bijvoorbeeld. Hoe vaker je een taal gebruikt & leest hoe meer er 'van blijft hangen' ook.
Wil ook ooit nog een poging doen om wat Spaans te leren en evt gebarentaal.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:23

Vloeiend: Nederlands en Engels

En een heel klein beetje Frans en Duits

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:23

Vloeiend: Nederlands, Engels, Duits
Goed: Spaans en Frans.

Nu wil ik alleen nog Mandarijns leren ooit Lachen

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:25

Ik spreek vrij goed Nederlands, Engels en Duits.
Spaans verstaan gaat ook nog redelijk, en Frans tsja, dat hoor ik te kunnen na 5 jaar.. Clown
Maar ik ben van plan om mn Spaans weer op te frissen met een cursus Spaans.

edit: Ik spreek ook nog een paar woordjes Joegoslavisch.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:26

Ik spreek buiten Nederlands, bijna vloeiend Engels en Duits.
Frans begint een beetje te komen.
En ook spreek ik een enkel woordje Spaans en Grieks.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:12

Was veregten te vermelden dat Tsalagi in tekens wordt geschreven die elk voor of een letter of een lettergreep staan.
Dat maakt het even anders om het te schrijven en lezen dan een talen die met gewone letters worden geschreven.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:41

Vloeiend engels en nederlands. Italiaans en spaans spreek ik redelijk. Frans matig tot redelijk, duits begrijp ik wel maar spreek ik slecht Vork

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:27

GamblersCup schreef:
iloveyah87 schreef:
soms zie je echt dat mensen talen kennen en dan denk ik waar leer je dat of hoe kom je daarop om dat te gaan leren hihiihih

Heel veel mensen noemen hier talen waarvan ze misschien 3 woordjes opgepikt hebben of een zin uit kunnen spreken. Dat noem ik geen talenkennis en niet waardig genoeg om hier te noemen als zijnde een taal die je spreekt.

Verder kan ik alleen voor mezelf schrijven, wat betreft een taal spreken die je niet standaard in je vakkenpakket hebt op de Mavo zeg maar Haha!

Ik leer Fins omdat ik verliefd ben op Finland, daar vrienden heb en daar zo vaak als mogelijk bivakkeer. Leek me handig de taal te spreken en het is een hele mooie taal om te horen. Vervolgens leek het het bedrijf waar ik werk een goed idee om me Fins te laten leren, omdat zij de taal in huis willen hebben, sinds we een Fins filiaal geopend hebben. Dus vandaar.

Ben ook benieuwd hoe en waarom anderen niet-standaard talen leren!

Ja volgensmij ook... Ik ken ook een paar woordjes Arabisch (ja, nee, hoe gaat het, het gaat goed, ik heet... enzo) en heb op de basisschool Spaans gehad maar daar weet ik ook niet veel meer van. Nog wel wat woordjes, maar grammatica enzo helemaal niet. Dus dat zet ik er ook maar niet bij. Haha!

Wil trouwens Portugees kunnen. Vork

Myrz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:28

ik spreek vloeiend nederlands, engels, duits en frans.
En een beetje arabisch, turks, spaans en papiamento! Clown

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:39

Vloeiend Fries, Nederlands en Engels. Lachen Frans en Duits een beetje, en dan houdt het ook op.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:56

Vloeiend: Nederlands en Duits.
Goed: Frans.
Redelijk: Engels
Beetje: Italiaans en Ivrith (modern Hebreeuws).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:23

@iloveyah78 en GamblersCup: Mijn motivatie voor niet standaard talen is zuiver interesse in talen op zich, niet omdat ik denk ze te gebruiken. Hoewel, ik heb Tsalagi geleerd omdat ik een boek aan het schrijven was over een Cherokee jongen en daar heb ik een en ander in verwerkt. Maar spreken zal ik het niet. Mijn Indiaanse vriend is Muscogee (Creek) en die spreken weer een totaal andere taal!
Doventaal bv intrigeerde me altijd al. Ontzettend handig in lawaaige ruimtes, lijkt mij. Haha!
Fries vindt ik interessant omdat het verwant aan Gaelic schijnt te zijn. Gaelic wil ik leren omdat ik het mooi vindt klinken en het al zo oud is. En ik ken aardig wat Ieren, waarvan veel het ook spreken. Zou het dus wel in praktijk willen brengen als ik het sprak.

Ik heb eens een discussie gehad met een Engelsman die vond dat iedereen op de wereld maar Engels moest spreken, ja, en dan dus alleen Engels. Andere talen moesten maar verboden worden en uitsterven, want nergens goed voor als je elkaar niet begrijpt. Daar werd ik behoorlijk boos over. Voor mij is taal verbonden aan de identiteit van een volk en ondenkbaar dat het niet meer zou mogen. Dat is precies wat men bv de indianen heeft aangedaan enwaarom er al zoveel talen verloren zijn gegaan.

Natuurlijk leeft taal en mengen volken zich, het is onvermijdelijk dat de talen meer een meer naar elkaar toegroeien, maar mogen we alsjeblieft, als we dat willen, een beetje identiteit houden door middel van oa taal, keuken, kleding en gewoontes?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 21-06-07 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:25

Vloeiend Engels en Nederlands
ik kan ook redelijk duits, versta Frans en kan het een wel beetje spreken. Spaans kan ik gedeeltelijk verstaan en een handjevol spreken

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:27

Nederlands
Engels
Frans
Duits

wil ook wel spaans Tong uitsteken maar kheb geen talenknobbel, ik red me wel in deze talen maar meer ook niet Tong uitsteken

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:29

vloeiend: Nederlands, Engels, Spaans
en Duits kan ik me wel perfect mee redden
maar moet ik wel echt over nadenken.
Laatst bijgewerkt door Chocotof op 21-06-07 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:30

vloeiend Nederlands, Duits en Indonesisch. Mn ouders zijn beide Indonesisch dusja, spreek ik het ook Clown
Engels gaat ook wel hakkelig
Laatst bijgewerkt door Myrtje_ op 21-06-07 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:31

Vloeiend Nederlands
Goed Engels
Redelijk goed Duits

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:01

Vloeiend Nederlands en Frans (3 jaar gewoond)
Tamelijk goed Engels
Redelijk Duits

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:54

Vloeiend Nederlands en Engels
Redelijk Duits en Frans