paarden in Tunesië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: paarden in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:06

ik vind het verschrikkelijk triest voor deze dieren.
Zo gaat het er aan toe in dit soort landen, dat is nou eenmaal zo. Hoop dat er ooit eens wat aan gedaan wordt en dat de mensen / toeristen zo slim zijn om niet mee te rijden met zo'n koets

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:32

Maar wat gebeurt er dan met de paarden? Als de baas geen geld verdient krijgen ze helemaal niks meer te eten. En dan worden ze verkocht, maar aan wie? Hebben ze het dan beter?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:42

De paarden worden gewoon verzorgd, ze hebben behoefte aan bepaalde artikelen en ik ben van plan deze te brengen. Door slecht passende hoofdstellen en halsters ontstaan wonden etc. Probeer dit dus op te lossen met goed passend tuig etc.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:53

Ik ga 28 mei voor het eerst naar Tunesie. Ben benieuwd of ik ook dit soort dingen tegenkom.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:54

Voorlopig komt er niks van mijn inzamelingsactie, Youngster zou mij wat laten weten, maar ondanks 2 herinnerings pmmetjes nog niks gehoord en de bokkers zijn ook nog niet erg enthousiast geweest Lachen

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:59

Die paardjes zien er niet zo uit omdat ze er niet voor willen zorgen ofzo, maar omdat die mensen gewoon geen geld hebben om voedsel voor zichzelf te kopen! Laat staan voor hun paard.. Het is enorm sneu, maar gelukkig doet Brooke er al heel veel aan. Als je daar komt vind ik zelf dat je misschien zelfs beter wel mee kunt gaan want dan verdienen die mensen weer wat zodat ze voedsel en of medicijnen kunnen kopen voor hunzelf en hun paarden Lachen

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:02

Dat weet ik. Daraom wil ik ze ook helpen.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:48

Ik ben net terug uit Tunesie. Ik heb inderdaad dunne paarden gezien, maar ook paarden die er goed uitzagen. De dunne paarden mochten zeker wel wat meer eten maar zagen er verder goed uit. De mensen zijn niet lief voor hun paarden maar zeker ook niet slecht. Ze knuffelen ze niet, maar slaan ze ook niet. Ze rijden zonder zweep, rustig aan, met lang teugeltje en als ik het goed zag aan de zijkant van het bit reden ze met een dubbelgebroken bit. De paarden zijn heel suf en rustig. Het was niet optimaal maar ik zou het ook niet omschrijven als zielig. Die mensen hebben zelf ook weinig te eten en gaan anders met hun dieren om dan hier.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:59

Het is afhankelijk wara je komt, ik heb contact gehad met de verschillende organisaties in Tunesie en zij vertelde mij dat de paarden die voor toeristen gebruikt worden over het algemeen wle goed verzorgd waren. De dieren die de hulp kunnen gebruiken zijn hier niet te vinden, maar buiten de toeristische straatjes.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:26

Ook ik ben naar tunesië geweest, op het eiland Djerba. Daar zagen de paarden er gewoon gezond en goed verzorgd uit. In ieder geval degenen die ik gezien heb! Het waren qua bouw wat slankere types maar zeker niet ondervoed oid.
De mensen in tunesië verdienen inderdaad echt veeeel minder dan hier, mijn vriend ging mee met koetsje terwijl ik ging rijden (stuk samen stuk apart) en heeft daarna (terwijl ze nog op de rijdende groep wachtten) nog wat staan praten met zo'n eigenaar. Ze verdienen daar per maand maximaal een bedrag waar de gemiddelde nederlander nog niet eens een dag voor hoeft te werken.. daarentegen betaalden wij voor een flesje cola op een terras iets van 3 dinar (bij wijze van spreke, weet niet meer precies hoeveel het was) wat wij al niet veel vonden.. De inwoners betalen slechts 0.003 voor dat zelfde flesje...
Toch betaal ik met alle liefde die '3 dinar' omdat ik het zonder moeite kan missen en zij het gewoon echt nodig hebben!

Wat betreft de paarden, ze doen echt hun best om goed voor de paarden te zorgen... in veel gevallen is het ook onwetendheid of gewoon onmacht.. daarbij leven de paarden daar ook veel kariger dan hier.. geen gras, veel zon.. etc...

De paarden op de foto's vind ik er overigens inderdaad wel heel mager uitzien!
Ik zou ervoor kiezen om de eigenaar wat geld te geven en niet te gaan rijden zodat het paard niet teveel hoeft te doen en er toch voor de eigenaar wat binnen komt...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:30

De mensen hebben ook veelal geen geld om producten te kopen om het paard te verzorgen, bijvoorbeeld een goed passend hoofdstel of wondverzorging. Het is niet zo dat ze met opzet paarden verwaarlozen, ze zijn vaak grotendeels afhankelijk van hun paard. Maar vaak hebben ze dus niet het geld om het paardje te kopen wat hij nodig heeft.

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:34

Ik ging ook vaak naar Tunesië vroeger. En ik weet dat daar veel paarden zijn die niet goed worden verzorgd e.d.
Maar toen ik op djerba was heb ik niet echt veel gezien die er slecht aan toe waren
bij ons hotel vlakbij had je een man met een vrouw en kind
en wij gingen bij hun altijd paardrijden. En die paarden zagen er net zo uit als ik hier gewend ben. Lekker dik en alles leek goed.
Ook op karavan waren de paarden/ezels en kamelen niet dun. Goed verzorgd allemaal wat ik ervan heb gezien.