[Foto]Orca´s in Noorwegen (fotoupdate pagina 3)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suusjeher

Re: [Foto]Orca´s in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:24

Super gave foto's van een fantastisch reis, lijkt me.
Een geweldige ervaring lijkt het me om deze enorme beesten te mogen aanschouwen.
Ben benieuwd naar nog meer foto's van je.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:28

dat is echt heel gaaf! lekker tijdstip waarop gepost Clown verder veel plezier in Noorwegen...

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:55

Oe, geweldig!
Dat is nog eens een vakantie, lijkt me heerlijk!
Je hebt zeker geen onderwatercamera Schijnheilig Ben wel benieuwd hoe je het hebt gevonden.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:57

Wauw, ziet er koud maar super mooi uit!!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:00

Waaauw, wat gaaf zeg!
Hoelang blijf je daar nog?
Lijkt me echt heel cool om eens te doen.
Veel plezier nog!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:04

Woow!
Dat lijkt me echt een fantastische ervaring.
Zoiets neemt niemand je ooit mee af.
Super foto's!
Fijne terugreis alvast. Lachen

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:08

zo wat super gaaf zeg!
Echt hele leuke foto's!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:22

Die eerste is gaaf!!!
Leuke foto's en nog veel plezier!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:29

Ben je trouwens alleen op reis? En hoelang ben je weg?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:34

katiavl schreef:
ze noemen killer wales Vork

ze zei iets dat er maar één persoon maar gedood werd. Ma ik denk persoonlijk iets meer als je geo moet geloven. Maar denk ook niet dat de reisbureaus hun klanten in gevaarlijke situaties gaan laten zitten Haha!

Gedood is wat anders dan aangevallen Knipoog.
Ze heten killer whales omdat ze ook wel eens een walvis (blauwe vinvis bijvoorbeeld) aanvallen. Zelfs haaien en dolfijnen staan wel op het menu. Er zijn geloof ik twee "soorten" (tussen aanhalingstekens, omdat het wel orka's zijn, maar ze zich anders gedragen) orka's. De ene eet alleen vis (haring e.d.) en de andere ook grotere prooidieren. Beide "soorten" zijn niet agressief richting mensen. Die ene aanval zal naar alle waarschijnlijkheid een foutje van de orka geweest zijn. Zoals ook aanvallen van haaien op mensen voor 99,9% foutjes zijn.
Het is hartstikke veilig om te snorkelen met orka's als je je gewoon aan de regels houdt (dieren niet pesten etc.).

Maar hartstikke gaaf Apple!!!!! Ik zou zo met je willen ruilen Clown

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:48

wwwoooow Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 18:39

Ben ik weer even Lachen

Hoop alle vragen te hebben onthouden Scheve mond

Scum, dit was met een Canon 20D met 70-200 IS 2.8L lens. Dat blijkt hier ook wel echt het minimum om mooie foto's mee te kunnen nemen. Licht is sowieso een probleem, daarnaast beweging van de boot en, integenstelling tot paardenfotografie, zijn deze beesten echt iets moeilijker te voorspellen waar je ze zult zien. Wij hebben ook nog een 17-85 f/4 lens bij ons, dat gaat ook wel, en een ander simpeler cameraatje en die komt echt gewoon veel te kort hier.

Over Orca's en gevaar: het verhaal van Nerwen sluit aardig aan. Mensen staan sowieso niet op het menu. In Zuid-Amerika zijn er orca's die jagen op zeehonden, Patagonie geloof ik, waarbij de orca's uit de zee springen op het strand. Zeehond pakken en weer terug (in deze omgeving is ooit iemand van het pakijs geplukt omdat ze dachten dat het een zeehond was), in de VS (californie) hebben ze een jaagtechniek waarbij ze met een familiegroep de lippen en tong van een vinvis opeten en daarna wachten totdat de vinvis dood is. Nogal luguber.

In deze omgeving is het eigenlijk alleen haring. De haring komt in de fjord om te overwinteren en de orca's jagen daarop in familiegroepen. Als mens ben je nauwelijks interessant.

Over vandaag: al heel snel een leuke familiegroep orca's gevonden. Paar mannetjes (grote rechte rugvin), vrouwtjes (kleine kromme rugvin) en ook een heel kleintje. De orca's waren rustiger dan gisteren dus vrij goed te benaderbaar. Ook vandaag een paar prima foto's kunnen maken.

Mannetje en vrouwtje:
Afbeelding

HIER staan ook zowel van een mannetje als een vrouwtje een hele serie dat je ze ziet bovenkomen, ademhalen en weer ziet duiken.

Het snorkelen is wat tegen intuitief, ben je eerst een hele dag bezig vooral binnen de zodiac te blijven, moet je nu juist overboord Haha!. Ik heb twee keer in het water gelegen, geen idee wat ik heb gezien of wat niet. Je wordt namelijk het water in gegooid op het pad van de orca's en dan maar hopen dat ze niet toevallig koers wisselen Haha!. Vriendlief heeft wel heel duidelijk wat haring zien zwemmen.

Ik heb ook een erg lowbudget onderwatercamera, gewoon voor eenmalig gebruik, dus het is even wachten wat dat heeft opgeleverd aan foto's.

Helaas werd het vrij snel vrij stormachtig, hoge golven, harde wind. Het was niet meer verantwoord om het water in te gaan en we zijn eerder dan normaal terug naar huis gegaan (op dat moment vond niemand dat een probleem, zeeziekte begon op te spelen Haha! )

Ik heb een paar dagen terug ook iets van het noorderlicht gezien, een groenige gloed. Daarnaast heel veel sea-eagles (zee arenden???), enorme grote beesten. Heb daar ook nog een paar foto's van.

Zoals deze (dit is de enige foto waar wat bewerking op is losgelaten):

Afbeelding

Maar goed, erg gaaf en zeker de moeite waard als je in de gelegenheid bent Lachen

(al drie pagina's op BI Nagelbijten / Gniffelen, lijkt wel een HAW topic Haha! Haha! Haha!)

En nog twee mooie plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Colt

Re: [Foto]Orca´s in Noorwegen (tekstupdate pagina 3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:13

Aha klinkt heel gaaf! En morgen weer naar huis dus? Ben benieuwd naar je andere foto's Lachen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:14

Waah! Wat geweldig! Ik ga volgend jaar naar mn oom in noorwegen, en ik hoop dat ik ze misschien ook mag tegenkomen. En anders ga ik er naar opzoek. Iig super, dat is een grote wens dat ik het zelf ook een keertje mag meemaken.
Groetjes, mij

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:10

Apple schreef:
Ben ik weer even Lachen

Hoop alle vragen te hebben onthouden Scheve mond

Scum, dit was met een Canon 20D met 70-200 IS 2.8L lens. Dat blijkt hier ook wel echt het minimum om mooie foto's mee te kunnen nemen. Licht is sowieso een probleem, daarnaast beweging van de boot en, integenstelling tot paardenfotografie, zijn deze beesten echt iets moeilijker te voorspellen waar je ze zult zien. Wij hebben ook nog een 17-85 F/4 lens bij ons, dat gaat ook wel, en een ander simpeler cameraatje en die komt echt gewoon veel te kort hier.

Bedankt voor de tip. Ik was er echter al bang voor. Ik zal dus mijn spiegelreflex nodig hebben. Helaas heb ik niet de luxe van een 2.8 lens. De beste lens die ik heb is de 25-120 met VR. Maar die heeft toch nog vrij veel licht nodig. Bovendien weet ik niet hoe het met spetters water op de boot zal zijn. Daar zal mijn Nikon niet zo goed tegen kunnen denk ik.
Ik heb nog wel een Pentax Optio. Die mag kletsnat worden, maar die heeft dus ook een heel andere sluitertijd....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 22:28

Ik zal even in mn update wat foto's van vandaag toevoegen Lachen

klien

Re: [Foto]Orca´s in Noorwegen (fotoupdate pagina 3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:43

Ben gewoon een tikkeltje jaloers. Wil ik ook!!!!!! Geniet nog even Apple Lachen

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:45

GE-WEL-DIG Wow! Wow! Wow!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:56

Super om dat allemaal mee te maken!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:22

Apple, je hebt ons helemaal overtuigd met je verhaal en vooral ook met je foto´s: wij zijn "verkocht" (man, kinderen & ik), dit willen wij zeker ook gaan doen Ja !
Jeetje, wat ontzettend mooi is het daar en dan zeker niet alleen de orca´s!

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:27

jeeetje apple wat superrrrr!!! dit ziet er echt heeel machtig uit!
en ik vindt de fotos mooi hoor, dat donkeren past wel bij het sfeertje vindt ik..

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:49

ik vind het wel mooi om te zien. die grote impressieve dieren. wow.. respect hoor.

ik weet niet of ik wel het water in zou gaan. je hoort dan wel niet bij het menu maar ook papa orka kan zich eens vergissen en perongeluk een hapje michelle doen iplv haring. mij niet gezien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 00:03

Gave foto's, lijkt me een moordvakantie. Maar snorkelen met Orca's? Lijkt met doodeng. Ik ben net terug van een vakantie in Nieuw Zeeland, en heb daar ook een boottocht gemaakt waarbij we toevallig Orca's tegen zijn gekomen (dat komt daar eens in de 8 weken voor). Was een van de meest indrukwekkende momenten van de vakantie, maar wij zaten veel hoger op een soort catamaran. Ik ook geprobeerd om foto's te maken, maar mijn digi is wat traag en de dieren veel te snel. Kan me voorstellen dat het een gigantische ervaring is....

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 08:06

echt heel mooi
mijn vader gaat er ieder jaar 3 weken op visvakantie
het moet er wel zo mooi zijn Ja

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:10

Oh wat ontzettend gaaf Apple!!!

Mooie fotot's en volgens mij is het een geweldige ervaring!!!