Ierland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

UK_eef

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:12

Hele leuke foto's!

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 09:21

Wat een prachtige foto's!
Ben vorig jaar in Dublin geweest met een vriendin, maar zou er zo weer naartoe willen.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:02

We zijn heel even in Dublin geweest (lees: we zijn met de shutle van Dublin Airport naar Bus Aras gereden)... en Dublin is een erg bruisende stad... massa's supporters, mensen die buiten een biertje drinken, veel toeristen... etc... Wat me daar opviel is dat aan het begin van een drukke straat een Mc Donalds, Burger King en KFC waren.... nog geen 100m verderop (!) lag nog een MC Donalds en een Burger King.... en allen waren drukbezocht haha...

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:11

jesse_rulez schreef:
Wat me daar opviel is dat aan het begin van een drukke straat een Mc Donalds, Burger King en KFC waren.... nog geen 100m verderop (!) lag nog een MC Donalds en een Burger King.... en allen waren drukbezocht haha...

Het was mijn vriend al opgevallen dat er steeds meer dikke kindertjes in Ierland rondlopen. Overigens is het 'altijd' (in ieder geval sinds ik er kom) al zo geweest dat mensen altijd maar aan het eten zijn. De eetgelegenheden zitten altijd vol. Ook in 1989 toen het economisch helemaal niet goed ging gaf men geld uit aan ontbijten en lunchen buiten de deur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:23

aaah janee ik heb je topic ontdekt

weet je wat zo raar is, ik ben nog nooit in ierland geweest, maar heb er al mijn hele leven een heimwee-gevoel naar, echt zo raar en als ik dan die fotos zie... zou ik het liefst meteen in dat vliegtuig duiken

volgend jaar is het voor mij zover, na jarenlang lezen over ierland, docus kijken over ierland, ierse boeken lezen, iers dansles hebben (hihi kan ze nog wat laten zien in de pub dan ) ga ik er dan ook echt heen hoihoihoi.

zijn er nog meer fotos? nog meer wegzwijmelen haha.

kan iemand nog wellicht duidelijk uitleggen wat het verschil tussen de dongeal en sligo trail is?

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:11

Vjellko schreef:
iers dansles hebben (hihi kan ze nog wat laten zien in de pub dan )

Hi hi, dat heb ik ook nog ooit gedaan! "one two three, one two three, advance..retire....swinggggg!!!" Rookte toen alleen nog als een ketter, dus was altijd bekaf!

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 20:11

Vjellko schreef:
zijn er nog meer fotos? nog meer wegzwijmelen haha.

Meer foto's? Maar natúúúrlijk Roept u maar

Hier nog een aantal. Ik weet het, het is niet allemaal bijster mooie kwaliteit, maar daar kijk je maar even doorheen

Oke, komt ie!

Afbeelding

Afbeelding

nogmaals mijn lieve en geweldige Pilato
Afbeelding

Het treinstation in Sligo. Vjellko, mocht je per trein komen, dan weet je dat je goed zit als je dit bord ziet
Afbeelding

De trein zelf
Afbeelding
Afbeelding

ook aan de mensen die minder goed ter been zijn is gedacht:
Afbeelding

en de leuke stations waar we tussendoor stopte met een overvloed aan bloemen. Zag er érg leuk uit!
Afbeelding

Overigens vond ik de treinreis zelf érg saai. Op de terugweg zijn we met de trein van Sligo naar Dublin gegaan, zo'n 3 uur.
De busreis daarentegen vond ik een stuk leuker. Oke, het was misschien ook onze eerste kennismaking met het land, duurde 4 uur in totaal (van Dublin naar Sligo), maar was helemaal niet saai. Je rijdt door dorpjes (maar ook stukken autobaan), waardoor je nog eens wat ziet van de omgeving en de dorpen zelf.
Met de trein zag je vooral uhh bomen en struiken en nog meer bomen en nog meer struiken, en af en toe een huis en.. naja, het mag duidelijk zijn

De bussen
Afbeelding

Mijn zus, met op de achtergrond de Ben Bulben. Een berg die blijft zien waar je ook rijdt!
Afbeelding

Als we te paard vertrokken, moesten we hier de berg af
(huisje zie je op de berg liggen, dáárachter (niet in beeld) lagen de stallen en de paddocks)
Afbeelding

Om vervolgens dit pad te lopen. De grote stenen die je links op de foto ziet liggen, daar liepen we gewoon overheen met de paarden. No problemo! Geloof me, dit zou je nooit (wij in ieder geval niet) met onze eigen paarden doen! Maar voor deze paarden is het dageilljkse kost!
En op de achtergrond van deze foto zie je het begin van ons race-strand liggen...héérlijk
Afbeelding

En achter die Duinen die je op bovenstaande foto ziet, lag weer dít uitgestrekte gebied:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Sligo zelf! En ik ben echt verliefd op al die gekleurde huizen/winkels. Hééérlijk! Dit beeld zag je vaak!
Afbeelding
Ook de Morgan ontbrak niet in Sligo!
Afbeelding

Zooo... en wie is er van plan om (nog eens) een vakantie te boeken naar Ierland... (Ik, ik ik..... )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:05

oww wauwww zucht... ik wil alleen nog maar meer en het duurt nog een jaar

iers dansen is zoo gaaf ik heb mn cdtje ervan nog steeds en samen met mn zusje doen we het thuis nog wel eens vd lol. Maar we kunnen alleen het simpele wheel maar goed, beetje eigen fantasie, dubliners aan en gewoon veel lol maken

nog meer fotos iemand?

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 21:19

Oehh... maar nu maak jij me nieuwschierig naar die Ierse dans... Wat moet ik me erbij voorstellen, en hoe werkt dat, haha... Ben wel benieuwd

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:25

ja_nee schreef:
Oehh... maar nu maak jij me nieuwschierig naar die Ierse dans... Wat moet ik me erbij voorstellen, en hoe werkt dat, haha... Ben wel benieuwd

Je hebt twee manieren van dansen. De ene is het 'set dancing' wat ik ook heb geleerd, dat is meer gezellig met z'n allen, beetje oudbollig, maar van daaruit kan je verder en dan richting de manier van 'riverdance' Zover ben ik helaas nooit gekomen. Maar de (helaas overleden) opa van mijn vriend Terry was ooit Iers kampioen!! Heb zelfs nog een medaille van hem liggen! Stoer he!

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:27

Vjellko schreef:
nog meer fotos iemand?

Ik ga in september! Zal ik een nieuwe topic maken of gewoon op deze voortborduren? Ik heb nog wel foto's van voorgaande jaren, maar die zijn niet digitaal. Op m'n site staan er wel een paar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:18

iers dansen is leukkk ik heb het als solo en als groep geleerd. het is veel springen en rondjes hupsen enzo

tis moeilijk uit te leggen. een dans ging zo: je strekt je rechterbeen, omhoog (zo ver als je kunt haha) en tikt met je tenen de grond, dan knie omhoog, tenen naar je kont en weer neer en dan daarna ook zo met je linkerbeen. en zo kun je ook een wheel springen en naar de zijkant en dan lekkere ierse muziek erachter

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:28

Als ik klaar ben met school wil ik ook een trektoch door Ierland maken! (altijd al gewild)
Praten ze in Ierland trouwens altijd Iers? Ik dacht altijd engels.
En is dat Iers een beetje te volgen of absoluut niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:31

iers is soort engels hoor, maar dan met een waanzinnig gaaf accent en ze hebben natuurlijk wel eigen woorden enzo. soort van zoals fries in nederland.
(leg ikd at goed uit zo meiden?)

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 10:31

Vjellko schreef:
iers is soort engels hoor, maar dan met een waanzinnig gaaf accent en ze hebben natuurlijk wel eigen woorden enzo. soort van zoals fries in nederland.

Ja, haha... klopt. Je kunt er gewoon engels praten hoor, verstaan ze allemaal. En het is ook goed verstaanbaar. De keren dat ik er niets van begreep, lag het volgens mij meer aan mijn engelskennis dan aan hun En ja, dat ierse accent is érg grappig, en ook best herkenbaar. Nu je het over het accent hebt, moet ik weer aan onze taxichauffeur denken, die ons iedere avond naar een restaurant bracht. Hij praatte ook zo grappig

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:39

Vjellko schreef:

Nee
Iers is Gaelic, een totaal andere taal dan Engels. Ieren spreken in het dagelijks leven wel vaak Engels (al is Gaelic een verplicht schoolvak) en dan met een Iers accent en soms Gaelic worden (Craic bijvoorbeeld, uit te spreken als krek en is misschien het beste te omschrijven als ons 'gezellig' ) Als iemand echt Gaelic spreekt snap je daar niets van, geloof me
In het Gaelic heb je trouwens Iers, Schots en Welsh Gealic, allemaal anders, maar wel verwant.

(voorbeeldje: I love you : Tá grá agam ort (Iers) : Tha gaol agam ort (Schots)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:00

Ah, jij zegt dus Iers is gewoon Keltisch (das gaelic toch?)
Dan heb ik er verkeerder defenities zelf aan gegeven. Iers (engels) en Keltisch waren dacht ik de 2 talen daar, waarvan Keltisch dan de oorspronkelijke taal is.
Toch weer wat geleerd

en hoe spreek je dat zinnetje bijvoorbeeld uit? *stel dat ik daar een errg leuke ierse boer tegenkom ofzo, altijd handig* hihi

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:04

Haha, leuk een cursus Iers voor beginners! En we leren ook meteen het meest praktische zie ik hihi

@ Vjellko: waar ga jij dan precies naartoe?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:21

*grin* dat was het makkelijkst te vinden op internet De uitspraak verschilt heel erg per streek en bovendien weet ik alleen dat de uitspraak anders is dan je verwacht

Nu ik toch tussen de Ierland liefhebbers zit: iemand toevallig naar de concerten van Christy Moore vorige week in NL geweest? WOW.. ben er nog steeds stil van (echte aanrader als je het nog niet kent)

Ben idd wel benieuwd waar je heen gaat.. Mijn vriend komt uit Killdare, maar ik ben alleen nog maar in Dublin en Cork (en alles daartussen ) geweest, waarvan Cork het mooist was (vooral Cobh (uitspreken als Cove ) )

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:21

batje schreef:
Ieren spreken in het dagelijks leven wel vaak Engels (al is Gaelic een verplicht schoolvak)

Precies, ten tijde van de Engelse bezetting was het de Ieren verboden om de oorspronkelijke taal te spreken en mocht men alleen Engels spreken. Er werd stiekem Gaelic gesproken en dat is maar goed ook anders was de taal waarschijnlijk uitgestorven. Aan Gaelic is geen touw vast te knopen. Ik ken alleen een paar woorden zoals afval: 'Bruscar' en stad: 'An Lar' en ook een niet zo netjes zinnetje 'pogue mahone' dat betekent zoveel als 'kus/lik me reet' Die eerste woorden heb ik 'van de straat' ha ha! Van de vuilnisbakken en de bussen in Dublin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:56

ik ga naar sligo/donegal
oeh waar heb jij je ierse vriend opgescharreld? ik zoek al zo lang naar een leuke ierse boy hahaha

christy moore ken ik niet, heeft ze een website? ik heb wel veel verzamelcd's, alles van riverdance enzo en de dubliners ook zoo leuk die heb ik zelfs in het echt gezien in Rotterdam echt geweldig

ik herken dat gaelic wel uit fantasyboeken die ik heb over king arthur, nevelen van avalon etc.. die zijn zo gaaf!

ik wil ook graag een keer de merlijn-tour doen die lijkt me ook helemaal geweldig

he zalig zeg dit ierland-geklets eindelijk mensen gevonden die ook fan zijn. kunnen we niet lekker door kletsen tot het zo ver is

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:48

*grin* mijn vriend heb ik uit de rookkamer op het werk.. vond Ierland altijd wel leuke 'buren' (mijn vaders familie woont in Wales) maar meer ook niet. Nu hou ik wel heel erg van Ierse muziek en het landschap is (bijna ) even mooi als Wales, maar ik ben nooit op zoek geweest naar een Ier. De mijne heeft ook niet echt een accent hoor, veel te lang in Londen gewoond. Wel heeft hij de Ierse smaak voor bier

Christy is een hij http://www.christymoore.com/discography_2.htm
Hier kan je op 'more info' klikken en stukjes luisteren.. Ik ben er weg van (vooral The Voyage, heel mooie tekst)
De Dublinners heb ik laatst in het concertgebouw in A'dam gezien, ze komen in november weer in Carre he?!

Ierland hoeft trouwens helemaal niet duur te zijn! Ik heb in oktober mijn trip in maart geregeld (St Patricks day) en met Easyjet, Ryanair en Transavia was ik incl hostels en vlucht voor 10 dagen 300 euro kwijt. Ontbijt zit daar bij in, lunch, diner en drank kan je zo duur maken als je wil..

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:10

'De mijne' woont sinds zijn 7e in Nederland, dus al ruim 30 jaar. Hij spreekt dan ook vloeiend Nederlands. Verder is hij erg lang, zeker voor een Ier. Ik vraag me wel eens af of dat door de hormonen in het Nederlandse vlees komt. Misschien was ie in Ierland wel kleiner gebleven, ha ha!! Ik heb hem leren kennen via zijn zusje bij wie ik op school zat en met wie ik in een kapperszaak werkte toen we 16 waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:07

ik ben echt te erg, maar zodra ik een iers accent hoor lig ik al zowat in katzwijm

die ene film van brad pitt dat ie iers praat echt wouwww hahaha

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:48

Vjellko schreef:
ik ben echt te erg, maar zodra ik een iers accent hoor lig ik al zowat in katzwijm

die ene film van brad pitt dat ie iers praat echt wouwww hahaha

welke? Devil's own of Snatch??