3x scheeprecht! Onze emigratie naar Zweden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xoranlover

Re: 3x scheeprecht! Onze emigratie naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:25

Ik kom je ook weer mee volgen.

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:36

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:51

Ik volg ook!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 23:14

Welkom in "ons" mooie zweden. :))
Benieuwd waar jullie neerstrijken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 23:20

Jeetje jullie gaan hard :')

Welkom allemaal! Dat wordt een gezellige bende haha.

Mysa, klopt, niet zo handig om die 'dwarse stukjes' eruit te vissen. Dan wordt een kleiner project toch ineens heel groot gok ik :+

tamary, uiteraard bestaat er zoiets als gordijnen, maar je snapt de strekking neem ik aan :D

beenjesshar, dat is dus niet wat wij zoeken. Open gebied, te dichtbij de buren en het huis staat te dicht op de weg. Het is wel een prachtige regio waar die staat!

Grappig om te zien ook hoeveel bokkers er eigenlijk al in Zweden zitten!

Ik hoop snel het volgende stukje te kunnen schrijven. Even extreem druk deze week...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 23:29

Ja. En eigenlijk ligt hier aan de overkant zo'n plekje al moet er qua begroeiing dan nog iets bijgeplant worden achter.
Stomweg door huis redelijk midden in perceel, boswal op verhoging als "omheining" en dus heel besloten, maar rand dorp.
Er is nogal wat afhankelijk van hoe alles ligt t.o.v. elkaar en het terrein zelf.

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 00:07

Geen probleem uiteraard dacht stuur het even door !! Succes met jullie zoektocht naar jullie droomhuis maar dat komt vast goed .

Volg in elk geval weer mee

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 00:17

Geen probleem natuurlijk hoor! We krijgen van veel mensen linkjes doorgestuurd, ik vind het alleen maar leuk dat mensen zo meedenken :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 00:29

Welke regio willen jullie heen gaan? Noorden of juist zuiden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 10:25

Ik zie op YT dat sommige huizen geïsoleerd zijn dmv zaagsel... is dat niet vreselijk brandgevaarlijk ??
Buiten dat het me een crime lijkt om er uit te halen :)

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 10:30

Dat is bij oude huizen vaak gebruikt,maar dat zakt in
Tegenwoordig hebben ze betere isolatie

En een houten huis brandt sws goed,met of zonder dat zaagsel erin

Karuna, wij blijven voorlopig nog wel even hier
Wonen nu alweer 7 jaar op onze droomplek
Beetje zoals TS wil :o

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 10:31

DubbelFun schreef:
Ik zie op YT dat sommige huizen geïsoleerd zijn dmv zaagsel... is dat niet vreselijk brandgevaarlijk ??
Buiten dat het me een crime lijkt om er uit te halen :)

Dat sommige kan je wel weg laten, vooral in wat oudere huizen. :j

In ons huis ligt zelfs halve meter zaagsel gewoon los op de zolder vloer (is geen zolder die gebruikt wordt). Weg halen doe je heel eenvoudig met stofzuigers. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 10:38

Zweden lijkt me 1 van de aantrekkelijkste Europese landen om naartoe te emigreren :j
Leuk dat jullie dat ook gaan doen. Wat beviel er niet in Frankrijk dan...?

En wat waren eerst zoal jullie bedenkingen om Zweden weg te strepen...?

Een houten huis....oef. Hout is natuurlijk leuk spul en makkelijk om zelf dingen aan te passen.
Maar het onderhoud en het scheuren / kromtrekken van hout enzo, het constant moeten verven...en het brandgevaar, vind ik toch wel vervelende dingen. Wij gaan nieuw laten bouwen dit jaar en ben blij dat alles lekker steen wordt, geen getrut meer met de houten planken aanbouwen die we nu hebben *\o/*

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 10:44

Quir, nu naar het noorden, in feite alles boven de grote meren :j

DF, bij een houten huis is het zaagsel in de muren en vloer inderdaad zoals noordje zegt niet per see een drama, branden doet het wel dus de beste methode is om brand gewoon te voorkomen :D

pmarena, Frankrijk en vooral waar we nu wonen bevalt heel goed! Maar het is niet voor ons. Het voelt niet als ónze plek, als ons thuis. Meer als een vakantieadres. Daarnaast is het klimaat ons hier echt te warm, zowel in de zomer als in de winter. We zijn in de bergen gaan wonen zodat het koeler zou zijn, dat werkt. Maar het is nog steeds regelmatig 37 graden in de zomer en dat hoeft echt niet. Verder stelt de winter hier geen fluit voor, en daar balen we nog het hardst van :')
Onze eerste bedenkingen waren de taal en het vroeg donker zijn. Maar die slaan beide nergens op, want we spraken ook geen Frans en vroeg donker wordt het ook in het deel van Canada waar we uiteindelijk naartoe wilden gaan.

We zijn vrij snel begonnen met het verzamelen van interessante huizen in een Excel sheet. Daarin houden we een heleboel informatie bij, zodat we ook een beetje ed prijsontwikkelingen kunnen zien in bepaalde gebieden. Plus als huizen offline worden gehaald na verkoop, hebben we nog steeds de informatie voor onszelf beschikbaar. Handig!

In de zomer van 2024 kwam ik op de Zweedse marktplaats Blocket een heel schattig huisje tegen in Småland. Een perceel van 3 hectare, aan het eind van een onverharde weg (nog minder dan een dirtroad). Småland had niet per see direct de voorkeur, maar deze lag in een heel mooie en vooral erg rustige hoek in Småland. Maar ja, net buiten bereik en veel te vroeg, dus aan de kant geschoven.
In oktober kwam deze ineens tevoorschijn op Hemnet! Dat is de Zweedse Funda. Dit moest zo zijn, dus we hebben besloten gewoon maar naar de bezichtiging te gaan. En zo geschiedde. De vlucht was snel gepland, want we werken op afstand en dus is het werk altijd mee te nemen :)
De eerste hindernis na aankomst was het vinden van de autoverhuur, het vliegveld was compleet uitgestorven om 20 uur :') Stockholm Arlanda heb ik het over he? Uiteindelijk heb ik wat schoonmaakpersoneel kunnen vinden en die wisten het gelukkig wel uit te leggen.

Ik kreeg me toch een bakbeest mee, ik huur altijd de goedkoopste maar die hadden ze niet meer. Dus kreeg ik een gratis upgrade en dat werd een Audi :D
Afbeelding

Anyhow, we gaan natuurlijk niet zo'n reis maken om slechts 1 huis te bezichtigen, dus we hebben er meerdere uitgezocht.
De eerste was in de buurt van de overnachting, in Småland. Geen topper, maar wellicht wel geschikt dus gewoon maar gaan kijken.
Leuk huisje, van een Duitse eigenaresse die er geen gebruik meer van gaat maken. Schuurtje erbij, op een perceel van een goede 6000 m2. Middenin het bos, buren mooi ver weg.
Afbeelding
Maar bij aankomst werd al snel duidelijk dat dit hem niet ging worden, er stond een 4G/5G mast bijna direct voor de deur. We hebben de bezichtiging gedaan, maar aan het eind aangegeven dat dit hem voor ons niet ging worden vanwege die mast.

Toen volgde er een IJslanderrit in de buurt! Niet de beste die ik gehad heb, want ik kreeg een racekonijn onder mijn kont waar ze geen rem op hadden geïnstalleerd. Dit resulteerde in echt knetterharde rengalopjes wanneer het ook maar iets harder ging dan stap, waarbij ze ook de hele groep vol gas voorbij knalde. Bovenop de heuvels bleef ze wel staan wachten op de rest. Maar helaas werkte die optie aan het eind ook niet meer en kon ik haar vlakbij stal pas stoppen. Vermoeiende rit was het zo wel, helaas. Maar goed, frisse boslucht gesnoven en weer wat kilometers gemaakt, dus ik was wel tevreden.
Afbeelding

En toen was het tijd voor het huis waar we voor gingen, in Vimmerby kommun. Het was vrij druk, er waren toch nog wel 10 anderen die kwamen kijken. De locatie was echter wel écht goed, beter dan verwacht zelfs. Een leuk klein huisje met een schuur, op 3 hectare, aangrenzend aan een meer.
Afbeelding
Echt top! Het gevoel was ook goed. Er moest nog genoeg aan gebeuren, maar daar was de prijs ook naar. En met zo'n klein huisje ben je ook nog eens klaar :D
Dus we zijn mee gaan doen met de biedingen. Helaas waren er een stel Duitsers met een flinke zak geld, dus uiteindelijk werd het voor ons te veel en moesten we ons terugtrekken.

Na deze bezichtiging zijn we verder naar het noorden getrokken, naar Värmland.
Daar gingen we kijken bij een huis in de buurt van Hagfors waar we nog wel wat vraagtekens bij hadden qua ligging.
Afbeelding
Deze had HEEL veel TLC nodig, maar daar was de prijs ook naar. Al jaren niet bewoond geweest en praktisch alle bijgebouwen stonden op instorten of waren al ingestort. Echter, bleek er vlak naast een behoorlijke grote steengroeve te liggen. Dat hadden we in de voorbereiding natuurlijk al gezien, maar je kon het toch te goed horen naar onze zin.

Daarna was er nog een huis ook daar ergens in de omgeving, ik weet niet meer precies waar. De makelaar kon er niet bij zijn, dus we gingen vol goede moed op stap. Het was niet te bereiken met de auto. We hadden alleen de coördinaten en er was niet echt een pad.
Afbeelding
Uiteindelijk kwamen we bij een forse beek die we niet met droge voeten over konden steken, hij was ook wel minstens 5 meter breed dus springen ging helaas niet. We hebben het maar opgegeven en zijn weer weggegaan.

En voor vergelijkingsmateriaal hadden we een wat duurder huis in de regio opgezocht die ook toevallig de kijkdag had in deze dagen.
Leuk huis met een serieus grote schuur op een mooi perceel. Veel belangstelling ook voor deze.
Afbeelding
Deze had niet het wauw-gevoel, dus we hebben verder geen actie ondernomen.

Dus, helaas met lege handen weer teruggekeerd naar Frankrijk.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 10:52

Spannend en leuk dat je het overzicht maakt!

Blijven gaan voor jullie ultieme droomhuis! Het komt wel op jullie pad!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 10:53

En bij alle huizen dat je die planken al af ziet takelen aan de onderkant....

Wel leuk om zo het 1 en ander bekeken te hebben, geeft je toch al wel wat dingen om over na te denken en gevoel om verder te kijken naar 'wat past'. Ik vraag me af of je het al gevonden hebt en nu toewerkt naar de onthulling :D

Een 4/5G mast heel dichtbij zou ik zelf ook niet vrolijk van worden.
Er wordt natuurlijk wel gezegd dat het geen kwaad kan, maar het idee van constant door je heen zenden staat mij ook niet aan.

Aan de andere kant heb ik ook wel van mensen die er veel meer van weten, juist weer begrepen dat wanneer je GSM makkelijk contact maakt met een mast, hij minder hard hoeft te zenden dan wanneer hij moeilijk contact maakt. Dan zou hij zijn 'zendcapaciteit' automatisch verhogen om toch contact te maken met die moeilijker bereikbare mast.

Als ik dat dan hoor vraag ik me toch af wat nou eigenlijk beter is.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 11:05

Hoogste bod hoeft niet altijd de winnaar te zijn he. Wij hadden ook niet het hoogste bod maar toch kregen wij het huis. :))
Zit ook gunfactor vd verkoper bij.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 11:45

Leuk met die foto's erbij zo!

Houten huizen en krom trekken, scheuren en constant moeten verven is echt niet het geval.
De standaard rode huisjes hoeven maar 1x per 8 á 10 jaar en als je een beetje goed voor je huis zorgt, blijven ze in prima staat.
Veel huizen in Zweden zijn 100 jaar of ouder en prima bewoonbaar.
Bij brand, zeker afgelegen, ben je wel alles kwijt, dus een brandkluis is hier wel een aanrader en verder hangt vaak op elke slaapkamer een rookmelder.
Je belangrijkste spullen in de kluis en een goede verzekering is wat je nodig hebt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 11:57

pmarena, de rot zit meestal alleen in de siding, de vraag is hoe het skelet eronder is. Die was bij de meeste nog wel gewoon prima. Maar het was in het begin inderdaad gewoon zoveel mogelijk bekijken om een beetje feeling te krijgen ook voor de huizenmarkt daar.

Mirjamalvaro, klopt inderdaad! Alleen die gunfactor krijg je niet als anderen 2x zoveel als jou bieden :D

Saga, precies dat. Een houten huis is natuurlijk niet wat plankjes aan de buitenkant en dan gips aan de binnenkant, er zit over het algemeen een complete loghome onder. Die trekken echt niet zomaar krom gelukkig, anders stonden ze er ook niet al zo lang.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 12:47

Jammer dat jullie met 'lege' handen weer terug zijn gegaan

Wel leuk om jullie proces te volgen.

Het is juist leuk om je huis te verven :D
Kun je iedere x een andere kleur kiezen
Zonder gekheid,wat Saga zegt: eens in de 8-10 jaar. Daar ontwikkelen ze de verf op.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 20:47

Ik volg ook weer, met jullie kom je tenminste nog eens ergens: Canada, Frankrijk en nu dan Zweden. Veel succes met de huizenjacht!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 20:51

Leuk om weer te volgen :) ben benieuwd. Krijg wel steeds meer zin om zelf een keer naar Zweden te gaan.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 21:04

Maar, je wilt in Canada niet in een nederlandse omgevind terect komen, en dan ga je wel in Hagfors kijken.. :P

Hagfors is volgens mij meer Nederlander dan Zweed :Y)

Mooi rondje huizen wel! Jammer dat het huis waar je op hebt geboden niks is geworden...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 21:19

Haha ja Hagfors en Munkfors is meer Nederlands dan Zweeds. :=

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 21:56

Wat een avontuur. Zonde dat jullie zonder huis weer terug naar Frankrijk zijn gegaan, maar ik gok dat de zoektocht nog niet klaar is?

Ik heb ook een paar vriendinnen die ondertussen alweer jaren in Zweden wonen. Eentje woont in het Zuiden, haar vriend heeft een renstal (dat was ook de reden voor emigratie), zij heeft er een andere baan bij en zij doen het volgens mij heel goed. Hebben ook, mede dus door het bedrijf, veel aanloop en aanspraak.

Andere vriendin is een stuk hoger gaan wonen, klein halfuurtje op de grens tegen Lapland aan. Zij wonen goed naar hun zin qua locatie, alleen de motivatie is er niet altijd. De banen liggen daar blijkbaar niet heel erg voor het oprapen voor buitenlanders en de man van mijn vriendin doet het dus heel goed in seizoenswerk, maar wordt elke keer door vage redenen afgewezen als het vaste contract eraan komt. Dat heeft nog wel een aanslag op hun leven. Hij heeft het ontzettend naar zijn zin, voelt echt als thuiskomen en hij ziet het iig niet somber in hoewel het qua financien dus niet altijd okee is. Zij heeft er wat meer moeite mee. Mensen zijn erg afstandelijk, vooral in de winter zie je ze nauwelijks buiten. Ze is heel sociaal en gaat met haar 2 meiden ontzetten vaak op pad naar speelpleintjes en weet ik het wat, maar ze krijgt maar geen leuk en vooral aanhoudend contact. De winters zijn lang en heeeeeeeeeeeeeeeel veel sneeuwruimen/blazen etc en de mensen leven dan echt binnen. Ik ben daar 2 jaar geleden een weekje geweest midden in de winter met -26 graden en merkte wel wat ze bedoelde. Maar ik snap het ook wel, want ik vond het ook niet zo lekker buiten _O-. Prachtig zeker, aangenaam zeker niet _O-. De aanspraak die we hadden in supermarkten, bistro'tjes etc waren vooral van andere ex-Nederlanders die ons in het NL hoorden praten _O-. Maargoed, dat kan natuurlijk ook best regio-afhankelijk zijn, in ken Zweden verder ook niet buiten de verhalen van hun om.

Hebben jullie enig idee wat jullie daar zouden willen gaan doen? Of gewoon lekker rentenieren?

Hoe gaat het daar zin zijn werk met bieden en aankopen? Beetje hetzelfde als hier? Loop je daar ook zo tegen overbiedinge aan bijvoorbeeld?

Ik ga volgen, want vind het wel heel leuk om mee te lezen :D.