Wat zijn jouw horeca ergernissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 07:15

Ik ga uit eten voor de beleving, dus kan me enorm ergeren als de bediening het eten op tafel schuift en je het zelf maar moet verdelen. Als tiener zelf bij een goed restaurant gewerkt en daar geleerd hoe het moet, dus mijn (kleine) ergenis is dan wanneer het niet netjes gebeurd.
Ik vind bestellen in het Engel, in een normaal Nederlands restaurant, ook irritant, al spreek ik het vloeiend.

Sky_As

Re: Wat zijn jouw horeca ergernissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 07:27

Oja, magnetron vreten in een restaurant... crimineel!

Als ik dat wil rij ik wel naar de supermarkt en warm het zelf wel thuis op....
Ik vind echt dat een restaurant geen magnetron mag gebruiken, behalve eventueel voor het opwarmen van een baby flesje... Voor de rest echt nogo
(Herinnert mij er aan dat ik nog even een mailtje moet sturen naar een restaurant waar we vorige week gegeten hebben... prima hoofdgerecht, maar het toetje, een lavacake , want als er chocolade op de kaart staat, chocolade it is.... Was het zon ding in zon papieren bakje uit de magnetron....voor 7 euro en er zat niet eens een bolletje ijs of toefje slagroom bij....)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 07:45

Leuk om al die reacties te lezen.
Ik ga vanaf maart cursus vegan koken doen en daarna vegan patisserie.
Met idee om in de toekomst, als ik groot ben, wat te gaan beginnen . Dan is het heel fijn om de grootste ergenissen te weten.

Ik kwam laatst in een restaurant, als vegan, en stond op de kaart bij vegan lijstje, een schelpdier.
Dus ik vroeg aan de vriendelijk serveerster of ze wist dat er een foutje in de menukaart zat.
Oh zei ze, nou ja de meeste vegetariërs eten toch vis...
Of :
Ober ik heb een vegan gerecht gevraagd maar ik proef boter in mijn rijst klopt dat?
Ja hoor dat klopt, smakelijk eten( en weg was hij) dat laatste was echt gênant want was in restaurant van goeie kennis.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 07:50

voor je de eerste hap eten in je mond hebt, komen vragen of het smaakt. Op zich niet echt een ergernis, maar ik vind het altijd wel grappig om het dan al te vragen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 08:09

Tien keer aan je tafel staan vragen of je nog wat wilt drinken terwijl je glas nog halfvol is, om vervolgens verstoppertje te spelen als je de rekening wilt :+

Of 10 serveersters, waarvan er dan maar 1 een pinapparaat heeft. "Mijn collega komt zo bij u hoor!"
Nope, dat doet ze niet :')

Verder heb ik een hekel aan te vol gestouwde ruimtes met slechte akoestiek en dat tweepersoons tafeltjes altijd overal en nergens in vervelende hoekjes worden gepropt.

Het is me ook wel eens overkomen dat ik werd gevraagd naar een andere tafel te verkassen omdat er een grote groep zonder reservering binnen kwam.
Die tent vergat vervolgens totaal dat wij ook nog bestonden, maar zette het niet meer geserveerde dessert wel op de rekening toen we die dan maar aan de bar gingen vragen.
Geen excuses, geen gratis drankje voor het ongemak... Nooit meer terug geweest :evaw:

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 08:46

Hier ook totaal vergeten worden (na meer dan een uur het eten krijgen, toen maar betalen, toen stond er nog drinken op de rekening wat we natuurlijk pas kregen toen we al aan het betalen waren... Daar hebben we natuurlijk niet voor betaald).
Een andere keer gingg er twee keer een glas rode wijn over het (witte) t-shirt van een tafelgenootje. Excuus was erg lastig om te krijgen, compensatie (dat shirt was natuurlijk niet meer te redden) nog moeilijker. De eigenaar wilde niet eens langskomen (was gewoon in de zaak), en wilde dus dat de vrij nieuwe serveerster dit allemaal ging regelen, en die had geen idee hoe. We zijn nooit meer teruggeweest, terwijl we daar vroeger echt vaak heen gingen met groepen.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 08:52

Radiostilte schreef:
Sterre98 schreef:
Bediening die loopt te flirten met diegene aan tafel terwijl het om een stel gaat.

Ik ben het er mee eens dat mijn vriend knap is, maar om letterlijk te flirten waar ik bij ben en overduidelijk wat van hem willen, vond ik niet zo tof :')

Nu ben ik wel benieuwd wat de bediening hier deed/zei.

Wat ik de grootste afknapper vind is genegeerd worden/personeel dat met oogkleppen op loopt. Hier komen gewoon verschillende frustraties uit voort zoals lege glazen die niet bij gevuld worden, als je dan nieuwe probeert te bestellen genegeerd te worden, moeite om aandacht te krijgen als je om de rekening wil vragen etc.

Voor de rest staat vieze glazen of bestek, rokers op het terras, tafeltje aan tafeltje (vooral 2 persoons) en eten dat gewoon tegenvalt op het lijstje.

Nummer op een servetje geven..

Wat ze zei geen idee meer, ik was even naar het toilet, vriendlief was echt echt geïrriteerd :+

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:04

Ooooh Sterre, dat kan echt niet :oo

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:27

Laks omgaan met allergieën of geen kennis hebben. Ik heb een noten- en selderij allergie. Hoevaak ik te horen krijg: “oh nee dit mag u ook niet, daar zitten pinda’s in” >;) als ik allergisch ben voor pinda’s had ik dat wel gezegd. Of een serveerster die bij het horen van mijn selderij allergie zei: “oh, dat bestaat echt?!” Allemachtig nog aan toe.

De mooiste ervaring was op een vakantie in Zeeland, waarbij ik het meest uitgeklede menu ooit kreeg. Carpaccio met alleen sla (eh hoezo geen pijnboompitten?), saté zonder saus maar alleen twee stokjes en als klap op de vuurpijl: een dessert met nootjes er overheen…. Nou was het daar überhaupt al een enorm gedoe en gezucht en gesteun elke keer als ik iets vroeg, met uiteindelijk zelfs oogrollend weglopen van onze tafel toen ik iets zei van mijn dessert. Toen is mijn man ontploft en op hoge poten naar binnen gelopen. We mochten nog iets drinken van het huis, maar mijn man heeft heel duidelijk gemaakt dat ze heel snel de rekening mochten geven en dat we helemaal niets meer van ze hoefden verder. Ik plaats zelden een slechte review, maar die mensen hebben toch echt een bijzonder slechte review op Google gekregen van me.
Het mooiste was nog dat ze zeiden dat we op voorhand hadden moeten melden dat er iemand allergieën had. Daar hebben we met de reservering, uiteraard, ook gedaan, dat doen we namelijk altijd. Als je het dan moeilijk of lastig vindt als restaurant, ook prima, maar zeg dat dan gewoon tijdens het reserveren, want dan gaan we ergens anders heen.

Wat dan wel weer grappig was, ik ging een tijd terug lunchen met een vriendin ergens in de buurt en zij heeft ook allergieën, maar weer andere dan ik. Daar vroeg het personeel of we het misschien even wilden opschrijven dat het zeker niet verkeerd ging. Daar moest ik dan wel om lachen, helemaal goed, als ze het voor de zekerheid zo willen heb ik daar echt geen probleem mee.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:41

Konstantine schreef:
Ooooh Sterre, dat kan echt niet :oo

Vertel mij wat :+

Ik kreeg overigens ook totaal geen aandacht. Bij hem hing ze aan zn lippen. Snap ik wel, want ik doe hetzelfde, maar kom :+

Ik noem mijn allergieën inmiddels niet meer. Heb er zoveel :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:42

Sterre, nu weet ik zeker dat ik niet de enige ben die nu wel graag een foto van Dennis wil zien. :D

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:54

Haha nee wil hij niet. Hij heeft ook geen fotos online staan.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:56

Bediening die al 400 x is langsgelopen, maar nogsteeds niet in de gaten heeft dat je echt hele graag wat te drinken wil bestellen

De bestelling (eten) voor het hele gezelschap niet in één keer krijgen. En dan heb ik het niet over meerdere keren heen en weer lopen, maar dat één of meerdere maaltijden echt een stuk later worden geserveerd.

Vieze toiletten, geen reserve wc papier (help := ) of toiletbrillen die half op instorten staan. Al zo vaak meegemaakt en ik vind het zo'n afknapper.

En in alle eerlijkheid, niet-Nederlandstalige bediening. Ik spreek prima Engels en ik snap ergens ook wel dat horecabedrijven tegenwoordig blij zijn met wat voor personeel dan ook, maar eigenlijk is het van de gekke dat je op een terras in Nederland je drankje in het Engels moet bestellen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:57

Helaas! -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:15

Wat ik wel opvallend vind kwa ergernissen. Ik zit veel over de grens. En waar ik in nederland zelden uit eten ga omdat het duur is, kwa keuzes en allergie vaak een drama. En als ik dan eindelijk een restaurant gevonden heb waar het goed lijkt te gaan gaat het vaak na een of twee keer kok wissel of andere serveersters en dan kan er niks meer of gaat het mis. |( te vaak dat ik te moe om te koken en hoopvol ergens heen ga om dan te eten we onverrichter zaken naar huis kunnen na een enorme discussie met een serveerster of kok dat ze niet eens een simpele salade willen/kunnen maken. :n

Over de grens lijkt er veel meer gewaarwording kwa allergie, al gemeld op de kaart per gerecht of alles op papier willen en een kok dan nog een aantal keren komt checken of het klopt. En meest is het personeel veel attenter met drinken en snelheid van langskomen. Voor vaak ook nog lagere prijzen. :) ik ben gek op sushi en dat gaat eigenlijk altijd wel goed. :Y) Omdat het kale pure gerechten zijn. Een waar ik nu best vaak kom en waar je voor 23 euro onbeperkt sushi buffet kunt eten. Met veel fruit en andere toetjes (mag ik helaas niks van hebben maar drakenfruit mjammie) toe. Personeel is erg attent en de eigenaresse een schat. Altijd loopt ze mee met dat wel, dat niet. Een eigen brandschone tang om de dingen mee te pakken. Dat soort kleine dingen geeft je vertrouwen.

Wat betreft de fouten op de allergeen kaart, die zijn er zo ontzettend vaak. Ik meld het altijd en soms is de reactie zo laks -O- mijn allergie is een mix van standaard allergieen en niet zo standaard afwijkende dingen dus de allergeen kaart kan ik eigenlijk allwwn voor de soja, koemelk en lactose gebruiken. Toch ben ik niet moeilijk. Stukje vlees of vis uit de oven. Of simpele salade en ik maak zelf mijn dressing wel met wat olie en citroensap.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:16

Overal voor moeten bijbetalen...

Als ik een hoofdgerecht bestel dan verwacht ik daar eigenlijk wel 2 bijgerechten bij, een kleine salade en wat frietjes bijvoorbeeld. Geef desnoods een keuze tussen simpele bijgerechten en reken een toeslag voor bepaalde 'luxere' bijgerechten. Maar als ik ergens heen ga, en ik moet voor elk bijgerecht extra betalen dan wordt ik daar niet vrolijk van en zou ik er niet snel weer naar terug gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:21

Gelukkig heb ik hier geen ervaringen met trage bediening of slecht eten. Maar wat wel een algemene ergernis is, is het gebrek aan groente en de overmaat aan vlees bij welke maaltijd dan ook. Lappen biefstuk van 250 gram en dan een halve gegrilde wortel en 3 gepofte tomaten oid erbij geleverd krijgen.

Sorry, maar 'we' willen een eiwittransitie en we willen van 60% dierlijk naar 60% plantaardig binnen nu en 15 jaar. En de horeca zou hier een voorbeeldfunctie in moeten hebben. Want mensen willen thuis namaken wat ze buiten de deur zo lekker hebben gegeten. Word eens creatief met groenten! Doe je de vegetariërs onder ons ook een lol mee, win-win.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:27

Ik had een paar maand geleden ook nog een mooie, ik kwam een broodjeszaak binnen en hij zat aardig vol, dus ik vroeg de serveerster of ze nog een plekje had. Ja hoor, daar achteraan in de hoek was nog een tafeltje vrij.

Nooit dat er vervolgens eens iemand langs kwam om een bestelling op te nemen. Dan heb je nota bene bediening aangesproken die je daar geplaceerd heeft, en dan word je alsnog over het hoofd gezien _O- Ben uiteindelijk zelf naar de kassa gelopen om te bestellen en kreeg toen het drankje gratis. Daar werd het wel dus netjes opgelost gelukkig, maar ik heb ook wel eens in zaken gezeten waar je voor één broodje en een kop koffie rustig een uur kwijt was en er nog geen 'sorry voor het wachten' van af kon :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:36

Ibbel schreef:
Gelukkig heb ik hier geen ervaringen met trage bediening of slecht eten. Maar wat wel een algemene ergernis is, is het gebrek aan groente en de overmaat aan vlees bij welke maaltijd dan ook. Lappen biefstuk van 250 gram en dan een halve gegrilde wortel en 3 gepofte tomaten oid erbij geleverd krijgen.

Sorry, maar 'we' willen een eiwittransitie en we willen van 60% dierlijk naar 60% plantaardig binnen nu en 15 jaar. En de horeca zou hier een voorbeeldfunctie in moeten hebben. Want mensen willen thuis namaken wat ze buiten de deur zo lekker hebben gegeten. Word eens creatief met groenten! Doe je de vegetariërs onder ons ook een lol mee, win-win.

Oh nee juist niet. Liever weg met de groente.... ik betaal voor biefstuk als ik biefstuk bestel. Zet er dan biefstuk en x op als je 50 50 wil.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:39

Ibbel fijn dat je mijn ergernis over te weinig groente deelt.
Voel ik mij minder alleen.

Ook stom een toilet wat boven of beneden is.
Sommige mensen hebben moeite met traplopen.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:42

Ibbel schreef:

Ik vermaak me heerlijk in dit topic. Ik snap ook veel, zelf lang in de horeca gewerkt, dus soms erger ik me nu groen en geel als ik ergens zit.

Maar hier wil ik even kort op reageren; wij serveerden best veel groente bij onze gerechten. En dan niet alleen een beetje sla met vieze dressing, maar bijpassende groente bij het gerecht. Maar eerlijk; mensen laten daarvan de helft liggen. Dus gooide wij vaak veel groentes weg.
Is het biefstukje kleiner dan "wat ze ergens anders krijgen"? Dan krijg je het meteen te horen en mag je een nieuwe (grotere) gaan halen.

Dus het is ook een beetje de vraag die bepaald wat er op het bord ligt natuurlijk.

Zo zijn natuurlijk niet alle gasten :)) Maar toch.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:47

Ik kan vooral niet tegen rauwe tomaat. Eigenlijk de hele nachtschade familie groenten (Maar Daar hou ik de rest van de week rekening mee)
En dat ze dan er opzich rekening mee houden, maar dan wel andere tomaat erbij leggen als versiering.

En drinken wat lang duurt in een restaurant met bestellen en brengen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:47

Ik ben ook fan van groentes erbij en graag een minder grote lap vlees. Goede mix is fijn.

Langer geleden waren wj verbaasd en geergerd. We aten ergens in nl. naast ons een stel dat liep te zeiken tegen elkaar over de te kleine portie groottes. Dat dat schandalig was en blablabla. Ze waren weg, lagen de halve borden nog vol 8)7

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:53

Gebrek aan een duidelijk proces, en dat kan van alles zijn.

Van onduidelijkheid over wie er al besteld heeft (sommige fastfood ketens hebben dat, daar staat iedereen door elkaar voor de bestelbalie en je hebt geen idee of en wanneer je aan de beurt bent).

Onduidelijk bij wie je wat kan bestellen en wanneer, en bij wie je wat en wanneer kunt afrekenen.

Nou is processen in kaart brengen mijn werk en lijd ik vast in zekere mate aan beroepsdeformatie, maar voor heel veel bedrijven zou het goed zijn om wat meer processen op te stellen. Dat geeft duidelijkheid over wat er wanneer moet gebeuren en brengt daardoor rust in het koppie.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:56

Earth schreef:
lucifertje schreef:
Als restaurants beweren een fine dining te zijn en dan de basisprincipes zoals rechts uitserveren niet eens weten. Dat gehang over de tafel vind ik zo storend.

Ja dat is wel cringe. Ik stel altijd eisen op basis van wat een restaurant beweerd te moeten zijn. Als het om fine dining gaat dan liggen de verwachtingen wel hoog. Daarom is het soms zo'n verademing als je dan in een bib gourmand of sterrestaurant komt, dan ligt de servicegraad echt zo hoog. Maar als we naar het Grand café in de stad gaan dan liggen die verwachtingen anders. Maar ik hoop wel altijd op leuk personeel en lekker eten met ziel.
Klinkt trouwens heel decadent, maar zo vaak kom ik niet in een Michelin restaurant hoor :P

Ja het erge is dus dat dit vaak wel restaurants zijn die in de bib of Michelin benoemt worden maar ook wel vaker meegemaakt dat in, met name 1 sterrenrestaurants, dit dus niet wordt gedaan.