Opnieuw een droomvakantie gezocht.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 22:31

Als je voor natuur wil gaan: Costa Rica!!! Dat is mijn mooiste land tot nu toe. Zoveel bijzondere planten en dieren, vulkanen, watervallen... we werden iedere keer weer verrast. De nacht excursie om dieren te spotten was ook een hele belevenis.

Thailand was ook prachtig, met veel lekker eten en een mooie mix van cultuur en natuur (en veel luxe voor weinig geld ;-) )

Ik lees nog even mee, want wij zoeken een bestemming voor december volgend jaar omdat de kerstvakantie dan extra lang is. Tanzania staat intussen op onze shortlist.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 07:54

Dorine92 schreef:
xAnthea schreef:
Ook hier een grote fan van Japan! En idd, niet zo duur. Denk dat ik nog geen 3500 kwijt was voor 14 dagen :)

En dat vind je goedkoop? Ik vind dat bedrag voor het dubbele aantal dagen nog steeds een dure vakantie. Inclusief vliegtickets en een druk programma. Zo zie je maar weer hoe "duur" en "goedkoop" totaal willekeurige woorden zijn

Ik heb niet gezegd dat het goedkoop is. Ik vind dat niet zo duur want ik had eerlijk gezegd verwacht richting de 5000 kwijt te zijn. Toen ik een weekje naar Lapland en IJsland. En geweest, was ik ook ruim 3000 kwijt, dus ja, dan vind ik Japan (verre bestemming) met het dubbel aantal dagen voor 3500 niet zo duur. Maar goedkoop is dat uiteraard ook niet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:33

xAnthea schreef:
Dorine92 schreef:
En dat vind je goedkoop? Ik vind dat bedrag voor het dubbele aantal dagen nog steeds een dure vakantie. Inclusief vliegtickets en een druk programma. Zo zie je maar weer hoe "duur" en "goedkoop" totaal willekeurige woorden zijn

Ik heb niet gezegd dat het goedkoop is. Ik vind dat niet zo duur want ik had eerlijk gezegd verwacht richting de 5000 kwijt te zijn. Toen ik een weekje naar Lapland en IJsland. En geweest, was ik ook ruim 3000 kwijt, dus ja, dan vind ik Japan (verre bestemming) met het dubbel aantal dagen voor 3500 niet zo duur. Maar goedkoop is dat uiteraard ook niet.

Dat vind ik ook bizar veel geld voor 1 weekje en dan ook nog zo dichtbij. Ik wil voor dat geld toch zeker wel minimaal ruim 3 weken weg zijn, en dan ook ver weg.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 10:44

Dorine92 schreef:
xAnthea schreef:

Dat vind ik ook bizar veel geld voor 1 weekje en dan ook nog zo dichtbij. Ik wil voor dat geld toch zeker wel minimaal ruim 3 weken weg zijn, en dan ook ver weg.

Nu zijn lapland en IJsland wel z'n beetje de duurste Europese bestemmingen.

Ben nu een reis naar Lapland aan het plannen en dat is gewoon ronduit DUUR

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 11:22

Dat klopt zeker :) dat waren zeker niet de goedkoopste Europese bestemmingen :+
En Dorine92, als jij voor dat geld meer wilt, helemaal prima hoor! Dat zal wellicht ook zeker mogelijk zijn :j En als anderen het nog duurder willen maken, ook helemaal goed.

kiko

Re: Opnieuw een droomvakantie gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:31

Je kunt alles zo duur maken als je zelf wilt. Je kunt voor een paar duizend euro naar Afrika maar ook voor tienduizenden euro’s. Het is maar net hoe luxe je wilt verblijven. En dat geldt ook voor andere landen.
Wij hebben in de parken overnacht en dat maakt het extra duur. Wij hadden mooie lodges en heerlijk eten. En een privé chauffeur.. ja dan tikt het aan. Je kan ook zelf auto huren of met groepsreis gaan, dan ben je denk ik goedkoper uit. Zanzibar was ook duur qua overnachten maar we hadden zoiets van dit doe je waarschijnlijk maar 1x en we hadden wat te vieren dus gedaan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:38

Mijn ervaring is dat je met minder geld niet minder mooie reizen maakt, en ook niet inlevert op kwaliteit als je alles goed uitzoekt. Ik heb ook bijna altijd alles privé, en ook de mooiste plekken. Soms slaat het eigenlijk helemaal nergens op hoe veel mensen betalen. Vaak betaal je nog het meest voor het gemak om niks te hoeven doen aan voorbereiding, en soms kan het als je veel betaalt zelfs kwalitatief ondermaats zijn. Mijn ervaring is zeker niet hoe meer je betaalt, hoe beter, mooier of luxer

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 13:15

Ik denk dat dat ook echt afhankelijk is van de bestemming.

Bijvoorbeeld Oeganda is redelijk goedkoop te bereizen, maar wil je de gorilla's zien dan betaal je daar 800 dollar voor voor een halve dag. Is dat duur? Absoluut, is het goedkoper te krijgen? Ja hoor net over de grens in Congo kun je het voor 500 dollar doen. Moet je wel met militair confooi heen en zit je in oorlogsgebied. Nou dan betaal ik met alle liefde 300 dollar meer.
300 dollar die ook gaan naar de werknemers en het onderhouden van het park.

Wel met je eens dat sommige georganiseerde dingen echt overpriced zijn, maar ik geloof ook dat het gemak voor veel mensen veel waard is.
Denk dat jij en ik anders in elkaar zitten dan de meeste mensen die gewoon een mooie vakantie willen, zonder te veel uit te zoeken. Terwijl wij het liefst zo vaak mogelijk weg willen en zo goedkoop mogelijk alle mooie plekken willen zien.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 14:04

Ja de bestemming maakt veel uit. En hoeveel tijd je hebt maakt ook heel veel uit. Vaak kun je voor 2 euro naar de andere kant van het land, maarja dan is het wel de vraag of je het wilt riskeren dat vandaag het bussie toch maar niet gaat, en dat je dan morgen weer moet proberen. Ik wil vaak zo veel zien, dat ik dan liever meer betaal om zekerheid te hebben dat ik mijn schema kan volgen. Want hoe minder dagen ik kwijt ben, hoe eerder ik weer een nieuwe reis kan maken. Zelfs met zoveel ruimte ben ik nog zuinig op mijn dagen.
Maar kan me al helemaal voorstellen dat de meeste mensen weinig vrije dagen hebben, en dat ze dan die ene keer dat ze op vakantie gaan, gewoon iets uitzoeken wat ze leuk lijkt en dat dan betalen, en dat het ze niet boeit dat het voor een kwart van de prijs ook kan. Want tegen de tijd dat ze weer dagen hebben, hebben ze ook weer nieuw geld

800 euro voor gorilla's kijken vind ik wel echt bizar trouwens. Ik zou er toch niet meer zo van genieten met het besef van oh, weer een minuut voorbij, dat was weer 4 euro :')
Zou dan nog eerder het land aanpassen op die activiteit. Het hoeft vast niet overal ter wereld 800 euro te kosten

Het is natuurlijk wel zo dat een droomvakantie voor iedereen er anders uit ziet. Dus al zou je zelf je vakantie samenstellen, wordt hij waarschijnlijk altijd beter op het moment zelf, dan wanneer je een kant een klare reis boekt. Alleen niet iedereen heeft de tijd en zin om de voorbereiding te doen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 14:28

Plus dat iedereen andere eisen heeft. Jij hebt bv een cruise gemaakt met onbekenden in een binnenhut. Nou, daar moet ik niet aan denken. Ik wil minimaal een balkonhut en zeker niet met onbekenden, dus ik betaal met liefde misschien wel 4 x zoveel als jij.

Van de zomer ook: heerlijk een hotel geboekt met privé jacuzzi buiten. Ik had ook gewoon een standaard kamer kunnen nemen. Voor mij houdt vakantie ook een stukje luxe in. Als ik moet kramperen kan ik misschien idd wel veel vaker op reis. Maar voor mij is dat geen vakantie.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 14:34

Dorine92 schreef:
Ja de bestemming maakt veel uit. En hoeveel tijd je hebt maakt ook heel veel uit. Vaak kun je voor 2 euro naar de andere kant van het land, maarja dan is het wel de vraag of je het wilt riskeren dat vandaag het bussie toch maar niet gaat, en dat je dan morgen weer moet proberen. Ik wil vaak zo veel zien, dat ik dan liever meer betaal om zekerheid te hebben dat ik mijn schema kan volgen. Want hoe minder dagen ik kwijt ben, hoe eerder ik weer een nieuwe reis kan maken. Zelfs met zoveel ruimte ben ik nog zuinig op mijn dagen.
Maar kan me al helemaal voorstellen dat de meeste mensen weinig vrije dagen hebben, en dat ze dan die ene keer dat ze op vakantie gaan, gewoon iets uitzoeken wat ze leuk lijkt en dat dan betalen, en dat het ze niet boeit dat het voor een kwart van de prijs ook kan. Want tegen de tijd dat ze weer dagen hebben, hebben ze ook weer nieuw geld

800 euro voor gorilla's kijken vind ik wel echt bizar trouwens. Ik zou er toch niet meer zo van genieten met het besef van oh, weer een minuut voorbij, dat was weer 4 euro :')
Zou dan nog eerder het land aanpassen op die activiteit. Het hoeft vast niet overal ter wereld 800 euro te kosten

Het is natuurlijk wel zo dat een droomvakantie voor iedereen er anders uit ziet. Dus al zou je zelf je vakantie samenstellen, wordt hij waarschijnlijk altijd beter op het moment zelf, dan wanneer je een kant een klare reis boekt. Alleen niet iedereen heeft de tijd en zin om de voorbereiding te doen

Precies! Ik betaal bijvoorbeeld ook liever 100 euro meer voor een vlucht als het mij 2 vakantiedagen scheelt. M'n dagen zijn mij nog meer waard namelijk.

Berggorilla's kan overigens maar in 3 landen, dus je hebt keuze uit 500 dollar (oorlogsgebied), 800 dollar Oeganda of 1500 dollar Rwanda. Dus weinig keuze en ik vond het het zo waard, maar iedereen maakt ook daarin natuurlijk weer eigen afwegingen.

En heb zelf 6 maanden gereisd en mijzelf enorm vervloekt dat ik 24 uur in een nachtbus ging zitten omdat ik het vliegticket te duur vond haha.

Terug on topic: TS heb je al mooie dingen voorbij zien komen of ben je nog opzoek naar iets anders?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 14:40

Hier ook voor het gemak gegaan.. alles was voor ons geregeld. En hadden luxe lodges. Wij hebben een geweldige vakantie gehad. En willen het zeker nog een keer doen alleen dan een kortere safari en ik hoop dat we daarna nog wel 8-10 dagen Zanzibar erachteraan plakken..

Wij hebben toen ook een paar honderd euro betaald voor een luchtballonvaart boven de Serengeti.. ja belachelijk veel geld. Zou je hier nooit doen maar het was wel een unieke ervaring om daarna te ontbijten in the middle of nowhere. Super gave ervaring.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-25 15:53

Tanzania/Zanzibar moet ie zeker doen!
Enorm bedankt voor alle adviezen en tips!
Kerstdagen net achter de rug :)

Buiten Europa heeft onze voorkeur en dan is Thailand of Sri Lanka wel een heel goede heb ik nu gespeurd. Japan is mijn nichtje laatst geweest moet fantastisch zijn maar wel lang vliegen.
Sri Lanka lijkt mij fantastisch maar heb een rokende partner. En las dat het een anti rook land is met forse boetes en allerlei restricties.

Wij wonen zonder enorme luxe. Op vakantie wil ik dat wel heel graag en inderdaad niet in een nachttrein zitten wanneer het ook comfortabeler kan. Vandaar ook maar 1 x per jaar of 1 x per jaar op vakantie.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 17:31

Hebben jullie nog Tanzania/Zanzibar do's en don'ts?

Wij zijn overigens niet van de luxe en zoeken graag zelf uit waar iets voordelig kan.
Costa Rica koste ons voor 2 weken met z'n vieren 3500 incl huurauto. Voor de vlucht waren we meer kwijt :')

Voor de kerstvakantie verwachten we dat Tanzania wel duurder zal zijn, maar dan kunnen we vast sparen :D

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:31

Wij zijn naar 5 parken geweest. Ik vond Tarangire en the Serengeti het mooist/leukst. In de parken overnachten is super gaaf.. dat je de olifanten ziet lopen als je aan het zwembad zit is echt super of als je in de Serengeti op je terras zit en beneden de buffels en leeuwen ziet lopen.

In Zanzibar zijn wij wezen varen en snorkelen en verder alleen maar aan het strand gelegen en bijgekomen. Maar daar kun je genoeg doen. Maar voor ons was het echt een zon vakantie die we achter de safari van een week hadden geplakt.

Wij zijn 2,5 week weggeweest en hadden luxe lodges en hotel dus dat was heel prijzig. Durf niet eens meer neer te zetten wat het gekost heeft maar kan zeker voor minder.

gelato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 03:17

Als je niet in het regenseizoen gaat zou ik zeker Maleisië aanraden! Het is ver vliegen maar er zijn bizar mooie eilanden om te relaxen maar ook leuke steden. Dichtbij Kuala Lumpur is er ook een plekje waar je blauwe algen in het water kan zien en vuurvliegjes, ook mega vet. Ook mooie tempels, rijke geschiedenis en dus veel te beleven!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 06:42

Die blauwe algen kan hier in de Noordzee ook heel goed. Het heet zeevonk.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 04:19

Jordanië vonden wij erg bijzonder en afwisselend
In Dubai kun je ook heel veel zien en relaxen (wel heel anders)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 05:56

Gaaf dat je plannen hebt!

Ik kan je een aantal dingen aanraden:
- Egypte (Cairo en Hurghada, allebei grote steden met echt veel te doen voor eenieder).
- Noorwegen (rondreizen en veel te zien qua natuur). Wel redelijk prijzig.
- Australië (ja, is ver vliegen. Maar in 1,5 a 2 weken kan je al zo veel van de omgeving tussen bijvoorbeeld Port macquarie en Sydney zien. Heel indrukwekkend, leuke mensen, betaalbaar).
- Indonesie (Jakarta, Bandung, Yogyakarta, Soerabaja, erg veel leuks te doen, prachtige natuur, erg betaalbaar)
- Thailand (in NL alles boeken, dan kan je vaak genoeg excursies om je hotel heen boeken)
- Spanje (Costa Brava of het zuiden, genoeg te doen en ook per auto bereikbaar)
-Marokko (veel te doen, veel te zien, betaalbaar)

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 09:28

Ik ben dit jaar voor het eerst naar Tenerife geweest en hier was ook vrij veel te doen. Weet niet voor hoe lang je zou willen gaan? Ik ben 8 dagen geweest en kon er nog wel een paar dagen aan vast plakken, en dat heb ik niet vaak haha,

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 09:36

Je gaat niet in op het cruisen, lijkt je dat niets?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 17:16

Jordanië is heel mooi inderdaad. Maar misschien nu niet heel ideaal ivm de oorlog in Israël?
Voor Egypte zou ik zeker Hurghada niet aanraden. Vond ik de lelijkste plek waar ik geweest ben. En ik ben het hele land door geweest.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 12:15

Is er hier iemand al ooit naar Mauritius geweest?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:10

Zonnetje81 schreef:

Nee maar staat wel op de bucketlist. Bedenk alleen dat je op veel plaatsen de zee niet in mag daar ivm haaien.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:37

Zonnetje81 schreef:

Nee. Zou ik wel heen willen icm Reunion