Social media controle usa

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 10:59

Ze kunnen als ze willen toch al alles van je vinden dus dit lijkt mij een storm in een glas water, tenminste als je niets te verbergen hebt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 11:03

black_kelpie schreef:
Niet alleen de sociale media, maar dit ook. Ik heb niks te verbergen maar mij niet gezien hoor 8)7

[ Afbeelding ]

Emailadressen van de afgelopen 10 jaar zou ik niet eens op kunnen leveren. Voor ieder bedrijf en iedere site waar ik me registreer gebruik ik een ander mailadres, dat zijn er waarschijnlijk honderden inmiddels :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 11:04

En hoeveel tijd gaan ze erin steken? Of gaan ze AI gebruiken om je socials en e-mails en familie te checken?

Ik zag trouwens dat er zoiets is als Trusted Traveler / global entry (oid) waarbij de Nederlandse marechaussee de check van tevoren doet, ben benieuwd of dat nog veranderd dan

Keizerinnnn

Re: Social media controle usa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 11:19

Wij moesten inderdaad ook een actuele selfie sturen. Ik denk meer dat dit ook ter controle is voor naast paspoort te leggen. Kloppen de foto's naast elkaar.

Er zullen vast wel uitzonderingen zijn dat mensen er niet inkomen. Maar ik heb er afgelopen maand in ieder geval niks van gemerkt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 11:23

Keizerinnnn schreef:
Wij moesten inderdaad ook een actuele selfie sturen.

Dat is niet alleen zo voor de VS. Als je een ETA wil voor het VK moet je ook een recente selfie uploaden. Die mag niet te veel lijken op de foto op je paspoort want dan wordt je aanvraag afgewezen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 11:51

Mijn broertje is echt al jaren moslim maar daar is mijn moeder nog nooit op geweigerd. Ze gaat volgend jaar weer en dan ook 2 keer zoals al jaren.

BanjerLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 11:55

En niet te vergeten dat je niet alleen een ESTA nodig hebt als je het land in gaat, maar ook als je er een overstap hebt. De VS maakt daar geen verschil in. Wij vlogen vorig jaar terug vanuit Nieuw-Zeeland met een overstap in Los Angeles op dezelfde dag, en ook dan moet je een visumaanvraag doen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:07

Ja dat maakt dingen een stuk lastiger. Ook als je een overstap moet maken dan moet je (als het allemaal doorgaat over 2 maanden) dit allemaal doen.

Maar gelukkig zijn er nog meer landen waar je wel normaal een overstap kunt maken.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:16

MarlindeRooz schreef:
Karlijnxxx schreef:
Ze kijken eventueel je socials na (wat je openbaar post) met de ESTAaanvraag. Pas als er ‘reden’ is of je wordt door de random check geselecteerd zullen ze eventueel vragen door je telefoon te gaan. Het enige nieuwe sinds hiervoor is dus de socials die je al op je ESTA moet aangeven.

Je kan dus wel voor de ESTA aanvraag je kinderen vragen de socials op privé te zetten (inclusief alle berichten). Dat is niet zo raar, dat hebben veel mensen.

Ik ruim ook standaard mijn berichten op en heb lege socials.

Wat is er arbitrair aan een check die met een reden uitgevoerd wordt. :?

Ik zou zelf goed mijn telefoon leeghalen en alles op privé zetten wat nog niet op privé staat. Hoewel ik vooral reis / vakantie / dierenfoto's post. :=

Ik snap ook niet goed waarom mensen nu per se naar Amerika willen. Het staat ook hoog op mijn verlanglijstje. Maar zolang Trump aan de macht is peins ik er niet over. Hij is zo gek als een deur en elke dag bedenkt hij weer wat idioots.

Omdat wat in USA op dit moment eventueel wordt gezien als reden, hier in EU misschien niet zo over wordt nagedacht.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:21

Pff.. Ik ben in 2014 voor het laatst in USA geweest en het is wel echt flink verscherpt zeg, mijn god niet normaal..

Voor het borden, bij de gate in NL werden mensen naar voren geroepen en moest je (gewoon in de gate zelf) kort toelichten waarom je naar de VS ging en kreeg je een krul(echt gesprek van 5 min max). Bij aankomst in de VS was het verder gewone paspoortcontrole zoals je in alle landen buiten de EU hebt. Enige verschil was dat je ook je vingerafdrukken moest geven.

Dat ze vragen om social media en toegang tot je telefoon vind ik een flinke inbreuk op je privacy en geen relevante informatie. Niet voor een overheid, niet voor een werkgever, voor niemand.

Was het niet van de zomer dat iemand een meme van JD Vance had ofzo en toen toegang was geweigerd?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:25

Ik denk dat het ook nu wel heel erg aan de luchthaven ligt?
Ik ging naar een kleinere, lokalere luchthaven (Detroit), en er stond geen rij en we waren allemaal in 7 minuten door de douane heen. Het langste duurde vingerafdrukken laten maken.
Ik geloof dat we ook iets van 4 vragen kregen (waarom ben je hier? Welke conferentie ga je heen? Wat doe je voor werk (= is het wel een relevante conferentie) en volgens mij was dat het al?).
En ik weet dus ook niet of ik nog op vakantie zou gaan met al die verhalen, maar het land zelf viel me alles mee, ik vond het stiekem heel erg gaaf, was er nog nooit eerder geweest, maar het was echt een toffe plek waar we zaten.
Oh en dit was trouwens in oktober, dus wel heel recent.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:28

Aan de andere kant... We willen toch ook graag weten wie er Nederland binnen komt?
De Amerikaanse overheid wil ook graag weten wie er Amerika binnen komt. Dus ik zie het probleem niet zo

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:29

purny schreef:
Aan de andere kant... We willen toch ook graag weten wie er Nederland binnen komt?
De Amerikaanse overheid wil ook graag weten wie er Amerika binnen komt. Dus ik zie het probleem niet zo

Dus je mag mensen weigeren op total geschifte grond, zoals hun geslacht, seksuele voorkeur etc?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:30

Doen ze dat nu of gaan ze dat doen?

Het lijkt alsof een aantal dingen die als feit gebracht worden, nog geen feit zijn hoor?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:33

MarlindeRooz schreef:
purny schreef:

Dus je mag mensen weigeren op total geschifte grond, zoals hun geslacht, seksuele voorkeur etc?

Dat wordt ook in andere landen gedaan. Daar is niet alleen Amerika schuldig aan.
Als jij een bepaalde kleur/afkomst/naam/ziekte hebt sta je vaak al met 1-0 achter.

Ik denk echt niet dat ze bij iedere toerist uitgebreid gaan zoeken naar dingen.

Gewoon geen kritiek op de Amerikaanse overheid uiten en je papieren in orde hebben. Dan valt het best mee denk ik.

Je moet al bij aanvraag van je esta bepaalde informatie doorgeven. Je moet bij de douane een foto laten maken en vingerafdrukken afgeven.

Dus zoveel veranderd er niet naar mijn idee

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:34

BanjerLief schreef:
En niet te vergeten dat je niet alleen een ESTA nodig hebt als je het land in gaat, maar ook als je er een overstap hebt. De VS maakt daar geen verschil in. Wij vlogen vorig jaar terug vanuit Nieuw-Zeeland met een overstap in Los Angeles op dezelfde dag, en ook dan moet je een visumaanvraag doen.

Al lang geleden zat ik op een vlucht van Puerto Plata naar Amsterdam. Door omstandigheden moest ons vliegtuig toen een niet-geplande tussenlanding maken in Miami. Daar had dus niemand een visum voor. We mochten gelukkig wel uit het vliegtuig maar werden toen vastgehouden in een ruimte op het vliegveld waar je niet uit kon.Totdat het probleem was opgelost en we weer aan boord mochten om verder te vliegen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:35

Cer schreef:
Doen ze dat nu of gaan ze dat doen?

Het lijkt alsof een aantal dingen die als feit gebracht worden, nog geen feit zijn hoor?

"„Burger zijn van een ESTA-land betekent niet noodzakelijkerwijs dat een persoon een politieke mening heeft die aansluit bij die van de huidige regering”, aldus Farshad Owji in de krant."
Bron: https://www.telegraaf.nl/binnenland/reg ... 17359.html

"Transgender Netwerk raadt trans personen af naar de VS te reizen"
https://nos.nl/artikel/2561100-transgen ... -te-reizen

Je kan toch wel bedenken welke kant dit op gaat?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:36

purny schreef:
Dat wordt ook in andere landen gedaan. Daar is niet alleen Amerika schuldig aan.
Als jij een bepaalde kleur/afkomst/naam/ziekte hebt sta je vaak al met 1-0 achter.

Ik denk echt niet dat ze bij iedere toerist uitgebreid gaan zoeken naar dingen.

Gewoon geen kritiek op de Amerikaanse overheid uiten en je papieren in orde hebben. Dan valt het best mee denk ik.

Je moet al bij aanvraag van je esta bepaalde informatie doorgeven. Je moet bij de douane een foto laten maken en vingerafdrukken afgeven.

Dus zoveel veranderd er niet naar mijn idee

In Noord-Korea word je vermoord als je probeert te ontsnappen. Dat is dus ook oke?

Dat het in meer landen gebeurt maakt het nog niet acceptabel. Als ik vandaag op internet pleur dat ik Macron een engnek vind dan kan ik daar morgen prima heenreizen.

Het is bizar dat je geen kritiek op het politieke bestuur van een land mag hebben.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 13:20

Het is eng hoe de VS zich steeds verder richting the Handmaid's Tale beweegt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:32

Altijd leuk als deze video weer van stal kan worden getrokken

Als je denkt dat de VS nu pas een rare beweging maakt heb je de afgelopen decennia niet opgelet. Gebeuren al tijden vreemde zaken. Ik wil nog zeekoeien zien in florida, maar wacht wel even dat Trump weg is. De memes die mensen naar mij sturen komen denk ik niet door de controle heen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:33

Ja als mijn Whatsapp stickers gecontroleerd worden ga ik direct naar Guantanamo Bay. _O-

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:41

MarlindeRooz schreef:
Ja als mijn Whatsapp stickers gecontroleerd worden ga ik direct naar Guantanamo Bay. _O-

:')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 15:33

Ga dan naar een land waar je het wel mee eens bent. Ik reis al lange tijd enkel en alleen nog naar landen waar ik ,mochten er erge rampen gebeuren waardoor ik er nooit meer weg zou kunnen, zonder meer graag zou willen blijven. En waar ze mij ook zouden willen omdat ik er pas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 16:01

Je denkt dat ze jou graag in Amerika zouden willen, anjali? Trump wil alleen witte mannen met veel geld.
Spoiler:
En meisjes van 14.. :=
De rest zou hij het liefst direct nog op het eerste vliegtuig zetten en het land uit gooien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 16:13

Het is een voorstel maar er nog niet door, gaat , trump kennende wel gebeuren.
Houdt palantir in je achterhoofd en lees punt 2!!!

All social media accounts from the last 5 years
- All your biometrics: face, fingerprint, DNA, and iris
- All your phone numbers from the last 5 years
- All your email addresses from the last 10 years
- IP addresses and metadata from your submitted photos
- Names of your family members (parents, spouse, siblings, children)
- All your family members' phone numbers from the last 5 years
- Your family members' dates of birth
- Your family members' places of birth
- Your family members' residencies
- All your business phone numbers from the last 5 years
- All your business email addresses from the last 10 years

If you do need a visa (i.e. non ESTA), I imagine the requirements are going to be far more drastic.

This is straight from the Department of Homeland Security documentation which you can find here: public-inspection.federalregister.gov/2025-22461.pdf