Voor de derde keer op de fiets naar het noorden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: Voor de derde keer op de fiets naar het noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:47

Wat leuk de foto's.
Ben benieuwd naar meer verhalen.
Veel plezier.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:55

Leuk die foto’s maar ik heb vooral genoten van hoe je vertelde over hoe nat je was en dat je droger onder de douche vandaan kwam _O-

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 21:55

Hé Bokkers, ik heb jullie weer veel te lang laten wachten! Maar de afgelopen dagen leken wel één grote stedentrip. Bovendien ging het fietsen redelijk soepel; daar zijn veel minder leuke verhalen uit te halen.

Maar goed, dan even een update. We kwamen maandag aan in Kaunas. De tweede stad van Litouwen en tussen de twee wereldoorlogen de hoofdstad. Dat zie je goed aan de gebouwen in de strakke Art Deco-stijl.
Afbeelding
Afbeelding
De dag daarop maakten we pas op de plaats: we gingen met de trein naar Vilnius. Dat lag naast de route maar we wilden het echt niet missen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Als je in de voormalige Sovjet-Unie bent, hoort een glas kvas en een bord pelmeni er gewoon bij. Of zoals ze in Litouwen zeggen: gira en koldūnai.
Afbeelding
Afbeelding
Na nog wat meer etappes kwamen we donderdag in Letland aan. Onze eerste slaapplek was diep op het platteland. Waar precies, dat gaan we niet verklappen want dan willen alle Bokkers daar slapen. Met schapen, geiten, honden, katten en andere beesten als vaste gasten...
Afbeelding
Vrijdag kwamen we dan in Riga aan. Nou, die stad is mooi! Dat kán gewoon echt niet meer, weet je wel... Alleen al de entree tot de oude stad, als je de Dvina (Daugava) oversteekt.
Afbeelding
In Riga wilde ik nu per se eens uitgaan. Ik dacht niet dat ik mijn broertje mee zou krijgen, want het is typisch niks voor hem. Maar kijk hem eens stralen met twee goths die we tegenkwamen in de Depeche Mode Bar!
Afbeelding
(Foto uiteraard in overleg gemaakt.)

De dag daarop bekeken we de stad verder. Riga is echt een paradijs voor de liefhebber van Jugendstil. Ik hou het nu bij twee foto's, maar op mijn Insta vind je veel meer.
Afbeelding
Afbeelding
Dat was gisteren. We zijn toen zeker niet uitgegaan, want mijn broertje had de wekker op kwart over vijf gezet... Hij moest de vroege bus naar Warschau hebben...

Ik ben weer alleen verder gegaan. Omdat mijn fiets beter is (en mijn conditie misschien ook wel) kan ik nu flink kilometers maken. Vandaag naar Estland gefietst, ongeveer 175 kilometer. Ik moet een groot deel langs die ;**€#-Via Baltica, maar een deel van het parcours verliep ook langs zee. Daar heb ik mooie foto's kunnen maken.
Afbeelding
Afbeelding
Nou, dat was het dan voor vandaag. Ik voel me niet overdreven moe, maar dat zegt niks over morgen. Mijn bedoeling is om dan Tallinn te bereiken, maar het is geen ramp als dat niet lukt.

Mijn bedoeling is trouwens ook om de volgende keer geen week te wachten. :)

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 23:04

Prachtig, die gebouwen in Riga. <3
Veel succes nu je solo verder gaat! Ik vind het stoer hoor, zou het niet kunnen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 23:05

Mooi verslag alweer.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 00:07

Fijn dat jullie/jouw reis voorspoedig verloopt. Riga is een mooie stad. De verscheurdheid tussen de Russische en Letse inwoners tekent de stad en het land wel (alle Baltische staten). Maar wellicht merk je daar als tourist weinig van.
Veel plezier de komende dagen. Welke route volg je nu?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 07:03

senna21 schreef:
Fijn dat jullie/jouw reis voorspoedig verloopt. Riga is een mooie stad. De verscheurdheid tussen de Russische en Letse inwoners tekent de stad en het land wel (alle Baltische staten). Maar wellicht merk je daar als tourist weinig van.
Veel plezier de komende dagen. Welke route volg je nu?

Ik heb inderdaad gemerkt dat Letten en Russen er hun eigen wereldjes op nahouden. Ons hotel zat in een Russische buurt. Bordjes e.d. moeten verplicht in het Lets zijn, maar om me heen hoorde ik niets anders dan Russisch. Ik moet zeggen dat ik wel veel heb gehad aan mijn (zeer basale) kennis van die taal, want je komt er lang niet overal met Engels uit. Ook oude Letten die geen Engels spreken zijn o.h.a. dankbaar als je Russisch aanbiedt.

Ik ga nu richting Tallinn. Zo min mogelijk langs de Via Baltica, want die ben ik nu wel zat. Voor die stad neem ik natuurlijk ook wel even de tijd. Dan steek ik over naar Helsinki, daarna weet ik het nog niet precies. Ik wilde door het binnenland van Finland, maar als het te veel tijd en moeite gaat kosten ga ik direct naar Turku. Ik hou jullie op de hoogte.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 07:12

Wat een leuke update weer. Zo knap dat je ook gewoon alleen verder gaat vanaf nu.

Veel plezier. Benieuwd naar je volgende update.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 07:34

Wat weer een prachtige reis! Een hoek van de wereld die ik zelf niet snel had gekozen, maar wel echt heel mooi is zo te zien. Leuk om zo met je mee te kunnen reizen :j

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 07:50

Mooie update weer. Heel leuk om een inkijkje te krijgen in deze landen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:39

Wat een mooie reis. Die kant wil ik ook een keer op. Maar dan niet met de fiets.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:37

Wauw wat een prachtige reis.
En nog veel knapper zo ver fietsen.
Je weet er zo te lezen ook erg veel vanaf, leuk hoe je er over verteld.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 15:19

Mooie update weer, fijne voortzetting van je reis!

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 18:57

Wat een uitgebreide update met mooie foto's <3
Wat heb je al veel gezien zeg, echt gaaf !

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 19:08

Mooie reis, mooie foto's.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 19:20

Prachtige gebouwen zeg, ik hou echt van die tijd.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:15

Wauw 175 km op 1 dag...
Doe het je niet na
Hele mooie foto's en leuke verslagen.
Veel plezier in Tallinn en goede oversteek naar Finland gewenst!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:23

Aaah leuk,

Ik kom net dit topic tegen.

Ik volg weer met plezier vanaf nu :D

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 09:11

Wat gaaf zeg! Leuk om toch wat van de Baltische staten te zien deze zomer!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-25 21:47

Zo mensen, intussen ben ik in Helsinki! Dezer dagen wordt er wat minder gefietst en wat meer gekeken.

Zoals ik al schreef ging het zondag buitengewoon soepel. Ik jaagde er 175 kilometer door en ik voelde me niet moe. Maar zoals dat vaker gaat: de volgende dag ging het al veel stroever. Toch heb ik een heel behoorlijke 130 kilometer afgelegd.

Vandaar wad het nog maar een paar kilometer naar Tallinn. Ik heb geslapen op een mini-minicamping: letterlijk bij iemand in de (stedelijke) achtertuin, die daar kunstgras had gelegd en er slaaphokjes had getimmerd. Heel apart...

Toen natuurlijk de stad in. Tallinn is weer heel anders dan de eerdere steden die ik heb gezien: veel middeleeuwse gebouwen en niet zo groot (sowieso is Estland een erg dunbevolkt land).
Afbeelding
Afbeelding
's Avonds was het weer tijd om uit te gaan. Ik had overdag een jazzclub gezien, daar wilde ik wel even gaan kijken!
Afbeelding
(Ze maken hier heel swingende latin jazz. Dat kun je ook zien aan het combo: naast de drummer is er ook nog een Cubaanse slagwerker.)

Net als Riga heeft ook Tallinn een Depeche Mode Bar. Ik na dat jazzconcert natuurlijk daarheen. Deze bar heeft een dikke plus: een hal met flipperkasten en arcades die het retrogevoel danig versterken. En dan te bedenken dat de Sovjet-Unie deze eightiescultuur nauwelijks gekend heeft!

Afbeelding
Afbeelding
Ik trof hier ook weer leuke mensen, waaronder ern jong stel dat hier woonde. Jullie weten misschien dat ik graag met studenten omga. Kwestie van mentaliteit. Dus toen ze me uitnodigden om gezellig aan een tafeltje te kletsen was ik zeer verguld!

Maar o, toen ging het toch zo fout. Ze gebruikten allebei snus. Je weet wel, die Zweedse tabak die je onder je lip doet. Ze boddn mij ook een portie aan. Had ik nooit moeten doen. Dat spul is zo sterk... Na een paar minuten werd ik misselijk en begon ik als een gek te zweten. Ik naar de wc; hoefde niet te kotsen maar moest wel HEEL DRINGEND op adem komen. Na een tijdje begon de kroegbaas op de deur te bonken: hij wilde mij er acuut uit hebben. Geen fijn einde van de avond, en erg banketstaaf voor die twee studenten die ik niet meer gezien heb.

Enfin, je snapt dat ik na dit avontuur weer niet geweldig sliep. Gelukkig had ik met een vooruitziende blik een middagboot geboekt. Die brengt je in twee uur in Helsinki.

Een van de eerste dingdn die ik zag toen ik van boord kwam was dit:
Afbeelding
Helsinki is niet zo mooi als de Baltische steden die ik gezien heb. Het is dan ook eeuwen jonger. Toch kan ik hier zeker nog wel een dag doorbrengen. Vanavond alvast een en ander bekeken, bijvoorbeeld het centraal station.
Afbeelding
Jullie zien het: mijn avonturen en kwetsuren, mijn genieten en afzien, mijn klimmen en dalen, mijn inspanningen en mijn zoektocht naar de juiste route spelen zich dezer dagen vooral naast de fiets af. Maar overmorgen ga ik er weer serieus tegenaan. Dan wil ik naar Hämeenlinna. 100 kilometer met veel klimwerk, want anders dan Estland is Finland bepaald niet vlak!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 22:03

Wat gaaf zeg! Knap dat je het zo volhoudt. :j

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 22:19

je gaat goed vooruit zo te lezen, al in Finland...

Die flipperkasten zijn heel erg tof.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 22:54

Wat een heerlijk verslag, van vreemde slaapplek tot uitgaan en de kroeg uitgezet worden tot enorm fietsen en een grens over. Ik vind het mega stoer. Ik kan prima dingen zelf doen maar ik zou het uitgaan wel spannend vinden, dat moment dat je alleen naar binnen stapt.

Die man (geen manneke) pis, hilarisch! :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:55

Wat een prachtige middeleeuwse gebouwen, alsof je zo een ridderroman binnen loopt! En verder maak je ook zat mee zo te lezen, leuk en minder leuk -O- . Blijf vooral updaten!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:41

Wat een gave update. Ik had graag beeld gehad bij de slaaphokjes met het kunstgras :D

En jeeee wat naar dat die snus zo slecht viel en je eruit gezet werd. Het klinkt wel echt avontuurlijk hoor.

En wat fiets je een afstanden joh!! Ik ben zelf niet zo’n fietsfanaat dus ik vind het knap.

Gave foto’s ook. Dat beeld van die man _O-