(Ervaringen) duikvakanties gezocht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 16:01

Bonnelover schreef:
Zonnehoed mochten ze tips hebben voor duikscholen dan hoor ik het graag. Gaan in september, weer, naar Kos. Maar Griekenland staat bij ons meerdere keren per jaar als vakantie genoteerd.Dus als ze plekken, goede duikscholen weten hoor ik het graag.

Heb mijn schoonouders even gevraagd, ze hebben niet op Kos gedoken maar Rhodos en Zakynthos. Dus helaas! :( Verder boekten ze graag via EWDR (Eigenwijze Duikreizen). Ze duiken sinds een paar jaar niet meer, ze zijn 70+ en hebben lichamelijke ongemakken waardoor het niet meer zo makkelijk gaat.

germie

Re: (Ervaringen) duikvakanties gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 16:10

EWDR is wel het duurste reisbureau voor duikreizen wat je je kunt voorstellen. Divingworld of Divingholidays zijn een stuk betaalbaarder. Ik heb met de laatste 2 persoonlijke ervaring, prima. Maar meestal regel ik alles zelf (scheelt nogal).

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 16:30

Ik heb gisteren nog gedoken in Nederland met een enkel 7mm pak, cap en schoenen en handschoenen. 2x 60 minuten. Tot 7 meter gegaan. Mn buddy kreeg het koud onder de thermocline.

Egypte heb ik gedoken in een shorty 3mm en in een langpak 5mm
Ga een eigen pak aanschaffen lang, 3mm voor de reizen. Dit is ook voor mijn eigen bescherming, mocht ik perongeluk langs iets scherps komen. Dit jaar mn pols ergens aan open gehaald en lang last van gehad.

Marktplaats of vinted voor een duikpak, mits je kwa maattabel oke uitkomt wel voor leuke prijzen een pak scoren.

Heb een bare dubbel 7mm voor 60 euro gekocht. En gisteren een 3 mm bare lang pak voor 6 euro op vinted ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 17:57

Bij Bare zou ik aanraden om in een winkel te passen. Ik draag 2 maten kleiner dan wat je op basis van de maattabel zou verwachten. Of je moet het pak gebruikt kunnen passen. Bij een 3mm kan een maat te klein niet erg zijn, dat past wel gewoon omdat het enorm rekt. Maar bij een 7mm is te wijd niet fijn, maar te krap zeker niet.

En zo'n lycra onderpakje maakt het aantrekken van een 5mm of een 7mm een stuk makkelijker. Die koop je voor 10 euro bij Ali of Temu. Een 3mm pak koop je ook voor 35 euro nieuw bij Temu of Ali.

Ik heb mijn 7mm pak in Nederland gekocht, ik wilde per se een bepaalde kleur en die werd in Nederland niet ingevoerd. Dus ik had op facebook geschreven welke winkel er wel aan kon komen. Dat was een winkel in Zeist, dus helemaal daar naartoe gereden. Later heb ik hetzelfde pak in 3mm bij een webshop in Spanje besteld, scheelde 75 euro met in Nederland. Ook mijn 5mm komt uit Spanje.
Ik heb wel eens bestellingen gedaan bij Dive inn. Bij mij is het altijd aangekomen, duurt wel lang, 3 weken ofzo. Maar ik lees ook veel reviews dat het niet aan komt.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:07

Bare heb ik via marktplaats. Volgens de maattabel. Op de heup is die net ietsjes te breed. Maar voor mn schouders heb ik het echt nodig.

Heb een mares via maattabel gekocht en die ligt nu thuis want die verkoopt niet. Via vinted gekocht met maattabel. Geen optie.

Mijn 3mm bare zal misschien te groot zijn. Maar voor die 6 euro durfde ik de gok wel te nemen :+

Maar passen, passen, passen is sowieso goed advies. Of anders paar keer in verschillende modellen duiken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:28

En neopreen krimpt als het ouder wordt. Als het dan weer nat wordt, dan rekt het wel weer iets, maar bij weer drogen krimpt het toch weer. Heel oude pakken zitten daardoor eigenlijk nooit lekker is mijn ervaring.

Mijn 7mm is nu een jaar of 5 oud, weinig gedragen (want ik duik meeste droog), maar zit ook niet fijn meer, het neopreen is niet zo soepel meer als het was.

Verder is het zo dat bepaalde soorten neopreen, en dat zijn juist de soorten die heel erg soepel zijn snel dunner worden. Als ik bijvoorbeeld met Camaro of Seac handschoenen een keer of 5 naar 30m geweest ben, dan zijn de handschoenen geen 5mm meer dik.
Ga ik met deze merken naar 100m, dan kan ik na 1 duik de handschoenen weggooien, die zijn maar 3mm dik meer ofzo.
Omdat neopreen een celstructuur heeft wordt het ook dunner door de waterdruk. Dat heb je niet met een trilaminaat droogpak.

Maar voor 6 euro kun je er geen buil aan vallen. Dat is een koopje als het pak past.

Bare is in Nederland wel een beetje de marktleider. Mares absoluut niet. Mares had vroeger erg stug neopreen. Dus ik weet niet hoe oud jouw pak is, maar mogelijk speelt dat ook mee in het weer kunnen verkopen. De fijnste pakken heeft Beuchat. Duur, maar goede kwaliteit. En ook die slijten wel hoor, bij veel gebruik zijn natpakken na 2 jaar af. Helaas.