80 jaar vrijheid: wat ga jij doen op 5 mei?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Re: 80 jaar vrijheid: wat ga jij doen op 5 mei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 05:57

Hier wel echt vrij op basis van cao, ieder jaar dus niet eens in de 5 jaar en omdat het nu een nationale vrije dag is, krijgen we 1 mei erbij van de baas. Heel fijn. Wij vieren de tweede verjaardag van ons zoontje <3 en in de middag misschien nog even hier in de stad kijken.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 06:47

verootjoo schreef:
Ik ben ook verbaasd dat niet iedereen vrij is. Ik werk onder 2 CAO’s en die hebben allebei vrij.

Maar de zorg gaat toch gewoon door? En winkels zijn open. Politie loopt rond. Hoe zie je dat voor je dan als iedereen vrij zou zijn?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 06:56

Hier in de omgeving is de bevrijding in het weekend van 19 april al op veel plaatsen gevierd met concerten en optochten enzo.
Ik ben 5 mei wel vrij, maar nog geen plannen. 4 mei wel. Dan moet ik werken (dirigent). We begeleiden met ons orkest de herdenking in Arnhem, altijd heel bijzonder.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 06:57

Ik heb onder mijn CAO in principe elk jaar vrij (Rijksoverheid), maar omdat het bedrijfsleven in principe maar 1x per 5 jaar vrij is en de tak van het bedrijfsleven waar ik mijn werk voor uitvoer, niets kan wanneer wij vrij zijn, moet ik 4 jaar wel werken. Maar dan wel tegen de gunstige voorwaarden van zondagstoeslag en "overuren in opdracht" en tijd voor tijd.

Maar eens in de 5 jaar zeggen wij: vandaag doen wij echt de deuren dicht, we werken niet.

Dus ik heb dit jaar echt vrij op bevrijdingsdag.

Wat ik ga doen weet ik nog niet.

Niets bijzonders, denk wandelen of paardrijden ofzo.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 07:15

Ik ga werken.
Mensen zullen toch wel de trein instappen en die trein moet gereden worden.

Anders was ik denk ik maar Wageningen gegaan met een vriendin.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 07:30

Lieser schreef:
verootjoo schreef:
Ik ben ook verbaasd dat niet iedereen vrij is. Ik werk onder 2 CAO’s en die hebben allebei vrij.

Maar de zorg gaat toch gewoon door? En winkels zijn open. Politie loopt rond. Hoe zie je dat voor je dan als iedereen vrij zou zijn?

In de zorg is het juist een vrije dag…. Onder zorgCAO VVT en GGZ… alle zorgmensen die niet in het primaire proces zitten dat 24/7 door moet gaan, zijn vrij die dag.
Natuurlijk snap ik als werkende in de zorg heus wel dat er bepaalde dingen door moeten gaan.
Daarom krijg je dan dus ORT op die feestdag :)

Maar veel kantoorbanen die niet 24/7 door moeten gaan zijn ook niet vrij en krijgen geen ORT op die dag.
Dat vind ik raar.
Op Koningsdag hebben meer mensen vrij en dat staat los van primair proces in de zorg die dan ook moeten werken mét ORT.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:01

Er is geen enkele feestdag waarbij men verplicht vrij krijgt. Is allemaal wat de werkgever/cao bepaalt. Eveneens de ORT, vriendelijk van de werkgever, maar niet verplicht.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:07

Helaas, hier ook geen vrij en dus gewoon een normale werkdag

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:08

Kaitlyn schreef:
In Duitsland is het gewoon een werkdag. :))

Op 5 mei vieren we dat Nederland werd bevrijd van de Duitse bezetting. Het is een nationale feestdag.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:12

Ik ga naar bevrijdingspop in Haarlem. Helaas is maandag standaard mijn vrije dag dus was sws al vrij. Nieuwe cao is bij ons nu 5 mei een jaarlijkse vrije dag. Werk in de kinderopvang.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:13

Century schreef:
Dag van de arbeid -> vrij.
Dag om vrijheid te vieren -> arbeid.

:')

Ik neem aan dat dit een grapje oid is? Bevrijdingsdag 5 mei is de dag dat Nederland bevrijd werd van de Duitsers. Voor de Duitsers betekent die dag verder niks, het is niet iets internationaals zoals dag van de arbeid wel is.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:15

verootjoo schreef:
Maar veel kantoorbanen die niet 24/7 door moeten gaan zijn ook niet vrij en krijgen geen ORT op die dag.
Dat vind ik raar.

Sinds het thuiswerken bij veel kantoorbanen is ingevoerd (tijdens corona), zijn alle dagen in principe werkdagen (of vrije dagen :) ). In veel overheids-CAO's zijn daarom de verplichte vrije dagen geschrapt om mensen zelf te laten bepalen of ze willen werken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:15

mala26 schreef:
Werken, al zal dat niet de leuke activiteit zijn waar je naar opzoek bent :D

Dat…

Maar toch wil ik een moment hebben om erbij stil te staan op 4 mei. Of de minuut stilte om 8 uur lukt weet ik niet ivm bedtijd kids maar dan op een ander moment.

Op 5 mei wil ik best wel even een borrel doen om extra van te genieten. Of koffie drinken in de zon.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:29

Blijf het toch vreemd vinden dat deze dag geen standaard vrije dag is. Heb ook nog nooit een werkgever gehad waarbij ik vrij was op 5 mei, zelfs niet in de lustrum jaren.

Nou heb ik verder niet zoveel met vrijmarktjes en dat soort dingen dus echt vrij is niet nodig maar van alle vrije feestdagen had ik deze nou daadwerkelijk gesnapt.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:35

Ik mag gewoon werken :') mijn cao (ik dacht klein metaal en techniek oid) doet blijkbaar niet aan vrije 5 mei in lustrum jaren :(

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:01

jiehaaa schreef:
Kaitlyn schreef:
In Duitsland is het gewoon een werkdag. :))

Op 5 mei vieren we dat Nederland werd bevrijd van de Duitse bezetting. Het is een nationale feestdag.

No oliebol. :+

_San87_ schreef:
Century schreef:
Dag van de arbeid -> vrij.
Dag om vrijheid te vieren -> arbeid.

:')

Ik neem aan dat dit een grapje oid is? Bevrijdingsdag 5 mei is de dag dat Nederland bevrijd werd van de Duitsers. Voor de Duitsers betekent die dag verder niks, het is niet iets internationaals zoals dag van de arbeid wel is.

Als je het gesprek iets verder terug leest zul je zien dat dit inderdaad een grapje is. Ik ben naar Duitsland verhuisd enkele maanden geleden, dus werk ik 5 mei en ben ik 1 mei vrij. Century reageerde daarmee op mijn reactie. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:03

Ah, wist niet dat jij in Duitsland woont :D. Volgens je profiel is t de Veluwe, dus snapte t niet.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:06

_San87_ schreef:
Ah, wist niet dat jij in Duitsland woont :D. Volgens je profiel is t de Veluwe, dus snapte t niet.

Oh, ja, ik zie het :')
Ben niet zo heel actief meer op Bokt, gewoon niet bijgewerkt. _O-

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:07

Helemaal niks.. Als 't mooi weer is, waarschijnlijk lekker met de honden het bos in, maar dat was 't ook wel..

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:36

Ik werk nu nog zonder een CAO ( dat gaan ze veranderen zeggen ze)
Maar ik ben wel dit jaar op 5 mei vrij.

Misschien dat ik een festival mee pak maar dat ligt eraan wat voor weer het word.