Een nieuwe Homestead in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Een nieuwe Homestead in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:50

Fantastisch wat een mega project! Wat stoer om het aan te gaan, ik volg heel graag mee vanuit mijn luie stoel := Gaat vast enorm gaaf worden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 18:44

BigOne schreef:
In je openingspost houdt je met heel veel rekening maar hoe zit het met bosbranden in die omgeving?

Minder als in Portugal, maar het kan overal gebeuren. Ook hier in NL aan het einde van mijn straat zijn afgelopen maand al een paar brandjes geblust. En we hebben nu zelf ook al bos op het terrein staan dus dat is al iets dat bij ons leeft.

Dat is een van de redenen dat we dus 30 meter afstand moeten houden van het bos.

We kunnen ook 2 kanten op om de omgeving te verlaten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 00:10

Prairy schreef:
BigOne schreef:
In je openingspost houdt je met heel veel rekening maar hoe zit het met bosbranden in die omgeving?

Minder als in Portugal, maar het kan overal gebeuren. Ook hier in NL aan het einde van mijn straat zijn afgelopen maand al een paar brandjes geblust. En we hebben nu zelf ook al bos op het terrein staan dus dat is al iets dat bij ons leeft.

Dat is een van de redenen dat we dus 30 meter afstand moeten houden van het bos.

We kunnen ook 2 kanten op om de omgeving te verlaten.

Ik weet niet of je een watertank hebt of krijgt? Er bestaan sprinklersystemen die je huis van buitenaf redelijk kunnen verdedigen

En natuurlijk een goede verzekering afsluiten

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 00:38

Gaaf project!! Kom gezellig volgen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 09:35

Palmera schreef:
BigOne schreef:

Ik weet niet of je een watertank hebt of krijgt? Er bestaan sprinklersystemen die je huis van buitenaf redelijk kunnen verdedigen

En natuurlijk een goede verzekering afsluiten

Verzekering afsluiten wordt nog wel een dingetje geloof ik, iets met klok en klepel maar voor een bouwval schijn je nog niks te kunnen regelen. Is iets voor later om uit te zoeken.

We gaan zeker regenwater opslaan op de eoa manier, eventueel aan te vullen met water uit het riviertje.

Sprinkler systeem is nog wel interessant om tzt eens uit te zoeken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:41

Verzekeringen is idd soms wel even wat lastig. Maar voor jullie tijdelijke minihuisje kan het voor zover ik weet wel :j dan heb je dat alvast.

Even crue gezegd. Als de boel affikt of instort bouwt het wel gemakkelijker :))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 09:43

Thnx, denk ik :') Ik zou het toch graag nog houden zoals het nu is :+

Maar het bouwen zou sowieso makkelijk gaan voor het huis want dat wordt nieuw.

En mini huisje is al van tafel door de afgekeurde CU. Wel bijblijven he _O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:47

Ah ik dacht dat die mocht mits op een andere plek :+ maar ik heb al genoeg regelsores aan mijn hoofd wat betreft belastingdienst dat ik andermans sores soms vergeet of minder opsla sorry Y;(

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 10:30

Nee joh, was een geintje :P Jij hebt zeker genoeg aan je hoofd, dat weet ik ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:34

:o dat had ik dus niet door, gelukkig. Iets met moe en een te vol hoofd. Dan ontbreekt soms de hoe herken je humor filter. -O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 10:38

:knuffel:

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:57

Wat een project!!!
Ook ik volg graag!

Hebben jullie een budget in gedachten op rond te raken met alles?(moet het niet weten hoor), vooral benieuwd hoe jullie dan percentueel eindigen qua kosten in vergelijking met wat je in gedacht had…

Want sowieso zullen er heel wat dingen totaal anders lopen dan gepland en ook de kosten zullen dan een andere kant oplopen.

Mag ik vragen hoe oud jullie zijn?

Ook hier respect dat je zoiets wil gaan aanpakken, wat een giga project!
Veel succes alvast!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 11:29

Budget hebben we niet vastgesteld nog. Domweg omdat de plannen nog zo vaak aangepast gaan worden dat dat geen doen is.

We willen het zelf betalen, dus zonder (extra) hypotheek. Het hoe en wat is dus nog nader te bepalen. Verkopen we (een deel) van NL of niet, gaan we meer verdienen, wat en hoe gaan we bouwen etc.

De aankoop kunnen we nu betalen, voor de rest zal er weer gespaard/verdiend moeten worden. Dat is ook een van de redenen dat het een lange termijn project zal worden. Zou leuk zijn als het zo in 1x afgetikt zou kunnen worden, maar helaas :+

We hebben ook nog wat tijd, de bouwvergunning van het huis willen we pas 1e helft volgend jaar indienen, en tot die tijd hebben we als het goed is alleen wat belasting en kosten voor de architect. Ruwbouw van het huis rekenen we nu ongeveer 200-300k op. Als de bouwvergunning binnen is moeten we binnen 3 jaar beginnen te bouwen, maar er is geen eind tijd aan de vergunning.

We kunnen veel zelf en werken ook graag met hergebruikte materialen, en ik ben een marktplaats koningin :P maar we zijn ook realistisch genoeg om te weten dat hier gewoon 500k-1 miljoen in gaat zitten in de komende jaren.

Het hoe maak ik me nooit zo druk om. Het gebeurt als er geld is, en anders later of niet. We wonen nog steeds heel prima in NL en we hoeven in FR nog geen geld te verdienen.

Ik ben nu 42 en mijn man 47.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:43

Snap ik, en is het meest ideale om er zo in te staan, anders is het enkel stress.

Jullie hebben ongeveer onze leeftijd.
Ook wij zijn nu de zoektocht in Frankrijk gestart, maar net door onze leeftijd zoeken we nu iets zonder (of met amper) werk. Op een bepaald punt hadden wij het verbouwen gehad.
Sowieso zit je altijd met onderhoud en de dito kosten, en met een groot terrein en grote gebouwen is dat al niet mis, dus we houden het daar bij en beetje meer genieten van het leven.

Maar snap heel goed hoe leuk dit is…
Soms zou ik me ook bijna later verleiden…

Maar ik volg met veel plezier jullie reis door dit project!

Hebben jullie flexibele jobs om vaak op en naar te gaan? Hoeveel km is het rijden?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:01

Een woonhuis verzekering zal je sowieso moeten afsluiten, is verplicht bij aankoop. De notaris vraagt erom.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 12:32

Het is nog geen woonhuis /woonbestemming :)

Het is 5 uur rijden, net geen 500km.

We zullen voornamelijk in de weekenden gaan, meestal donderdag heen en zondag terug.

Een af-huis klinkt leuk maar daar zou ik uiteindelijk waarschijnlijk net zo veel gaan doen als nu omdat het dan steeds net - niet is :P

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:36

Maar iets van een verzekering zal toch wel verplicht zijn? Ons oude huis stond ook als ruïne geregistreerd, maar we moesten toch een verzekering.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:45

Hebben jullie een goeie notaris in Frankrijk? Anders eens navragen?

Hog, we wonen nu op een best grote boerderij die totaal gerenoveerd is en nu zijn er ook best dingen die we nadien gezien beter anders hadden gedaan, om allerlei redenen, financieel, omdat het op dat moment zo het beste leek, op aanraden van,…

Denk dat er altijd wel dingen zijn die niet perfect zullen zijn, maar daken vernieuwen en kappen en breken en jaren in stof leven, daar ben ik klaar mee.
(We wonen nu een kleine 15j op onze boerderij en nu zijn we eindelijk zo goed als rond, en de eerste dingen zijn dan bv hier en daar weer aan hernieuwing toe(buitenmuren die geschilderd zijn, kunnen na al die jaren weeral een nieuwe laag gebruiken, houten poorten die hier en daar al wat loslaten,….

Meer dus al die grote werken ga je met iets die gerenoveerd is niet meer hebben.

Lukt Frans wat? Want ook dat is toch een heel groot voordeel op alle vlak.

Keken jullie specifiek in Frankrijk?(of las ik daarover?)

De afstand is idd wel te doen.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:37

Dit klinkt als een prachtig project, ik ben heel benieuwd. Geniet van het overwinnen en omzeilen van alle drempels :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 08:09

We begonnen met Portugal als voorkeur, dat is na een paar keer toch afgevallen. Te warm, te veel bosbranden, te ver van NL, altijd vliegen want we hebben een hekel aan lang autorijden, geen sauna cultuur.

Toen Frankrijk, Zuid Frankrijk is afgevallen om dezelfde redenen als Portugal eigenlijk.

Italië en Spanje ook.

België te druk, Zweden net te ver maar vooral te lang donker en koud. Denemarken lastig als je nog niet gelijk wil emigreren. Noorwegen te koud en te ver.

Duitsland had mijn voorkeur maar te duur voor als je wat grond erbij wil en geen buren of in agrarisch gebied.

Franse Ardennen lag voor mij al te ver van Duitsland af om naar een fatsoenlijke sauna te kunnen gaan. Morvan te ver van goede ziekenhuizen en andere faciliteiten af.

Bleef de Vogezen over.

We gingen hier eigenlijk kijken of we de omgeving mooi/fijn genoeg vonden om toch meer onderzoek te doen, want ook hier is het duur voor waar we naar op zoek waren.

We hebben ook nog bij een oude vrouw schuur gekeken en dus bij de molen, niet met het idee om het te kopen maar gewoon om te kijken hoe het er was.

Die oude schuur lag aan de verkeerde kant van de heuvel, met een redelijk steil zandpad erheen en het land was heel steil. En laat ik nou een bloedhekel hebben aan omhoog lopen :+

Zo dus bij Frankrijk uitgekomen.

Ik sprak al een beetje Frans en we zijn nu allebei met Duolingo bezig, dat helpt best goed moet ik zeggen.

Thnx mar-fay haha

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:55

Leuk te lezen hoe jullie uiteindelijk daar uitgekomen zijn.
Hoe lang heeft de zoektocht geduurd in totaal?

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 20:52

Ik volg! Ben benieuwd naar de voortgang

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 21:38

Ik kan jullie afwegingen heel goed volgen. Ben benieuwd naar alle volgende stappen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 21:59

Ceetje_bokt schreef:
Ik kan jullie afwegingen heel goed volgen. Ben benieuwd naar alle volgende stappen.

Fijn om te horen :) Dat is altijd een beetje de vraag, het gaat soms zo snel bij ons :')

Tengeltje, ik denk eigenlijk al bijna sinds we elkaar kennen, misschien een jaar later ofzo, dus zeg een jaar of 10. Sinds 2019 ben ik er wel echt meer op aan het hameren dat ik niet meer in NL wil blijven en uitzicht wil hebben op een mogelijke exit en een exit strategie wil hebben. Die hebben we nu eindelijk gevonden, of in ieder geval het begin ervan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 07:31

Leuk! En gelukkig gaat je partner er dan in mee!
Hoe groot is jullie terrein? Al alles bekeken? Of kunnen er nog (overgroeide) verrassingen gevonden worden?