Auto vakantie, hoeveel km rij jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 12:36

Wij gaan meestal op zo'n 1200 tot 1400 km op vakantie, en de afgelopen 2 jaar heeft mijn man alles gereden. We reden elektrisch met aanhanger, dus moesten iedere 2,5 a 3 uur stoppen om te laden, zo'n 20 tot 30 min. We overnachten dan 1x. Mn man heeft dit prima gered en was niet noemenswaardig vermoeid. Voordat we elektrisch reden, reed ik vaak 2x een stuk van 2 uur, maar ik rijd niet graag met aanhanger. Toen pauzeerden we veel korter/minder, en dan raakte hij wel vermoeid en deed hij zijn ogen even dicht als ik reed. Dus als je alleen rijdt, zou ik adviseren echt even goed te pauzeren tussendoor, niet alleen plassen/tanken maar echt even wandelen bijv.

Kaitlyn

Re: Auto vakantie, hoeveel km rij jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 13:21

Wij doen 1200 km in 1 rit, mijn vriend heeft vorig jaar zelfs alles alleen gereden. Maar zijn we met 2 volwassenen, geen aanhanger, en knallen we in Duitsland dik 200+ km per uur waar mogelijk.
Met kinderen op de achterbank (ook al tieners, het vraagt aandacht) en een karretje erachter, zou ik voor je eigen veiligheid gewoon ergens langs de snelweg een overnachtig doen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 13:28

Kaitlyn schreef:
Wij doen 1200 km in 1 rit, mijn vriend heeft vorig jaar zelfs alles alleen gereden. Maar zijn we met 2 volwassenen, geen aanhanger, en knallen we in Duitsland dik 200+ km per uur waar mogelijk.
Met kinderen op de achterbank (ook al tieners, het vraagt aandacht) en een karretje erachter, zou ik voor je eigen veiligheid gewoon ergens langs de snelweg een overnachtig doen.

Waarom dik 200+ ?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 13:35

Lekker doen! Op tijd vertrekken, pauzes in de gaten houden :)

Ik heb zelf een maximum van ongeveer 1000 per dag, maar ik wil dan ook niet tot diep in de avond doorrijden als ik me nog op een camping moet installeren. En ik rijd niet hard (ongeveer 110) om auto en milieu een beetje te sparen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 13:54

Ik heb 1800km gereden in 2 dagen.
Reed wel alleen, maar er zat wel iemand naast mij die mee hielp kijken, opletten en de route wijzen.

Regelmatig een stop om je beentjes te strekken.
Goed uitgerust weggaan is ook handig.
En boek een hotel voor een nachtje.

Heel veel plezier

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 14:08

Ik heb vorig jaar dik 800km gereden op dinsdagochtend & op woensdagmiddag diezelfde 800km terug met de camper. De planning was alleen maar mijn vader is meegereden voor de gezelligheid.

Ik vond dat echt meevallen maar we hadden weinig file en geen dodelijk saaie wegen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 15:19

BloemBloem schreef:
Kaitlyn schreef:

Waarom dik 200+ ?

Omdat die auto gewoon nog heel prettig rijdt met ruim 200 km per uur. :+
En als je grote stukken met dergelijke snelheid kunt doen, scheelt dat aanzienlijk veel reistijd.

Overigens zijn wij dan niet "die Nederlanders die denken dat ze mee kunnen komen, maar eigenlijk niet kunnen inschatten hoe/wat". Mijn vriend is daadwerkelijk Duits en heeft nooit anders gedaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 16:09

Kaitlyn schreef:
BloemBloem schreef:

Waarom dik 200+ ?

Omdat die auto gewoon nog heel prettig rijdt met ruim 200 km per uur. :+
En als je grote stukken met dergelijke snelheid kunt doen, scheelt dat aanzienlijk veel reistijd.

Overigens zijn wij dan niet "die Nederlanders die denken dat ze mee kunnen komen, maar eigenlijk niet kunnen inschatten hoe/wat". Mijn vriend is daadwerkelijk Duits en heeft nooit anders gedaan.

Het lijkt veel te schelen.
Maar in werkelijkheid valt dat vies tegen.

Ik reed altijd ongeveer 140.
15 km voor werk haalde ik regelmatig een collega in die niet harden gaat dan 85 km per uur.

Ik kom op werk aan, stap uit de auto en mijn collega draait de parkeerplaats op.
Ik heb hier zo vaak verbaasd van opgekeken.
Werkelijkwaar 30, 40 seconden over 15 km eerder.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 16:12

Als het drukker is op de weg maakt het bar weinig uit hoe hard je rijdt. Maar op een rustige Duitse autobahn zal het zeker schelen, helemaal als het om meerdere 100den kilometers gaat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 16:20

Nou om 6 uur is hier ‘s morgens ook geen klap op de weg in het noorden hoor O:)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 16:26

Ik heb gisteravond geboekt. De bedoeling is om zaterdagnacht weg te rijden zodat we op zondag rond de middag in Oostenrijk aankomen voor een bergwandeling, rodelen, lekker eten oid.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 16:27

We hebben vorig jaar 2 uur ingehaald qua tijd op de Autobahn, dus het scheelde beduidend. :j
Naar mijn schoonouders toe trekken we ook rustig 20 minuten van de aangegeven tijd op de navigatie af, en daarheen kunnen we geen grote stukken gas geven.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 16:29

Gefeliciteerd dan? :P

Ik vind het wel gevaarlijk, het tempoverschil met je medeweggebruikers is dan gewoon zo hoog. Kan zo 100 km schelen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 16:37

Ik snap ook niet zo goed dat Duitsland geen maximum snelheid voorschrijft. Je wordt wel doodgegooid met de meest vreselijke borden aan de kant van de weg wat er allemaal gebeuren kan als je harder rijdt dan de aanbevolen 130 km/u. Persoonlijk vind ik 140 Max op de Duitse snelwegen een prima snelheid.
Als je 200+ rijdt heb je toch geen tijd om adequaat te reageren mocht er eens iets onvoorziens op je weg komen?

Heb ooit eens gelezen dat 90% van de automobilisten vindt dat hij/zij beter rijdt dan gemiddeld. Tsja, ondanks dat rekenen mijn sterkste kant niet is geloof ik toch dat dit nooit kloppen kan :D

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 16:40

Mijn auto slurpt met harder dan 120 vooral zo veel benzine dat ik het de tijdswinst niet meer waard vind :=

Wat betreft de vraag in de OP: ik rij best regelmatig op 1 dag heen en weer naar Lille, dat is in totaal 600 kilometer, en ik ga dan tussendoor nog winkelen. Als je de 1400 opdeelt in twee delen kan het imo dus makkelijk.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 16:47

Klinkt goed TS, naar de bergen en rodelen zijn altijd goede ideeën. :D

Er zijn in Duitsland, in ieder geval richting het Ruhrgebied en richting het zuiden, geen stukken meer waar je daadwerkelijk langer zo hard kunt rijden, qua drukte, qua werkzaamheden en qua snelheidslimieten.

Het langste stuk wat ik heb gereden was een kleine 1000 km met 1 tankstop tussendoor. Waarbij in de middag vertrokken en in de nacht aangekomen. Dit was in de VS. Eigenlijk vind ik het bij die afstanden wel fijner om af te wisselen met een tweede chauffeur :j Zeker als het zonder tussenstop is.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 16:56

Nessie schreef:
Klinkt goed TS, naar de bergen en rodelen zijn altijd goede ideeën. :D

Er zijn in Duitsland, in ieder geval richting het Ruhrgebied en richting het zuiden, geen stukken meer waar je daadwerkelijk langer zo hard kunt rijden, qua drukte, qua werkzaamheden en qua snelheidslimieten.

Het langste stuk wat ik heb gereden was een kleine 1000 km met 1 tankstop tussendoor. Waarbij in de middag vertrokken en in de nacht aangekomen. Dit was in de VS. Eigenlijk vind ik het bij die afstanden wel fijner om af te wisselen met een tweede chauffeur :j Zeker als het zonder tussenstop is.

In de VS heb ik idd ook wel eens langer gereden! Was voor mij een km of 900 aan een stuk door toen. Maar vind het daar wel echt anders, veel meer rust en regelmaat op de weg, mensen zitten minder in elkaars aura, wegen zijn recht en met weinig steden die je onderweg tegenkomt enzo.. Ik had toen echt het gevoel dat ik nog wel een flink stuk door kon omdat ik zo weinig prikkels was tegengekomen onderweg.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 17:03

Dat is dan echt heel persoonlijk. Ik vond het juist oersaai dat rechte stuk :+ , nu is 1 pauze van 5 minuten 2 uur filerijden en een continu slapende bijrijdster ook niet heel bevordelijk voor de energie. Maar doe mij dan echt maar de Europese wegen met meer afwisseling of bijvoorbeeld Highway 1.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 17:10

Mama3 schreef:
Deze zomer ga ik waarschijnlijk last-minute met met mijn moeder en 2 van mijn kinderen met de auto op vakantie. Kamperen, dus bagagekar en dakkoffer mee.

De bestemming is 1375 km. Mijn vriend vind het onverantwoordelijk dat ik de enige bestuurder ben. Op mijn reactie dat alleenstaande ouders ook op vakantie gaan zegt hij dat zij niet zo ver gaan. Ik betwijfel dat. Maar goed, dat is onze discussie haha..

Ik kan 1 of 2x overnachten dus zie niet echt beren op de weg. Die tent opzetten lukt vast wel en zo niet, dan is er vast wel een helpend handje op een camping. Desnoods eerste nachtje in pop up tentjes.

Ik ben benieuwd wie van jullie is ook enige bestuurder en hoeveel km rij jij dan naar je vakantiebestemming en gaat dat goed?
Moet ik ergens rekening mee houden? Ik ben het gewend om naar wintersport in Oostenrijk - 900 km ook zelf te rijden maar dan wel met een evt vervanger in de auto.

Ik ben benieuwd.

Ik ben enige bestuurder.
Geen kinderen mee, dat dan weer niet.

Ik rij heel Europa rond :')

Alleen wel beperkt aantal kilometers per dag, maar dat heeft met eigen (medische) beperkingen te maken.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 17:52

Hier ook een alleenstaande ouder die ook voorheen aardig wat KM maakte in het verleden.

Helaas door ziekte vind mijn lichaam het niet meer zo leuk om lang te moeten rijden.

Wij vertrokken het liefst na de filetijd en ik reed graag snachts en als ik dacht nu even rust dan gooide ik de auto aan de kant en deed dan even de ogen dicht.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 19:02

Hier wel 1100 km alleen gereden, maar door files maakte het toch wel erg vermoeiend en heeft mijn vriend het laatste uurtje het stuur over genomen.
Heen ook zelf gereden en door iets minder files was dat beter te doen. Ik rij graag zelf, maar ik denk dat 1000km ongeveer voor 1 persoon mooi is met alleen plaspauzes, om veilig te rijden. Spreek ik voor mezelf althans.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 19:21

Hier ook 1200 km gereden. In 1 stuk door. 19 uur in de avond ben ik gaan rijden.
Je hebt z'n dood punt, dat is vaak tussen 02 en 04 uur, dat is wel gevaarlijk want dan kan de moeheid het overnemen.
Ik heb toen de Spice Girls aangezet en ben mee gaan zingen. Iedereen sliep toch wel door haha.

Raad ik het aan? Niet perse, maar afraden doe ik ook niet.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 19:38

Ik zit toevallig al sinds vanmorgen 8 uur in de auto van Italië terug naar Nederland :D 1200 kilometer, ik wilde graag overnachten maar mijn vriend wilde in één keer doorrijden. We zijn iets voor middernacht thuis. Maar wij rijden het wisselen af en rijden maximaal 5 uur achter elkaar, ik zou dit voor een enkele bestuurder eerlijk gezegd wel onverantwoord vinden op één dag. :=

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 20:34

Kaitlyn schreef:

Onverantwoord!

Niet alleen voor jullie maar ook de medeweggebruikers….

Maar nu vind ik alle Duitsers ook echt wel asociale rijders die denken dat alles kan en mag…

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 20:44

Alja schreef:
Kaitlyn schreef:

Onverantwoord!

Niet alleen voor jullie maar ook de medeweggebruikers….

Maar nu vind ik alle Duitsers ook echt wel asociale rijders die denken dat alles kan en mag…

Zodra ze over de grens gaan staan ze wel gelijk om de rem en rijden ze m.i. altijd max de toegestane snelheid.
Maar ik vind 200+ over de snelweg ook totaal onverantwoord.