leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:34

denice schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja kunt dan dood zijn, maar het zogenaamd doen voor de kinderen en zo medewerking bij de school kweken gaat ook niet lukken. Denk eerder het tegendeel.

ben en blijf gewoon eerlijk. We hebben nu de mogelijkheid te gaan en we willen het graag doen. :j

Overigens lees ik ook die 900 als totaal, niet per kind.

Ik zou zeggen waag de gok, hou rekening met dat geld, meevaller als ze het niet opleggen.

Heb jij deze informatie ook van die reisblog? Want die site is al 4 jaar oud, ik ben bang dat het misschien wat oude informatie is.

Je hebt gelijk hoor, we doen het natuurlijk ook voor onszelf. Vind ik ook gewoon een goede reden eigeniijk..

Ja sorry heb ook niet meer informatie dan wat daar staat.

Ik vind dat zeker ook een goede reden, zeker :j
Mijn vader is overleden toen ik 9 was dus weet echt wel dat kansen die je nu kunt pakken ook moet pakken als het kan.
Maar zou het daar ook bij houden en het niet goed willen praten voor de kinderen is het leerzaam.

Dat is wat mij steekt in je uitspraken, niet dat je wilt gaan.
Ik denk juist op die leeftijd dat ze dat prima kunnen missen als ze anders goed meekomen.

En vrij indeelbare dagen, zou zo gek niet zijn, zeker met alle culturen en hun dagen, maar helaas is dat niet.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:34

Shadow0 schreef:
maaikemuis schreef:
Want dat is het, je kinderen hebben in Nederland recht op onderwijs en zijn daarmee ook verplicht tot het volgen van onderwijs. Als ouder ben je verplicht om je kinderen naar school te laten gaan.

Eh nee, je hebt alleen de leerplicht. Van recht op onderwijs is helaas geen sprake. (En een poging om kinderen en ouders een klein beetje meer kansen daarop te bieden zijn alweer afgeschoten door de nieuwe coalitie.)

Okee, ik vind dat er in Nederland een behoorlijk recht op onderwijs is. In grote delen van de wereld hebben heel veel kinderen veel minder rechten op dit vlak (laat staan dat er een plicht is). Ik vind dit belangrijk, ik vind dat ieder kind ter wereld toegang moet hebben tot onderwijs (en draag daar ook mijn steentje aan bij).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:36

denice schreef:
Op reis gaan zonder kinderen, dat is mijn droomreis :')

Dat is even gechargeerd uiteraard, maar wel een mogelijkheid.

Je kunt ook op je droomreis zitten en dan blijkt dat de 1 jarige allergisch is voor het locale voedsel waardoor je daar problemen mee krijgt en je 5 jarige wordt gebeten door een slang/schorpioen/wat dan ook.

Dan wordt je droomreis plots helemaal geen droomreis meer.

Maar goed, dat is even buiten de uiteindelijke vraag :-)

En inderdaad, 8 jaar geleden had je deze droomreis nog prima kunnen doen :D
Laatst bijgewerkt door Apple op 21-06-24 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:38

denice schreef:
Is er iemand die ervaring heeft met op reis gaan met schoolplichtige kinderen onder schooltijd?

We hebben het al via de school en leerplicht gespeeld maar zij willen ons geen toestemming geven en gaan het ook melden. Het gaat om 9 schooldagen, zodat we een maand kunnen reizen (in december). We zijn vooral benieuwd wat we kunnen verwachten als we terugkomen qua boete en gedoe.

Ik heb zelf meerdere onderwijsbevoegdheden, maar helaas is dat niet voldoende, ze zijn ook schoolplichtig.

We gaan echt een basic-rondreis maken door een totaal ander werelddeel, dus we hopen op een ervaring die ze hun leven meenemen. Vanwege werk van mijn partner kunnen we niet een maand achter elkaar wegblijven in de zomervakantie. We hebben het al geprobeerd met zijn werkgeversverklaring maar die hebben ze afgewezen.

Is het absoluut onmogelijk dat je partner in de zomervakantie 4 weken vakantie neemt?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:38

Tja, de meeste personen zorgen dat ze zulke reizen gewoon voor of na de leerplichtige tijd van de kinder doen en doen kortere vakanties van 2~3 week in bestaande schoolvakanties in de tussentijd. Uiteindelijk geld de leerplicht maar een beperkte tijd van een mensenleven. Ik snap ook niet echt waarom je een uitzondering zou moeten krijgen. Ik vind de term die ze in die eerder gedeelde link noemen wel heel sprekend: "luxeverzuim".

Wij zijn afgelopen januari/februari voor ruim een maand naar Vietnam gegaan voor het lunar nieuw jaar. Was eigenlijk praktischer geweest om later te doen, maar dit was de laatste keer dat de hele familie kon gezien mijn neefje volgend jaar leerplichtig is dus toch gedaan. Dat soort dingen krijg je gewoon geen vrij voor, en dat weet je als je aan kinder begint. Daar plan je dus je leven omheen, dat moet iedereen. En dat betekend dus dat je niet altijd maar even een maand op vakantie kan gaan wanneer je maar wil. Ik vind er eigenlijk best wel wat van dat je vind dat er voor jou een uitzondering moet zijn voor de simpele reden dat jij graag op reis wil.

En dat je zelf pabo hebt gedaan is leuk, maar niet relevant? Je hebt het hier niet over iets als thuisonderwijs geven, je gaat op vakantie... En als je wel van plan bent 9 dagen les te geven, neem dan gewoon 9 dagen minder vakantie zou ik zeggen :+ .
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 21-06-24 12:20, in het totaal 3 keer bewerkt

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:41

Leerplicht is er natuurlijk ook niet voor niets. Je hebt als ouder de schoolvakanties om in te plannen en dat zijn er behoorlijk wat. Dat moet toch lukken?

Het signaal wat je afgeeft naar de andere ouders en kinderen van de basisschool is hiermee trouwens ook niet erg positief. Zeker omdat je zegt dat je zelf ook de pabo gedaan hebt.
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 21-06-24 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:42

TS als ik je zo hoor heb je toch de keuze al gemaakt om te gaan. Dan zou ik zeggen 'beter spijt van wat je wel hebt gedaan dan van wat je niet hebt gedaan'. Accepteer het risico, de boete en de consequenties en geniet er dan ook gewoon maximaal van.

Het systeem staat zoals ie staat. School doet wat er van hen verwacht wordt. Aan jou/jullie te bepalen welke beslissing je maakt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:42

Ik snap jullie keuze wel. Het gaat om 9 dagen nog geen twee weken school rond een kerstvakantie waarin er meest vooral over kerst en of wat er met oud en nieuw is gebeurd en zo gaat ipv het volstampen met kennis. Ik zou zelf de boete of waarschuwing voor lief nemen als ik die zou kunnen betalen en gaan. :j

Ik ben zelf best veel met het gezin met mijn papa mee naar Frankrijk gegaan als hij daar voor zijn werk moest zijn. Parijs en ook wel elders in het land. Soms een paar dagen ook wel eens twee weken. Huiswerk hadden we nog niet toen maar ik kreeg een paar werkkaarten mee. Nooit een probleem geweest. De eerste keer was ik net 6 en had het idee dat ik heel laat naar bed mocht ook. Later hoorde ik dat het nog geen 2000 was :') maar hoewel ik jong was was het zeker een fijne waardevolle periode steeds

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:45

HopeMyDay schreef:
Leerplicht is er natuurlijk ook niet voor niets. Je hebt als ouder de schoolvakanties om in te plannen en dat zijn er behoorlijk wat. Dat moet toch lukken?

Het signaal wat je afgeeft naar de andere ouders en kinderen van de basisschool is hiermee trouwens ook niet erg positief. Zeker omdat je zegt dat je zelf ook de pabo gedaan hebt.

Het is ook 1 van de redenen dat de school je gaat melden en niet een uitzonderingspositie creëert. Want dan heb je per klas straks 28 ouderparen die ook een zwaarwichtige reden denken te hebben om de regels te omzeilen. Op een school met 10 klassen heb je dan met een beetje pech 280 verzoeken voor luxeverzuim liggen. Dan word je toch gillend gek als onderwijsinstelling?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:45

Voor max 10 dagen besluit een schooldirecteur erover. Bijvoorbeeld als een van de ouders een baan heeft wat het erg lastig maakt om in een schoolvakantie weg te gaan.
Als school niet akkoord geeft of het gaat om meer dan 10 dagen dan komt leerplicht om de hoek kijken.
School heeft geen toestemming gegeven dus als jullie toch gaan dan zijn zij verplicht te melden bij leerplicht. Leerplicht zal ook geen toestemming geven want wettelijk gezien mag het niet. (Als voorbeeld: bij overlijden van een naast familielid in het buitenland krijg je max 5 dagen). Kort gezegd, het mag niet wat je van plan bent en je begaat een overtreding als je wel gaat. De consequenties zijn: of een waarschuwing (dan kom je er echt goed mee weg en omdat het om best veel dagen gaat schat ik in dat het geen waarschuwing wordt) of een boete van €100 per kind per dag.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:46

maaikemuis schreef:
HopeMyDay schreef:

Het is ook 1 van de redenen dat de school je gaat melden en niet een uitzonderingspositie creëert. Want dan heb je per klas straks 28 ouderparen die ook een zwaarwichtige reden denken te hebben om de regels te omzeilen. Op een school met 10 klassen heb je dan met een beetje pech 280 verzoeken voor luxeverzuim liggen. Dan word je toch gillend gek als onderwijsinstelling?

Precies, ik vind het heel bijzonder dat TS deze keus maakt..

Apple

Re: leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:50

En als deze keuze noodzakelijk is om als gezin dichter bij elkaar te komen dan vraag ik mij af of dat niet op een andere manier kan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:52

Dat lukt ook wel met 3 weken in een camper door Europa reizen denk ik :D

Het heet niet voor niets luxeverzuim, want dat is het gewoon.
er zullen meer mensen zijn die ook liever andere dagen hebben, maar zich erbij neerleggen. Want dat is de consequentie van kinderen hebben.
Maar goed ga je toch, weet je dat het 900 kost en op een flinke reis is dat ook niks...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:00

maaikemuis schreef:
Okee, ik vind dat er in Nederland een behoorlijk recht op onderwijs is.

Toch bestaat het juridisch niet. (En voor de kinderen die daardoor buiten de boot vallen is dat heel frustrerend.)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:01

Wat veel reacties van mensen die het niet eens zijn met de reis(om het maar even zo te zeggen).

Je leeft maar een keer en het enige moment waarop je zeker bent dat je leeft is het moment waarop je dit nu leest, elke seconde is een nieuwe kans :P . Al zouden de kinderen de reis niet onthouden, de ouders onthouden de reis die ze met hun kinderen gemaakt hebben wel.

Als je verwacht dat het een onvergetelijke reis voor je zal zijn, dan lijkt het me dat het waard is. Later onthou je vooral de mooie/uitzonderlijke dingen, ik heb zelf weinig leuke herinneringen aan school.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 21-06-24 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:01

Bizar dat de kinderen met leerplicht tijdens de coronacrisis wel thuis moesten blijven.
Bij leraren tekort is het ook geen probleem. Hoe ouders het dan oplossen met leerachterstand, werk ed is dan hun probleem.
Nu gaat het om 9 dagen. Op een heel schoolleven stelt dat geen ruk voor.
Werkjes mee voor de oudste. De middelste kan ook best eea aan werkjes mee krijgen.
Als dit ieder jaar het geval zou zijn, zou ik zeggen nee. Maar kom op zeg. Als je ze ziek meldt is er geen haan die er naar kraait. Volg je de regels dan krijg je gezeik.
Ik zou zeggen gaan. Boete te hoog naar je zin, korter gaan. Maar gaan zou ik.
Voor hetzelfde geld verlies je een gezinslid en kan het nooit meer over gedaan worden. Je leeft maar een keer.

Have a great time!!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 12:05

Het is absoluut luxeverzuim, daar doe ik ook niet geheimzinnig over.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 12:08

Moonsparkle, gillian, zo denken wij er ook over, ik heb er zelf ook niet zo'n moeite mee, juist omdat ik in het onderwijs werk en weet dat er in die weken voor de kerstvakantie er echt geen levensveranderende onderwijsmomenten plaatsvinden.

Ik ga de leerplichtambtenaar bellen, dat is denk ik de enige bron met de juiste informatie.

Ik moet zeggen dat ik de hoeveelheid weerstand hier ook echt finaal had onderschat :o :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:10

Succes! Laat je weten wat de leerplichtambtenaar zegt en hoe dit afloopt?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:16

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:17

denice schreef:
Ik moet zeggen dat ik de hoeveelheid weerstand hier ook echt finaal had onderschat :o :+

Heel zwart wit: het is een reis die jij en jouw partner willen doen. De kinderen hebben er met die leeftijden weinig benul van. Het is dus niet in het belang van de kinderen.

Waarom kan deze reis niet in een periode dat er langer vakantie is?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:19

Winged schreef:
denice schreef:

Heel zwart wit: het is een reis die jij en jouw partner willen doen. De kinderen hebben er met die leeftijden weinig benul van. Het is dus niet in het belang van de kinderen.

Waarom kan deze reis niet in een periode dat er langer vakantie is?

Er staat dat lang niet mogelijk is in de zomer ivm het werk van haar man

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:24

DuoPenotti schreef:
Die van 1 en 5 hebben er zacht gezegd geen zak aan en gaat het echt geen ervaring voor het leven voor zijn.
Dat is dus een smoesje om de vakantie van jullie leven te gaan doen :D

Dat is ook niet waar, dan zouden kinderen van 1 en 5 ook geen trauma’s op kunnen lopen. Dan kun je ze toch gewoon in de regen buiten laten slapen? Ze herinneren zich er niks van….

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:25

Kimmie235 schreef:
DuoPenotti schreef:
Die van 1 en 5 hebben er zacht gezegd geen zak aan en gaat het echt geen ervaring voor het leven voor zijn.

Dat is ook niet waar, dan zouden kinderen van 1 en 5 ook geen trauma’s op kunnen lopen. Dan kun je ze toch gewoon in de regen buiten laten slapen? Ze herinneren zich er niks van….

een trauma is wat anders dan leuke dingen herinneren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:27

Kimmie235 schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat is toch totaal niet te vergelijken?