Wat zijn jouw lifehacks op vakantie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:08

gerlienke schreef:
Alle vuile was gelijk een Vuilnis zak doen en thuis meteen wassen. Schoon en vuil gescheiden houden. :D

Ik heb daarvoor altijd 1 of 2 grote wasnetten mee, dat vind ik fijner dan een vuilniszak, dat gaat broeien als er toch iets klam/nat in komt.

MoniqueT

Re: Wat zijn jouw lifehacks op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:13

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:21

Wij hebben speciale lichtgewicht Cabinzero rugzakken die qua maten precies voldoen aan de (maximale) eisen voor cabinebagage in het vliegtuig. Ze wegen maar ca 700 gram.
Ze zijn ook te koop met een heupgordel voor het makkelijker dragen op langere afstanden.

https://www.cabinzero.com/
.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:02

M'n thermofles met drinkdop van 1L. Ideaal om of water koud te houden op een warme bestemming of juist thee of water niet te laten bevriezen als ik in Lapland ben.
Vaak ook een fles limonade mee. Water smaakt overal toch anders, soms zelf goor terwijl het wel drinkbaar is. Een beetje limo erin lost dat op, en scheelt weer veel flessenwater te kopen.

Packing cubs, ik heb ze van de Hema. Pakt zo makkelijk in en alles kan ik ook zo vinden door alleen de juiste uit m'n tas te pakken.

Een kleine doorzichtige toilet tas, met max 100ml producten. Zeker nu ik een shampoo en conditioner bar gebruik kom ik uit met alleen de toilettas in m'n handbagage.

Verder altijd m'n besteksetje mee van Mepal. Mes is tot nu toe scherp genoeg om alles te snijden. Zit in een bescherm doosje, waardoor je het vies mee kan nemen zonder dat je tas ook vies wordt.
https://www.blokker.nl/mepal-bestekset- ... 17508.html

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:52

Mijn tip:

In de duikmaskers van Decathlon kunnen 'brillenglazen' op sterkte geklikt worden. Zo kunnen mensen die slecht zien en geen lenzen willen/kunnen toch snorkelen. De inklikbare glaasjes zijn op allerlei sterktes verkrijgbaar.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:21

Hygiënische doekjes. Voor een plakkerig tafeltje in een restaurant langs de weg, in het huisje even de deurklinken en wc bril etc.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:08

Majabeestje schreef:
Hygiënische doekjes. Voor een plakkerig tafeltje in een restaurant langs de weg, in het huisje even de deurklinken en wc bril etc.

Ja idd, om vliegen van de mijn vizier motorhelm te halen.

Euh, nog eentje is mijn uixi, plastuit. Nooit meer gedonder met motorpak, bosjes en plassen moeten. En ook hygiënischer bij van die wc's langs de weg, want daar ga ik ook niet graag op zitten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 17:46

Werkt dat echt zo'n uixi?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 17:49

Ik vraag me af hoe je dat daarna weer opbergt? Want het is dan toch vies? Het lijkt me dat je het dan niet nog een keer kunt gebruiken toch?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:12

Als je met honden reist:
Per maaltijd in een ziplock bag. Werkte bij ons enorm fijn toen we minder dan 12 kg hondenvoer mee moesten nemen. Nu zelfs 24 kg voor 2 weken en dat is me net te gek.

Zooplus was te laat met leveren maar hebben het uiteindelijk op ons vakantie adres geleverd. Zo gaan we het volgend jaar weer doen. Naar een pakket shop in Frankrijk sturen de 24 ( dan waarschijnlijk 36 ) kg voer.

Verder een road refresher in de auto voor de honden. Water blijft er stabiel in en iedere hond heeft lekker water

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:30

Dat plastic van die uixi is behoorlijk water afstotend, dus een beetje water erdoorheen en hij is weer mooi schoon :)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:18

Earth schreef:
Ik vraag me af hoe je dat daarna weer opbergt? Want het is dan toch vies? Het lijkt me dat je het dan niet nog een keer kunt gebruiken toch?

SusanH schreef:
Werkt dat echt zo'n uixi?

Het hoesje waarin ie zit is waterdicht. Afschudden en opruimen. Thuis of bij een watertje ff afspoelen en klaar.
En Susan, ja het werkt echt goed. Ik had ook mijn twijfels. Maar echt heel fijn.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:25

Meelezer hier heeft ook gelijk twee gekocht. Wel de liberpee (die is van hard plastic en minder flexibel). Maar dan voor gebruik op stal, geen toilet en altijd een skipak aan. Lijkt me heerlijk, ik hoop dat het werkt :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:45

Ik heb er voor onze laatste vakantie eentje gekocht maar nog niet nodig gehad. Hij zit wel braaf in mijn wandeltas :Y)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:45

Ik heb em thuis eerst een keer geprobeerd _O-

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:06

Zo'n waterspray. Heerlijk op een warme dag.
In de auto heb ik altijd babydoekjes, altijd handig.
Prullenbakje of zakje in de auto.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:12

StonedRomy schreef:
Als je met honden reist:
Per maaltijd in een ziplock bag. Werkte bij ons enorm fijn toen we minder dan 12 kg hondenvoer mee moesten nemen. Nu zelfs 24 kg voor 2 weken en dat is me net te gek.

Zooplus was te laat met leveren maar hebben het uiteindelijk op ons vakantie adres geleverd. Zo gaan we het volgend jaar weer doen. Naar een pakket shop in Frankrijk sturen de 24 ( dan waarschijnlijk 36 ) kg voer.

Verder een road refresher in de auto voor de honden. Water blijft er stabiel in en iedere hond heeft lekker water

Voer per dag/portie in een ziplockbag doe ik inderdaad ook altijd. Superhandig!
Goede tips staan hier al tussen. Packing cubes had ik nog nooit van gehoord zelfs

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:58

Luiers kan je ook goed in ziplockbags doen, per x aantal. Dat is ook een stuk makkelijker overal bij tussen te proppen dan hele pakken vol :)

Oh, en voor kleine kinderen die vaak moeten plassen, slecht zijn in ophouden, en dan ineens *NU* moeten plassen: https://www.anwb.nl/webwinkel/p/47997/t ... rp-plaszak
Afgelopen jaar gebruikt toen mijn oudste midden in een grot in Slovenië moest plassen en er geen toilet in zicht was. +:)+

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:13

Als kampeerders nemen we kratten mee voor eten en huishoudspul, bewust een versie waarvan je maar 1 kant los hoeft te clippen en dan aan de andere kant een scharnier hebt, zodat je makkelijker iets eruit haalt.
En sinds dit jaar een aparte kleinere toilettas voor mijj douchespul, niet alles hoeft steeds mee op en neer.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:40

Slmt9 schreef:
Meelezer hier heeft ook gelijk twee gekocht. Wel de liberpee (die is van hard plastic en minder flexibel). Maar dan voor gebruik op stal, geen toilet en altijd een skipak aan. Lijkt me heerlijk, ik hoop dat het werkt :D

Die heb ik laatst ook gekocht nadat een vriendin enthousiast was na een rondreis in een land met bijna geen wc's.
Ik moet hem nog uit gaan proberen.

Meestal heb je wel een flesje water mee als je op reis bent, dus even afspoelen en dan terug in mijn hoesje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:00

asjemenou schreef:
Slmt9 schreef:

Die heb ik laatst ook gekocht nadat een vriendin enthousiast was na een rondreis in een land met bijna geen wc's.
Ik moet hem nog uit gaan proberen.

Meestal heb je wel een flesje water mee als je op reis bent, dus even afspoelen en dan terug in mijn hoesje.

Dat lijkt me iets om even thuis te testen, zodat je weet hoe het werkt :)*

Toen we nog met de tent kampeerden, hadden we ook enkele kratten in de auto staan. Eentje voor de keuken, eentje voor eten en een kleine koelbox.
Voordeel was dat die kratten even hoog waren als de gastank, wat weer extra aflegruimte opleverde.
Die auto wordt hier nog steeds gemist.....

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:30

Voor de plastuit enthousiastelingen: zeker even thuis oefenen!
Ik heb een paar jaar geleden zo’n ding gekocht, maar ik krijg het niet onder de knie en hij ligt dus ongebruikt in de kast :+

Wat wij handig vinden met auto/kampeer rondreizen:
- Dirty gear bag aan het reservewiel (ik noem het de auto z’n rugzak). Wij gebruiken het vooral als afvalbak met een vuilniszak erin. Als we dan ergens een prullenbak of vuilstort tegenkomen, zak eruit en weggooien. Heb je nooit het afval in je auto (moet je uiteraard wel de mogelijkheid hebben om het aan je auto te bevestigen)
- Het koffie/thee kratje. Klein plastic kratje met alle spullen om een bakkie te zetten. Het gas stelletje ligt ook altijd voor het grijpen, dus hoeft niet de halve auto leeg.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:46

Ik zag een redelijk genant filmpje over die plastuit op fb. Toen ik me net afvroeg of diegene alleen liet zien hoe je het ‘om’ doet of ook ging plassen, begon ze te plassen :+
Ik ga idd eerst even thuis onder de douche oefenen _O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 08:49

Ik heb zo'n Temu plastuit van een euro. Die doet het prima. Geen noodzaak om een veel te dure Liberpee te kopen.
Gaat ook nooit mis. Oefenen was niet nodig. Dus die vind ik een aanrader.

De she-p die je moet lijmen voor duiken met een droogpak als je geen luiers wilt gebruiken lekt bij mij juist altijd. En de lijm irriteert de huid. Maar die zal een niet duiker niet kopen. Dat ding ligt bij mij dus ongebruikt in de kast en dat al 13 jaar. Misschien toch maar eens te koop aanbieden.
En ja, ik gebruik gewoon incontinentieluiers in mijn droogpak bij lange duiken. :D Dat werkt prima.

Steefz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:29

Hierbij mijn tips. :D

BAGAGE
Rugtas
Mijn grootste tip is om zoveel mogelijk (indien dit lichamelijk lukt) je koffer thuis te laten en met rugzak te reizen. Een weekje naar de zon kan prima met enkel handbagage: scheelt geld en wachttijd en je hebt 2 handen vrij. Langere reizen kun je met een backpack doen met een ritssluiting vergelijkbaar met een koffer. Zo hoef je nooit alle spullen uit je tas te halen om bij het onderste kledingstuk te komen. Wel een slotje aan de rits bevestigen natuurlijk.

Paspoorttasje
Ik kocht ooit een paspoorttasje en het is nog altijd een goede aankoop. Paspoorten erin, portemonneetje met belangrijke pasjes erbij en eventueel de gele vaccinatieboekjes indien van toepassing. En natuurlijk een pen (voor als je weer eens een papiertje moet invullen voor je het land mag betreden). Past ook makkelijk in een rugtas of kun je als klein tasje dragen.

Kleding
Kies een kleurthema met kleuren die goed bij elkaar passen, zodat je al je onder- en bovenstukjes kan mixen en matchen.

Sluitclips
Neemt weinig ruimte in, maar zo handig om bij de hand te hebben om een aangebroken zak met wat voor etenswaar dan ook goed af te sluiten.

Spork
Altijd handig om bij je te hebben. Even een yoghurtje uit de supermarkt halen of een broodje smeren. Nooit meer gedoe met wegwerpbestek en makkelijk af te wassen.

Opvouwbare koffiebeker
Spreekt voor zich. Kan ook na gebruik weer in je rugtas, omdat er een deksel op zit.

Waspoeder
Bij een lange reis is het handig om waspoeder mee te nemen, zodat je in een wasbak je ondergoed en sokken kunt wassen. Ik neem dit zelf altijd mee in zo’n bruistablettenkoker.

ONDERWEG
Hamamdoek/reishanddoek
Echt een must als je met het vliegtuig reist. Je draagt hem als sjaal, dus het kost je geen extra bagageruimte. In bepaalde landen kun je het gebruiken om je schouders te bedekken, je kunt ‘m als rok omknopen, het is een sneldrogende handdoek, een dekentje, een kussen als je hem opvouwt en ideaal om als strandlaken te gebruiken.

Nekkussen
Neemt weinig ruimte in beslag en je kunt fijn wegdutten in het vliegtuig of in de auto. Comfortabeler dan zo’n opblaasbaar ding of eentje waar van die piepschuimen bolletjes in zitten.

Koptelefoon met noisecanceling
Onderdrukt de harde ruis tijdens een vlucht en bij intercontinentale vluchten kun je (als er een kabeltje bij zit) deze in het beeldscherm pluggen met als resultaat een veel betere geluidskwaliteit als je een film kijkt.

Snacks
Bij een vlucht waar je niet standaard te eten krijgt doordat de vluchtduur net te kort is vind ik minikomkommers de perfecte snack. Geeft wat te knagen en je krijgt direct wat meer vocht en voedingsstoffen binnen.