Kroatië 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Re: Kroatië 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:31

Ja, Zadar gaan we ook heen om gewoon even de stad en omgeving te bekijken.
Krka willen we ook heen, zal wel druk zijn maar wil graag de watervallen zien.
We zijn twee nachten op Krk. Is meer doorreis. Op zich is die uitdaging van het omhoog lopen wel leuk denk ik.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:34

Als ik jullie een tip mag geven na 2 bezoeken aan Kroatië in een jaar tijd:

Neem een goedgevulde portemonnee mee -O- Het is een duur land geworden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:36

Nou, dat viel ons ook op. Vooral de supermarkt prijzen :=
Dat was bij onze eerdere reis wel anders.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:39

Ik ben net twee jaar in Zwitserland geweest dus alles valt me mee :') :') :') , gelukkig veel al met ontbijt en diner geboekt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:40

Kijk, dat scheelt weer :')

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:28

Ach ja, in Nederland zijn de prijzen ook verveelvoudigd ten opzichte van vorig jaar. Elk land heeft last van de inflatie en krimpflatie. Ik ga daar op vakantie geen rekening mee houden. Dat gaat vooral om ontspannen, genieten en herinneringen maken.

En we gaan dit jaar met een eigen tent. We zijn daardoor al 3500 euro goedkoper uit dan voorgaande jaren. Daar kunnen we vast wel 2 weken van uit eten haha!

Vind het wel een pluspunt dat we gewoon in euro's kunnen afrekenen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 18:06

AlwaysH schreef:
Iedereen hier inmiddels de planning rond? Of juist een ‘we zien wel’ roadtrip?

Ik heb inmiddels alles rond. Op de heenweg een nachtje Oostenrijk, in een Alpen pension!
Dan naar Zadar, daarna stop Trogir, dan Vrbnik en vanuit daar gaan we weer terug naar boven.
We slapen dan tóch een nachtje in Trenta bij National Park Triglav, in een houten tent tussen de bergen. Dat zal niet genoeg zijn dus ik heb alvast een toekomstige reis naar Slovenië etc in mijn hoofd zitten. :')
Op de terugweg gaan we nog even cultuur snuiven in München.

Ik heb in Trogir een boottocht geboekt.
Wilde eigenlijk gaan canyoning maar ik zie dat dat wel echt best wel duur is.. dus dat slaan we over (tenzij jullie wat weten).

Eigenlijk vroeg ik me vooral af wat jullie qua activiteiten hebben gedaan omgeving Zadar, Trogir (Split) en Otok Krk?
Alles is welkom! :j

Bij Omîs (iets ten zuiden van Split) kan je “raften” (van een rots springen als ze dat nog doen en door een kleine grot glijden). En je kan ziplinen.

Oja deze is misschien ook leuk, ik ben er nooit geweest, vrienden wel. Een glazen brug.
https://www.bajlo.com/nl/skywalk-biokov ... gio-split/

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 20:14

Ik ben vanmiddag in Zadar aangekomen. Even wennen, ben namelijk in m’n eentje, nu reis ik wel vaker alleen, maar dat zijn vaak grotere backpack reizen of enkele keer groepsreis met bepaald doel zoals surfen. Nu is t een paar dagen ontspannen, dat voelt nog beetje gek haha.
Wel paar ideeen voor de komende dagen, maar nog even kijken hoe ik dat makkelijk ga regelen.
Wil in ieder geval een dag een boottocht maken/naar een eiland.
En wou eigenlijk ook naar de plitvice meren, maar de prijs icm de verwachtte drukte houd me een beetje tegen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 23:31

Faelynn schreef:
Ik ben vanmiddag in Zadar aangekomen. Even wennen, ben namelijk in m’n eentje, nu reis ik wel vaker alleen, maar dat zijn vaak grotere backpack reizen of enkele keer groepsreis met bepaald doel zoals surfen. Nu is t een paar dagen ontspannen, dat voelt nog beetje gek haha.
Wel paar ideeen voor de komende dagen, maar nog even kijken hoe ik dat makkelijk ga regelen.
En wou eigenlijk ook naar de plitvice meren, maar de prijs icm de verwachtte drukte houd me een beetje tegen.

Mocht je een keer mee willen dolfijnen spotten met de boot... Wij zitten in Drage/pakostane. 38 km van Zadar.

Stuur me dan maar een prive berichtje

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 00:20

@Faelynn; staar je niet blind op de verwachte drukte vd plitvicmeren. Wijbhebben daar een keer meer dan een uur in de rij gestaan maar eenmaal binnen niks van drukte te merken

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:21

Het valt daar ids meestal wel mee, vorig jaar ook best drukte maar eenmaal in het park was het prima te doen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:12

Ik ben 2 jaar geleden naar Kroatie geweest en oh, wat een prachtig land <3. We waren met de auto gegaan, hadden op de heenweg een nachtje in Maribor in Slovenie geboekt en vanaf daar doorgereden naar Zadar. Daar hadden we zo'n glamping tent. We zaten er in oktober, dus echt wel een stuk buiten het seizoen, maar de natuur was prachtig, de temperatuur echt heerlijk om wat te ondernemen of om even bij het zwembad te liggen. Voor het strand of zwemmen in het zwembad vond ik het wel te koud. Superleuke stad, en omdat we met de auto waren konden we ook naar dingen verderop. Krkakrka vond ik okee, Plitvice fantastisch <3. Denk alleen dat dat in het hoogseizoen een skipper voor mij zou zijn omdat je dan echt met tig mensen loopt?

Dit jaar ga ik voor een krappe 2 weken door Slovenie touren, maar we gaan ook nog een paar nachtjes naar Zagreb :D. Die hebben we 2 jaar geleden overgeslagen omdat het nog best een stuk om was, maar vanaf Slovenie is het nog geen 2 uur rijden, dus mooie tussenstop :D.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:08

Jolliegirl schreef:
Faelynn schreef:

Mocht je een keer mee willen dolfijnen spotten met de boot... Wij zitten in Drage/pakostane. 38 km van Zadar.

Stuur me dan maar een prive berichtje

Wat een gaaf aanbod, heb de afgelopen dagen niet op bokt gezeten dus lees het nu pas, en ga morgen avond al naar huis -O-

Ben dinsdag uiteindelijk met de Ferry boot naar ugljan geweest voor een hike naar het fort. T was t waard maar mijn hemel wat was t heet, heb 18km gelopen die dag.

Vandaag naar de plitvice meren geweest. Heb t uiteindelijk geregeld met de flixbus, dat was redelijk betaalbaar en entreeticket kreeg ik met studenten korting. Dus al met al n lekker dagje weg voor +-€60
Heel blij dat ik alleen gegaan ben en niet met een georganiseerde tour.
Maaar zoals verwacht, wel heel druk, dat was de enige dikke afknapper, prachtig gebied maar sommige stukken slenteren en massa lopen, terwijl ik wel een actieve hiker ben en juist heel erg geniet van t alleen zijn en de prachtige uitzichten en geluiden van de natuur. Heb uiteindelijk maar oortjes met muziek in gedaan op sommige plekken, om de kletsende mensen en schreeuwende kinderen wat weg te filteren, verder hier en daar tot 10 tellen om je geduld te bewaren wanneer mensen voor je weer eens de zoveelste selfie moeten maken waar je op moet wachten :')
Blij dat ik gegaan ben, maar wil zeker nog eens terug in een rustiger seizoen voor de optimale ervaring.

Voor de beeldvorming, dit was nog een rustig moment wanneer je langs een mooie waterval komt, mensen staan in de rij om er een foto bij te kunnen maken, deze heb ik dan ook mooi overgeslagen.

Afbeelding

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:23

Leuk om te lezen!

Wij gaan eind augustus eerst een weekje naar Oostenrijk (dat is voor mij m'n 2e "thuis" en vorig jaar niet geweest dus wilde perse dit jaar wel) en mijn vriend wilde graag naar Kroatië, dus daarna gaan we door voor een lange week naar Split! Hebben een airbnb op ongeveer 20 minuten lopen van het stadscentrum en kwartier van het strand volgens Google Maps.

Ik kan zo in ieder geval ideeën opdoen! We hebben nog geen planning wat we willen doen, Hvar lijkt me ook leuk maar weet niet of dat voor een dagje te doen is? Vind het zonde om ergens anders een nachtje te slapen terwijl we een super mooie Airbnb hebben.

Tip op insta: ik volg daar timotej, een fotograaf uit Kroatië, als je die foto's ziet wil je overal heen :+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:59

Dat is inderdaad het nadeel bij Plitvice en KRKA als het druk is, alle mensen moeten over dezelfde houten vlonders. En dan viel bij ons de drukte nog mee, maar als een iemand stil staat om een foto te maken, ontstaat er al snel een trage polonaise.
Wij waren bij de Skradinski waterval voor de touringcars arriveerde en konden in ons eigen tempo over de vlonders en paden, erg fijn. Bij Plitvice zijn we de lange wandeling buitenom gaan lopen, ook mooie uitzichten (en schaduw), maar minder mensen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:16

Dan zeker eens terug in oktober Fealynn :j. Wij hadden regelmatig hele stukken alleen.
Alleen bij de waterval was een kluitje mensen, maargoed, dat is een doodlopend stuk, dus ook niet zo gek :).

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 21:52

In welk gedeelte van Dubrovnik is het fijn vertoeven voor twee nachtjes?

Weten jullie ook een fijn hotel/appartement in Brac? Of is dat niet de moeite waard?

We willen vanuit Dubrovnik (2nachten slapen) naar Brac (1 of 2 nachten slapen) richting Zadar en vanuit Zadar of omgeving met de auto eropuit gaan de rest van de vakantie.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 23:03

Over Dubrovnik: Als je een appartement in de oude stad kan bemachtigen, zeker doen!

Brac komen wij ook altijd, maar wij overnachten er niet. Wij gaan daar met de boot heen.
Eten hier geregeld:
https://vala-hrvaska.com/ Zij hebben ook appartementen. Weet even niet zeker of je er met de auto kan komen := maar zo een mooi plekje.

Al zijn er veel mooie plekjes, maar ik vind Brac wel het bezoeken waard. Zeker als je een beetje rust wil, de kustroute (vasteland) is veel drukker. Op Brac heb je heel rustige baaitjes.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 10:26

Lizz schreef:
Over Dubrovnik: Als je een appartement in de oude stad kan bemachtigen, zeker doen!

Brac komen wij ook altijd, maar wij overnachten er niet. Wij gaan daar met de boot heen.
Eten hier geregeld:
https://vala-hrvaska.com/ Zij hebben ook appartementen. Weet even niet zeker of je er met de auto kan komen := maar zo een mooi plekje.

Al zijn er veel mooie plekjes, maar ik vind Brac wel het bezoeken waard. Zeker als je een beetje rust wil, de kustroute (vasteland) is veel drukker. Op Brac heb je heel rustige baaitjes.

Dat restaurant ziet er goed uit! Heb het gelijk even naar m'n vriend doorgestuurd :+

Ga je dan voor 1 dag heen en weer? Is dat het "waard" om het zo te zeggen? Wij hebben een airbnb in Split en ik wil graag nog naar een eiland maar was bang dat dat qua tijd lastig is omdat ik het zonde vind om dan ergens anders te overnachten ipv in het appartement

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:24

Wij gaan met vrienden die een boot hebben. En we hoeven maar een half uur tot uur varen naar het restaurant.
Dus dat kan makkelijk op een dag :)

Hoe lang verblijf je in Split?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 20:04

Dat ziet er inderdaad goed uit!

Is jouw reactie voor mij Lizz? We gaan van 7 tot 20 september. We willen denk ik minimaal 7 dagen in Split blijven maar het kan ook Zadar worden. We staan hier nog totaal open in en zijn nogal van de last minuten ideeën :+ Vliegtickets zijn nu wel geboekt.

We willen minimaal 1 tot 2 dagen in Brac blijven. Heerlijk genieten van de rust. het restaurant heb ik opgeslagen :D

We vliegen waarschijnlijk vanuit Split. Maar we vinden het ook geen probleem om een aantal dagen in Zadar te blijven.

De agenda is dus 2 tot max 3 in Dubrovnik, daarna auto ophalen en naar Brac 1 tot 2 dagen en daarna richting Zadar of Split. We willen sowieso heel graag raften en verder lijkt een quad rit mij ook leuk. We zijn allebei wel een beetje dat we alles op zijn beloop laten maar tips zijn altijd welkom. Ik ga het topic nog even doorlezen en een lijstje maken.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:59

Leuke ideeën!
Je kan boven op de berg bij Dubrovnik met buggies een tour doen. Zelf niet gedaan, maar zag er leuk uit.

Bij Omîs kan je (sinds vorig jaar geloof ik) ook een quad tour doen door de bergen. Zelf niet gedaan ivm zwangerschap en ken de bergen daar al erg goed.
Ook kan je daar raften, je gaat dan de Cetina af (veel dazen in de zomer). Wel gedaan, vond het erg leuk. Water is best koud :brr:
Je kan daar dus ook ziplinen. Nooit gedaan, want ik vind het best duur. En weet niet of ik het dat waard vind.

Split moet je wel echt bezoeken, ik vind dat een enorm mooie stad. Ook Trogir vind ik erg mooi (ligt naast Split). Dus ik zou kiezen voor 4 dagen Split en 3 dagen Zadar :D maarja dat ben ik.
Appartementen zijn heel makkelijk te vinden, zeker in het naseizoen.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:40

Wij zijn op brac getrouwd, 6 jaar geleden <3

Wij zijn getrouwd in bol bij het mooie strand slatni rat.

Brac is vanaf split goed te doen met de veerboot. Die vaart in het hoog seizoen regelmatig heen en weer. Er rijdt een bus over het eiland naar bol toe. Er is ook een snelle rechtstreekse boot naar bol maar die vaart eind van de middag en maar 1 x per dag.

Omis is ook prachtig. Wij wilden ook gaan zipplinen maar dat is niet gebeurd omdat ik zwanger was. Nu gaan we met 2 kleine kinderen dus verwacht ik dat het dit jaar ook niet gaat gebeuren.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:26

Wij zitten van 1 tot 9 september in Split! Nu we achteraf al geboekt hebben denk ik van hadden we ook maar ergens anders gaan zitten, maar daarvoor zitten we een weekje in Oostenrijk dus heel veel meer tussendoor verplaatsen hadden we geen zin in. Planning hebben we eigenlijk nog niet.

@lauwie, heel gaaf, daar trouwen!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:24

Oh mooi trouwen op Slatni Rat. Toen wij daar waren, stond er heel veel wind en we waren niet de enigen :=

Genoeg te doen in en om Split.
Ik ga ook altijd een avondje shoppen in de Mall of Split. Standaard naar de Lush winkel daar.

En het eten in Kroatië is zooo lekker. Ik vind peka met inktvis heel lekker, dat is een soort stoofpot. Lam en varken van het spit is ook heerlijk. Ook paprik punjene (gevulde paprika) zoooo lekker.

En hamburgers bij een kotje langs de weg. Of opgerolde pizza met salade er in.

Oke ik stop, krijg honger en heimwee.