Hoeveel geven jullie uit aan vakantie per jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geven jullie per persoon per jaar uit aan vakanties?

Minder dan 500
88 (20%)
500 - 1.000
88 (20%)
1.000 - 1.500
60 (13%)
1.500 - 2.000
61 (14%)
2.000 - 3.000
57 (13%)
3.000 - 4.000
30 (6%)
4.000 - 5.000
18 (4%)
5.000 en meer
31 (7%)

Totaal aantal stemmen: 433

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 07:25

Ik ga zo goedkoop mogelijk grootste kostenpost nu is de dieselbrandstof. Overnachten is meestal gratis een enkele keer 10/15 euro. Eten is zelf koken en die kosten heb je thuis ook.

Afgelopen drie weken moet nog bekeken wordengoed. 4 keer getankt, 1 keer 5'20 betaald voor overnachten maar inclusief water. Een keer 19 euro inclusief water en een keer 8 euro met water de rest was gratis. Op 1 noodgedwongen hotelovernachting ivm operatie onverwachts. Dat gedeelt door 2. Dan kun je aardig betaalbaar op vakantie.

Totale jaarbudget tussen 500/1000 meest van de jaren pp. Uitzondering is bij niet met auto of camper wegkunnen. Dat kon eerder wel nu niet meer

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 07:56

x_spekkie_x schreef:
8nnemiek schreef:
Ik vind het lastig te bepalen wat ik bij vakantie moet rekenen. We hebben een eigen boot, en dat liggeld is niet goedkoop, maar de boot hebben we niet voor vakanties maar om uiteindelijk op te gaan wonen.

Dat is hetzelfde met kamperen met een eigen caravan. Afhankelijk of je een nieuwe of tweedehands caravan koopt ben je een paar duizend tot 25.000 euro kwijt. Dan nog een caravanverzekering, stalling en onderhoud/keuren, bij elkaar zeker 1000 euro per jaar. Daar moet ook weer een duurdere auto voor die de caravan kan trekken. Op papier ga je heel goedkoop op vakantie, dat kan vanaf 15 euro per nacht en boodschappen zoals je ze thuis zou doen. Maar in de praktijk ben je met afschrijving en alle kosten zeker 1000-2000 euro per jaar kwijt (en dan de auto nog niet meegerekend). Helemaal prima, het is alleen geen eerlijke vergelijking om te zeggen dat drie weken kamperen je maar een paar honderd euro zou hebben gekost.

Ben bij jou dan wel benieuwd wat een boot kost en wat je aan liggeld betaalt :) (mag ook in algemene bedragen, ben totaal geen bootkenner!)

Ligt heel erg aan de boot. En de vereniging waar je ligt. Wij betalen 600 euro per jaar liggeld :=.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 07:57

Ik heb voor nu optie 1000 - 1500 gekozen (voor 2 personen). Dit zonder een eventueel weekendje weg.
Afgelopen jaar met de auto naar Kroatië geweest en alles bij elkaar ongeveer 1200 euro kwijt.

Maargoed ik ben ook 3 keer naar Australië geweest, dan is alleen de vliegreis al 1000 euro :=
Volgend jaar gaan we een roadtrip maken door Schotland, dan red je het ook niet met 1500 euro.
Echter zijn de duurdere reizen niet standaard, meestal gewoon gezellig en goedkoop kamperen :D

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 08:24

Afgelopen zomer na 3 jaar niet weg te zijn geweest is corona en ziekte in de familie, zijn we naar Tenerife geweest voor 10 dagen. Dit jaar alleen onze jongste (17) zoon mee. Reis was 3400,- en dan hebben we daar iedere dag buiten de deur gegeten, waterscooters gehuurd, dolfijnen boottrip gemaakt en dat soort toeristische dingen. Alles bij elkaar opgeteld ging deze vakantie wel tussen de 4500 - 5000 ben ik bang. Normaliter kook ik nog wel eens zelf, maar deze vakantie hebben we echt even maximaal genoten van het niets doen :o

De vakantie daarvoor was naar Noorwegen. Huis gehuurd, bootreis, diesel, hele dure boodschappen daar. :') Die vakantie tikte ook wel lekker aan. Maar was uiteindelijk voor 4 personen richting de 3500 - 4000,- Daar zijn we 1x uit eten geweest en misschien 2x buiten de deur geluncht (was niet veel in de buurt), rest zelf gekookt. En toerist uitgehangen in de mooie gebieden daar, dus weinig toeristische geldtrekkerij :P

Wij gaan overigens 1x per jaar op vakantie. Soms een keer een weekendje in NL, maar met wintersport hebben we verder niets. Kamperen doen we ook niet aan. Vroeger toen de kinderen klein waren een mobile home met airco in Frankrijk en dat vond ik al kamperen genoeg. Vakantie is voor ons vakantie en ik wil niet iedere ochtend wakker worden in een koud of te warm hok en pijn in mijn lijf van een slecht matras :+

kosseh

Re: Hoeveel geven jullie uit aan vakantie per jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 08:33

Dit jaar meer dan 5.000..

Week Fins Lapland met elke dag een of meerdere activiteiten.
2 weken Kreta
Week Zweden, groepsreis met allemaal activiteiten.
Weekendje Veluwe met groepje van stal, verzorgpaard ging ook mee (zijn vervoer was het duurst)
Weekendje camperen met vrienden.

Denk dat er ook nog een weekendje met m'n moeder bij komt. Rond kerst naar Londen of een leuke Duitste stad.

Ik heb geen eigen dieren en woon nog bij m'n ouders. Vaste lasten heb ik dus bijna niet, waardoor ik naast sparen meer geld over hou voor vakanties.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:43

Niets
Ik kampeer al elke dag bij de boer :P

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:46

Een aantal jaar niks en dan in een keer een groot bedrag voor een mooie reis waar ik voor gespaard heb.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:00

Oei, ik merk dat het per jaar erg wisselt. Dit jaar zijn we getrouwd en we wilden graag een paar dagen op huwelijksreis. Omdat we tijdens onze huwelijksreis ziek werden, zijn we in de zomer voor een herkansing gegaan. Die herkansing was aanzienlijk duurder dan eerdere vakanties. Al met al was het financieel gezien niet ons beste jaar. :')

Maarrrr we redden het ook wel voor 2.000 euro voor 2 personen (vliegtickets, verblijf, eten, tours, etc.) Dan houd ik over van mijn vakantiegeld. En ik ben ook bijna 15 jaar helemaal niet op vakantie geweest.

Voor de poll houd ik een gemiddelde van de afgelopen 4 jaar aan.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 03-10-22 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:01

Ik heb 500 tot 1000 ingevuld maar weet niet of dat juist is
De camper kost natuurlijk ook geld

Wegenbelasting, onderhoud enz moet ik er ook bij rekenen..
Dus zou er nog een bedrag bij moeten, maar dat weet ik niet precies

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:02

_San87_ schreef:
x_spekkie_x schreef:
Dat is hetzelfde met kamperen met een eigen caravan. Afhankelijk of je een nieuwe of tweedehands caravan koopt ben je een paar duizend tot 25.000 euro kwijt. Dan nog een caravanverzekering, stalling en onderhoud/keuren, bij elkaar zeker 1000 euro per jaar. Daar moet ook weer een duurdere auto voor die de caravan kan trekken. Op papier ga je heel goedkoop op vakantie, dat kan vanaf 15 euro per nacht en boodschappen zoals je ze thuis zou doen. Maar in de praktijk ben je met afschrijving en alle kosten zeker 1000-2000 euro per jaar kwijt (en dan de auto nog niet meegerekend). Helemaal prima, het is alleen geen eerlijke vergelijking om te zeggen dat drie weken kamperen je maar een paar honderd euro zou hebben gekost.

Ben bij jou dan wel benieuwd wat een boot kost en wat je aan liggeld betaalt :) (mag ook in algemene bedragen, ben totaal geen bootkenner!)

Ligt heel erg aan de boot. En de vereniging waar je ligt. Wij betalen 600 euro per jaar liggeld :=.

Dat ja :j Je kan het zo duur en goedkoop maken als je zelf wil.
Kleine bootjes kunnen zelfs gewoon op een trailer op je oprit worden geparkeerd. En er zijn ligplaatsen van een paar honderd euro voor kleine bootjes bij een clubhaven tot tienduizend en meer voor een groot schip op een populaire locatie.
Onze vorige boot was 8,6 meter lang, en daar betaalden we 400 euro per jaar, plus nog 60 euro lidmaatschap en nog wat toeristenbelasting. Altijd gezellig, die verenigingshavens! Maar daar is dan helaas meestal geen plek voor grotere boten en daar mag je niet permanent aan boord wonen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:05

Wij proberen elk jaar een week, max 10 dagen naar een zonnige bestemming te gaan. Helaas altijd hoogseizoen, dus behoorlijk prijzig. Waardoor ik toch wel rond de 2000 uitkom per persoon. -O-

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:21

Niets, ik ga niet op vakantie.
Tenzij je mijn weekenden naar mijn ouders meerekent, dan 4-6x per jaar ±€35,- reiskosten en gemiddeld een tientje aan boodschappen, uitgaande van die 6x per jaar kom je dan uit op (omhoog afgerond) €300,- in totaal, anders (omhoog afgerond) €150,- à €200,-.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:34

Rond de 500 euro per jaar. Meestal ga ik slechts een weekendje weg. In het land met vriendinnen, op citytrip of naar het huis van mijn ouders in Frankrijk.

Ik ben gek op reizen, dus het is niet dat ik niet het land uit wil. Ik heb een klushuis die nu vrijwel af is, wat nu weer ruimte geeft om voor vakantie te sparen. In de afgelopen jaren gaf ik vakantiegeld liever uit aan iets blijvends waar ik langer plezier van had dan een weekje :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:56

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:

Dat ja :j Je kan het zo duur en goedkoop maken als je zelf wil.
Kleine bootjes kunnen zelfs gewoon op een trailer op je oprit worden geparkeerd. En er zijn ligplaatsen van een paar honderd euro voor kleine bootjes bij een clubhaven tot tienduizend en meer voor een groot schip op een populaire locatie.
Onze vorige boot was 8,6 meter lang, en daar betaalden we 400 euro per jaar, plus nog 60 euro lidmaatschap en nog wat toeristenbelasting. Altijd gezellig, die verenigingshavens! Maar daar is dan helaas meestal geen plek voor grotere boten en daar mag je niet permanent aan boord wonen.

Precies. Bij ons kan dat wel, wij hebben een paar schepen van 20 meter waar de mensen op wonen. Zijn wel ex-vrachtscheepjes.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:58

Ik ga meestal iets van zeven tot tien dagen op vakantie in eigen land (dat is voor mij Portugal) met soms iets over de grens van Spanje. Meestal op de scooter of met de trein. Ik heb maar 500 vakantiegeld en meestal blijf ik daar net op of onder.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:13

Wij geven er veel geld aan uit. 1 van de redenen dat ik geen paard meer wil. Ik ga dan liever met mijn gezin op vakantie. Dit jaar twee verre reizen en wat korte tripjes gemaakt. Wellicht tegen het einde van het jaar nog iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:16

Voor dit jaar wil ik dat niet weten :') Ik denk dat ik al wel aan 10K zit, maar het was het wel waard :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:28

Dit jaar weer echt op vakantie sinds 2009. Wegens omstandigheden daarna alleen werk vakanties gehad. 3x naar skiathos voor ong 150 euro retour ticket. Accomodatie grätis en zelf koken. En voor werk ook veel gereisd.

Nu weekje Kos en hopelijk volgend jaar de reis naar de usa.

Zal nu tussen de 500/1000 euro zitten.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:29

_San87_ schreef:

Hebben we voor het zuiden des lands ook eens voor rondgekeken, weinig vrije plekken momenteel, en waar dan nog wel plek is, redelijk duur, Wessem was de laatste keer dat ik gekeken heb iets van meen 1800 euro per jaar :=

Vakantie per vliegtuig doen wij niet aan, dit jaar een motorboot gehuurd voor een weekje, ook dat kun je zo duur/goedkoop maken als je wil, ga je in een jachthaven liggen, of meer je aan op de gratis Marrekrite plekken (met minder luxe, maar zeker ook meer rust)?

Ik denk dus niet dat we aan een vakantiebudget van 500 euro pp /jaar komen.
Wij wonen in een prachtige omgeving, dat voelt elke dag als een stukje vakantie :D
Zou het er ook niet (meer) voor over hebben, besteed dat liever aan het verduurzamen van ons huis.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:35

Ik ga graag naar de VS.
In 2021 geweest en toen had ik een voucher van 700 euro liggen. Hotel was dan nog 450 euro erbij.
Verder reken ik altijd op 100 dollar/euro per dag.

Ik ga ook alleen maar naar de VS. Voor de rest ga ik bijna niet weg omdat deze vakanties gewoon heel prijzig zijn voor als je alleen reist.

Toevallig ga ik eind deze maand 4 dagen naar Berlijn. Kost me de reis 400 euro. En zakgeld ook iets van 100 euro per dag.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:26

Padoertje schreef:
Vakantie is voor ons vakantie en ik wil niet iedere ochtend wakker worden in een koud of te warm hok en pijn in mijn lijf van een slecht matras :+

Om die reden hebben wij juist een caravan gekocht. Zodat we er een goede matras in kunnen leggen omdat ik last van mijn heupen heb. Hebben zelfs met vorst gekampeerd en in de avond en overdag kachel aan in de ochtend was het vaak 14 tot 16 graden in de caravan.

Ik heb juist bijna altijd als we iets huren dat de matras niet goed ligt voor mij. En ik heb juist meer vakanties door te kamperen omdat de kinderen dan heerlijk zelf spelen op de camping met andere kinderen.

Zo is het voor iedereen weer anders wat ze fijn vinden op vakantie.

En voor te warm nog niet gehad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:31

Sansevieria schreef:
Hebben we voor het zuiden des lands ook eens voor rondgekeken, weinig vrije plekken momenteel, en waar dan nog wel plek is, redelijk duur, Wessem was de laatste keer dat ik gekeken heb iets van meen 1800 euro per jaar :=

Heb je een zeilboot? Dan zou ik zeker eens bij de Thorner Zeilclub proberen! Gezellige club, goedkope haven, en een prachtig vaarwater! Ze organiseren ook wedstrijden en clubdagen. Wij hadden daar onze vorige boot liggen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:51

Ik hou van op vakantie gaan. vakantie is geweldig. Ik reis echt heel graag, dus de afgelopen jaren waren tegenvallend. Over het algemeen probeer ik 1x een week met vrienden, binnen 4 uur met de auto reizen. Kosten meestal rond de 200, inclusief accommodatie, benzine en boodschappen. Dan nog 1 of 2 weekendjes met vrienden een citytrip in europa. Liefst met de trein, maar soms ook vliegtuig. Kosten 400 per keer. Dan nog zelf 2 weken weg met de hond en de auto. Kosten 1500 Ongeveer? En dan nog een grotere vakantie, of uitgebreider (al inn, verder weg of luxer) kosten ook 1500 ongeveer. En dan nog festivals. Valt dat ook onder vakantie? Dan komt er nog 400 bij.
Dit zou mijn ideale situatie zijn, maar lukt lang niet altijd. Ik heb het er voor over om geld uit te geven aan mijn vakantie, ik zet er ook elke maand geld voor opzij. En dan hoef ik echt niet het meest luxe te hebben, zit vaak genoeg in hostels, of ik pak een treinabbo, zodat ik met de trein onbeperkt kan :) . Nu heb ik zin in vakantie :):)

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:05

Bij ons is het niet alleen de zomervakantie, maar ook weekendjes weg met vrienden of met familie. Voor grote, verre reizen sparen we en die reken ik hier dan ook niet bij.

De zomervakantie is voor ons 8 dagen all inclusive 'plat op je gat bij het zwembad', die vakantie boeken we vaak met vroegboekkorting. Weekendjes kosten ons uiteindelijk aardig wat, want hotel, eten, winkelen, OV-tickets, toegangsprijzen, dat tikt aardig aan allemaal. Maar leuk is het wel en zolang we het ons kunnen veroorloven, blijven we van dit soort reisjes genieten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 23:34

Ik wil elk jaar 6-8 weken reizen en zet daar maandelijks minstens 500 euro voor opzij.

De prijzen zijn enorm gestegen dus het budget van 6000euro wordt te krap. We gaan volgend jaar verbouwen dus ik zal 1 of 2 jaar iets minder kunnen reizen.

Daarna mag het los en wil ik het bedrag opschroeven.

Om een idee te geven (altijd rondreizen, nooit all ins, vaak hostels of budget hotels of huisjes):

2016 13 dagen Mexico: budgethotels met huurwagen: 1700 euro
2016 14 dagen China groepsreis; niet meer zeker… denk tussen de 2600 en 3200.
2017 17 dagen Namibië lodges met huurwagen: 3000 euro
2017 14 dagen Peru denk 1600
2018 zuid Afrika 24 dagen budget slapen (hostel of huisje) met wagen: 2400 euro
2018 namibia botswana Zimbabwe 13 dagen alleen gereisd met veel georganiseerd vervoer maar ook vervoer van vrienden en kamperen: denk 3500-4000
2019 27 dagen zuid Afrika 2800
2019 Florida met de pretparken 19 dagen: denk 4300
2020 Oeganda groepsreis 18 dagen: 4300

2021 14 dagen Duitsland roadtrip en een weekje Ardennen: 1200

2022 29 dagen zuid Afrika 3800 euro

Inmiddels reken ik voor een grote reis 3500-4000 euro…