Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
x_spekkie_x schreef:8nnemiek schreef:Ik vind het lastig te bepalen wat ik bij vakantie moet rekenen. We hebben een eigen boot, en dat liggeld is niet goedkoop, maar de boot hebben we niet voor vakanties maar om uiteindelijk op te gaan wonen.
Dat is hetzelfde met kamperen met een eigen caravan. Afhankelijk of je een nieuwe of tweedehands caravan koopt ben je een paar duizend tot 25.000 euro kwijt. Dan nog een caravanverzekering, stalling en onderhoud/keuren, bij elkaar zeker 1000 euro per jaar. Daar moet ook weer een duurdere auto voor die de caravan kan trekken. Op papier ga je heel goedkoop op vakantie, dat kan vanaf 15 euro per nacht en boodschappen zoals je ze thuis zou doen. Maar in de praktijk ben je met afschrijving en alle kosten zeker 1000-2000 euro per jaar kwijt (en dan de auto nog niet meegerekend). Helemaal prima, het is alleen geen eerlijke vergelijking om te zeggen dat drie weken kamperen je maar een paar honderd euro zou hebben gekost.
Ben bij jou dan wel benieuwd wat een boot kost en wat je aan liggeld betaalt(mag ook in algemene bedragen, ben totaal geen bootkenner!)
_San87_ schreef:x_spekkie_x schreef:Dat is hetzelfde met kamperen met een eigen caravan. Afhankelijk of je een nieuwe of tweedehands caravan koopt ben je een paar duizend tot 25.000 euro kwijt. Dan nog een caravanverzekering, stalling en onderhoud/keuren, bij elkaar zeker 1000 euro per jaar. Daar moet ook weer een duurdere auto voor die de caravan kan trekken. Op papier ga je heel goedkoop op vakantie, dat kan vanaf 15 euro per nacht en boodschappen zoals je ze thuis zou doen. Maar in de praktijk ben je met afschrijving en alle kosten zeker 1000-2000 euro per jaar kwijt (en dan de auto nog niet meegerekend). Helemaal prima, het is alleen geen eerlijke vergelijking om te zeggen dat drie weken kamperen je maar een paar honderd euro zou hebben gekost.
Ben bij jou dan wel benieuwd wat een boot kost en wat je aan liggeld betaalt(mag ook in algemene bedragen, ben totaal geen bootkenner!)
Ligt heel erg aan de boot. En de vereniging waar je ligt. Wij betalen 600 euro per jaar liggeld.
8nnemiek schreef:_San87_ schreef:
Ligt heel erg aan de boot. En de vereniging waar je ligt. Wij betalen 600 euro per jaar liggeld.
Dat jaJe kan het zo duur en goedkoop maken als je zelf wil.
Kleine bootjes kunnen zelfs gewoon op een trailer op je oprit worden geparkeerd. En er zijn ligplaatsen van een paar honderd euro voor kleine bootjes bij een clubhaven tot tienduizend en meer voor een groot schip op een populaire locatie.
Onze vorige boot was 8,6 meter lang, en daar betaalden we 400 euro per jaar, plus nog 60 euro lidmaatschap en nog wat toeristenbelasting. Altijd gezellig, die verenigingshavens! Maar daar is dan helaas meestal geen plek voor grotere boten en daar mag je niet permanent aan boord wonen.
_San87_ schreef:Ligt heel erg aan de boot. En de vereniging waar je ligt. Wij betalen 600 euro per jaar liggeld.
Padoertje schreef:Vakantie is voor ons vakantie en ik wil niet iedere ochtend wakker worden in een koud of te warm hok en pijn in mijn lijf van een slecht matras
Sansevieria schreef:Hebben we voor het zuiden des lands ook eens voor rondgekeken, weinig vrije plekken momenteel, en waar dan nog wel plek is, redelijk duur, Wessem was de laatste keer dat ik gekeken heb iets van meen 1800 euro per jaar