Kilimanjaro trekking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:45

Ik vind het wel grappig, ik loop ook regelmatig met twee voerzakken van de auto naar het voerhok, loop gemiddeld 5-10 km per dag (binnen- buiten zetten, boodschappen enz, maar dit is letterlijk Nederland, misschien een keer een grindpaadje of een kilometer door de weide, niet bergop) en op festivals ook rustig 30km dansend de dag door. Maar geen haar op mijn hoofd die er denkt zo half voorbereid een berg te belopen/beklimmen. 99% van de adviezen van de mensen hier, worden in de wind geslagen (bijv over schoeisel en frost bite). Ik zie echt serieuze dingen voorbij komen waardoor een semi-ongetraind persoon echt nog meer advies/hulp zou kunnen inwinnen bij mensen die ervaring hebben.

Ik hoop oprecht dat je een goede aanbieder benaderd Germie, de goedkoopste zal (in mijn optiek dan) duurkoop zijn en deze zal dus ook zeker zijn porters niet betalen zoals er gesuggereerd wordt. Ben heel benieuwd waar je op uit komt, ik zou deze reis (maar dan icm safari) ook heel graag willen doen, maar voor mij nu te veel moeite om te gaan oefenen/trainen. Ik lees met plezier mee in dit topic en volg ook graag je avontuur. En ook uiteindelijk je ervaring en je training vooraf natuurlijk. :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:46

germie schreef:
ORYX schreef:
Met een achillespeesontsteking een berg een trektocht willen doen (deze bergop) kan ik je ten zeerste afraden...

Ik denk dat ik er dan geen last van heb hoor. Het is met opstaan en verder niet. Bovendien verwacht ik wel dat zoiets snel over gaat. Als ik het boek, dan is dat niet in de komende 3 maanden. Dus dan heb ik wel tijd nog. Het is ontstaan als bijwerking van antibiotica immers. Theoretisch moet ik als bijwerking nog een paar maanden oppassen voor peesscheuringen. Maar trainen kan wel is er gezegd. Maar omdat ik de winter geen fijne periode vind om die kan op te gaan heeft het nu geen haast, dus voorbereiden kan heel rustig.

Met dubbele bepakking lopen, ik wandel soms gewoon wel 100-150m met 50kg op mijn rug. Dus gewicht ben ik ook gewend.
trappen en heuvels hebben we hier niet, maar in juni ben ik wel 5 dagen over de dijk geklommen met die 50kg op mijn rug. Maar dat was Zeeland en dus niet Groningen. Betekent wel dat ik eigenlijk al behoorlijk getraind ben, maar niet helemaal op die lange afstanden.
Hemelvaartsdag 27km geslenterd in 8 uur. Dat was zwaar.
Gemiddeld wandel ik elke dag over de dag wel een 8km. Dus daarmee zit ik dan ook wel aan een behoorlijke tippel al. Achter elkaar niet, dat klopt, soms een rondje van 5km, soms 7, vaak wel met een fotorugzak en een flesje drinken, maar met deze warmte doe ik hooguit 3.
Als ik het ene bericht lees ben ik gewoon fit to go, in een ander bericht zou ik een maandje nog wat meer moeten wandelen als training. Als ik dan dat maandje aanhou, dan zit ik natuurlijk gewoon goed.

Ik heb een aanbieder een mail gestuurd met wat vragen over mogelijkheden. Ik heb nu 2 aanbieders op de shortlist staan voor de 8 daagse lemosho.

ik ga ervan uit dat je bedoelt 100-150 km?

Zoals op meerdere websites beschreven staat is incidenteel wandelen gewoonweg niet voldoende. Het gaat om structurele conditie opbouwen om meerdere dagen lange afstanden te lopen met zwaar gewicht. Aangeraden wordt om met 12 kg te oefenen, want op de kili loop je met 6 kg onder ijlere lucht waardoor ie dubbel voelt.

Ik begrijp dat je met 30 graden geen extreme oefeningen doet. Maar 8 km op een dag is 10.000 stappen. Dat is sowieso aangeraden om als mens elke dag te lopen en daarbij is dat over 24 uur echt een schijntje. Qua trainen bedoelen ze de kilometers érbovenop, die je aan elkaar loopt. Ik zet met mijn kantoorbaan ook 10.000 stappen per dag en kan gerust 25 kilometer wandelen. Dat hou ik 2-3 dagen achter elkaar heus wel vol in de ardennen. Maar daarna ben ik echt wel vermoeid. Dat kan je niet vergelijken met 8 dagen 5-12 uur per dag wandelen.

Nogmaals dit is niet om je aan te vallen. Alleen ik zou aanraden om bovenop je normale 8km meerdere keren per week te oefenen met lange afstanden (15km+) incl. bepakking van 6+ kg. Je hebt er als ik lees nog voldoende tijd voor! :j

Fly_high

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:03

Het zou nog steeds mijn advies zijn om gewoon een keertje een bergtocht te doen (kan ook een dagtocht zijn) en kijken hoe het gaat met klimmen en dalen. En dan iets groter hoogteverschil en gewicht pakken dan wat op Kili nodig is.

Wandelen in Nederland zegt niets over hoe fit iemand wel en niet is in de bergen, dat vraagt gewoon heel wat anders van je lichaam. Idem voor eenmalig grote gewichten tillen, dat is heel anders dan langdurige inspanning met kleiner gewicht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:07

Mijn ex heeft de West Highland Way in Schotland gelopen. Een week lang elke dag 15-20 km per dag over sterk wisselend terrein (en wisselend Schots weer := ). Daar heeft hij echt heel specifiek voor getraind, meerdere lange wandelingen mét flinke bepakking en ook getraind op beenspieren (middels krachttraining) ivm het klimmen en dalen. En nog viel het hem zwaarder dan gedacht, en dat was niet op een vergelijkbare hoogte als de Kili.

Als ik jouw conditie lees dan ben je écht niet voldoende getraind om een dergelijke trek met goed gevolg te kunnen volbrengen, en zou ik je ook zeker aanraden om heel gericht hiervoor te gaan trainen. Het zou zonde zijn als het zoveel geld kost en je moet al snel afhaken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 17:16

Fly_high schreef:
Het zou nog steeds mijn advies zijn om gewoon een keertje een bergtocht te doen (kan ook een dagtocht zijn) en kijken hoe het gaat met klimmen en dalen. En dan iets groter hoogteverschil en gewicht pakken dan wat op Kili nodig is.

Wandelen in Nederland zegt niets over hoe fit iemand wel en niet is in de bergen, dat vraagt gewoon heel wat anders van je lichaam. Idem voor eenmalig grote gewichten tillen, dat is heel anders dan langdurige inspanning met kleiner gewicht.

Die heb ik vlak voor corona nog gemaakt, zonder problemen. Dus wat dat is weet ik wel.
Het is gewoon lastig om hier wat met hoogtes te doen. Een tocht van 1.5 uur door de bergen heb ik in mei gedaan, was geen moeite. Geen idee wat het hoogteverschil was, maar het was eerst afdalen en toen weer omhoog, een ronde van 'Moulin du Saut'. 1000 hoogtemeters vind je gewoon niet in de buurt, dus daar gaan trainen zit er voor mij helaas echt niet in. In Finland haalde ik ook niet echt veel hoogtemeters in de sneeuw natuurlijk, maar wandeling daar wel gedaan.
De tijd om een echte tocht van enige dagen in de bergen te maken ontbreekt me gewoon. In Nederland langere afstanden wandelen is wel het plan. Een rugzak van een paar kg voel ik niet. Ik wandel dus die rondjes van 5 tot zeg 10km altijd met cameratas en wat water. En dan neem ik meer mee als ik mee zal nemen op de Kili denk ik (hoewel daar ook een statief meegaat voor de sterren, maar dat is een lichtgewicht van 500 gram, maar flitser laat ik thuis en macrolens ook. Die zit nu wel standaard in m'n tas.). Die 27 km slenteren op Hemelvaartsdag was met een trekkingrugzak vol boeken. Dus flink meer dan een dagrugzakje.

Zoals gezegd is het lastig om in te schatten wanneer je fit genoeg bent. Maar het is niet dat ik in het geheel niet fit ben. Als ik wat plan, dan ga ik zeker er wel wat aan doen, maar ik denk dat met een maandje trainen ik wel fit genoeg ben. Een half jaar is voor mensen die nooit wat doen.

Ik heb een mail gestuurd naar Get you travel, die volgens eigen zeggen dus de porters volgens de regels betalen. De andere organisator is Enosa (die is nog wat goedkoper). Onder de 2000 voor de 8 daagse tocht moet zeker lukken, 1 zit op 1550. Ik heb het niet over die 350 aan fooien, want daarvan wordt overal verwacht dat je die betaalt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 10:03

Ik heb inmiddels een 4-tal aanbieders op de shortlist. 2 heb ik gemaild. En dan wordt het uiteindelijk kijken wanneer ik er klaar voor ben en met wie ik ga. Je moet ook goed kijken of het hotel de dag voor en de dag na de trekking al inbegrepen is.
Een slaapzak is te huur bij allen voor ongeveer 40-50 dollar voor de hele trekking. Die wc+ tent is vaak verplicht, dan heb je dus de trekkingskosten van zeg 1800 euro en dan komt daar die 70 dollar nog bij, maar dat is dan ook geen prive toilet, maar dat moet je dan delen met de leden van je groep. Niet dat ik niets wil delen, maar dat zijn dan zgn. verborgen kosten. Dus ook daar moet je naar kijken.
De 4 partijen waar ik nu naar kijk zijn allen aangesloten bij die organisatie die eerlijk betaalt aan porters.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:14

Ik hoor veel korte tripjes, zoals 1,5 uur in de bergen lopen of een dagje wandelen met rugzak op Hemelvaart. Je hebt dus een soort basis conditie waarmee je zo'n dag aan lijkt te kunnen. Maar gezien je ervaring en ook blessures ga ook ik mee in ter voorbereiding minstens 3 aaneengesloten dagen volledige dagtochten gaan lopen met 12kg en eigenlijk dan ook nog slapen in een tentje. Want dan weet je pas wat die blessures eventueel echt doen op je lijf als je een langere inspanning vraagt.

Je geeft aan dat je pas verder in de toekomst wilt gaan: neem de tijd om dan zo'n proeftocht in te plannen. Het zou zo zonde zijn om het geld voor de reis uit te geven, en er dan achter te komen dat je dagenlang met fikse pijn loopt of (voor jou misschien wel erger) op moet geven omdat het niet lukt.

Wij lopen al jaren trektochten en weten dat we zowel conditie- als wandelfit zijn, maar doen altijd even een lang weekend voorbereiding. Enerzijds om de spullen te testen, maar nog belangrijker om te testen of je lijf het trekt. Zowel de meerdaagse inspanning als ongemakken dankzij je spullen, zoals blaren / schuurplekken / bedenk het maar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:29

Oeska schreef:
Ik hoor veel korte tripjes, zoals 1,5 uur in de bergen lopen of een dagje wandelen met rugzak op Hemelvaart. Je hebt dus een soort basis conditie waarmee je zo'n dag aan lijkt te kunnen. Maar gezien je ervaring en ook blessures ga ook ik mee in ter voorbereiding minstens 3 aaneengesloten dagen volledige dagtochten gaan lopen met 12kg en eigenlijk dan ook nog slapen in een tentje. Want dan weet je pas wat die blessures eventueel echt doen op je lijf als je een langere inspanning vraagt.

Je geeft aan dat je pas verder in de toekomst wilt gaan: neem de tijd om dan zo'n proeftocht in te plannen. Het zou zo zonde zijn om het geld voor de reis uit te geven, en er dan achter te komen dat je dagenlang met fikse pijn loopt of (voor jou misschien wel erger) op moet geven omdat het niet lukt.

Wij lopen al jaren trektochten en weten dat we zowel conditie- als wandelfit zijn, maar doen altijd even een lang weekend voorbereiding. Enerzijds om de spullen te testen, maar nog belangrijker om te testen of je lijf het trekt. Zowel de meerdaagse inspanning als ongemakken dankzij je spullen, zoals blaren / schuurplekken / bedenk het maar.

Mee eens :j Het zou zo zonde van je geld zijn wanneer blijkt dat de voorbereiding toch niet voldoende effectief is gebleken!
1.5 uur in de bergen is echt niets! Hou ook rekening met hoogteziekte. Dat is echt ontzettend rot!

Hier staan goede tips: https://lonelyplanet.nl/magazine/de-kil ... d-antwoord

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 11:41

Ik slaap dus nooit in een tent, en ga dat ook niet doen. Ik vind kamperen hier echt niets, maar dat zal ook niet bijdragen aan fitheid. In Europa wil ik gewoon een laadmogelijkheid hebben voor m'n telefoon en camera. Daar kan het niet, dat weet ik. Meerdere dagen achter elkaar lopen is ook lastig, want ik heb ook nog andere hobbies, maar 2 keer een middag achter elkaar zal wel gaan. De basisfitheid is er wel. Volgens zo'n organisatie zou ik al fit genoeg zijn. De blessures zijn neem ik aan snel opgelost, zijn een bijwerking van antibiotica helaas door een fout van een arts en de hondenbeet wil nog steeds niet genezen. Maar ik ga er van uit dat dat niet iets is waardoor ik nooit dit kan gaan doen. Maar nog even niet de komende 3 weken zeg maar. En dat ligt gelukkig ook niet in de planning.
Spullen testen ja, dat moet, ik wandel daarom nu al op de schoenen waar ik volgend jaar het op wil doen. Ook ga ik nog de zolder op om m'n oude wandelschoenen nogmaals te testen.
Hardlopen als training zie ik niet direct zitten nu, maar ik zwem normaal wel veel (maar nu dus ook even niet, maar mijn basisconditie is zeker niet slecht). Als het moet kan ik op karakter wel 10km hardlopen zonder enige training, maar binnen het uur haal ik het niet.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:25

Ik vraag me oprecht af waarom je het uberhaupt wil doen TS? :? Slapen in een tent is niks voor je, kamperen doe je niet aan, meerdere dagen achter elkaar in de bergen wandelen heb je geen ervaring mee, bergsport of bergtoerisme in welke vorm dan ook lijken sowieso jouw hobby niet te zijn. Allemaal prima, niemand hoeft van bergsport en kamperen te houden :o maar waarom wil je dan beginnen aan een (hartstikke dure) vermoeiende meerdaagse trektocht?

Vind je het niet zonde van je geld om iets te doen waar je mogelijk helemaal geen plezier aan beleeft?

Eenvoudige wandeling van 1,5 uur of 10km wandelen in Nederland met camera en flesje water zijn niet te vergelijken met een trektocht in de bergen. Ik zou echt eerst beginnen met een normale bergwandeling, 800-1000 hoogtemeters, 6-8 u loopuren, en kijken of je dat lichaamelijk aan kunt maar voornamelijk of het ook nog leuk blijft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 12:52

Fly_high schreef:
Ik vraag me oprecht af waarom je het uberhaupt wil doen TS? :? Slapen in een tent is niks voor je, kamperen doe je niet aan, meerdere dagen achter elkaar in de bergen wandelen heb je geen ervaring mee, bergsport of bergtoerisme in welke vorm dan ook lijken sowieso jouw hobby niet te zijn. Allemaal prima, niemand hoeft van bergsport en kamperen te houden :o maar waarom wil je dan beginnen aan een (hartstikke dure) vermoeiende meerdaagse trektocht?

Vind je het niet zonde van je geld om iets te doen waar je mogelijk helemaal geen plezier aan beleeft?

Eenvoudige wandeling van 1,5 uur of 10km wandelen in Nederland met camera en flesje water zijn niet te vergelijken met een trektocht in de bergen. Ik zou echt eerst beginnen met een normale bergwandeling, 800-1000 hoogtemeters, 6-8 u loopuren, en kijken of je dat lichaamelijk aan kunt maar voornamelijk of het ook nog leuk blijft.

HO, ik heb ZEKER ervaring met meerdere dagen in de bergen wandelen, maar dat is al een tijdje geleden. Dus ik ben daarin zeker zeeeeer ervaren. Heb werkelijk dat best veel gedaan.
Ik ben geen tentslaper nee, niet in Nederland. Ergens anders vind ik het prima. Ik ben juist wel een echte bergsporter, altijd al geweest, maar door wat andere prioriteiten is het de laatste 10 jaar er wat minder van gekomen, laatste keer voor corona.

Toen ik 12-15 was heb ik in m'n eentje vele tochten met 1000 hoogtemeters gemaakt. Mijn ouders waren me altijd kwijt op de camping, liep ik even in een middagje weer ergens heen en weer en ze wisten niet waar.
Ik heb in berghutten geslapen in Slovenie, dat was dus niet zo'n goede ervaring, niet de hut, maar de gids. Ik heb in 2019 bij Verzasca gewandeld. Verder in de Alpen in Frankrijk en ook nog in Italie. Heb gewandeld op 3000m hoogte in Italie in mijn studententijd. Dat was wel allemaal met kamperen, maar wel op een gewone camping. Echter, daarna is in het kamperen wegens ook andere interesses het klad er in gekomen. Oh ja, in februari was ik nog aan het wandelen in Finland. Ook langlaufen en skien, maar ook wandelen. Toen gingen 18km op een dag ook gewoon.
Na het duiken in 2020 nog 2 uur in Sauerland naar de Sündhauser Steine gewandeld. Ging ook prima.

Ik wil dus gewoon een bucketlistdingetje gaan uitvoeren en kijken of ik misschien het bergwandelen wel weer vaker wil gaan doen. Dus tja, dat zit er achter. Ik weet dus wel exact wat ik kan verwachten wegens het verleden.

Dus nee, absoluut niet onervaren, het tegendeel zelfs. Maar gewoon iets minder in vorm dan ik was voor corona zeg maar. Tenminste op wandelgebied. :P

Dit was van voor corona, mijn laatste wandeltocht in de echte bergen. Boven de 1000m dus.
Faido en Verzasca.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door germie op 26-07-22 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:56

Dan is het toch niet vreemd dat ervaren wandelaars zeggen ga trainen en zorg dat je recente ervaring op doet?
Je kunt toch niet wandeltochten uit je kindertijd zien als voorbereiding op deze trekking?

Ik lees verder rustig mee en wens je veel succes!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 12:58

SdaphneS schreef:
Dan is het toch niet vreemd dat ervaren wandelaars zeggen ga trainen en zorg dat je recente ervaring op doet?
Je kunt toch niet wandeltochten uit je kindertijd zien als voorbereiding op deze trekking?

Ik lees verder rustig mee en wens je veel succes!

Dat zeg ik toch ook nergens? Maar ik weet dus wel wat me te wachten staat bij een trektocht. Maar mogelijk zou ik weer iets moeten trainen, hoewel sommige aanbieders zeggen dat ik fit genoeg ben. Ik ben dus bezig met informeren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:18

Ik denk dat je gewoon uit impulsiviteit reageert. Ik zou gewoon echt goed gaan trainen voordat je dit daadwerkelijk gaat uitvoeren.
Het zou zonde zijn als je je bucketlist dingetje niet uit kan voeren omdat je er niet genoeg voor getraind hebt.
(Ik wandel ook best wel veel voor mijn doen maar ga ook niet gelijk de 4daagse lopen).

Ik wens je in ieder geval veel succes met je beslissingen en ben benieuwd naar je tocht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:45

Je zegt dat je ervaring hebt met een trektocht, maar heb je ook ervaring met dus meerdere dagen achter elkaar wandelen? En dan dus de héle dag wandelen? Met eventjes twee middagen achter elkaar wandelen kun je dat toch niet vergelijken? :?

En wat wandelen in de bergen is echt niet te vergelijken met deze hoogte en het feit dat je door móet, je loopt immers daar niet in je eentje wat te slenteren. Ik denk echt dat je jezelf hopeloos overschat en/of de hele onderneming op de Kili zwaar onderschat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:01

Je bent bezig met informeren maar je accepteert alleen advies dat in je straatje past.

Boek lekker die tocht en houd ons op de hoogte.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:11

Hier geen ervaring met de Kili maar wel met bergwandelen. Ik vind dit soort pittige tochten leuk als mijn verwachting is dat ik het goed kan volhouden conditioneel. Als het te zwaar wordt doordat ik onvoldoende ben voorbereid dan baal ik ontzettend. Maar je hier voorbereiden op klimmen en dalen is lastig. Ik heb daarom heel veel trappen gelopen, steeds een uurtje op en neer :D en dat helpt uitstekend als je basisconditie op orde is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:36

germie schreef:
Ik slaap dus nooit in een tent, en ga dat ook niet doen.

Je weet dat een trekking naar de top van de Kilimanjaro uit meerdere overnachtingen in een tent bestaat?
Daar ga je echt niet onderuit komen.

Whizz: Dat is idd een idee! En in de sportschool hebben ze ook van die machines waarbij je in ieder geval niet continu op en neer over je eigen trap hoeft te lopen _O-

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:37

Urbanus schreef:
Je bent bezig met informeren maar je accepteert alleen advies dat in je straatje past.

Boek lekker die tocht en houd ons op de hoogte.

Inderdaad, hou ons vooral op de hoogte :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:53

Maar dan vooral niet komen klagen en huilen als het niet is gelukt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 16:56

Cayenne schreef:
germie schreef:
Ik slaap dus nooit in een tent, en ga dat ook niet doen.

Je weet dat een trekking naar de top van de Kilimanjaro uit meerdere overnachtingen in een tent bestaat?
Daar ga je echt niet onderuit komen.

Whizz: Dat is idd een idee! En in de sportschool hebben ze ook van die machines waarbij je in ieder geval niet continu op en neer over je eigen trap hoeft te lopen _O-

ja, dan moet het, maar in Europa is het een nogo. Zo staat het er ook. Daar kan het niet anders en is het onderdeel van het avontuur waar ik me op instel.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:59

Sorry TS, dat is best moeilijk om je ervaring serieus te nemen als je als "echte wandeltocht in de echte bergen" van meer dan 1000m plaatjes plaatst van vrijwel vlakke wandelpaden in het bos waar je op je sandalen en zonder rugtas loopt :') Of voorbeelden noemt van uurtje of 2 wandelen. Of iets wat je waarschijnlijk 25 jaar geleden (?) als tiener deed. En je lijkt hoogtemeters ergens anders mee te verwarren :? want 1000m omhoog en weer 1000 naar beneden is niet iets wat gemiddelde persoon ff in een middagje doet.

Dat is alsof ik zou zeggen dat ik een ervaren duiker ben want ik ben 15 jaar geleden op vakantie in Egypte gaan snorkelen. Of iemand die ervaring met lastige paarden meent te hebben omdat die in gevorderden les op de manege zit :+

You do you, ik snap je motivatie en denkwijze gewoon niet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:11

Er staan een aantal uitgebreide verslagen op youtube van Kilimanjaro tochten.
Misschien handig om die te bekijken. Dat geeft ook een goede indruk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 17:27

Fly_high schreef:
Sorry TS, dat is best moeilijk om je ervaring serieus te nemen als je als "echte wandeltocht in de echte bergen" van meer dan 1000m plaatjes plaatst van vrijwel vlakke wandelpaden in het bos waar je op je sandalen en zonder rugtas loopt :') Of voorbeelden noemt van uurtje of 2 wandelen. Of iets wat je waarschijnlijk 25 jaar geleden (?) als tiener deed. En je lijkt hoogtemeters ergens anders mee te verwarren :? want 1000m omhoog en weer 1000 naar beneden is niet iets wat gemiddelde persoon ff in een middagje doet.

Dat is alsof ik zou zeggen dat ik een ervaren duiker ben want ik ben 15 jaar geleden op vakantie in Egypte gaan snorkelen. Of iemand die ervaring met lastige paarden meent te hebben omdat die in gevorderden les op de manege zit :+

You do you, ik snap je motivatie en denkwijze gewoon niet.

Ik heb ook nog wel foto's van hogere bergen hoor. Op foto's lijken ze sowieso altijd vlakker. Maar ik ben wel een absolute ervaren bergwandelaar. En dus ook nog vrij recent. Die 1000m hoogtemeters op een halve dag waren 20 jaar geleden, maar 1000 hoogtemeters in een dag heb ik nog wel gedaan. En zoals ik al eerder schreef, ik heb 2000-ers beklommen met sandalen hoor. Die hoge wandelschoenen zijn niet altijd nodig. Ik weet dat het nodig is wegens de kou op de Kili, maar niet voor grip direct.
Ik heb ook wandeltochten gemaakt waarbij je 7 uur omhoog moest naar een hut en ik ook diezelfde route op dezelfde dag weer naar beneden nam omdat ik geen wandelmaatje had om te overnachten. De Oeschienensee ben ik ook nog geweest een jaar of 5 terug bedenk ik me nu. Daar ook van het dal naar de gletscher gewandeld en weer terug op 1 dag (en een enorme onweersbui op de kop gehad).

De motivatie is dus dat het een bucketlistdingetje. En daarom wil ik dat gewoon doen. Dus er is een grote motivatie. En ik ben dus altijd een liefhebber van bergen geweest. Een motivatie kan voor iedereen anders zijn.

Filmpjes ben ik al aan het bekijken. De meeste mensen lijken het vrij gemakkelijk te doen. Dat geeft wel hoop gelukkig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:39

Misschien denk ik te simpel maar is het niet gewoon beter "te goed" getraind en voorbereid te zijn?

Of het anderen op een filmpje gemakkelijk af gaat is niet heel relevant, wie weet hebben die mensen maanden intensive training gehad.
Je kan beter "te veel" kunnen lopen dan er na een halve dag achter komen dat het enorm tegen valt en moeten stoppen..

Ik snap de drang naar het zo min mogelijk voorbereiden niet helemaal in deze situatie.