Droogvallen op het wad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:42

jeetje77 schreef:
Benfan schreef:
Ah wat leuk! Mijn tante vaart daar ook met haar boot (De Wilhelmina) lijkt mij fantastisch een keer te varen! Maar ben bang dat mijn Meniere de pret snel zou drukken.

Och Henriëtte? Die ken ik wel. Komen wel op dezelfde verjaardagen. Mooi schip ook.

Yup! is de zus van mijn moeder. Is zeker een heel mooi schip!

Citaat:
Benfan schreef:
Ah wat leuk! Mijn tante vaart daar ook met haar boot (De Wilhelmina) lijkt mij fantastisch een keer te varen! Maar ben bang dat mijn Meniere de pret snel zou drukken.

Citaat:
Volgens mij hebben we haar gezien, dan :D. Een groen/zwarte klipper, dacht ik, lag in Harlingen.

Oh Meniere... dan zou ik het zelf denk ik ook niet zo snel proberen, zonde.

Meniere en wiebelgrond werkt niet goed. Wat wel ruk is, want over het wad lopen en beestjes vinden vind ik dan weer erg leuk om te doen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 08:47

Benfan schreef:
jeetje77 schreef:

Och Henriëtte? Die ken ik wel. Komen wel op dezelfde verjaardagen. Mooi schip ook.

Yup! is de zus van mijn moeder. Is zeker een heel mooi schip!

Citaat:
Benfan schreef:

Citaat:
Volgens mij hebben we haar gezien, dan :D. Een groen/zwarte klipper, dacht ik, lag in Harlingen.

Oh Meniere... dan zou ik het zelf denk ik ook niet zo snel proberen, zonde.

Meniere en wiebelgrond werkt niet goed. Wat wel ruk is, want over het wad lopen en beestjes vinden vind ik dan weer erg leuk om te doen!

Ja, jammer zeg.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:42

Wauw heeeel gaaf! Prachtige plaatjes!
Wij zouden dat ook heel graag nog eens doen maar durven nog niet zo goed :Y) Eerst maar lekker onze boot leren kennen op de Friese wateren :j

xx_Irisje

Re: Droogvallen op het wad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:49

Och wat een heerlijkheid.
Dit deden wij vroeger ook en het begint direct weer te kriebelen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:19

Heerlijk San, wat een rijkdom om zo op vakantie te kunnen samen!

Prachtige platen. Het is zo mooi op het wad <3

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:33

Prachtige foto's, wat een ervaring! <3 Mooie boot ook, en wat een leuke naam!

Brings back memories. Vroeger op zeilreis ook een nacht drooggevallen voor Terschelling met een tjalk (Spes Mea).
Ik vond het prachtig, tot het middenin de nacht weer vloed werd en het schip weer ging bewegen terwijl we op bed lagen. God wat was ik misselijk. :))

Grappig trouwens, de Wilhelmina was toen ook mee met de zeilreis, met de andere groep. Klein wereldje. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 10:55

Flicka12 schreef:
Wauw heeeel gaaf! Prachtige plaatjes!
Wij zouden dat ook heel graag nog eens doen maar durven nog niet zo goed :Y) Eerst maar lekker onze boot leren kennen op de Friese wateren :j

Wat ik ervan geleerd heb, is dat je je boot goed moet kennen, hoe ze reageert op wind en of ze luistert naar het anker en hoe ze luistert naar het anker.

Ik zou er zeker voor gaan als je het aandurft, het is zó gaaf <3.

xx_Irisje schreef:
Och wat een heerlijkheid.
Dit deden wij vroeger ook en het begint direct weer te kriebelen!

Oeh, dat snap ik :D.

MarliesV schreef:
Heerlijk San, wat een rijkdom om zo op vakantie te kunnen samen!

Prachtige platen. Het is zo mooi op het wad <3

Ja, je bent echt compleet op een andere wereld, op 5 uur van je eigen huis :)).

Het is inderdaad prachtig.

MarrieLeen schreef:
Prachtige foto's, wat een ervaring! <3 Mooie boot ook, en wat een leuke naam!

Brings back memories. Vroeger op zeilreis ook een nacht drooggevallen voor Terschelling met een tjalk (Spes Mea).
Ik vond het prachtig, tot het middenin de nacht weer vloed werd en het schip weer ging bewegen terwijl we op bed lagen. God wat was ik misselijk. :))

Grappig trouwens, de Wilhelmina was toen ook mee met de zeilreis, met de andere groep. Klein wereldje. :)

Dank je wel :D. Het verhaal achter de naam is ook leuk, onze boot heeft namelijk een zusterschip dat Grutte Pier heet, de Friezen zullen wel weten wie dat is.

Oh dat vloed worden is idd wel een dingetje ja, hier niet misselijk geweest.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:44

Oh heerlijk, genieten <3

Ik heb een paar jaar terug het intense geluk gehad dat ik voor mijn stage mee mocht naar Griend voor veldwerk. Met een platbodem en idd droogvallen op het wad, en het laatste stuk lopen naar het eiland. Vraag me niet wat voor boot, of hoe ze heet.... Maar dat is echt met kop en schouders de mooiste reis die ik in Nederland heb gemaakt. Wakker worden in de stilte met een miljoen vogels om je heen is zó mooi. Zó genieten. We zijn daar 5 dagen geweest en echt <3 <3 <3

Ik vond het slapen op het water best prima en kalmerend. Tenzij er een ferry langs kwam :+

Het wad is vrij zanderig idd, zolang je uit de buurt blijft van de mossel- en oesterbanken. Daar hoopt (zo hoort het ook) een hoop slib op en daar zak je idd weg. De 1e velddag hebben wij net niet naar de boot terug moeten zwemmen. Als het water komt dan komt het ook snel.... :=

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:48

Wat gaaf! Dat zou ik ook wel willen meemaken :D

Ik ben al doodsbang tijdens normaal zeilen :+ dus ben bang dat ik ongeschikt ben :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:49

Wat is het gevaar dan precies? Wat kan er misgaan eigenlijk? Als het water stijgt drijf je toch altijd weer gewoon omhoog of snap ik iets niet? :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 14:20

Eelmo schreef:
Oh heerlijk, genieten <3

Ik heb een paar jaar terug het intense geluk gehad dat ik voor mijn stage mee mocht naar Griend voor veldwerk. Met een platbodem en idd droogvallen op het wad, en het laatste stuk lopen naar het eiland. Vraag me niet wat voor boot, of hoe ze heet.... Maar dat is echt met kop en schouders de mooiste reis die ik in Nederland heb gemaakt. Wakker worden in de stilte met een miljoen vogels om je heen is zó mooi. Zó genieten. We zijn daar 5 dagen geweest en echt <3 <3 <3

Ik vond het slapen op het water best prima en kalmerend. Tenzij er een ferry langs kwam :+

Het wad is vrij zanderig idd, zolang je uit de buurt blijft van de mossel- en oesterbanken. Daar hoopt (zo hoort het ook) een hoop slib op en daar zak je idd weg. De 1e velddag hebben wij net niet naar de boot terug moeten zwemmen. Als het water komt dan komt het ook snel.... :=

Oh wat gaaf joh <3. En inderdaad, als het water komt, komt het snel.

Neon schreef:
Wat gaaf! Dat zou ik ook wel willen meemaken :D

Ik ben al doodsbang tijdens normaal zeilen :+ dus ben bang dat ik ongeschikt ben :P

Dit is niet hetzelfde als zeilen, hoor. In principe lig je stil en beweeg je mee op de golven.

Suzanne F. schreef:
Wat is het gevaar dan precies? Wat kan er misgaan eigenlijk? Als het water stijgt drijf je toch altijd weer gewoon omhoog of snap ik iets niet? :D

Ja, je drijft in principe omhoog. Echter niet in een vloeiende beweging, maar met gebonk en geklots, door de golven. Als je dan niet op je anker ten opzichte van je boot en de windrichting let, kun je bijvoorbeeld met je boot over het ankertouw raken en op het anker klappen en met een beetje pech is je vakantie dan voorbij en je boot naar de kelder.

Wat ook kan gebeuren is dat je op een zandbank terecht komt tijdens het droogvallen, en dus zelfs met hoog water nog niet weg komt of door de golfbeweging ingraaft in het zand.

Daar moest mijn schoonvader goed op letten, zijn diepgang is 1.25 m, tegenover onze 60 cm, de kont van zijn boot dreef door de wind automatisch richting onze boot en waar wij nog makkelijk wegkomen, zou hij muurvast zitten als hij niet ingegrepen had.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:37

Super gaaf om te zien! Wij hebben jaren een Huitema schouw gehad en ik mis hem toch wel als ik dit zie hoor!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 15:49

zorro schreef:
Super gaaf om te zien! Wij hebben jaren een Huitema schouw gehad en ik mis hem toch wel als ik dit zie hoor!

Thanks :D. Wij zijn echt enorm blij met onze dame, wil dr voor geen goud meer missen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:51

Oh joh dat wist ik niet. Maar goed dat ik geen boot bestuur dan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 08:24

Suzanne F. schreef:
Oh joh dat wist ik niet. Maar goed dat ik geen boot bestuur dan.

Dat is ook onderdeel van wat je allemaal uitzoekt als je gaat droogvallen :j.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 08:34

Wat me wel lastig lijkt; als het vloed wordt en je los komt, dan loopt de stroming natuurlijk vrijwel allemaal richting het vasteland, dus als je dan door wil naar de eilanden dan heb je altijd stroom tegen, klopt dat? Of blijf je voor anker liggen totdat het water weer weg begint te ebben en je stroom mee hebt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 13:54

8nnemiek schreef:
Wat me wel lastig lijkt; als het vloed wordt en je los komt, dan loopt de stroming natuurlijk vrijwel allemaal richting het vasteland, dus als je dan door wil naar de eilanden dan heb je altijd stroom tegen, klopt dat? Of blijf je voor anker liggen totdat het water weer weg begint te ebben en je stroom mee hebt?

De stroming gaat idd richting land, maar in ons geval richting Vlieland/Terschelling, dus alleen met terugvaren naar de vaargeul hadden we stroom tegen en daarna het meeste van de tijd stroom mee.

De stroming is op de Waddenzee sowieso raar, heel veel onderstroming door alle geulen en de grote schepen die er varen, gaat zo alle kanten op :=.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 14:12

Ah dan lagen jullie al vlak onder de eilanden dus? Dat scheelt inderdaad. De stroming kan er heftig zijn ja :=

Wij varen normaal alleen op de motor als het écht niet anders kan, dus we hebben ooit met drie knopen tegenstroming en wind tegen geprobeerd te laveren :') Dat was geen succes, de route die de kaartplotter aangaf die we gevaren hadden was hilarisch :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 14:18

8nnemiek schreef:
Ah dan lagen jullie al vlak onder de eilanden dus? Dat scheelt inderdaad. De stroming kan er heftig zijn ja :=

Wij varen normaal alleen op de motor als het écht niet anders kan, dus we hebben ooit met drie knopen tegenstroming en wind tegen geprobeerd te laveren :') Dat was geen succes, de route die de kaartplotter aangaf die we gevaren hadden was hilarisch :')

Ja, Richel is net onder Vlieland :D.

Wij hadden niet echt een keuze qua zeilen, maar dat was ook niet erg, varen was uitdaging genoeg, haha.

Knappe poging wel :)).

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:28

Ik sprak op Terschelling een bruine vloot schipper, die valt regelmatig droog op de Richel. Het heeft de bijnaam ‘de camping’ binnen de vloot hahaha, is een geliefde plaat.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:43

Mo_86 schreef:
Ik sprak op Terschelling een bruine vloot schipper, die valt regelmatig droog op de Richel. Het heeft de bijnaam ‘de camping’ binnen de vloot hahaha, is een geliefde plaat.

Klopt, als ex-charter schipper, het is er mooi vlak. Geen gekke gaten of hobbels enz, ruimte zat en geen last vd veerboot door langs vaart. Maar idd altijd met collega's enz.

Ik lag ook wel daar, maar ook wel op andere plekken. Franse Gaatje oa.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 20:47

Mo_86 schreef:

Klopt idd :j. Ik snap wel waarom het zo geliefd is.

jeetje77 schreef:
Mo_86 schreef:

Klopt, als ex-charter schipper, het is er mooi vlak. Geen gekke gaten of hobbels enz, ruimte zat en geen last vd veerboot door langs vaart. Maar idd altijd met collega's enz.

Ik lag ook wel daar, maar ook wel op andere plekken. Franse Gaatje oa.

Van de veerboot heb je wel last, hoor... Helemaal wanneer het water laag wordt, we hebben het ervaren.

Helaas loopt de vaargeul voor Richel wel langzaam dicht, dat zal voor boten met veel diepgang wel lastig gaan worden.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:59

Is voor mij ook echt al ruim 15 jaar geleden dat ik charter schipper was :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 21:04

jeetje77 schreef:
Is voor mij ook echt al ruim 15 jaar geleden dat ik charter schipper was :o

Oh, ik kan me voorstellen dat het toen anders was :D.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:15

Ja, niks veranderlijk als t Wad