Independence schreef:Ik ben begonnen met het plannen van mijn reis naar Zweden, maar vind dat best moeilijk. Ik heb geen reiservaring in principe. Ik twijfel of ik met de trein ga of zelf met de auto. Voordeel van de trein is dat je makkelijker lange afstanden aflegt. Voordeel van de auto is dat je meer vrijheid hebt.
Het liefst gaat mijn reis ook helemaal naar Zweeds Lapland, en dan zou trein het handigst zijn denk ik. Maar ik heb met iemand gesproken die al 30 jaar naar Zweden gaat, hij is altijd in zuid Zweden gebleven en daar is ook al genoeg moois te beleven.
Verder ben ik er nog niet over uit hoe ik het met overnachten wil doen. Ik wil het niet al te duur maken, maar wil ook niet heel primitief. Bovendien denk ik dat de temperaturen in oktober in Zweden al redelijk dalen. Ik denk dus vooral airbnb. Daar heb ik ook geen ervaring mee, is het te doen om dat last minute te boeken, of zou ik dat beter vooraf kunnen doen?
En dan nog een vraag voor de mensen die in Zweden zijn geweest: wat zijn de echte aanraders?
Met Zweden nog geen ervaring (ik mocht met de huurauto niet naar Zweden vanuit Denemarken
) maar algemeen: hanteer KISS als je zo de eerste keer alleen gaat.
Mijn eerste serieuze trip naar het buitenland (GB) in m'n uppie heb ik ook zo ingestoken. Vanuit thuis een plek geboekt waar ik enkele dagen wilde blijven. Vervolgens de boot geboekt zodanig dat ik twee reisdagen had om die bestemming te bereiken. Ik ging bewust met de auto en kampeerspullen, zodat ik flexibel was en relatief veel mee kon nemen (serieuze 4x4).
Dat ging erg simpel (buiten het hoogseizoen) dus ik heb de rest niet geboekt maar op de bonnefooi m'n trip gemaakt en geslapen waar het me uit kwam.
Mijn advies zou dus zijn om niet te ambitieus te zijn, naar zuid-Zweden te gaan en de auto te nemen.