Trektocht met hond.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 07:58

winnie03 schreef:
Leuk Schuur_! Jij gaat dus gewoon alleen? Ik vind dat zo gaaf! Ik heb nu 7 weken vakantie en ik zou ontzettend graag ook op pad gaan met mijn hond. In augustus ga ik twee weken backpacken met mijn vriend en de honden in Noorwegen maar ik zou graag voor die tijd ook nog wat gaan doen. Maar om dan alleen te gaan vormt dan toch een drempel voor me, weet eigenlijk niet eens waarom :? Ben jij al eerder alleen op pad geweest of wordt dit je eerste keer?

Die Quecha tent hebben wij ook nog naar gekeken. De 4p versie bleek toch wat te krap met 2 personen en 2 grote honden. Wij hebben uiteindelijk de MSR Papa Hubba gekocht paar weken geleden.

[ [url=m/RKF1pn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij gebruiken overigens rugzakjes voor de honden (de Ruffwear Approach pack) en ze rennen er niet minder hard mee. We hebben het gewicht rustig opgebouwd en ze rennen, springen, rollen en spelen nu onverminderd hard met 3 kilo op hun rug. Absolute aanrader, zeker als je meerdere dagen gaat. Het gewicht in brokken loopt dan toch hard op!

Is er toevallig iemand die volgende week, of de week erna zin heeft een aantal dagen te backpacken en wildkamperen op bivakplaatsen in België/Duitsland? #daretoask

[ [url=m/7KM2zS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wel! Zit alleen met vervoer uit Den Haag en de kosten mogen niet te veel zijn. Heb nl eigenlijk geen budget maar vind het wel erg tof. Wordt de eerste keer met hond.

Kwa tent: ik heb nu de Coleman Kaukasus 3. Weegt 3.7kg. Is denk ik ruim genoeg in de binnentent en heeft een groot voorstuk waar baggage kan liggen.
Afbeelding

Deze tent is met goed zoeken nog wel te vinden. Een andere optie is AliExpress. Hoor goede verhalen over de merken Naturehike en 3Fultralight gear. Dit zijn kopieën van de "echte" merken.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:39

klopt Bonna, het luistert inderdaad heel nauw met die rugzakken. Gelukkig merk je ook wel meteen als het gewicht niet gelijk verdeeld is, dan zakt hij gewoon scheef. Ik laat ze met name water dragen in van die doorzichtige waterzakken, dat kun je heel mooi gelijkmatig verbruiken.

Leuk, mvdende! In Nl heb je ook paalkampeer plaatsen waar je gratis mag overnachten. Rondom Breda en de Biesbosch ook een aantal zie ik, dat is wellicht dan nog enigzins in de buurt (en betaalbaar) voor je.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:10

Eerlijk is eerlijk, ik heb nog niet alles gelezen, maar kon zo er nog niets over vinden qua harde gewichtsrichtlijnen.

Zowel bij mensen en honden (als bij paarden) is de gewicht van de gevulde rugzak op langere tochten 20% van hun ideale lichaamsgewicht. Dit is dus inclusief het gewicht van de rugzak zelf. Ik heb alleen nog maar oefentochten gedaan binnen de stad met rugzakken met gewicht bij de hondjes, opgebouwd vanaf 5% lichaamsgewicht (ik gebruik er zakjes natvoer voor), en het beviel mij erg goed.

Wel de airborne wandeltocht met ze gelopen, maar toen hadden ze lege rugzakken omdat de afstand sowieso al meer was dan dat ze gewend waren (ze droegen uiteindelijk ieder hun eigen zakje poep :) ). Kies bij twijfel tussen 2 maten de kleinste maat. Ik heb uiteindelijk voor de oranje een maat kleiner moeten komen want zodra er wat gewicht in kwam, belemmerde hij haar beweging van de elleboog doordat de zak vrij groot was.

Afbeelding

Afbeelding

Het hebben van passende spullen is wel echt heel belangrijk en ik vind regenjassen voor de honden ideaal. Niet voor een klein buitje, maar wel voor langdurige regen. Dan gaan ze daarna gewoon droog naar binnen.

Ook voor jezelf is het belangrijk om 20% van je eigen ideaalgewicht aan te houden als bovengrens van het gewicht van je rugzak. En als je niet weet wat dat is, neem een BMI van 22. Bij een lengte van 1.65 komt dat neer op 60kg (1.65*1.65*22), dus 12kg belasting (inclusief rugzak). Daarmee houd je ook jezelf heel.

Mijn hondjes zijn klein, 6.5 en 10.5kg. Dat betekent dat ze maximaal 1.3 en 2.1kg mogen dragen. Daar gaan dan nog de rugzakjes vanaf, dus dan zit je rond de 3kg die zij kunnen dragen. Dat is enerzijds niet veel, anderzijds is dat een kwart van het gewicht dat ik mag dragen. Het scheelt dus wel degelijk. Ze eten zo'n 2% van hun eigen gewicht aan brokken bij trekdagen (anders vallen ze af ondanks de HE-brok), dus ze kunnen voor ruim een week brokken voor zichzelf mee hebben. Hun last wordt dan in de loop van de tijd steeds minder.