Ierland 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mbkaatje

Re: Ierland 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 17:05

Lekker Berdien dat schiet al op.

Spannend Sodera. Begin van een nieuw ander leven. Misschien gaat dat voor mij ook ooit gebeuren....

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:05

Weten jullie wat in Dublin een beetje een goed hotel is? Wij willen rond 7 Juli gaan, en dan zo'n 3 a 4 nachtjes.
Zoek me rot naar bijv vlucht & hotel maar vind soms wel dingen van 1400 euro pp...

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:24

ODonoghue schreef:
Weten jullie wat in Dublin een beetje een goed hotel is? Wij willen rond 7 Juli gaan, en dan zo'n 3 a 4 nachtjes.
Zoek me rot naar bijv vlucht & hotel maar vind soms wel dingen van 1400 euro pp...

Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar een Premier Inn weet alleen niet of deze dichtbij het centrum zit.

Wij zelf gaan in November naar een concert van U2 in Dublin en wij slapen in het Mespil hotel maar dat is ook niet goedkoop. Toen ik een hotel wilde boeken zag ik per half uur de prijzen omhoog schieten dus heb maar snel iets geboekt :')

Misschien via de vliegtuigmaatschappijen die hebben soms ook nog wel leuke aanbiedingen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 23:43

Dublin is duur. Je zou iets buiten het centrum kunnen kijken

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:37

Ik vlieg trouwens voor 2 personen incl handbagage met de KLM retour € 230,00 .Maar dit is wel in November en niet in het hoog seizoen, de prijzen toen ik wilde boeken waren van bijvoorbeeld Ryanair nog niet bekend en Aerlingus was vergelijkbaar maar met minder gunstige tihden dus vandaar voor KlM gekozen, krijg ik tenminste ook nog eten en drinken onderweg :+

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 09:30

Nog niet met KLM gevlogen maar zou het niet erg vinden.
Dat je nog eten en drinken krijgt op zo'n korte vlucht heb ik altijd een beetje onzinnig gevonden. Ik mis het niet.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:38

Vond het verrassend, had dat niet gedacht. Kwam er vorig jaar achter dat ze dat doen.Vind het juist wel prettig :) dus als het kwa kosten niet té gek word zal ik altijd proberen om met de KLM te vliegen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 12:55

Bij Aer Lingus deden ze het eerst ook nog maar toen vind ik het eigenlijk een beetje onzin. De vlucht duurt 1 uur en 40 minuten. Die tijd kan ik wel zonder eten.... De tickets zijn daardoor wel goedkoper geworden bij Aer Lingus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:59

Wij willen in het naseizoen een lang weekend Ierland doen
Dublin of Belfast wat is leuker?

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:13

Nog nooit in Belfast geweest, maar wij gaan er in November 1 dag naar toe,het ligt maar een 1.5-2 u van Dublin en er gaan bussen naar toe. Je zou bijvoorbeeld ook 1 dag Belfast kunnen doen en de rest in Dublin verblijven

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 22:33

Ben 1 x een dag in Belfast geweest en vond er niet zoveel aan. Vond de sfeer niet prettig. Maar dat is al heel lang geleden. Ik denk dat beide steden mooie en leuke dingen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:54

We gaan donderdagavond tm maandag dus hoeven het niet perse bij alleen stad te houden hoop ik
Belfast kan op zich ook wel andere keer want ik gok dat het niet mijn laatste keer Ierland is

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:06

Yes ook hier weer van de partij, augustus 2 weken en daar mijn 30e verjaardag vieren. Heb er een paar jaar gewoond (Sligo/Dublin/Donegal) en ga lekker het hele land door en vrienden/familie bezoeken :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:34

Ik vlieg morgen al *\o/* :):) Zoooooveel zin in!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:51

Belfast is leuk, maar je moet wel weten waar je in terecht komt. Ik heb er gewoond en het is een rare stad, met een hele geschiedenis. Ik heb er gewoond in de nadagen van de Troubles en de spanningen tussen protestant en katholiek hebben de stad gevormd en zijn nog altijd voelbaar. Belfast kan daardoor heel vreemd aanvoelen. Het centrum stelt niet heel veel voor, maar wat echt heel interessant is, is om op zoek te gaan naar een tour door de wijken Falls en Shankill. Deze wijken waren (en zijn) bolwerken van respectievelijk katholieken en protestanten. Er loopt een muur tussen deze wijken die op risico momenten gesloten wordt. Hier vind je veel geschiedenis en heel veel murals. Deze tours worden gegeven door locals en vaak in originele taxi’s.

Heb je wat meer tijd dan kun je trein van Belfast naar Larne nemen en van daaruit op de bus stappen langs de Antrim Coast. Een prachtige busrit met als hoogtepunt de Giants Causeway.

Heb je nog meer tijd, stap dan op de bus naar Derry (of Londonderry als je het aan een protestant vraagt). Deze stad heeft een lange geschiedenis tussen Katholiek en Protestant en daar leer je dat Nederland een enorm grote rol heeft gespeeld in Derry (oranjemars iemand?!?). Neem daar vooral de lange stadstour en leer wat er is gebeurd op bloody sunday.

Dublin vind ik op mijn beurt minder interessant. Ik krijg er iedere keer het gevoel dat ik in een enorme toerist trap terecht ben gekomen. Maar ik denk dat ik van het ruige hou. Mocht je in Dublin zijn breng een bezoek aan de gevangenis (Kilmainham Gaol). Dat is echt een van de meest bizarre plekken waar je opgesloten kon worden.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 10:46

[***] schreef:
We gaan donderdagavond tm maandag dus hoeven het niet perse bij alleen stad te houden hoop ik
Belfast kan op zich ook wel andere keer want ik gok dat het niet mijn laatste keer Ierland is

Wat Maaikemuis over Belfast schrijft hebben wij een beetje gevoeld. Een rare sfeer. Er was toen ook weer eens wat gedoe tussen de katholieken en protestanten. Maar wij waren daar om een dagtrip naar de noordierse kust te doen. Dat was prachtig! En toen kwamen we ook in een gebied om mensen op te halen, waar de sfeer veel beter leek. Wij logeerden in de binnenstad en dit was er iets buiten, met veel hotels en hostels voor toeristen.

Mocht je toch besluiten om naar Dublin te gaan: Kilmainham Gaol is inderdaad heel interessant. Zorg dat je er vroeg bent, anders heb je kans dat je lang in de rij staat. Verder heb je de gebruikelijke toeristendingen te zien en te doen.
Wij zijn een keer begin van de avond in St. Patrick's Catherdral geweest om naar het koor te luisteren. Die oefenen volgens mij iedere avond (doordeweeks). Prachtig, loepzuiver. Je moet er van houden natuurlijk, maar het was heel mooi.

Je kan ook de stad uit. Je kan met de DART richting Bray / Greystones. Dat is een schitterende route langs de kust. Echt de moeite waard. De andere kant op neemt de DART je mee naar Howth. Een mooi schiereiland. Daar kan je ook een hele mooie wandeling maken, bijv. bij Shane's Howth Hikes. Ook heel gaaf.
Uiteraard kan je er ook voor kiezen om een dagtrip naar bv. de Wicklow Mountains te nemen. Ook prachtig.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 10:46

Berdien schreef:
Ik vlieg morgen al *\o/* :):) Zoooooveel zin in!

Heel veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:53

O wat een info :P :wow: Thanks
Ik wil alles wel doen haha
Zo’n dagtrip naar de kust lijkt me super

Dat het tegenwoordig nog speelt die spanningen

Belfast gooi ik in de groep
Het lijkt me meer een belevenis dan Dublin maar we kunnen natuurlijk altijd nog een keer of een keer een week met het gezin

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:42

Ik woonde destijds in Falls en heb de oranjemarsen voor mijn deur langs zien gaan. Perfecte gelegenheid om vooral binnen te blijven. Complete riots voor de deur gehad, muur gesloten. En ze hebben fantastische politieauto’s.... tegenwoordig in kleur, destijds waren het grijze tanks. Ik heb echt een geweldige tijd gehad en heel veel interessante, openhartige en aangrijpende gesprekken gevoerd. Ik ga zeker eens per jaar terug.

Oja, ten zuiden van Belfast ligt Newcastle met de Mourne Mountains. Dat is ook prachtig!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:42

Even een vraagje aan de Ierland-kenners. Volgens Tomtom moet het te doen zijn (maar die neemt de happy path zonder evt. files). Maar is het mogelijk om in 1 dag van LondonDerry naar Rosslare te rijden? En hoe lang zou je daar over doen dan?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 12:01

Hoe lang zegt de Tomtom dat je er over zult doen?
Het is wel een van de langste routes die je maar kan bedenken in Ierland. Maar ik heb het nooit hoeven doen, dus geen idee of het lukt in 1 dag. Zou moeten kunnen, maar wel een lange reis.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:31

Het kan, maar het duurt wel heel lang. Reken op 7 uur rijden zonder al te veel stoppen. Sightseeing gaat echt niet. Veel wegen in Ierland (zowel noord als zuid) zijn country lanes. Je mag buiten de bebouwde kom vaak 100km, maar geen haar op je hoofd om dat te doen. De wegen lopen vaak door dorpen en steden waar je enorm vast kan lopen. Ook landbouwverkeer deelt de weg. Dus het kan wel, maar het duurt lang en vereist veel concentratie. Ik zou er zeker niet op gokken dat je een boot moet halen in Rosslare.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:58

Leuk, ik zie dit topic opeens voorbij komen :)! Wij gaan 7 juli een week richting Ierland. We hebben een auto gehuurd en gaan mijn ouders een paar dagen opzoeken bij een camping in de buurt van Galway, ook willen we graag naar Aran Island, hoorde daar goede dingen over van mijn broer! We willen de eerste 2 nachten zelf ergens een air BNB boeken, jullie nog tips voor een leuke plek voor 2 dagen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:05

Ja het kan zeker, mijn man rijdt elke keer van sligo (iets lager) naar rosslare. Ik neem aan dat je de boot wilt hebben?

In dat geval reken zeker 8 uur. Er zijn weinig snelwegen, zeker in het bovenste deel van ierland (sligo/donnegal etc) Dus je rijdt op kleinere wegen en bij elk dorp moet je afremmen naar max 50 :j Rijdt je in de spits (of heb je langzaam verkeer voor je) dan loopt je gemiddelde rap terug.... Het is prima te doen, maar hou dus rekening met vertraging :j Want de volgende boot komt niet een uurtje later ;)

Scum schreef:
Even een vraagje aan de Ierland-kenners. Volgens Tomtom moet het te doen zijn (maar die neemt de happy path zonder evt. files). Maar is het mogelijk om in 1 dag van LondonDerry naar Rosslare te rijden? En hoe lang zou je daar over doen dan?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:07

In oranmore net onder galway zit een fijn selfcontaining cottage (dus zelf koken ed) Ontzettend aardige man en mooie rustige omgeving. Via sykescottages kun je hem vinden onder burrenview :j

welmoedz schreef:
Leuk, ik zie dit topic opeens voorbij komen :)! Wij gaan 7 juli een week richting Ierland. We hebben een auto gehuurd en gaan mijn ouders een paar dagen opzoeken bij een camping in de buurt van Galway, ook willen we graag naar Aran Island, hoorde daar goede dingen over van mijn broer! We willen de eerste 2 nachten zelf ergens een air BNB boeken, jullie nog tips voor een leuke plek voor 2 dagen?