Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Re: Snorkelen met orca's...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:31

@Captain: dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat een orka je dat niet kan vertellen en dat ik het een slechte zaak vind dat toeristen wilde dieren in hun natuurlijke habitat gaan opzoeken. Daar worden wilde dieren niet beter van. Ik ben er voorstander van om wilde dieren met rust te laten. Ik kan je in ieder geval verzekeren dat geen orka denkt: go, wat leuk dat mensen bij mij komen opzoeken :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:09

Ik denk toch wel dat het ook goed is voor wilde dieren dat toeristen (en hier bedoel ik dus geen jagers,maar mensen die op een liefdevolle manier belangstelling voor ze hebben) af en toe bij ze langskomen,omdat op die manier het belang van het behoud van natuurgebieden wordt ingezien.En tussen vredelievende dieren en vredelievende mensen kan wel degelijk een voor beide partijen leuke interactie bestaan.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:53

Alsof die orka uberhaubt het verschil ziet tussen een mens of een van de andere miljoenen beesten die ze tegen komen dagelijks.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 02:00

BlackShadowZ schreef:
Alsof die orka uberhaubt het verschil ziet tussen een mens of een van de andere miljoenen beesten die ze tegen komen dagelijks.

Ik denk dat je het intelligentieniveau van een orka hier toch wat onderschat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 02:30

Ik heb een amateur opname gezien van een echtpaar die in een groep andere tandwalvissen ( grienden als ik me goed herinner)aan het snorkelen was. Een van de dieren greep plots de enkel van de vrouw en dook een aantal tientallen meters met haar. Het dier bracht haar ook weer naar de oppervlakte, en besloot gelukkig niet meer verder te willen spelen. Als dat besluit op het diepste punt van de duik was geweest had ze het niet na verteld.
Ik zou het nooit in mijn hoofd halen te gaan zwemmen tussen een groep dieren die in staat zijn een volwassen bultrug te doden...
En zelfs als ze alleen in een "speelse" bui zijn, wel eens orca's met een zeehond zien spelen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 06:31

Mazida schreef:
Dus omdat orka's in dolfinaria slecht worden behandeld is het wel oké om met wilde orka's te gaan zwemmen :') ? En hoe weet jij dat orka's geen last hebben van snorkelaars? Hebben ze je dat verteld? Of ze er nu wel of geen last van hebben, ik ben er zwaar op tegen dat toeristen dieren overal in het wild moeten opzoeken, in Afrika in reservaten en nu zelfs bij wilde orka's 8)7 . Laat die beesten toch gewoon met rust, van toerisme zijn wilde dieren nooit beter geworden. Ik zou het in ieder geval niet erg vinden als een orka een keer een toerist opsnackt, dan laten veel mensen het wel :=

Zeker wel. Ik ben in een aantal afrikaanse reservaten geweest, waaronder reservaten waar ze gewonde dieren (uit vallen van stropers) weer oplappen en uitzetten. Of vergiftigde gieren weer beter maken. Deze centra kunnen vaak niet bestaan zonder giften van mensen of mensen die hun reservaat bezoeken. Door mensen van dichtbij kennis te laten maken met de dieren creëren ze bewustzijn en medeleven en krijgen ze geld van de toeristen.

Reservaten helpen ook met het in stand houden van bedreigde diersoorten door fokprogramma's en vechten tegen stropers.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 08:42

Kuggur schreef:
Ik heb een amateur opname gezien van een echtpaar die in een groep andere tandwalvissen ( grienden als ik me goed herinner)aan het snorkelen was. Een van de dieren greep plots de enkel van de vrouw en dook een aantal tientallen meters met haar. Het dier bracht haar ook weer naar de oppervlakte, en besloot gelukkig niet meer verder te willen spelen. Als dat besluit op het diepste punt van de duik was geweest had ze het niet na verteld.
Ik zou het nooit in mijn hoofd halen te gaan zwemmen tussen een groep dieren die in staat zijn een volwassen bultrug te doden...
En zelfs als ze alleen in een "speelse" bui zijn, wel eens orca's met een zeehond zien spelen?

Dat is deze ja, een bekend fragment (ook al zijn het geen orca's). Ik ben het wel eens met Kuggur, liever vanuit een kano/kajak naar de dieren kijken als dat je op open zee in het water met ze springt.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:22

Cayenne schreef:
BlackShadowZ schreef:

Ik denk dat je het intelligentieniveau van een orka hier toch wat onderschat.

Ik onderschat helemaal niks, juist omdat een orka zo intelligent zwemt die zo weg als het hem niet zint. Hij heeft een hele zee om rond te zwemmen, hij zal echt niet getraumatiseerd raken omdat er wat puntjes en een rubber bootjes aan het oppervlakte drijven. En als het hem echt dwars zit merk je het vanzelf.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:35

BlackShadowZ schreef:
En als het hem echt dwars zit merk je het vanzelf.

En als je een 10 ton wegende predator dwars zit zou dat ook wel eens het laatste kunnen zijn wat je merkt....

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:38

Orka's zijn super intelligente dieren, die hebben wel door dat wij iets anders zijn dan de standaard vis of zeehond. En juist omdat wij vele malen kleiner zijn dan bijvoorbeeld een witte haai zien ze ons niet als een bedreiging. (Witte haaien zijn overigens in bepaalde regio's ook gewoon hun voedsel). Orka's staan in de top van de voedselketen, die zijn echt niet bang voor een groepje toeristen. Als ze ons irritant vinden zwemmen ze weg. Zolang snorkelaars (of duikers) geen aanvallende bewegingen maken zullen ze zich echt niet bedreigd voelen. Dit ligt anders als ze jongen hebben. Maar dat lijkt me logisch.

Ik ben eens gaan walvis spotten en daar heb ik een Blauwe vinvis gezien, deze zwom na een tijdje geïrriteerd weg omdat hij werd lastig gevallen door een groep dolfijnen. De tourguide legde uit dat dolfijnen voor hem zijn als vliegen voor ons. Ik denk dat je het een beetje zo moet zien. We stellen echt niets voor in verhouding met een Orka. We zijn daarom ook echt geen bedreiging voor ze. Ze zullen eerder nieuwsgierig zijn dan aanvallen of geïrriteerd of bang zijn.

Mits mensen zich natuurlijk aan de regels houden en niet op ze af gaan zwemmen, in te grote groepen zwemmen, of te dichtbij komen of ze aanraken. Als zo'n beest op jou afkomt moet je ook rustig blijven en niet snel wegzwemmen en opletten dat je ze niet per ongeluk aanraakt. Dit was ook wat ons verteld werd toen wij met de Dusky Dolphins gingen zwemmen. Ze kwamen namelijk wel gewoon op ons af maar het moest niet andersom zijn, dat kon bedreigend overkomen. In Egypte gingen mensen naar ze toe zwemmen en achter ze aan, waardoor de dolfijnen sneller wegzwommen. En ja dat keur ik af. Dat was echt mega dom van deze mensen. Maar over het algemeen hebben de meeste toeristen toch wel diep respect voor zulke grote beesten. In zowel Nieuw Zeeland als in Australië waren deze tours ook heel strict geregeld. Er mochten maar kleine groepjes mee.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:42

Je "vlieg" analogie is heel redelijk. Een vlieg die een mens irriteert komt daar vaak mee weg.
En wordt soms platgeslagen.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:48

Kuggur schreef:
Je "vlieg" analogie is heel redelijk. Een vlieg die een mens irriteert komt daar vaak mee weg.
En wordt soms platgeslagen.

En dat is het enige wat je uit mijn hele verhaal pakt? Ik bedoel meer dat wij niets voorstellen tegenover Orka's en dat Orka's ons daarom ook gewoon met rust laten en bovendien, naast misschien een nieuwsgierige reactie zelfs geen interesse hebben in ons. Verder staat al in mijn verhaal dat de irritante vliegtheorie vooral opgaat als jij ZELF op ze af gaat. En dat doe je niet als je gewoon rustig aan de oppervlakte snorkelt. En ik denk niet dat ene Orka daar nou enorm van in de stress schiet, wat je zegt, ze meppen je gewoon dood, spelen wat met je, en zwemmen verder :'). Keuze aan jou als snorkelaar of je dat risico wilt lopen of gewoon rustig op afstand met ze snorkelt en respectvol gedrag toont.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:21

Mazida schreef:
@Captain: dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat een orka je dat niet kan vertellen en dat ik het een slechte zaak vind dat toeristen wilde dieren in hun natuurlijke habitat gaan opzoeken. Daar worden wilde dieren niet beter van. Ik ben er voorstander van om wilde dieren met rust te laten. Ik kan je in ieder geval verzekeren dat geen orka denkt: go, wat leuk dat mensen bij mij komen opzoeken :')

Indirect kunnen de dieren we wel beter van worden. Toerisme brengt geld naar de regio, en zet ook druk op de lokale bevolking om de natuur de behouden en de dieren te bescherming. Want, gaan de dieren ten onder, dan gaat het toerisme mee. Maar er zit natuurlijk ook een andere kant aan het verhaal. De vaak arme regios willen graag toeristen naar hun gebied trekken, en zetten daar dan wilde dieren voor in. Er worden dieren wilde gevangen of 'opgevangen' waar toeristen dan dichtbij mogen komen (denk aan olifanten rijden, selfies maken met luiaards en aapjes, tijgers aaien, zwemmen met getrainde dolfijnen, etc). Dit is natuurlijk totaal onacceptabel, maar helaas worden deze plekken veel bezocht door toeristen die het dan ook nog eens een fantastische ervaring vinden.

Met diertoerisme moet je een afweging maken, goed nadenken over de concequenties van jouw bezoek. Lijden deze dieren onder mijn bezoek? Zijn de dieren uit hun natuurlijke leefomgeving gehaald voor mijn plezier? Hoe worden de dieren behandeld? Wat is het natuurlijke gedrag en instinct van dit dier, en hoe is dit gemanipuleerd met het doel toeristen te trekken? (Denk aan nijlpaarden aaien, tijgers knuffelen)

Zo zou ik bijvoorbeeld nooit een instanties als Seaworld (of het dolfinarium!) bezoeken, nooit op een olifant rijden en ook zeker geen selfies maken met wilde dieren.

Snorkelen met orca's is wel een groot woord voor deze excursie, het gaat hier namelijk meer om drijven in een wetsuit naast de boot. Een klein bootje, met een paar mensen in wetsuits die ronddobberen in de grote oceaan heb ik geen moeite mee. Mits dit zich natuurlijk niet in massa-toerisme ontwikkeld.
Daarbij verwacht ik dan ook dat er een groot deel educatie bij de excursie zit. Hoe leven deze dieren, en hoe beinvloeden wij als mens deze dieren en hun omgeving?

Het beleven van deze dieren in hun omgeving haalt de grote problemen van onze wereld dichterbij. Je kan toerisme dus gebruiken om mensen meer bewust te maken van hun keuzes in het dagelijks leven en de concequenties daarvan, en met een beetje geluk worden de verhalen doorverteld aan familie en vrienden.

Wilde exotische dieren zijn vaak voor ons in Europa een ver-van-mijn-bed-show. Door mensen uit te nodigen te komen kijken, worden de problemen zichtbaarder en voelbaarder.
Ik reis zelf veel en kom vaak dingen tegen waarvan de tranen mij in de ogen springen. Maar ook dingen waarvan ik denk, nu gaan we langzaam de goede kant op :) Ik heb in Zuid America een aantal 'jungle tochten' gemaakt. Een rondje door het regenwoud dus. Ik had eerst mijn twijfels. GPS aangezet en na een aantal uur dwalen bleek dat we eigenlijk de hele tijd vlakbij de bewoonde wereld waren. Deze excursies waren zo opgezet dat de impact op het regenwoud tot het minimale beperkt werd door alleen een klein stukje regenwoud beschikbaar te stellen voor toerisme, en de rest was voor de dieren.

Maar als toerist zelf heb je ook wel een hoop invloed. Ik ben zelf meegeweest op een snorkel excursie naar de Florida Keys reef met een catamaran. De begeleiders deden veel moeite om ons duidelijk te maken dat we niet op het koraal mochten staan, alleen kijken, niks aanraken, niks achterlaten.
We zaten nog niet goed of wel in het water, of de eerste mensen stonden op het koraal om leuke foto's te maken, trokken er dingen vanaf en begonnen overal in te prikken |(

Nou goed, ik kan hier wel uren over blijven doortikken (ik heb een master in sustainable tourism). Toerisme maakt een hoop kapot en massa toerisme is altijd slecht voor de locale natuur en cultuur. Maar toerisme zal altijd blijven bestaan en er zitten ook positieve kanten aan.
Duurzaam toerisme is een lastige kwestie - om toerisme echt te veranderen zul je de denkwijze van toerisme aan moeten passen, en hoe dat gedaan moet worden heeft niemand nog een oplossing voor.
Ik ben zelf ook schuldig, want hoeveel ik er ook over nadenk, onderzoek en over schrijf - ik moet nog heel wat bomen planten voor alle uren die ik gevlogen heb :oo

Ik dwaal af van het topic, maar ik ben blij te lezen dat veel hier hun twijfels trekken bij het snorkelen met wilde dieren +:)+

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:32

Kuggur schreef:
BlackShadowZ schreef:
En als het hem echt dwars zit merk je het vanzelf.

En als je een 10 ton wegende predator dwars zit zou dat ook wel eens het laatste kunnen zijn wat je merkt....

En dat is dus het risico wat je loopt. Ik heb nergens beweerd dat ik het je aanraad in dat water te springen. Ik ben enkel van mening dat het vast niet zo schadelijk is voor de beesten omdat ze je gewoon meenemen naar de bodem van de zee als ze echt zoveel last van je hebben als sommige hier beweren.