[FOTO] Chernobyl, leven na een kernramp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 21:39

Dankjulliewel allemaal!

Er zijn zeker veel zaken geënsceneerd. Door bezoekers, maar ook door mensen die werken in het gebied. Zelf ben ik maar niet aan spullen gekomen, dat vond ik iets te spannend! Het ziekenhuis was echt bizar. Dat is heel lang gesloten geweest vanwege de hoge straling. De mensen die naar de rampplek waten gestuurd werden daar opgevangen met acute strakingsziekte. Hun kleding bleef daar achter. Bezoekers zijn uiteindelijk met die kleding dingen gaan enseceneren wat er in resulteerde dat ernstig besmette kleding overal slingerde met hele hoge stralingswaarden tot gevolg. De kleding ligt tegenwoordig in beton in de kelder.

De gasmaskers waren echt overal. Ze beschermen niet tegen de straling zelf, maar wel tegen stof en puin. Straling hecht zich aan materie. Dus de gasmaskers zorgden ervoor dat de mensen het stof met daarop de straling niet inademden. Een kleine pleister op een grote wond.

En qua evacuatie. De mensen van pripyat zijn pas dagen na de ramp geëvacueerd en wisten tot op dat moment niet dat ze gevaar liepen. Het was in eerste instantie 1 grote doofpot.

Nog wat foto's (en ik weet niet of het zo mag, maar ik krijg ze niet in linkjes, mocht het niet mogen dan haal ik ze weer weg)

Overzicht over de stad:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu nooit meer klagen over de wachtruimte bij de Eerste Hulp :')
Afbeelding

En de natuur doet het fantastisch *\o/*
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 26-06-17 21:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Snorkel8

Re: [FOTO] Chernobyl, leven na een kernramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:42

Jeetje wat een prachtige indrukwekkende foto's! Heel mooi vast gelegd en dank je wel voor het delen!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:53

Oh echt bedankt voor de andere foto's, wat een super indrukwekkende fotograaf ben jij!!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:01

Prachtige foto's!! Heel goed vast gelegd, de sfeer. Heel indrukwekkend.

Enige wat ik altijd jammer vind aan zulke plekken is dat fotografen over de jaren heen dingen hebben verschoven en anders hebben neergelegd voor een mooi kiekje. Kinderschoenen naast een pop bijvoorbeeld. Kan best zijn dat die cirkel met stoelen niet zo is achtergelaten toen, of de tafel onder een operatie lamp, die is daar misschien wel zo neergezet, met wat potjes erop.

Dat haalt bij mij net weer het mysterieuze weg, omdat je niet zeker weet of sommige dingen die je ziet echt zo zijn achtergelaten tijdens de ramp of zo zijn neergezet.

Niettemin, een verschrikkelijke ramp en alsnog een indrukwekkende plaats om te bezoeken, die ik ook zeker eens wil bezoeken. De laatste foto's die je postte, vind ik ook heel bijzonder.

Wel fijn dat de natuur zich hersteld . Zijn er veel wilde dieren daar? En hoe zit het waar je niet mag komen. Neemt de natuur het daar ook alweer terug of nog niet?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:06

Wat heb je het fantastisch vastgelegd!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 22:10

Ergens vond ik het ook jammer, het haalt het hele rauwe ook weer weg. Aan de andere kant had het ook wel weer zijn charme. Gelukkig is er wel geënsceneerd met originele spullen en viel het op hoe weinig hedendaagse rommel er slingerde. En bepaalde dingen waren ook wel heel mooi neergezet. Interessant detail is dat de overheid destijds zelf heel veel spullen heeft weggehaald. Behang en meubels zijns sporadisch te vinden. Heel raar!

Ik geloof dat in dat gebied de grootste wolvenpopulatie van Europa te vinden is. De bossen zijn enorm, zover het oog kijkt! En de vissen van de fishfarm (die ook gehouden werd in de koelwatergrachten van de kerncentrale) die hebben de tijd van hun leven!

De natuur levert ook heel veel informatie over de effecten van straling. Er wordt enorm veel onderzoek gedaan naar de gevolgen van de ramp op de natuur. Vooralsnog lijkt de natuur zich verrassend goed aan te passen, al worden er (logisch) veel mutaties aangetroffen. Hoe minder de mens ergens komt, des te beter lijkt de natuur het te doen. Voor mij was dat heel mooi om te zien.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:13

Wauw, ontzettend intressante foto's !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:21

Wat een gave foto's! Echt een stukje wereld waar de tijd heeft stil gestaan.. Heel bijzonder..
Maar ben je daar opgegroeid dat je de spinazie plantjes niet meer mocht eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:27

Wat betreft stralingsziekte. De dieren/vlees mag je absoluut niet eten, dit vanwege de hoeveelheid straling.
Doordat de beesten een redelijk korte levenscyclus hebben gaan ze dood door ouderdom of gewoon prooi.
Mutaties zijn daar ook aan de orde van de dag.
De spinazie van het land mochten wij in '86 ook niet eten.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:28

Gave foto's!

Lang geleden een documentaire gezien ook over de achtergelaten huisdieren en vee,daar nog wat van gezien?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:36

Mooie foto's.

Eigenlijk alle plekken komen mij bekend voor.
Ik ben er zelf nog nooit geweest maar ik studeer MBRT wat grotendeels om straling draait daarbij dus ook veel de effecten enzo.

Sinds vorige week mag ik mij Coördinerend Deskundige in de Stralingsbescherming noemen. Voor deze opleiding ook veel over Chernobyl gehad. Veel onderzoek komt daar vandaan.
In Zweden loop je nog steeds een verhoogde dosis op door het eten van rendieren. De grond waar deze grazen is de radioactieve wolk met stof deeltjes overheen gegaan, die beesten krijgen het dus nog binnen.

Zou er zelf ook zo graag is naar toe willen. Het liefst voor een onderzoek wat daar uitgevoerd moet worden. Of gewoon als bezoeker

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 22:36

Shanna schreef:
Wat een gave foto's! Echt een stukje wereld waar de tijd heeft stil gestaan.. Heel bijzonder..
Maar ben je daar opgegroeid dat je de spinazie plantjes niet meer mocht eten?

Wij hadden in de achtertuin spinazie staan (gewoon in abbekerk :D ), maar de radioactieve wolk vloog op een gegeven moment ook over west-Europa. Het gevaar bestond dat de spinazie radioactief zou zijn omdat het snelgroeiend was. Daarnaast was er bij de dorpsgemeenschap angst dat de koeien besmet zouden raken ivm gras dat ze aten. Dat heb ik als kind niet bewust opgeslagen, maar weet dat mijn ouders zich erge zorgen maakten. Ik was 5 en heb de spinazie dagenlang bekeken :')

De dieren in het gebied zelf zijn inderdaad niet geschikt voor consumptie. De mensen die er wonen telen wel groenten in hun tuintjes, maar deze groenten mogen de exclusionzone niet verlaten. Verder wordt er ook onderzoek gedaan naar groente en fruit en de effecten van straling.

Eilinora schreef:
Gave foto's!

Lang geleden een documentaire gezien ook over de achtergelaten huisdieren en vee,daar nog wat van gezien?

Alle vee en huisdieren die daar moesten blijven zijn destijds door de overheid afgeschoten. Dot om te voorkomen dat ze straling met zich mee zouden dragen buiten het gebied.

Alle zwaar bestraalde bossen en dorpen zijn destijds ook met de grond gelijk gemaakt en begraven in Wit-Rusland. Daar zijn gebieden waar de straling nog altijd enorm is en waar je absoluut niet mag komen. Daar schult gevaar in voor ons nu. Als er daar een bosbrand uitbreekt en de as wordt door de luchtstromen meegenomen dan zou dat consequenties kunnen hebben. Ook voor ons hier in Nederland.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:48

Sjonge, je maakt echt bizar mooie foto's. Ook echt oog voor de compositie. Bedankt voor het delen! <3

Jemig, ik wist niet dat er nog plekken waren die nu nog zo gevaarlijk zijn. Zelfs voor ons hier met bijvoorbeeld een bosbrand.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 23:01

Dankjewel voor het lieve compliment!

De brandweerbrigade van Chernobyl is behoorlijk goed uitgerust! Daar staat permanent een heel bataljon klaar.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:04

Mijn moeder was toen zwanger van mij, was een angstige tijd omdat ze bang was dat ik ook mismaakt ter wereld zou komen. Mooie foto's!

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:27

DanielleVos schreef:
Wat een imposante foto's... Heeft iets engs en tegelijkertijd iets mysterieus. Wat gaaf en dapper dat je het nu hebt bezocht. Zal een hele indruk zijn geweest!

Mag ik vragen waarom je dit dapper vindt?

Prachtige foto's trouwens...

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:38

Je hebt indrukwekkende foto's gemaakt! Bedankt voor het delen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:05

Je hebt echt zulke gave foto's gemaakt! Complimenten! Wat bizar om zo'n plek te zien waar alles ineens stil stond. Vind vooral het alledaagse in deze foto's erg raken.
In welke taal werden de tours gegeven als ik vragen mag?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:17

Wat een prachtige reportage, ben er een beetje stil van.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 13:28

Ik vind het zo leuk dat de foto's zo goed ontvangen worden!

knabbelgirl schreef:
Je hebt echt zulke gave foto's gemaakt! Complimenten! Wat bizar om zo'n plek te zien waar alles ineens stil stond. Vind vooral het alledaagse in deze foto's erg raken.
In welke taal werden de tours gegeven als ik vragen mag?

De tours bij het bedrijf waar wij mee zijn gegaan werden gegeven in het Engels. We zaten ook in een international gezelschap, erg gezellig ook!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:42

kosseh schreef:
Mooie foto's.

Eigenlijk alle plekken komen mij bekend voor.
Ik ben er zelf nog nooit geweest maar ik studeer MBRT wat grotendeels om straling draait daarbij dus ook veel de effecten enzo.

Sinds vorige week mag ik mij Coördinerend Deskundige in de Stralingsbescherming noemen. Voor deze opleiding ook veel over Chernobyl gehad. Veel onderzoek komt daar vandaan.
In Zweden loop je nog steeds een verhoogde dosis op door het eten van rendieren. De grond waar deze grazen is de radioactieve wolk met stof deeltjes overheen gegaan, die beesten krijgen het dus nog binnen.

Zou er zelf ook zo graag is naar toe willen. Het liefst voor een onderzoek wat daar uitgevoerd moet worden. Of gewoon als bezoeker

In sommige delen van Europa (Duitsland!) zijn er ook nog gebieden waar je niet zomaar geschoten wilde zwijnen kan eten, mede door wat ze eten en de hoeveelheid straling die daarin gestapeld zat die zich dan weer opstapeld in het zwijn.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:26

Waua wauw wauw wat een gave foto's heb je gemaakt zeg! En ook heel gaaf hoe je ons een kijkje geeft in dit imposante en mysterieuze gebied. Lijkt me een heel bijzonder bezoek!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:06

Prachtige foto's en wat een indrukwekkend verhaal zit er achter. Heb mij zelf er nooit in verdiept, maar dit geeft een erg mooi beeld en ook jouw reacties zijn erg interessant om te lezen over hoe het daar nu gaat. :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:20

Super gaaf! Zag hem net opduiken in het andere topic. Je hebt echt prachtige foto's gemaakt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:25

Heel gaaf en indrukwekkend. Krijg er ook een beetje de kriebels van :=

En na Chernobyl Diaries gezien te hebben durf ik er niet heen, maar jeetje, ze hebben in die film echt niet overdreven met hoe het eruit ziet :=