Auschwitz met kleine kinderen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:21

Ene dag je man, andere dag jij? Of camping opzoeken met recreatieprogramma. Ik zou ze niet meenemen. Ben er 11 jaar geleden geweest en doodziek geweest. De hele plek is besmet door het leed van de mensen en dat voel je gewoon. Zeker kinderen. Ik heb er overigens ook geen vogel horen fluiten. De gaskamers ben ik nieteens meer geweest. Maar de hoofdgebouwen en barakken waren al erg genoeg...vitrines met babyschoentjes en kleertjes (ik was zelf net 3 maanden zwanger), britsen met 2 cm ruimte boven je hoofd...maar vooral een verschrikkelijk bedrukte sfeer. En juist dat is waar kinderen gevoelig voor zijn...en ze begrijpen niet waarom dat zo is want kinderen in die leeftijd weten nog niet waartoe mensen in staat zijn. Ik zou echt wachten tot ze informatie hebben over de verschrikkingen daar en dan er evt heen gaan, zodat ze de sfeer ook kunnen plaatsen.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:26

Ze adviseren zelf een minimale leeftijd van 14 jaar. Dat is natuurlijk niet voor niks.
Ik zou dus ook niet gaan met zo'n jonge kinderen. Voor hunzelf niet maar ook voor andere bezoekers niet.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:28

Zoals ik al eerder vermeld heb ben ik er als kind meerdere keren geweest. (Vanaf dat ik 6 was tot 11 jaar)
Wij hebben gewoon geleerd ons te gedragen in openbare plekken. En niemand had daar "last" van ons. Ik heb er veel geleerd. Vond het heel indrukwekkend. Ieder jaar keek ik ernaar uit als we erheen gingen.
De verhalen zijn overweldigend. (Wij hadden een Nederlandse gids)
En elke keer als we daar kwamen hoorde weer wat nieuws.

Ik ben er zelf voor het laatst geweest toen ik 11 jaar was. En ga dit jaar opnieuw met een vriendin erheen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:29

Is er in de omgeving van Auschwitz niet iets te doen voor kinderen? Dat je voor de deur parkeert en manlief naar binnen gaat, later omwisselt? Dan heb je wel wat minder tijd... maar kan je wel beiden gaan. Ik ben er zelf nog nooit geweest hoor, dus geen idee hoe lang je daar rondloopt, maar misschien is dat een idee? Al is het een gemeentelijk park met grote speeltuin en kinderboerderij, ook al prima :).

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:30

Rondleiding Krakau Sting :') :')
Sorry, flauw :')

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:31

Anoniem schreef:
Ik proef een lichtelijk aanvallende sfeer, ik weet zelf ook het verschil wel tussen de kampen.
Kies er ook niet voor om er te moeten huilen tenslotte.
Ik had het voornamelijk bij de persoonlijke voorwerpen. Geen idee wat me zo aan het huilen maakte.
Maargoed, wellicht is auschwitz gewoon te heftig voor me dan.

Het was totaal niet aanvallend bedoelt hoor :)

Auschwitz is gewoon een stuk heftiger dan Westerbork.

Ook als je de persoonlijke voorwerpen heftig vind, in Auschwitz liggen er kámers vol met persoonlijke spullen die de mensen hebben moeten achterlaten in de veronderstelling dat ze deze weer terug kregen.
Er ligt zelfs een kamer vol met haar van de mensen die in Auschwitz hebben gezeten..

Het is zeer emotioneel, ik denk dat als Westerbork je al teveel was, je een hele harde klap gaat krijgen van Auschwitz en het je flink gaat achtervolgen..
Het is puur een 'waarschuwing' voor jezelf.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:32

Sting schreef:
Is er in de omgeving van Auschwitz niet iets te doen voor kinderen? Dat je voor de deur parkeert en manlief naar binnen gaat, later omwisselt? Dan heb je wel wat minder tijd... maar kan je wel beiden gaan. Ik ben er zelf nog nooit geweest hoor, dus geen idee hoe lang je daar rondloopt, maar misschien is dat een idee? Al is het een gemeentelijk park met grote speeltuin en kinderboerderij, ook al prima :).

Een rondleiding duurt 3 of 4 uur, en dan heb je nog niet eens alles gezien...

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:39

Niet doen. Vooral je 5 jarige niet. Ik heb zelf ook een vijfjarige dochter en op deze leeftijd krijgen ze net een beetje door dat de wereld niet perfect is en er nare dingen gebeuren. Mijn dochter had laatst al nachtmerrie omdat ze op de radio had gehoord dat er iemand dood geschoten was met een pistool. Een concentratiekamp is vwel te heftig.

Ik ben zelf leerkracht en ondanks dat WO II zeker in elke klas vanaf groep 3 wel aan bod komt doen we dat zeer gedoseerd. In groep 7 a 8 komen de kampen voor het eerst een beetje voorzichtig ter sprake maar zeker nog niet in detail.

Zelf kreeg ik in 1 havo voor het eerst de film over Sobibor te zien. Dan komen langzaam de details verder aan bod.

Dit geeft je een idee op welke leeftijd er wat een beetje geschikt is. Kan per kind iets verschillen maar waarom je kind van 5 nu al confronteren met een plek met een dusdanige gruwelijke geschiedenis. Doe dit op het juiste moment en met de juiste begeleiding. Kinderen kunnen hier behoorlijk last van krijgen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:42

Storm schreef:
mysa schreef:
Ga anders apart.

Daar is het weer net te ver voor, 3 uur rijden (heen en weer). En we zijn daar maar kort. Misschien dat mijn man alleen gaat.

3 uur maar? Heen en weer? Vanaf NL? dat valt reuze mee. Ik wil er 'graag ' ook eens heen..

baudyh

Re: Auschwitz met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:45

Ik zou het niet doen. Het kan altijd nog. Stel dat ze er toch wat van oppikken wat traumatisch voor ze kan zijn. Dat moet je niet willen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:46

Kabayo schreef:
3 uur maar? Heen en weer? Vanaf NL? dat valt reuze mee. Ik wil er 'graag ' ook eens heen..

3 uurtjes vanaf Nederland naar Polen lukt niet hoor :D
3 uurtjes vanaf hun vakantieplek. Met het vliegtuig ongeveer een uur vanaf NL. Met de auto dacht ik 14 uur vanaf NL.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 26-04-17 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:47

Kabayo schreef:
Storm schreef:

Daar is het weer net te ver voor, 3 uur rijden (heen en weer). En we zijn daar maar kort. Misschien dat mijn man alleen gaat.

Ik denk vanaf de plek waar zij zitten dan. Want vanaf Nederland ben je in ong. halverwege Berlijn ;).
Polen is dus een stuk verder!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:02

Persoonlijk zou ik het niet doen, zeker gezien de kans dat kinderen van die leeftijd helemaal geen weet hebben van waar ze zijn, het te heftig is als ze het wel begrijpen, en ze.. tja.. ontzettend irritant kunnen zijn voor de mensen die daar ook rond lopen. Ik zou zeggen, kids lekker meenemen naar leuke dingen en over een paar jaar, als ze daadwerkelijk echt begrijpen van waar ze zijn en wat er is gebeurd kun je nog eens overwegen om het te bezoeken.

Leffroi, ga je even diep schamen. Kinderen met de Ipad het park insturen? Kleurplaten en speelgoed meenemen? hemeltje lief zeg.. over je grap maar te zwijgen. Werkelijk ongelofelijk.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:10

Ik zou het niet doen. Ik ben er vorige maand geweest en wij hebben een rondleiding gehad door Auschwitz en Birkenau en ik vond het echt enorm heftig. In Auschwitz hebben ze echt enorme bergen met haar, persoonlijke bezittingen, hoe ga je dat uitleggen aan een kind? Dat greep me al enorm aan, maar ook de enorme schaal van Birkenau vond ik heel heftig. Ik zou echt wachten tot je kinderen minimaal een jaar of 13 zijn zodat ze het wat beter kunnen plaatsen allemaal.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:14

Ik zou het niet doen, ten eerste omdat ik het echt geen plaats vindt voor kinderen van deze leeftijd. Ze zijn te jong om het goed te begrijpen... maar de sfeer die daar hangt... die krijgt elk levend wezen mee.

Ellerhuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:17

Ik ben er ook geweest en ik vind het absoluut geen plek voor kinderen van 3 en 5 jaar. Wat hebben ze eraan? Het idee alleen al, het is er echt heel akelig. Over de geschiedenis ervan leren ze later wel op school.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:29

Anoniem schreef:
Ik proef een lichtelijk aanvallende sfeer, ik weet zelf ook het verschil wel tussen de kampen.
Kies er ook niet voor om er te moeten huilen tenslotte.
Ik had het voornamelijk bij de persoonlijke voorwerpen. Geen idee wat me zo aan het huilen maakte.
Maargoed, wellicht is auschwitz gewoon te heftig voor me dan.

:(:) Ik schreef mijn bericht toen ik mijn tanden poetste en mijn haren kamde, was niet aanvallend bedoeld! Ik probeerde te multitasken!

In Auschwitz 1 heb je veel persoonlijke dingen, de koffers, brillen, haren maar ook heel veel foto's, al dan niet heel grafisch. En veel barakken zijn nog intact gebleven, het is heel benauwend als je in zo'n barak staat, met stapelbedden waar dan 5 mensen in sliepen, honderden mensen op een plek bedoeld voor een tiental.

En dan is Auschwitz 1 nog het werkkamp, met de 'Arbeit macht frei'. Een half uurtje rijden verderop ligt Auschwitz Birkenau, een vernietigingskamp. De SS'ers hebben geprobeerd om het te bombarderen maar dat is niet zo goed gelukt. Veel is gesloopt, maar er staat nog een kinderbarak overeind en een wachttoren. De resten van een gebouwtje waar de vrouwen werden vergast/verbrand. De spoorlijn en het perron waar de mensen uitstapten en werden geselecteerd.

Ik ben trouwens met deze organisatie gegaan: http://www.auschwitz-tocht.nl/

Het was een heftige reis, met 4 kampen en de Schindler fabriek, maar we hebben het ook heel leuk gehad, met kroegentochten in oude bomkelders in Krakau zelf. Echt een aanrader!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:38

lieveli schreef:
Pfoe dat is wel een idee zeg. Ik ben als kind naar Ouradour geweest, voordat ik echt kennis had van de oorlog, maar het staat me nog glashelder voor de geest en ik ben er flink naar van geweest. Ik denk dat ik een jaar of 8 was. Geen 3 en 5, maar toch.

Dat is ook wel wat anders "opgezet" en heeft een heel ander verhaal.
Daar zijn geen gaskamers etc, maar was gewoon een dorp waar het leven gewoon zo was zoals het in die tijd ging en waar ze "per ongeluk" net na het einde van de oorlog nog even het hele dorp overhoop hebben gehaald en iedereen hebben neergeschoten of verbrand (volgens mij waren er een paar mensen die ontsnapt zijn waar de verhalen dus ook van komen).

Wat het uiteraard niet minder erg maakt.

Op de vraag van ts terug te komen, ik denk dat het heel erg afhangt van je kinderen. Kunnen ze zich gewoon een uur of 2 gedragen tot ze weer buiten staan dan is het geen groot probleem lijkt mij. Rennende kinderen daar zitten uiteraard weinig mensen op te wachten op zulke plekken.
Maar helemaal stil hoeft het (voor mij iig) ook weer niet te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:38

Het kwam iig zo over.
Maakt ook verder niet uit hoor. Het is allemaal ook niet niks, daarom wilde ik even wat first hand info..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:41

HorseTopShop schreef:
Kan prima. Wij gingen altijd naar Tsjechie op vakantie en zijn meerdere keren naar Terezin en Auschwitz geweest. Ik was toen in de leeftijd van 6 tot 10 jaar.
Dat is ook de reden geweest dat ik heel graag terug wil. Ik herinner me bepaalde dingen, maar zeker niet alles meer. Ik herinner me nog een paar horrorverhalen en heb veel foto's van de kampen. En nee, ik ben niet getekend voor het leven. Mijn interesse in geschiedenis is daar denk ik door versterkt :)

6-10 jaar is wel even wat anders dan 3 en 5 natuurlijk.

Ik zou het niet doen. Ik ben naar een concentratiekamp geweest toen ik een jaar of 14 was, ik vond het toen enorm indrukwekkend en heftig. Persoonlijk zou ik geen jonge kinderen meenemen die het allemaal nog niet kunnen begrijpen maar wss wel de sfeer die er hangt meekrijgen. Ik zou zelf geen kinderen jonger dan 11/12 meenemen naar Auschwitz (al vind ik dat al vrij jong).
Daarnaast moet je jezelf ook afvragen of jij er wel zin in hebt om met je kinderen 'op stap' te zijn in zo'n omgeving, ik zou op zo'n moment echt even niet met iets anders bezig willen zijn en het nare gevoel kan nog best lang doorwerken ook als je er weer weg bent.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 26-04-17 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:45

palousa_boy schreef:
lieveli schreef:
Pfoe dat is wel een idee zeg. Ik ben als kind naar Ouradour geweest, voordat ik echt kennis had van de oorlog, maar het staat me nog glashelder voor de geest en ik ben er flink naar van geweest. Ik denk dat ik een jaar of 8 was. Geen 3 en 5, maar toch.

Dat is ook wel wat anders "opgezet" en heeft een heel ander verhaal.
Daar zijn geen gaskamers etc, maar was gewoon een dorp waar het leven gewoon zo was zoals het in die tijd ging en waar ze "per ongeluk" net na het einde van de oorlog nog even het hele dorp overhoop hebben gehaald en iedereen hebben neergeschoten of verbrand (volgens mij waren er een paar mensen die ontsnapt zijn waar de verhalen dus ook van komen).

Wat het uiteraard niet minder erg maakt.

Op de vraag van ts terug te komen, ik denk dat het heel erg afhangt van je kinderen. Kunnen ze zich gewoon een uur of 2 gedragen tot ze weer buiten staan dan is het geen groot probleem lijkt mij. Rennende kinderen daar zitten uiteraard weinig mensen op te wachten op zulke plekken.
Maar helemaal stil hoeft het (voor mij iig) ook weer niet te zijn.

Het is een dorp waarvan de mannen gefusilleerd zijn in het bos en de vrouwen en kinderen levend verbrand in de kerk. Wat je ziet is een verwoest dorp, her en der uitgebrande huizen en verbrand kinderspeelgoed. Het ademt absoluut dezelfde sfeer als Auschwitz, ook al zijn daar niet 1,1 miljoen mensen omgebracht. Of 1,1 miljoen joden, zoiets. Daarom trok ik de vergelijking.

Verder zijn ze in Auschwitz heel streng met leeftijd en tassen. Tassen mogen niet groter dan een envelop zijn en kinderen onder de 12 zijn eigenlijk niet gewenst. Bovendien heb je het kamp in 2 uur niet gezien, wij hadden een tour van ruim 3 uur en dat was eigenlijk al te kort. Verder moet je dus absoluut stil zijn, omdat het een herdenkingsplek is. Tours worden gegeven via een microfoon en koptelefoon zodat de gids heel zachtjes kan praten.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:01

Wij zijn er een hele dag geweest en zelfs dat was niet genoeg. Veel niet gezien dus ga nog een keer terug...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 19:00

Het topic is weer omhoog gekomen zie ik.
Bedankt voor jullie antwoorden en raad.

Ik heb besloten om er niet heen te gaan met de kinderen. Of mijn man alleen gaat, weet hij nog niet. Misschien komen we in Polen in het vakantiedorp wel iemand tegen met wie hij kan gaan. We kijken daar dus verder.

Verder zei iemand dat het ook een optie is om eerst de een en dan de ander naar binnen, ik vind het een goed idee, alleen zou ik er ook weer niet 'alleen' rond willen lopen zonder mijn partner.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:53

Andere draai, mocht je vrij gemakkelijk je kinderen bij anderen achterlaten (en dan bedoel ik niet dat dat na een kennismaking van 5 minuten verplicht is, maar ook omdat je kids daar wellicht vrij gemakkelijk in zijn); kan je niet op de camping waar jullie zitten een oproepje doen dat jullie erheen willen en dat een ander gezin dat misschien ook wil, dat jullie dan op elkaars kids kunnen passen? Precieze inhoud mag je zelf bedenken, maar ik kan me voorstellen dat als je relatief in de buurt zit, dat deze optie dan misschien ook een ander gezin bezighoudt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 21:35

Sting schreef:
Andere draai, mocht je vrij gemakkelijk je kinderen bij anderen achterlaten (en dan bedoel ik niet dat dat na een kennismaking van 5 minuten verplicht is, maar ook omdat je kids daar wellicht vrij gemakkelijk in zijn); kan je niet op de camping waar jullie zitten een oproepje doen dat jullie erheen willen en dat een ander gezin dat misschien ook wil, dat jullie dan op elkaars kids kunnen passen? Precieze inhoud mag je zelf bedenken, maar ik kan me voorstellen dat als je relatief in de buurt zit, dat deze optie dan misschien ook een ander gezin bezighoudt.

Zeker een goed idee!
Wij zitten op een Nederlandse camping in Polen en onze kinderen zijn erg vrij. Wie weet dat we een ander gezin tegenkomen inderdaad. Desnoods de mannen samen en een andere dag de vrouwen samen. Dan blijft er toch 1 ouder op de camping maar ga je niet alleen.