Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anoniem schreef:Ik proef een lichtelijk aanvallende sfeer, ik weet zelf ook het verschil wel tussen de kampen.
Kies er ook niet voor om er te moeten huilen tenslotte.
Ik had het voornamelijk bij de persoonlijke voorwerpen. Geen idee wat me zo aan het huilen maakte.
Maargoed, wellicht is auschwitz gewoon te heftig voor me dan.
Sting schreef:Is er in de omgeving van Auschwitz niet iets te doen voor kinderen? Dat je voor de deur parkeert en manlief naar binnen gaat, later omwisselt? Dan heb je wel wat minder tijd... maar kan je wel beiden gaan. Ik ben er zelf nog nooit geweest hoor, dus geen idee hoe lang je daar rondloopt, maar misschien is dat een idee? Al is het een gemeentelijk park met grote speeltuin en kinderboerderij, ook al prima.
Kabayo schreef:3 uur maar? Heen en weer? Vanaf NL? dat valt reuze mee. Ik wil er 'graag ' ook eens heen..
Kabayo schreef:Storm schreef:
Daar is het weer net te ver voor, 3 uur rijden (heen en weer). En we zijn daar maar kort. Misschien dat mijn man alleen gaat.
3 uur maar? Heen en weer? Vanaf NL? dat valt reuze mee. Ik wil er 'graag ' ook eens heen..
Anoniem schreef:Ik proef een lichtelijk aanvallende sfeer, ik weet zelf ook het verschil wel tussen de kampen.
Kies er ook niet voor om er te moeten huilen tenslotte.
Ik had het voornamelijk bij de persoonlijke voorwerpen. Geen idee wat me zo aan het huilen maakte.
Maargoed, wellicht is auschwitz gewoon te heftig voor me dan.
lieveli schreef:Pfoe dat is wel een idee zeg. Ik ben als kind naar Ouradour geweest, voordat ik echt kennis had van de oorlog, maar het staat me nog glashelder voor de geest en ik ben er flink naar van geweest. Ik denk dat ik een jaar of 8 was. Geen 3 en 5, maar toch.
HorseTopShop schreef:Kan prima. Wij gingen altijd naar Tsjechie op vakantie en zijn meerdere keren naar Terezin en Auschwitz geweest. Ik was toen in de leeftijd van 6 tot 10 jaar.
Dat is ook de reden geweest dat ik heel graag terug wil. Ik herinner me bepaalde dingen, maar zeker niet alles meer. Ik herinner me nog een paar horrorverhalen en heb veel foto's van de kampen. En nee, ik ben niet getekend voor het leven. Mijn interesse in geschiedenis is daar denk ik door versterkt
palousa_boy schreef:lieveli schreef:Pfoe dat is wel een idee zeg. Ik ben als kind naar Ouradour geweest, voordat ik echt kennis had van de oorlog, maar het staat me nog glashelder voor de geest en ik ben er flink naar van geweest. Ik denk dat ik een jaar of 8 was. Geen 3 en 5, maar toch.
Dat is ook wel wat anders "opgezet" en heeft een heel ander verhaal.
Daar zijn geen gaskamers etc, maar was gewoon een dorp waar het leven gewoon zo was zoals het in die tijd ging en waar ze "per ongeluk" net na het einde van de oorlog nog even het hele dorp overhoop hebben gehaald en iedereen hebben neergeschoten of verbrand (volgens mij waren er een paar mensen die ontsnapt zijn waar de verhalen dus ook van komen).
Wat het uiteraard niet minder erg maakt.
Op de vraag van ts terug te komen, ik denk dat het heel erg afhangt van je kinderen. Kunnen ze zich gewoon een uur of 2 gedragen tot ze weer buiten staan dan is het geen groot probleem lijkt mij. Rennende kinderen daar zitten uiteraard weinig mensen op te wachten op zulke plekken.
Maar helemaal stil hoeft het (voor mij iig) ook weer niet te zijn.
Sting schreef:Andere draai, mocht je vrij gemakkelijk je kinderen bij anderen achterlaten (en dan bedoel ik niet dat dat na een kennismaking van 5 minuten verplicht is, maar ook omdat je kids daar wellicht vrij gemakkelijk in zijn); kan je niet op de camping waar jullie zitten een oproepje doen dat jullie erheen willen en dat een ander gezin dat misschien ook wil, dat jullie dan op elkaars kids kunnen passen? Precieze inhoud mag je zelf bedenken, maar ik kan me voorstellen dat als je relatief in de buurt zit, dat deze optie dan misschien ook een ander gezin bezighoudt.