Iran

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:37

Aqaba is prima te doen in bikini mits het een privé strand of zwembad is en het toegestaan is. Openbare stranden is ten zeerste af te raden. Privé stranden zullen ze nog steeds wel kijken, omdat het voor de lokale toeristen vreemd is, maar zolang het toegestaan is op het strand of aan het zwembad zullen ze niets raars doen. Op de openbare stranden daarintegen...

Aqaba vond ik daardoor echt wel minder aangenaam, hoewel nogsteeds wel echt veilig. :)

Leuk, kamperen in de woestijn! Hebben wij ook gedaan, een van de hoogtepunten van de reis!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:54

Is vroeg opstaan de moeite waard in zowel Petra als Wadi Rum? Zal ook even kijken of ik zo'n handige sterrenkaart op de kop kan tikken, of wordt het daar niet volledig donker? Neem niet aan dat er veel licht ervuiling is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:00

Ja voor beide! Petra waren wij om zes en om zeven uur binnen, dan is de temperatuur aangenaam en loop je nog niet over de koppen. Zeker als je veel van petra wil zien heb je wel de hele dag nodig. Daar is het echt prachtig als het donker is. Wij hebben petra by night ook gedaan.

Wadi rum eveneens, het wordt er echt donker. We konden de melkweg daar zien! Wij hadden trouwens de app : solar system scoop. Die helpt je om de sterren te kunnen lokaliseren en benoemen.

Het licht in petra in de kloof is het mooist in de middag, maar dat passeer je toch op de terugweg ook weer.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:23

Mijn vriend en ik willen van het voorjaar/zomer naar Iran, ik las helaas veel over dat het lastig is om als ongetrouwd stel een kamer te krijgen. Hoe ervaren jullie dit? Is dit net als in Marokko 'bangmakerij' maar niets aan het handje? Of moeten we echt een andere slaapplek hebben?

In het geval van het laatste moeten we helaas uitwijken naar een andere bestemming. We willen ongeveer twee weken samen weg nadat ik terug ben van 10 maanden wereldreis. Dus niet bij elkaar zijn/slapen is even geen optie dan. :D

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:30

Picassox schreef:
Mijn vriend en ik willen van het voorjaar/zomer naar Iran, ik las helaas veel over dat het lastig is om als ongetrouwd stel een kamer te krijgen. Hoe ervaren jullie dit? Is dit net als in Marokko 'bangmakerij' maar niets aan het handje? Of moeten we echt een andere slaapplek hebben?

In het geval van het laatste moeten we helaas uitwijken naar een andere bestemming. We willen ongeveer twee weken samen weg nadat ik terug ben van 10 maanden wereldreis. Dus niet bij elkaar zijn/slapen is even geen optie dan. :D

Ik ken Iran verder niet, maar ik vind dit zo'n gaaf topic dat ik al even mee lees! Ik wil hier ook ooit heen <3 <3

Maar over dit punt vroeg ik me hetzelfde af. Is het anders niet mogelijk dat je daarover gewoon liegt in het hotel? :o Of zeg ik nu iets stoms :+

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:39

Sakura789 schreef:
Hoe is Aqaba eigenlijk? Valt daar een beetje in bikini te liggen? Heb eigenlijk geen idee hoe het gaat daar. In Iran heb ik hem in ieder geval nooit gebruikt :+

Op de openbare stranden zat het vol met volledig geklede Saudische dames, dus daar heb ik mijn bikini niet uit de koffer durven halen :')

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:33

Picassox, tot nu toe hebben wij daar geen problemen meer ervaren. Ze hebben ons zelf nog nooit gevraagd of we wel getrouwd zijn, terwijl we alleen maar in doubles slapen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:56

Ik ben trouwens erg benieuwd wanneer de rozen in bloei gaan in Iran. Als m'n wederhelft Jordanie leuk gaat vinden, dan zit het er dik in dat ik toch ergens in de planning Iran weer mee ga nemen. Hij is alleen bang dat we USA niet meer in kunnen :+

Of je samen op een kamer kunt, hangt wel erg van de hotels af. In het goedkopere segment zijn ze daar over het algemeen wat makkelijker in. Ik ben dan wel getrouwd, maar draag mijn eigen achternaam nog. In het paspoort heb ik e/v *zijn achternaam* opgenomen. Alhoewel ik dan ook met iemand anders met dezelfde naam op de kamer kan :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:34

Je eigen achternaam behouden als je getrouwd bent, is/was in delen van de Arabische wereld gebruikelijk, maar of Iran daar onder valt weet ik niet.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:11

Sakura789 schreef:
Ik ben trouwens erg benieuwd wanneer de rozen in bloei gaan in Iran. Als m'n wederhelft Jordanie leuk gaat vinden, dan zit het er dik in dat ik toch ergens in de planning Iran weer mee ga nemen. Hij is alleen bang dat we USA niet meer in kunnen :+

Of je samen op een kamer kunt, hangt wel erg van de hotels af. In het goedkopere segment zijn ze daar over het algemeen wat makkelijker in. Ik ben dan wel getrouwd, maar draag mijn eigen achternaam nog. In het paspoort heb ik e/v *zijn achternaam* opgenomen. Alhoewel ik dan ook met iemand anders met dezelfde naam op de kamer kan :')

Daar hebben ze geloof ik wat op bedacht:
Citaat:
U moet aan een aantal voorwaarden voldoen om een 2e paspoort aan te kunnen vragen. Zo moet uw 1e paspoort nog minimaal 6 maanden geldig zijn. U vraagt een 2e Nederlands paspoort aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Nederlanders in het buitenland vragen het 2e paspoort aan bij een ambassade of consulaat. Of bij een daarvoor aangewezen gemeente (grensgemeente).

Gebruik 2e paspoort
U kunt een 2e paspoort nodig hebben in de volgende situaties:

U bezoekt landen die met elkaar in conflict zijn. Toegang tot het ene land kan dan problemen geven, als van het andere land een stempel in hetzelfde paspoort staat. In de lijst met conflicterende landen kunt u zien voor welke landen dit geldt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:21

Ja klopt, maar hij blijft 'bang' dat ze het ergens registreren. We hebben nogal wat familie en vrienden in de VS. Ik moet zeggen dat ik geen problemen heb gehad na mn bezoek aan Iran. Tweede paspoort ik nu helemaal noodzakelijk. Ook Israel staat nog op het lijstje, maar die werken geloof ik met stempels op losse briefjes.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:31

Israël werkt dacht ik ook met losse briefjes, juist vanwege dit soort problemen :).

february

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 20:33

Ik ben single dus had over het algemeen dit probleem niet in Iran :D, maar tijdens mijn trip twee keer gereisd en kamer gedeeld met een drietal vrienden bestaande uit man-man-vrouw en in geen van de gevallen werd er gevraagd naar de verhoudingen. Ik weet dat ze bij moslimkoppels wel vaak vragen naar een trouwverklaring, dat lees ik nu ook tegen bij het voorbereiden van mijn reis naar Marokko, maar volgens mij zijn ze in de toeristische gebieden aardig gewend aan de Westerse norm waarbij mannen en vrouwen ook een kamer kunnen delen als vrienden of ongetrouwd stel :j