Een ietwat brutale vraag aan diegenen die geëmigreerd zijn..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Re: Een ietwat brutale vraag aan diegenen die geëmigreerd zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:30

Ik heb het makkelijk, engels leer je in Nederland als tweede taal zowat dus heb geen moeite om hier in te burgeren gehad :D mijn peuter dochter doet het ook super, die gaat elke ochtend naar de speelzaal en praat nu heerlijk twee talen door elkaar (in één zin) :+ komt vanzelf!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:38

Dit topic past beter op BEU dan op LZP, ik verplaats je topic dan ook daarheen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:06

Ik ben trouwens illegaal geweest :o
Ik ben destijds met mijn man meegekomen alhoewel ik nog geen baan had. Ik deed dus net of ik een hele lange vakantie had :P
Moest wel echt oppassen dat ik steeds als woonadres mijn ouders adres gaf.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:12

Ik ben een kleine 2 jaar geleden geemigreerd naar Zweden. Had in Nederland een baan (jaarcontact) en een huurappartement en deze heb ik ingeruild voor een (vaste, na 6 maanden proeftijd) baan en en huurappartement. Niks spannends aan dus :)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:35

Iemand zei dat het heel makkelijk gaat, maar dat is alleen voor landen binnen Europa neem ik aan?
Ik wil al een hele tijd emigreren, geen Nederlandse vriend en veel vrienden/kennisen, gezin of eigen huis hier. Dus niets houdt mij tegen eigenlijk. Alleen bang dat mijn familie boos zal worden, omdat mijn paarden daar ook staan. De keren dat ik in het buitenland ben geweest, merkte ik dat ik veel gelukkiger was en geen stress had. Maar ik heb alleen een middelbare schooldiploma en dat is niet zo handig met werken, daar kun je niet zoveel mee, maar om nog 4 jaar te studeren in NL zie ik ook weer niet zitten...

En precies wat Sizzle zei, ik kom dus uit zo'n dom boerendorp :+ Het is omdat ik mijn paarden hier heb, maar anders was ik allang weg

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:17

Als Europeaan kom je eigenlijk haast overal wel binnen (uiteraard niet perse direct in noord- korea), je moet echter wel heel vastberaden zijn en niet bang zijn om creatief te zijn, een langere tijd 'vies' werk te doen of in kleine kamertjes danwel gedeelde huizen te wonen.

Ik heb mijn paard maanden lang in Friesland geparkeerd tot ik een plekje gevonden had.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:21

Europeaan zijn geeft je helaas geen garantie op een visum. ;)

Binnen Europa heb je (volgens mij) bijna nergens een visum nodig om te gaan wonen/werken. Buiten Europa wel.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:42

Ik ben blij dat ik binnen twee maanden al werk had gevonden in mijn eigen vakgebied, want dat had ik op het eiland niet verwacht. Vorig jaar ben ik al begonnen met Spaans leren met een cursus, vervolgens vier maanden naar Spanje om te oefenen en nu gaat het al heel goed, al ken ik natuurlijk nog genoeg woorden niet.

Gucci, ben je in het buitenland altijd alleen op vakantie geweest of ook aan het werk geweest? Want veel mensen denken dat ze gelukkiger zijn in het buitenland want op vakantie zijn ze altijd gelukkiger, maar als je emigreert ziet je leven er niet per se anders uit. :)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:46

Nissima schreef:
Gucci, ben je in het buitenland altijd alleen op vakantie geweest of ook aan het werk geweest? Want veel mensen denken dat ze gelukkiger zijn in het buitenland want op vakantie zijn ze altijd gelukkiger, maar als je emigreert ziet je leven er niet per se anders uit. :)

Dit inderdaad. Mag dan wel in het buitenland wonen, maar qua levenstijl is het zeker geen vakantie :')

Maar wat ik wel juist heel leuk vind, is dat als ik dan een keer ergens heen ga op m'n vrije dag, het wel gelijk als een vakantie voelt. *\o/* Alles is zo mooi hier.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:59

__Sannne schreef:
Maar wat ik wel juist heel leuk vind, is dat als ik dan een keer ergens heen ga op m'n vrije dag, het wel gelijk als een vakantie voelt. *\o/* Alles is zo mooi hier.

Dat dus, dat hebben wij hier precise hetzelfde. En het feit dat het hier iets vaker mooi weer is dan in NL 8-)

Vwb werk had ik met een week of 5 werk gevonden in mijn vakgebied. Nu werk ik in de transportsector, dus wel redelijk breed inzetbaar. Mijn man had al een baan voor we vertrokken aangezien dat een voorwaarde van ons visum is.
Qua taal geen moeite, werkte in NL ook voor een engelstalig bedrijf en ik kom al jaren hier voor vakantie dus ook de local slang heb ik inmiddels aardig leren kennen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 01:07

@ Gucci; ik geloof dat dit onderwerp al vaak met je besproken is (in een eigen topic).
Verhuizen naar het buitenland is niet rooskleurig, niet goedkoop, en niet altijd makkelijk.. zeker als je in NL al wat moeite hebt om dingen te doen.

Vakantie is altijd leuk. Echter vakantie is niet emigreren. Emigreren is niet altijd leuke dingen doen, avonturen beleven.
Emigreren is op het begin geen vrienden hebben en alleen zijn, niet weten waar je naar toe moet om dingen te regelen/simpele dingen te kopen, soms niet kunnen werken in je eigen vakgebied, soms zelfs moeilijk om werk te vinden, soms moeite met de taal, je familie missen, veel papierwerk omtrent visa's/werk/woning/bank, veel dingen uitzoeken die in NL vanzelfsprekend zijn (zorgverzekering, studie?, woning).. en dan verder gaat het zoals in NL; gewoon elke dag naar je werk toe, je huis schoonmaken, klusjes doen, sparen, rekeningen betalen.
Totaaaal anders dan op vakantie gaan waar alles mag en niets moet. ;)

Overigens ga ik ook met Sanne mee; een dagje vrij betekend ontdekken of naar het strand en dat is wel heel speciaal.

Overigens wil ik met m'n post niet zeggen dat het allemaal negatief is.. maar ik ben nu 3x naar verschillende landen ge-emigreerd en het is niet altijd rozegeur en maneschijn (of avontuurlijk of ''wat heb jij een gaaf leven zeg'' (die krijg ik af en toe wel eens.. en dan denk ik bij mzelf.. nou, je mag een dag m'n saaie werk komen doen _O- ).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 09:13

Emigreren betekend soms ook dat je merkt hoe het is om gediscrimeerd te worden :j

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 09:48

Discriminatie heb ik nooit echt meegemaakt.
Wel al 'uitgemaakt' voor elke denkbare nationaliteit omdat ze m'n accent niet kunnen plaatsen :') .

Verder ben ik het wel eens met de rest; emigreren is geen vakantie. En het is niet omdat je een land tijdens vakantie geweldig vind dat er wonen even geweldig is *laten we niet beginnen over Franse bureaucratie*.
Emigreren is gewoon een leven zoals iedereen maar dan in een ander land. Vrienden en familie vinden het vaak veel spannender dan het is :+ .
Het vakantiegevoel op een vrije dag herken ik ook wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:40

Vakantie gevoel op vrije dag: check :D

Eigenlijk niet alleen op vrije dagen. Als het helder is zie ik de alpen vanuit de woonkamer of vanuit mijn bed *\o/*

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:46

Sizzle schreef:
Emigreren betekend soms ook dat je merkt hoe het is om gediscrimeerd te worden :j

Ja, ik merk vooral het 2e rangsburger zijn omdat je voor veel dingen niet in aanmerking komt of kan solliciteren ivm visas.
Natuurlijk heb ik daar zelf voor gekozen maar dat vind ik soms een beetje wrang, haha.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 00:01

Sizzle schreef:

Ugh ja, na de uitslag van het Brexit gebeuren hebben wij regelmatig te horen gekregen dat we onze spullen maar moesten gaan pakken. Zelfs vragen op school aan de oudste zoon of hij zn koffer al gepakt had. :(

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 17:59

Wat erg Nadia. Waar zitten jullie?

Wij zijn hier omringd door Engelsen, waarvan de meesten ook balen van de Brexit. Mijn dochter gaat komend jaar trouwen met Brit. Nu heeft hij natuurlijk zijn plekje al en is hij Engels, dat is toch anders, denk ik.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:22

Wij zitten in Noord-Oost London, redelijk multicultureel (hoewel het eigenlijk voornamelijk Pakistanen zijn, en die hebben allemaal een UK paspoort) maar ik denk dat je dit toch altijd houdt. Het jammere vond ik wel dat de leraren niet ingrepen. Mijn zoon is autistisch en was doodsbang dat we nu weer naar een ander land zouden verhuizen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:11

Vreselijk, dat wil je een kind toch niet aandoen? Mijn dochter (de betreffende!) heeft ook PDD-Nos en ik weet hoe dat soort dingen kunnen binnenkomen.

Ik hoop voor jullie dat het allemaal meevalt. Maar ook zonder Brexit is de sfeer overal aan het verharden helaas. Ook in Nederland.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 02:33

Ik merk hier in Canada eigenlijk helemaal niets van discriminatie. Misschien is dat wel omdat bijna iedereen hier ergens een emigratie-achtergrond heeft, ht is hier een grote smeltkroes van nationaliteiten. Wij voelden en voelen ons hel welkom hier!

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 02:46

Ik woon in hongarije maar antwoord toch even, in december kunnen we met trots zeggen dat we de laatste keer huur hebben betaald, wij hebben dit huis gekocht op huurkoopbasis :) (en onze spullen zijn hierheen gekomen met een vrachtwagen)