Het weer is inderdaad heerlijk! Gisteren heb ik de hele dag in de bikini rondgelopen
SN, ik las toevallig vorige week nog in een artikel dat boten steeds betaalbaarder worden door de vergrijzing onder de zeilers, waardoor oudere mensen hun boten steeds moeilijker kwijt komen. Voor ons jongeren natuurlijk gunstig, want voor ons worden de boten steeds goedkoper.
Een mooie, ruime, oudere zeilboot die goed vaarklaar is vind je al voor zo'n 5000 tot 10.000 euro. Maar bij onze zeilclub is er zelfs een die een klein kajuitzeilbootje voor 400 euro heeft overgenomen. Wel aan opknappen toe, en zonder motor, maar wel zeilklaar. Dus de aanschafprijs valt echt mee.
De havenprijzen liggen vrij ver uiteen. Volgens mij betalen wij zo'n 500 euro voor een seizoen bij onze zeilclub, maar daar is dan geen stromend water of elektra en de clubleden hebben allemaal een taak binnen de club of helpen mee met onderhoud. Bij een echte jachthaven heb je dat niet, maar betaal je ook al gauw het dubbele.
Blijf je in het water liggen in de winter dan betaal je vaak 50 of 100 euro voor de winterligplek. Maar de boot moet ook af en toe in de winter op een bok aan de kant worden gezet voor onderhoud aan de romp en kiel enzo, en dat takelen en een winterligplek uit het water is vaak nog iets duurder dan de ligplek in het water in de zomer.
Maar uiteindelijk is het dus wel een stuk goedkoper dan paardrijden