[VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: [VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 16:39

Nou, we zitten al een tijdje op de Waal nu. Er is redelijk wat stroming, dus we varen maar zo'n 5 km/u :+ Maar de laatste bocht is al in zicht. Ik denk dat we dan nog even verder varen, en aan het begin van de IJssel een plekje zoeken om te overnachten. Waarschijnlijk Rhederlaag, Doesburg zal net iets te ver zijn voor vandaag.
Zutphen daar komen we morgenvroeg dan langs als het goed is. Missen we de markt helaas wel, maar misschien stoppen we er toch even voor boodschappen :) Of in Doesburg als we daar gratis kunnen aanleggen.

Van woensdag op donderdag proberen we in Lelystad te overnachten, daar kan ik donderdag nl een handwasmachine ophalen van marktplaats :Y)

Roos, het hangt een beetje af van het weer wanneer we richting Friesland kunnen, maar ik gok komend weekend of aan het begin van volgende week :) Laat maar even weten wanneer het je uit komt!

Gem, dat klinkt zeker leuk, die oude (en nieuwe) tractoren die het graan enzo komen brengen, prachtig :D
Wel balen van jullie motor zeg! Een geluk dat jullie nog hebben kunnen roeien. Stel je voor dat zoiets met een grotere, zware boot gebeurt :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:37

Ik weet niet of je voor een korte periode betaald in Doesburg. Rhederlaag is hier om de hoek. Maar dan hebben jullie best wat oponthoud gehad door de flinke stroming

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 02:00

Wat een leuk topic is dit! Ik heb niet zoveel met water (lees: watervrees en zeeziek) maar ik kan me wel voorstellen dat je hier helemaal verliefd op kunt worden. Prachtig filmpje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 08:13

We hebben inderdaad een behoorlijke tijd op de Waal gevaren. Met 4,5km/u lijken die 15 km ineens heel ver :P
We vertrekken nu lekker vroeg en hopen vandaag nog in de buurt van Lelystad te komen, 100km verderop. Dus dat wordt weer een lange dag! Eens zien of we nog tijd hebben om tussendoor even ergens aan te leggen, ik heb eigenlijk nog een pannetje nodig :Y) Bij de passantenhaven in Doesburg staat geen dagtarief vermeld, dus wie weet stoppen we daar even :D
In Deventer liggen een paar aanlegsteigers direct aan de IJssel, dus dat zou ook nog kunnen :)

Bedankt balance! Lijkt me lastig zeg, watervrees en ook nog zeeziek worden!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:15

Hoe vroeg willen jullie vertrekken vandaag? Naar Lelystad komen is best een uitdaging vandaag al staat er wel een fikse stroming op de ijssel de goede kant op.
Als je Doesburg aandoet voor een pannetje, ga naar Staring, ligt tegenover de kerk. Is een hebben werkelijk alles winkel :D . Meer keuze als in de hema zelfs die er tegen over ligt.

sandrabmg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:35

en mocht je Hasselt passeren, weet dan dat wij een aanlegsteiger achter het huis hebben bij de jachthaven :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:59

Hebben jullie de mast nog omlaag? Dan kun je iig onder de bruggen door. Bij Zutphen heb je een spoorbrug die op "tijd" omhoog gaat. Daar lig je nogal eens te wachten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 09:52

Zo, we zijn alweer lekker opgeschoten :) Vroeg vertrokken, en we varen nu bij Brummen, even onder Zutphen.
Bij Doesburg zijn we even gestopt om te tanken. Mooie stad! Maar de winkels waren nog niet open dus zijn we snel weer verder getuft. Volgend jaar gaan we daar zeker eens overnachten :)
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:55

Zalig reizen zo :)

Mag ik vragen, hoeveel kost het om zo'n bootje te kopen en te houden (jullie betalen voor een aanlegplaats denk ik?)

Jullie hebben wel geluk met het weer he!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:01

Wat een geluk met het weer!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 10:25

Het weer is inderdaad heerlijk! Gisteren heb ik de hele dag in de bikini rondgelopen :D

SN, ik las toevallig vorige week nog in een artikel dat boten steeds betaalbaarder worden door de vergrijzing onder de zeilers, waardoor oudere mensen hun boten steeds moeilijker kwijt komen. Voor ons jongeren natuurlijk gunstig, want voor ons worden de boten steeds goedkoper.
Een mooie, ruime, oudere zeilboot die goed vaarklaar is vind je al voor zo'n 5000 tot 10.000 euro. Maar bij onze zeilclub is er zelfs een die een klein kajuitzeilbootje voor 400 euro heeft overgenomen. Wel aan opknappen toe, en zonder motor, maar wel zeilklaar. Dus de aanschafprijs valt echt mee.
De havenprijzen liggen vrij ver uiteen. Volgens mij betalen wij zo'n 500 euro voor een seizoen bij onze zeilclub, maar daar is dan geen stromend water of elektra en de clubleden hebben allemaal een taak binnen de club of helpen mee met onderhoud. Bij een echte jachthaven heb je dat niet, maar betaal je ook al gauw het dubbele.
Blijf je in het water liggen in de winter dan betaal je vaak 50 of 100 euro voor de winterligplek. Maar de boot moet ook af en toe in de winter op een bok aan de kant worden gezet voor onderhoud aan de romp en kiel enzo, en dat takelen en een winterligplek uit het water is vaak nog iets duurder dan de ligplek in het water in de zomer.
Maar uiteindelijk is het dus wel een stuk goedkoper dan paardrijden :Y)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:28

8nnemiek schreef:
Het weer is inderdaad heerlijk! Gisteren heb ik de hele dag in de bikini rondgelopen :D

SN, ik las toevallig vorige week nog in een artikel dat boten steeds betaalbaarder worden door de vergrijzing onder de zeilers, waardoor oudere mensen hun boten steeds moeilijker kwijt komen. Voor ons jongeren natuurlijk gunstig, want voor ons worden de boten steeds goedkoper.
Een mooie, ruime, oudere zeilboot die goed vaarklaar is vind je al voor zo'n 5000 tot 10.000 euro. Maar bij onze zeilclub is er zelfs een die een klein kajuitzeilbootje voor 400 euro heeft overgenomen. Wel aan opknappen toe, en zonder motor, maar wel zeilklaar. Dus de aanschafprijs valt echt mee.
De havenprijzen liggen vrij ver uiteen. Volgens mij betalen wij zo'n 500 euro voor een seizoen bij onze zeilclub, maar daar is dan geen stromend water of elektra en de clubleden hebben allemaal een taak binnen de club of helpen mee met onderhoud. Bij een echte jachthaven heb je dat niet, maar betaal je ook al gauw het dubbele.
Blijf je in het water liggen in de winter dan betaal je vaak 50 of 100 euro voor de winterligplek. Maar de boot moet ook af en toe in de winter op een bok aan de kant worden gezet voor onderhoud aan de romp en kiel enzo, en dat takelen en een winterligplek uit het water is vaak nog iets duurder dan de ligplek in het water in de zomer.
Maar uiteindelijk is het dus wel een stuk goedkoper dan paardrijden :Y)

Haha ja, volgens mij is alles goedkoper dan paardrijden als onze paarden weer besluiten rare dingen te gaan doen en mysterieuze ziektes op te lopen :')

Maar bedankt, heb 'k een beter beeld ervan!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:32

Ik heb jullie niet zien liggen. Ben twee keer de haven gepasseerd vanmorgen. En de haven is mooi geworden. Knapt steeds meer op gelukkig, waar getankt? Bij de tinq of total?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 12:40

We zijn bij de Dorado beach haven geweest, daar kun je gewoon bij de haven tanken. Is iets verder dan de passantenhaven, net na Doesburg :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:07

Ja die ken ik. Hebben een tijdje met een klein bootje bij ijsselstrand gelegen. En om op de ijssel te komen miet je idd langs dorado. Heb de honden wel in dat stuk uitgelaten, iets verder de dode arm in,

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:20

Fijne dag gehad?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 08:23

Zeker! Een fijne maar ook een drukke dag :Y)
Gisteren hebben we midden in Flevoland gelegen, bij Dronten. Ook maar frietjes daar gehaald, want onze campinggasfles was leeg ^)
Lelystad haven hebben we toen net niet gehaald door de vertraging bij de drie sluizen. Dus 's ochtends zijn we richting Lelystad vertrokken, daar ook weer een tijd moeten wachten bij de sluis en in de namiddag kwamen we aan. Daar hebben we eerst de mast rechtop gezet. Daar waren we een aantal uurtjes zoet mee. En daarna lekker gedouched en zijn we nog een handwasmachine van marktplaats gaan ophalen :) Daarna maar gewoon wat salade gemaakt, want we kunnen nog steeds niet koken :+
Vandaag gaan we even het centrum in en de gasfles omruilen :j

Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:39

Drie sluizen? Ik moest ff nadenken, want in mijn beleving heb je alleen de Ketelbrug en bij Lelystad de Houtribsluizen. Maar aan de foto's zie ik dat jullie binnendoor gegaan zijn :+ .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 10:27

We gingen inderdaad binnen door Flevoland, via Dronten :j

Het centrum van Lelystad was leuk. Leuke winkels, toch nog even een vestje en slippers gekocht, want die was ik thuis vergeten :+ En lekker bij Bakker Bart wat gegeten :9 En uiteraard wat boodschappen ingeladen zodat we weer een weekje vooruit kunnen. Wat was ik blij met onze vouwfietsjes, want het was toch best een eind!
Na de middag zijn we vertrokken, en de eerste echte zeildag gehad. Was niet zo gek ver, 3 tot 4 uurtjes van Lelystad naar Enkhuizen, geen harde wind.. Gelukkig, want we hadden halve wind, van opzij dus, waardoor de golven ook van opzij kwamen en we dus flink heen en weer slingerden! Maar geen last van zeeziekte gelukkig, ik vond het heerlijk eigenlijk, dat geschommel :D
En omdat de havens in Enkhuizen bomvol lagen zijn we lekker voor anker gaan liggen :j
Gisteravond hebben we de BBQ uitgehaald en lekkere maïsspiesjes en gevulde tomaat en paprika en champignon gemaakt :9
En vandaag met ons bijbootje naar de kant roeien en even Enkhuizen bezoeken.
Afbeelding

Rinkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:40

Ziet er weer leuk uit! Enkhuizen vind ik zelf ook altijd heel erg leuk :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:52

Jaaaa, Enkhuizen is zeker leuk!
Lekkere BBQ :9 , pas geleden hebben we thuis gevulde tomaten op Peruaanse wijze, met garnalen en kwark en knoflook, gemaakt. Super lekker, heb er meteen weer zin in nu ik jouw foto zie :~ .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 16:16

:9 Gevulde tomaat is altijd lekker op de BBQ! Wij hadden ze gevuld met risotto, en de champignons met ui en pesto :9 En gisteren de kliekjes gemaakt en de laatste verse groentes gewokt.
Inmiddels is de accu vrij leeg, dus de koelkast staat 's nachts uit en overdag nog maar heel laag, dus die moeten we snel leeg eten :Y)
Vannacht hebben we bij De Kreupel gelegen, een soort natuurgebied voor vogels, en daar zaten idd enorm veel vogels :wow:
En vandaag zeilen we naar Medemblik. Plan was eigenlijk om eerst naar Stavoren te zeilen en meteen door naar Den Oever, maar helaas, met windkracht 1 wilde dat niet zo :+ Nu begint de wind wat op te steken, en dobberen we toch langzaam in de goede richting :P
Ik hoop dat we de komende dagen nog wat meer wind krijgen.
Vandaag wilde ik de foto's van mijn SLR camera eens bekijken op de laptop, en een kaartje maken voor de thuisblijvers, maar krijg ik de laptop dus niet aan door de lage accuspanning haha, dus hoop dat het zonnepaneel straks nog even zijn werk doet! Dan kan ik de eerste 'echte' foto's plaatsen :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:04

Ik heb de daad meteen maar weer eens bij het woord gevoegd :Y) . (Voor morgen dan, want hoewel je ze eigenlijk warm moet eten, vind ik ze koud veel lekkerder :9 )

Afbeelding

Medemblik is idd ook heel gezellig. In het vierde leerjaar van de middelbare school zijn we een week gaan zeilen op een platbodem.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:59

Wat een heerlijkheid met dit weer! Jullie hebben echt zo geboft.

Ik verheug me ontzettend op woensdag!

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:21

Ah, Enkhuizen, altijd gezellig! Wij hebben zelf zaterdag trouwens getwijfeld tussen Enkhuizen en Hoorn en hebben voor die laatste gekozen en als ik het zo lees was dat een goede keuze :), als alle havens vol lagen. In Hoorn was het ook druk maar we hadden nog geluk. Ik bedenk me, wij zijn van Monnickendam het Markermeer overgezeild tot Lelystad en terug naar Hoorn, misschien zijn we elkaar nog wel tegen gekomen zonder het te weten :D