Olifantje rijden? Doe maar niet.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:04

Mag ik zeggen dat ik het ontzettend hypocriet vind dat mensen tegen het berijden van olifanten zijn, maar wel doodleuk op hun paard gaan zitten omdat een paard zogenaamd een 'gedomesticeerd dier' is? In Azië zijn veel mensen afhankelijk van handel in hout. Zelf met hout gaan slepen is bijna niet te doen, dus ja, dan zetten ze olifanten in als trekdier, net als in Europa jarenlang ook paarden en ossen trekdier zijn geweest. Moet ik dat dan verwerpelijk vinden? Nee, die mensen moeten ook geld verdienen om hun gezinnen te onderhouden. Je wil niet weten hoeveel een tractor kost en dat is nogal milieuonvriendelijk om in te zetten in het tropisch regenwoud. Helaas gaan de mensen daar vaak wel anders met dieren om dan in Europa, maar een belangrijke oorzaak daarvan is honger.

Ayasha
Blogger

Re: Olifantje rijden? Doe maar niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:06

Ik weet niet hoe jij jouw paard beleerd hebt, maar bij mij kwamen de praktijken die ik op dat filmpje zie er niet aan te pas. Indien dat wel "nodig" was, zou ik er niet op zijn gaan zitten.
Je mag het hypocriet vinden maar IMO ben je dan niet bijzonder redelijk/wíl je het verschil gewoon niet zien.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:08

Ayasha schreef:
Ik weet niet hoe jij jouw paard beleerd hebt, maar bij mij kwamen de praktijken die ik op dat filmpje zie er niet aan te pas. Indien dat wel "nodig" was, zou ik er niet op zijn gaan zitten.
Je mag het hypocriet vinden maar IMO ben je dan niet bijzonder redelijk/wíl je het verschil gewoon niet zien.

Volgens mij praat ik nergens dierenleed goed hoor Ayasha, maar kijk ook lekker even op YouTube naar hoe paarden worden beleerd. Ook genoeg dierenleedfilmpjes van paarden te zien. Je oordeel alleen op filmpjes baseren is makkelijk oordelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:10

En ook dát leed is verkeerd en moet aangepakt worden. Geen enkel dier dient op die manier uit gebuit te worden. Niet de olifant, niet de cavia en niks er tussen in. Punt. Maar zolang toerisme dit soort ritjes maakt en naar dit soort entertainment gaat, zal de uitbuiting door gaan. Dat is geen kwestie van "eerst dit en dan pas dat" maar gewoon aanpakken wat je aan kan pakken. Elke persoon die hier geen geld meer in steekt is er weer eentje minder die mee werkt aan dierenleed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:14

Hannibal en dat is toch een aardig tijdje geleden gebruikte olifanten als wapen en wij paarden
Dus de term wild en gedomesticeerd is maar hoe je m beziet.
Wij houden melkkoeien binnen omdat dat economischer is _-:(
Kippen met zn 6 in een hokje.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:16

Kippen met 6 in een hokje... Waar dan? Niet in NL want dat mag niet eens...
De melkkoeien discussie is hier al vaker gevoerd, en dat heeft meer redenen dan alleen economische.
Dit topic gaat over olifanten in Thailand. Dat er op andere plekken ook dierenleed is, dat klopt. Maar daar gaat dit topic niet over ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:17

Maar praat dat dit goed? Dit is zo'n non-discussie...
Hier staan melkkoeien vaak gewoon overdag buiten trouwens. Maar dat terzijde.
Omdat er nog leed is in de wereld moet dit maar genegeerd worden?
"sorry olifant, de goed doorvoedde melkkoeien die wel medische zorg krijgen maar 's nachts in een stal moeten, die moeten eerst, dus jij moet effe wachten met die pin in je oog en je onbehandelde gebroken been."

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:25

verootjoo schreef:
Wat goed om dit onder de aandacht te brengen. Al sta ik versteld dat het nodig is... Denken mensen echt dat een wild dier zonder geweld te temmen is??

Ik ben in Kenia naar het baby olifantjes weeshuis geweest, ook heel gaaf.
Maar gelukkig zijn de Afrikaanse olifanten niet hetzelfde lot beschoren, zij zijn veel te agressief en kunnen niet getemd worden. Hoewel ze wel een ander probleem hebben daar; de stropers voor het ivoor... De baby's die daardoor wees geworden zijn vangen ze daar op, brengen ze groot en koppelen ze weer aan een kudde.

Helaas gebeurt dit ook bij Afrikaanse olifanten gewoon. Eerst ma doodmaken, dan kind naar een opvangcentrum (stap 1 van het verdienen aan toerisme. Bij jou zo te lezen niet, gezien ze ze weer uitzetten. Super!), vervolgens zijn ze dus gewend aan mensen en worden ze 'getemd' zodat je erop kan, en ritjes aan kunt bieden. Dat is stap 2. Stap 3 is dan zo'n opvangcentrum voor nog wat extra verdiensten, of een kogel.
Die kringloop is heel naar. Gebeurt in Afrika ook vooral met leeuwen.

Stroperij is overigens niet overal een probleem, in Zuidelijk Afrika kampen ze met een gigantisch overschot aan olifanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:28

Zelfs als wij niet naar Thailand gaan blijven de olifanten gebruikt worden voor dit soort zaken.
De mensen daar hebben geen andere bron van inkomsten dan toerisme en/of olifanten.
Misschien wat meer ontwikkelingshulp gaan bieden(sarcasm).
Blijkbaar is men alleen maar gefocust op zaken die anderen verkeerd zouden doen ipv naar onze eigen fouten te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:31

Morganlefay schreef:
Hannibal en dat is toch een aardig tijdje geleden gebruikte olifanten als wapen en wij paarden
Dus de term wild en gedomesticeerd is maar hoe je m beziet.
Wij houden melkkoeien binnen omdat dat economischer is _-:(
Kippen met zn 6 in een hokje.

Wie zegt dat wij die dingen wel goed vinden? Want dat lees ik hier nergens, omdat het topic ook niet daar over gaat, maar over olifanten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:34

Sokje_6 schreef:
verootjoo schreef:
Wat goed om dit onder de aandacht te brengen. Al sta ik versteld dat het nodig is... Denken mensen echt dat een wild dier zonder geweld te temmen is??

Ik ben in Kenia naar het baby olifantjes weeshuis geweest, ook heel gaaf.
Maar gelukkig zijn de Afrikaanse olifanten niet hetzelfde lot beschoren, zij zijn veel te agressief en kunnen niet getemd worden. Hoewel ze wel een ander probleem hebben daar; de stropers voor het ivoor... De baby's die daardoor wees geworden zijn vangen ze daar op, brengen ze groot en koppelen ze weer aan een kudde.

Helaas gebeurt dit ook bij Afrikaanse olifanten gewoon. Eerst ma doodmaken, dan kind naar een opvangcentrum (stap 1 van het verdienen aan toerisme. Bij jou zo te lezen niet, gezien ze ze weer uitzetten. Super!), vervolgens zijn ze dus gewend aan mensen en worden ze 'getemd' zodat je erop kan, en ritjes aan kunt bieden. Dat is stap 2. Stap 3 is dan zo'n opvangcentrum voor nog wat extra verdiensten, of een kogel.
Die kringloop is heel naar. Gebeurt in Afrika ook vooral met leeuwen.

Stroperij is overigens niet overal een probleem, in Zuidelijk Afrika kampen ze met een gigantisch overschot aan olifanten.

Ik weet ook alleen van Kenia :P
Daar vertelden ze ook dat Afrikaanse olifanten te agressief zijn om ze te temmen, maar als je maar agressief genoeg terug doet lukt het blijkbaar wel...

Nee, waar ik was was absoluut geen geldverdienerij, maar echt de wees baby olifanten opvangen tgv stroperij. Heel interssant om t zien hoe zij ze daar weer groot brengen (elke olifant heeft zijn vaste verzorger die snachts ook naast hem slaapt in z'n stalletje) Als ze groot en sterk genoeg zijn brengen ze de olifant naar een park en zoeken ze een kudde. Daar proberen ze de olifant aan te koppelen en volgen hem nog een tijd om te zien of hij geaccepteerd wordt. Indien wel, blijft hij daar. Indien niet, zoeken ze een andere kudde voor de olifant.
Was bij David sheldrick elephant orphanage.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:47

Morganlefay schreef:
Zelfs als wij niet naar Thailand gaan blijven de olifanten gebruikt worden voor dit soort zaken.
De mensen daar hebben geen andere bron van inkomsten dan toerisme en/of olifanten.
Blijkbaar is men alleen maar gefocust op zaken die anderen verkeerd zouden doen ipv naar onze eigen fouten te kijken.

Als iedereen zo denkt, dan gaat er inderdaad niks veranderen, precies de reden waarom ik je niet wil begrijpen.

Ik zet het om naar mensen; Mogen we de verkrachtingen in Amerika, zweden, ethiopie, indië enz niet afkeuren/aanvechten omdat in Nederland/België ook mensen verkracht worden?

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:57

Ik ben vorig jaar ook naar zo'n soort park geweest in Thailand. Het heette The elephants world (volgensmij in Hua Hin?), zij vingen ook (zwaar)gewonde olifanten op. Het is veel leuker om te weten dat de olifant het goed heeft en dat je niet rijdt, maar voert, wast en zwemt, dan dat je op een mishandelde olifant mag rijden.
Ik vind het ontzettend goed dat dat soort organisaties bestaan!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:12

verootjoo schreef:
Gebeurt in Afrika ook vooral met leeuwen.

Jup! Welpjes fokken die 'vrijwilligers' dan de fles mogen geven ( voor veel geld). Als je dan vraagt wat er daarna gebeurt, en ook doorvraagt, krijg je ontwijkende antwoorden. Realiteit is dat ze afgemaakt worden. Alleen knuffelwelpjes brengen geld in het laatje en kosten nog niet zoveel. Een aantal, vooral mannetjes, worden opgefokt zodat een of andere sjeik er later een kogel doorheen kan jagen en eenkop aan zijn muur laat hangen.

verootjoo schreef:
Was bij David sheldrick elephant orphanage.

Ik steun het DSWT. Ik vind het vooral goed dat zij juist geen vrijwilligers toelaten. Zij zouden dan namelijk banen inpikken van Kenianen. Ook hebben de olifantjes zo'n twee jaar een vaste verzorger nodig.

Dit geldt trouwens ook voor veel weeshuizen in oost-Europa en Afrika. Kindjes zijn lang niet altijd wees maar worden gehuurd of weggehaald bij de ouders omdat ontwikkelingsgeld een makkelijke bron van inkomsten is. Tel daar de bijdragen van vrijwilligers die goed willen doen bij op. Leuk voor zo'n kindje. En elke 2-4 weken andere mensen om je heen is ook geen stabiele omgeving voor ontwikkeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:14

Ayasha schreef:
Morganlefay schreef:

Als iedereen zo denkt, dan gaat er inderdaad niks veranderen, precies de reden waarom ik je niet wil begrijpen.

Ik zet het om naar mensen; Mogen we de verkrachtingen in Amerika, zweden, ethiopie, indië enz niet afkeuren/aanvechten omdat in Nederland/België ook mensen verkracht worden?

Ben bang dat jij mijn gedachtegang niet snapt(of wil snappen)
Ruim eerst de rommel thuis op voordat je de buren aanspreekt op hun vuilnisbakken die stinkend al weken in de zon staan.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:23

Wauw, mooi verslag en wat een leuke foto's.. Zou ik graag eens naartoe gaan!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:28

Morganlefay schreef:
Ben bang dat jij mijn gedachtegang niet snapt(of wil snappen)
Ruim eerst de rommel thuis op voordat je de buren aanspreekt op hun vuilnisbakken die stinkend al weken in de zon staan.

Klopt, zoals ik al zei; ik wil jouw gedachtengang niet snappen als je dit basicly goed praat (alleszins zegt dat we hier niets aan mogen doen/zouden moeten doen.)

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:38

Al die vreselijke ellende achter de olifantenritjes was mij bekend.
Helaas bij heel veel mensen nog niet.
Heel erg goed dat je dat onder de aandacht brengt! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:49

Ben mij er niet van bewust dat ik het mishandelen van dieren toesta/goedkeur.
Misschien eerst de gedachtegang snappen en daarna reageren is voor sommigen erg moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:54

Morganlefay schreef:
Misschien eerst de gedachtegang snappen en daarna reageren is voor sommigen erg moeilijk.

Kan je anders je eigen topic openen? Met je eigen discussie die je bent gestart in mijn topic? -O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:56

Morganlefay schreef:

Als jij de enige bent die jouw eigen gedachtengang snapt en de rest niet, dan ligt het misschien aan jou ipv aan ons :o

Met jouw gedachtengang hoeven we ook geen ontwikkelingshulp meer te geven, want hier zijn ook genoeg mensen die het moeilijk hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:57

_Dominique schreef:
Morganlefay schreef:

Kan je anders je eigen topic openen? Met je eigen discussie die je bent gestart in mijn topic? -O-

Was/is niet de planning hoor.
Snap heel goed dat dit soort praktijken wordt aangekaart
Alleen zet m in de juiste context neer en dan bedoel ik alle dierenleed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:16

Dus jouw "klacht" is dat TS specifiek een topic opent voor de olifantjes (waar weinig over gepraat wordt) en daar niet alle leed van de melkveehouderij, de dierenwinkel-dieren, de paardenmishandelingen enz enz ook bij in bespreekt?
Begrijp ik je zo wel goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:34

Jeeeutje wat een achterlijke manier van reageren hebben sommigen hier.
Het gaat over respect voor dieren maar een beetje respect voor elkaar zou ook niet misstaan.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:50

Heel mooi topic en tegelijkertijd een eye opener voor alle toeristen die graag olifant willen rijden op vakantie.
Ik denk dat je zo een even mooie, zo niet mooiere ervaring hebt overgehouden aan het bekijken, wassen en aaien van deze prachtige dieren dan dat je er een rondje op zit.