vakantie en veilig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:43

Ik persoonlijk trek me niets aan van de aanslagen, net na Brussel ging ik naar Antwerpen en ik heb net weer een reisje Parijs geboekt. Aanslagen zijn er toch wel, de kans dat jij daar net aanwezig bent.. klein genoeg voor mij om het risico te nemen. Ik wil me niet laten beperken in doen en laten, reis nog even lief over Utrecht Centraal of Amsterdam Centraal of met het vliegtuig of wat dan ook :)

Ben je op zoek naar een goedkoop, rustig en mooi vakantieland dan zou ik zeker eens richting oost Europa kijken. Kroatië, Tsjechië, Bulgarije en Roemenië zijn prachtig en zou ik zeker bezoeken vóór heel west Europa ze ontdekt als vakantieland :))

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:56

Wij gaan volgende week naar Portugal. Mijn reisgenoot loopt ook al 2 weken te mitsen en maren, niet vanwege eventueel mogelijke aanslagen maar wel vanwege de losgeslagen Franse vakbonden (we vliegen vanuit Parijs).
Eerst was er geen benzine meer, nu staken bijna alle treinen, luchthavens zijn ook onrustig etc etc.
Ik maak me er niet druk om, volgens mij gaan we er echt geen last van hebben. Al nemen we wel kleine voorzorgsmaatregelen zoals extra vroeg vertrekken.

Een oom van me zit nu in Turkije en heeft het er naar z'n zin.

Houd ik er rekening mee? Niet echt. Naar Turkije ga ik niet, maar dat land trekt me ook gewoon niet echt, net als Tunesie bvb.
Maar ik neem dus wel doodgewoon het vliegtuig, vanuit een grote drukke luchthaven, in Parijs.

Terrorisme is overal tegenwoordig, in een hutje op de hei blijven zitten is toch ook niet alles.
Wil niet zeggen dat je roekeloos moet zijn, nee ik zou nu absoluut niet naar een Sahel-land gaan, wat ik aantal jaren geleden wèl deed. Maar ik ga er ook niet persé voor thuisblijven of niets meer ondernemen.

superpony

Re: vakantie en veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 23:01

Wij zijn ons bewust dat alles gevaren heeft. In huis gebeuren de meeste ongelukken. Maar nogmaals, als we naar ons werk moeten, moeten we deelnemen aan het verkeer.

Vroeger waren we ook wat meer roekeloos, maar als je eenmaal een kind hebt, ga je toch wel anders denken. En niet alleen je kind, je word ook ouder en gaat je , in ons geval!, ook wat meer aantrekken van de wereld om je heen.

Wij gaan die kant niet op en gaan sowieso in het najaar of voorjaar pas naar Portugal. Dat hebben we besloten om hele andere redenen.

Mijn vraag was ook niet wat wij moeten doen, want die keus maken we zelf. Maar wat anderen doen, gezien de nieuws berichten en de mindere boekingen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:03

Spanje of Griekenland. Maar daar betaal je wel de hoofdprijs.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 23:04

Momenteel betaal je voor Griekenland niet de hoofdprijs. Maar alles hangt af van wat je wil en wanneer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:05

Je gaat nu toch die kant op. Nog even en de schoolvakanties beginnen weer dus word alles duurder

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:07

Fitzroy schreef:
Ook In Portugal liggen Europese stranden, waar aanslagen gepleegd kunnen worden.

Griekenland niet veilig ivm aanslagen kan ik me weinig bij voorstellen eerlijk gezegd. Maar alles kan.
Echter, de reden dat de boekingen naar Griekenland tegenvallen is niet de kans op een aanslag maar doordat het land slecht in het nieuws is geweest vanwege de vluchtelingen. Door het akkoord met Turkije is er op de eilanden geen zwemvest noch vluchteling meer te vinden.
Ik zou zeggen: doen!
Ook wij gaan gewoon dit jaar weer. Bij een aanslag op Europese stranden denk ik eerder aan Lloret en Benidorm dan aan Griekenland.

Precies, daarbij heeft een groit deel van de Griekse eilanden /bestemmingen helemaal geen "last" van vluchtelingen gehad. Dat zijn met name de eilanden dichtbij de Turkse kust.

Toevallig ga ik volgende week naar Portugal. Af en toe zoeken wij een bestemming uit, waar we nog nooit geweest zijn en daarom is de keuze nu op Portugal gevallen. Najaar zal Griekenland worden, geen enkel probleem, ik voel me heel veilig in Griekenland, zelfs in Athene.

Volgend jaar, ga ik in het voorjaar met vriendinnen naar de Turkse kust, doen we vaker om de paar jaar.

Ik ga dus nog steeds naar landen die ik voorheen ook aantrekkelijk vond.
Egypte valt daarom voor mij af, dat land heeft me nooit getrokken, dus daar zal ik nu ook niet sñel voor kiezen.

Als je njet voor een strandvakantie kiest en met de auto op vakantie wil, dan zou ik naar Oostenrijk of Zwitserland. Je bent er snel, is veilig en voldoet aan je wensen, denk ik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:10

superpony schreef:
Momenteel betaal je voor Griekenland niet de hoofdprijs. Maar alles hangt af van wat je wil en wanneer.

Griekenland is noģ steeds spotgoedkoop, zeķer als je geen resort zoekt. :D

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:31

Ik trek me er niets van aan. Let your faith be bigger than your fear. Het leven is veel te mooi om je continu zorgen te maken :)

Ik vind het nieuws in Nederland heel erg gekleurd en doorspekt van de meest achterlijke/oninteressante statistieken/onderzoeken. Ik geloof liever mijn eigen ogen. De wereld en andere culturen zijn een stuk minder eng dan dat je door bepaalde persdiensten wordt wijsgemaakt. Het creëren van angst is juist wat terroristen proberen te bereiken, dat is hun sterkste wapen. Laat je er niet door beïnvloeden, het hebben van kinderen vind ik daarvoor een slap excuus.

Dood gaan we allemaal, op wat voor manier dan ook. Geniet in vredesnaam van de tijd die je gegund is. Neem het leven niet voor lief. Voor je het weet ben je er niet meer en dan heb jij bijvoorbeeld nooit die reis gemaakt die je altijd al hebt willen maken. Dat is toch zonde? :)
Laatst bijgewerkt door RoWi op 09-06-16 23:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:32

Persoonlijk trek ik me er weinig van aan. Twee maanden geleden was ik nog een weekje in Istanbul en het was heerlijk! Bovendien woon ik vrijwel naast Utrecht Centraal. Natuurlijk is de dreiging in Turkije waarschijnlijker, maar ik laat mijn leven toch niet leiden door angst.

Overigens is Zweden wel een dikke vette aanrader! Prachtig land!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 01:56

Waarom zou het angst zijn? IK vind bang zijn iets heel anders dan een keus maken om iets anders te kiezen, omdat er wat problemen zijn in een aantal gebieden.

Je wordt doodgegooid ( hoe dubbelzinnig ) met aanbiedingen, dus duur is het allemaal niet.

Wij gaan nu samen een weekje weg. Later dus naar Portugal, buiten hoogseizoen.

Je kan in je leven echt niet de hele wereld zien, dus moet altijd kiezen wat je wil zien. Daarom maken wij wel de keus om nu niet een richting op te gaan waar a) dreiging is en b) toch niet echt bovenaan ons lijstje staat.

Ik denk uit de reacties te lezen dat het toch wel iets anders ligt als je kinderen hebt bijvoorbeeld.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 05:58

Ik denk dat je je daarin vergist, hier zitten ook mensen met kinderen ;) die niet zo overtrokken reageren als jij.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 06:48

Persoonlijk denk ik dat je wat minder het nieuws moet kijken. Nu heb ik sowieso een hekel aan hoe de media alles uitlicht en ophef over dingen maakt die soms helemaal niet zo dramatisch zijn als dat ze doen blijken. Angstverwerven, dat is wat de media nu meer doet dan daadwerkelijk nieuws brengen.

Zo was m'n vriend vorig jaar precies toen alle vluchtelingen overkwamen een week in de Griekse Eilanden. Niets van gemerkt of gezien.

Anyway; Denemarken is misschien 'n idee als je de boot tocht naar Zweden te duur vind.
Polen, Kroatie, Hongarije, Slowakije en Slovenie. (Budapest is prachtig.. ben ik afgelopen zomer nog geweest)
Oosterijk (Karintie of wenen/salzburg/linz).
Ierland, Engeland, Schotland (vond ik heeeel mooi, maar dan moet je wel geluk hebben met het weer).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 06:55

Nee, ik hou hier geen rekening mee.
Ja OK, ik ga niet naar oorlogsgebied, maar dan heb je het ook wel gehad. Een dag na de MH17 moest ik van new york naar Amsterdam vliegen. Mijn moeder zat met klamme handjes te wachten, ik lag lekker te slapen.
De turbulentie van enkele jaren daarvoor vond ik spannender dan een potentiële aanslag.
Vlak na Parijs wandelde ik lekker door Londen.

Elke dat reis ik over Utrecht cs, ik sta er totaal niet bij stil dat dat een mooie plek voor een aanslag zou zijn.

Ik leef liever kort en zorgeloos dan een leven in angst. Als het komt, dan komt het toch wel, ook als ik van uithoek naar uithoek zou trekken.

het is niet zo dat er elke week een drukke plek in Europa wordt geterroriseerd, dus ik ga grote steden niet vermijden als dat niet uitkomt.

Gelukkig trekken toeristische plekken me totaal niet, ik hou mee van rust;) ik ga dit jaar niet weg met vakantie, maar gok dat de kans dat mij iets gebeurd niet kleiner is dan voor iemand die naar Milaan of Parijs gaat. Ik ga elke dag op mijn paard zitten, en het meeste letsel in mijn leven heb ik opgelopen bij de paarden ;) living on the edge ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:56

Ik vind best dat ts landen mag ontwijken als zij zich daar niet prettig bij voelt
het is haar goed recht.. Ik zie nu zelf ook meerdere landen als Turkije niet zitten en ja dan is het toch prima dat ik voor wat anders kies wat maakt het ook uit... Iedereen ervaart angst en veiligheid anders

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 13:12

Fitzroy schreef:
Ik denk dat je je daarin vergist, hier zitten ook mensen met kinderen ;) die niet zo overtrokken reageren als jij.

We zegt dat ik overtrokken reageer? Het is alleen maar een vraag WIE er wel rekening mee gaat houden. En wij zeggen dat we er rekening mee hebben gehouden in onze keus. Hoewel onze keus helemaal die kant niet eens op lag, dus een algemene vraag!!

En wie zegt dat wij vaak nieuws kijken? Het nieuws komt gewoon voorbij en we hebben kennissen die op vakantie gaan bijvoorbeeld waar je mee praat.

Het is overigens niet alleen het nieuws. OOk de vakantie aanbieders stunten enorm met landen waar nu toch echt vele malen miinder mensen naartoe willen.

Wij zoeken helemaal geen drukke plek.

En nogmaals, wij zijn echt niet bang! We zouden er rekening mee houden, maar dat is wat anders dan angst of bang zijn. Als we in najaar of voorjaar naar Portugal gaan, laten we ons echt niet tegenhouden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 13:20

eilleen333 schreef:
Nee, ik hou hier geen rekening mee.
Ja OK, ik ga niet naar oorlogsgebied, maar dan heb je het ook wel gehad. Een dag na de MH17 moest ik van new york naar Amsterdam vliegen. Mijn moeder zat met klamme handjes te wachten, ik lag lekker te slapen.
De turbulentie van enkele jaren daarvoor vond ik spannender dan een potentiële aanslag.
Vlak na Parijs wandelde ik lekker door Londen.

Elke dat reis ik over Utrecht cs, ik sta er totaal niet bij stil dat dat een mooie plek voor een aanslag zou zijn.

Ik leef liever kort en zorgeloos dan een leven in angst. Als het komt, dan komt het toch wel, ook als ik van uithoek naar uithoek zou trekken.

het is niet zo dat er elke week een drukke plek in Europa wordt geterroriseerd, dus ik ga grote steden niet vermijden als dat niet uitkomt.

Gelukkig trekken toeristische plekken me totaal niet, ik hou mee van rust;) ik ga dit jaar niet weg met vakantie, maar gok dat de kans dat mij iets gebeurd niet kleiner is dan voor iemand die naar Milaan of Parijs gaat. Ik ga elke dag op mijn paard zitten, en het meeste letsel in mijn leven heb ik opgelopen bij de paarden ;) living on the edge ;)

Onze zoon moest ook altijd met de trein naar Utrecht. Er zijn echt wel wat ontruimingen geweest ruim half jaar terug, toen iedereen iets zag in elk zakje of pakje en verdacht persoon. Niet alleen Utrecht, maar overal zagen mensen iets opeens.
Toch moet je naar je werk of studie.

En vrijwel iedereen is bewust van de gevaren van het leven zelf. Wij stappen ook elke dag op de paarden, elke dag het drukke verkeer in en lopen 40x trap op en af bijv. Dat hoort bij het leven.

Als mensen een vakantie uitzoeken, waar je hard voor werkt en je kan zelf kiezen, snap ik goed dat je nu meeneemt of iets veilig is. Je overweegt zoveel bij het kiezen van een vakantie.

Ik heb toen ik 16 was mn knie verbrijzeld door een aanrijding door een auto toen ik op mn brommer reed. Dat heeft niks veranderd aan mijn deelnamen aan het verkeer. Wel ben ik misschien nog bewuster van de kwetsbaarheid van fietsers en brommers als ik auto rijd en dat is prima. Ik rij a; 23jr schadevrij en maak heel veel km's normaal.

Sommige mensen zijn bang voor vliegen en gaan daarom ook niet naar landen waar ze wel naartoe zouden willen. Dat kan toch? Dan kies je ook anders. Dat heeft helemaal niks te maken met wat hier soms erbij wordt gehaald. Stoer als het mensen allemaal geen bal interesseert, maar anderen wel. Respect daarvoor en mensen in hun waarde laten zou nog mooier zijn. Maar ja....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:22

Ik ga dit jaar niet vliegen, ik voel me er niet fijn bij. Nou is vliegen sowieso al niet mijn hobby! Ik ga lekker naar Tjechië want in Europa valt ook al wel genoeg te beleven!

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:34

Ja ik reis niet met een ander gevoel maar mijdt bepaalde landen zeker wel. Ik had een vakantie geboekt naar Turkije en die heb ik vier weken geleden geannuleerd. Ik zou naar een vriendin gaan die zelf al een week eerder ging, met haar familie. Het betekende dus dat ik alleen zou heenreizen, iets wat ik al niet zag zitten en daarnaast moest ik naar Side want zo'n uur rijden is met de bus, iets wat ik al helemaal niet zag zitten. En nu las ik zojuist een nieuws bericht dat de Miltante Koerden waarschuwen dat de toeristen niet langer veilig zijn in Turkijke, ik denk dus dat ik zeker een geode keuze heb gemaakt, zeker omdat ik vrij bang voor dit soort dingen ben aangelegd.

Ook het openbaarvervoer vermijdt ik in Nederland, ik hoef maar twee dagen naar school en dat doe ik liever met de auto, naast dat ik het veiliger vind is het ook nog is veel sneller dus dat komt mooi uit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 16:14

Ik begrijp jullie heel goed. Dat is ook heel realistisch om er rekening mee te houden. Vakantie werk je hard voor en moet leuk zijn. Voelt het niet goed, moet je niet gaan.

Hopelijk heeft iedereen nog ergens een leuke vakantie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:26

Klant van mij werkt bij een reisbureau, en daar merken ze echt dat er véél meer reizen naar de Canarische en Kaapverdische eilanden geboekt worden ten opzichte van voorgaande jaren. Daarnaast veel minder reizen naar Turkije, Griekenland en Egypte...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:04

Zwitserland is prachtig.
Zeker in het zuiden nabij Chur en Davos.
Wij hebben vrienden die daar een boerderij verhuren in de Alpen.

Zusje is in de meivakantie met haar gezin naar Denemarken geweest.
Mooi maar erg prijzig.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:13

Ja hoor, ook wij houden er rekening mee. Min of meer onbewust omdat we plekken met verhoogd risico toch al niet gingen bezoeken, maar tijdens onze vakantie in mei toch wel heel bewust naar Denemarken gereden ipv naar Turkije of Griekenland gevlogen

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:28

Ik begrijp heel goed dat er minder gereisd wordt naar bijv. Turkije en Egypte. Om heel eerlijk te zijn zal ik momenteel ook niet snel grote menigten opzoeken. Aan de andere kant wil ik mijn leven daar niet door laten beïnvloeden en zou bijv. wel naar een concert gaan als ik die artiest heel graag wil zien

Ts voor je weekje vakantie: ik zal al leuke dingen voorbij komen. Waddeneilanden heerlijk. Oostenrijk lijkt mij prachtig. En (zuid-) Engeland is ook prachtig en goed te bereiken met de boot.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 12:47

Wij zijn vlak na de aanslag in Parijs naar het concert geweest van Kensington. Er werd wel even gewaarschuwd voor de harde knallen van het vuurwerk bijvoorbeeld. Kensington zelf bedankte dat mensen toch waren gekomen en we ons leven niet laten beinvloeden door gekken.

Ik was zelfs nog pas de week ervoor geopereerd wat mis was gegaan. Maar we wilden graag met onze zoon en zijn ook gewoon gegaan.

Nu is het een keus, omdat je weet dat er dreiging is en de een houdt er wel rekening mee en de ander dus niet.
Wij willen niet per se naar Turkije, dus voor ons was die keus sowieso al makkelijk.

Het gaat er dus ook niet om waar we heen willen. Wij hebben allang geboekt.