Reizen naar een land met een negatief reisadvies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:06

Booooo schreef:
Ik word moe van de 'negatieve' reisadviezen.. Er kan overal wat gebeuren, zoals je zag ook en België en Frankrijk. Dus ook geen zuid-Frankrijk op de camping deze zomer? Een weekendje Brussel? Je wordt in Nederland vooral bang gemaakt door de media. Ze willen zien wat ze laten zien.

Mijn vriend woont in Turkije (ja in Istanbul, waar de afgelopen maanden zo'n 5 aanslagen zijn geweest). Over 2 weken mag ik weer! Kan niet wachten :D We nemen ook een binnenlandse vlucht naar zijn ouders naar het oosten van Turkije. Hier op de site van de Rijksoverheid is dat gebied oranje. Ook daar ga ik heen, en nee ik heb geen ik-wil-dood plannen :+ De bevolking in zijn plaats/omgeving zegt dat er niks aan de hand is en niks merken.

Dit is heel iets anders omdat jouw vriend daar woont, dan ben je geen gewone toerist maar je hebt een reden om daarheen te gaan. Als zoiets niet het geval is dan kun je toch beter een probleemloze vakantiebestemming uitzoeken lijkt me.

Booooo

Re: Reizen naar een land met een negatief reisadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:10

Anjali: als blonde hollander ben ik daar toch ook toerist.. Wij verblijven ook in een hotel.

Ook al woonde mijn vriend daar niet, zou ik alsnog gaan.. Ik heb nu vanaf september al 3 probleemloze vakanties daar gehad, en ga er vanuit die in mei en juli/augustus ook te hebben, al zitten we dan in Bodrum.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:03

Booooo schreef:
Anjali: als blonde hollander ben ik daar toch ook toerist.. Wij verblijven ook in een hotel.

Ook al woonde mijn vriend daar niet, zou ik alsnog gaan.. Ik heb nu vanaf september al 3 probleemloze vakanties daar gehad, en ga er vanuit die in mei en juli/augustus ook te hebben, al zitten we dan in Bodrum.

Toch vind ik dat jij ,als je een Turkse vriend hebt, geen toeristenstatus hebt ,al ben je dan blond.Je wordt dan toch gedeeltelijk zelf een beetje Turks vind ik.Je hebt er dan toch ook al een (toekomstige) schoonfamilie.In feite moet je er dus af en toe heen om je vriend en zijn familie te zien.Een echte toerist heeft geen banden of verplichtingen met een land en kan dus net zo goed ergens anders heen gaan.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:08

En dan nog, voor Turkije geldt het reisadvies 'voorzichtigheid geboden' (behalve aan de oostgrens daar geldt 'niet reizen' tot 'alleen noodzakelijke reizen'). Voor Tunesië geldt het reisadvies 'alleen noodzakelijke reizen'. Dat is een iets anders advies.

Uiteindelijk is het een advies en mag je dat als reiziger gewoon naast je neerleggen. Of dat wijs is, dat is ook aan die persoon zelf. Wel is repatriëring mogelijk een dingetje.

Overigens, maakt het voor een reisadvies niet veel uit of je nu blond, bruin of paars haar hebt. Reisadviezen gaan direct over de algemene veiligheid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:18

Ik lees net uit nieuwsgierigheid het zwitserse advies en daar wordt ik niet enthousiast van :\
Overal incl resorts verhoogde aanslag kans, regelmatig uitgaansverbod en in het zuiden verhoogde kans op ontvoeringen.
Laatste formele aanslag afgelopen november.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:30

Ik zou het absoluut niet doen.

Er zijn een hele hoop landen zonder massatoerisme waar het wel veilig is en niet al te duur. Waarom zou je dan naar Tunesië gaan? Kijk eens naar oost europa bijvoorbeeld, dat zijn ook hele leuke en mooie landen. Of midden-amerika, maar dan zit je wel met dure vluchten (maar een vliegtuigticket naar Tunesië zal ook niet bijzonder goedkoop zijn). Ik ben zelf 2 jaar geleden naar Costa Rica geweest en dat is echt een top land.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:32

Vluchten naar midden amerika zijn tegenwoordig helemaal niet duur meer. Ik heb in Mexico gewoont en je vliegt er alvoor 350 euro heen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:00

Babeth schreef:
Ik was 2 maanden terug in Istanbul, rond die tijd was er net een aanslag daar maar ik heb me geen moment onveilig gevoeld.

Dat zullen de mensen die omgekomen of gewond zijn geraakt ongetwijfeld ook niet gevoeld hebben, helaas is dat geen graadmeter.
Als we dat allemaal zouden 'voorvoelen' zou er een hoop ellende bespaard blijven.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:58

anjali schreef:
Booooo schreef:

Toch vind ik dat jij ,als je een Turkse vriend hebt, geen toeristenstatus hebt ,al ben je dan blond.Je wordt dan toch gedeeltelijk zelf een beetje Turks vind ik.Je hebt er dan toch ook al een (toekomstige) schoonfamilie.In feite moet je er dus af en toe heen om je vriend en zijn familie te zien.Een echte toerist heeft geen banden of verplichtingen met een land en kan dus net zo goed ergens anders heen gaan.

Gedeeltelijk turks? :+ Uhhh nee, totaal niet.. Ik ken ook zoals jullie niks van de taal etc. Ik kan ook met hem ergens anders heen gaan als we willen.. Zoals ik al zei, ik voel me daar echt wel een toerist, en ook al zou ik daar geen vriend hebben zou ik alsnog erna toe gaan. Het is een prachtig land, en heeft vaak de mooiste hotels in vergelijking met andere landen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:13

Klein detail; voor Turkije geldt geen negatief reisadvies, alleen dat men waakzaamheid moet betrachten. Een klein, maar significant verschil. Je bent appels met peren aan het vergelijken. Voor Tunesië geldt dat 'niet noodzakelijke reizen worden afgeraden'. Kortom, dat je er alleen heen moet gaan wanneer het niet anders kan.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:31

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:43

Las dat je in bodrum was, is zo geel als maar kan. De grens regio met Syrië en rond dyarbakir valt pas onder code oranje.

Heel eerlijk, als de pleuris uitbreekt ben je volledig op jezelf aangewezen. Dat is op zijn zachtst gezegd een ingecalculeerd risico dan voor jezelf. Een ander zou dat oerstom noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:23

Helaas is tunesie van de baan. Niet voor vanwege de onrust. Maar vanwege de verzekering. Wij gaan jullie andere optie's bekijken!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:42

Er zijn zoveel leuke en mooie landen in de wereld er zit ook voor jullie vast iets moois tussen.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:51

ik ben 5 jaar geleden naar Tunesië geweest, een paar maanden na het beginnen van de echte ellende. Wij zaten op de eerste vlucht vanuit Nederland er weer naar toe. En we hebben zo goed als niks gemerkt van de ellende. Het enigste wat we merkte, was dat er 3 a 4x per dag een helikopter overvloog om te controleren of er geen ongeregeld heden waren.
Wij zaten toen op Djerba.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:59

Anoniem schreef:
Helaas is tunesie van de baan. Niet voor vanwege de onrust. Maar vanwege de verzekering. Wij gaan jullie andere optie's bekijken!

ik vind het apart dat je tunesië wel overwoog terwijl daar de aanslagen juist op het toeristme gericht zijn.

En parijs en Brussel juist niet, terwijl de aanslagen daar juist gericht zijn om het dagelijkse leven te ontwrichten, en angst onder de bevolking te zaaien.

dat is voor mijn gevoel een verkeerd denkbeeld..

De 'onrust' is vooral aan de grenzen.. is omdat daar schermutselingen zijn.. Een verhoogde dreiging is meestal reactief, dus na een aanslag.. Dat het nu niet 'onrustig' vermeld staat bij de toeristen attracties in TUnesië is puur omdat er geen 'recente' bommen af gegaan zijn.. dat wil niet zeggen dat het niet nog steeds potentiëel groot target is.. het is een bewezen target.

Ja als je naar Brussel gaat zou ik de europese wijk ruim omzeilen. Als het even kan geen openbaar vervoer nemen dat ook maar in de buurt komt van vluchthavens, de europese wijk of grote uitgaansgelegenheden (dus alleen kleine lijnen).

In parijs idem, ik zou niet vlot daar het vliegveld willen hebben, noch zou ik op de drukste uitgaansgelegenheden willen zijn met weinig bewaking.

ik ben van het voorjaar drie dagen naar Brussel geweest. inclusief een dagje naar bobbejaanland (waar je niet zomaar inkomt, je moet zelfs je jas openen, of volledig straktrekken).

Ik zoek gevaar zeker niet zonder meer op.. wel denk ik stiekem wel eens dat ik onheil aantrek.. vroeger rende docenten gelijk een dwangbuis in (letterlijk iedere docent op de lagere school was het jaar na ons overspannen).. Als ik ergens stopte met werkte dan was er daarna iets met het bedrijf (grote brand, neerstortende gevel platen, faillisement etc etc), en een tweetal bomaanslagen.. hoe ouder ik wordt, hoe grootser. Maar ik zweer dat ik echt van niets weet.

maar goed dat was natuurlijk even dollen.. Ik denk dat je het gevaar om de hoek overschat en in verweggistan onderschat door de media.. Parijs en Brussel, daar hebben we wekenlang zo niet maanden de kranten mee volgeschreven.. Tunesië is een ver van mijn bed show.. dus na een groots artikel en misschien nog 2 kleintjes voor updates hoor je er verder niets van.. Dat neemt niet weg dat de risico's daar minstens even groot zijn, verhoogd met het feit dat ze daar in naar mijn smaak recent verleden de toeristen als target kozen.

En zelfs dan is het nog maar relatief.. want men ontvoerd er geen mensen om ze de keel door te snijden, maar pakken een hotel.. als je dat zou delen door het aantal hotels, dan moet je ernstige pech hebben dat je precies in het centrum van de ellende komt te zitten.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 17-05-16 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

krnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:59

Ook de afgunst naar westerlingen in het midden oosten valt reuze mee hoor; bepaalde streken weggelaten en dit is vaak enkel gericht naar Amerikanen niet naar mensen uit Europa. Ik zit momenteel al 2 maanden in Jordanië, het enigste wat je merkt van de "onrust" is dat er vaak f16 over vliegen (die hebben een oefenterrein aangewezen gekregen in Syrië).

Verder blijf ik het middenoosten heel mooi vinden, ook als vrouw in de meeste landen prima te doen, nooit wat vreemds mee gemaakt. Maar in dit soort landen (de meeste landen waar momenteel negatief reisadvies gelden), ga niet in het donker in je eentje rondstruinen, zeg dat je getrouwd ben mocht er iemand naar je vragen, en ga niet ergens heen als je gevoel zegt dat het niet klopt.

Hopelijk vindt je een leuk land, mocht je er een keer in willen kijken; Iran is prachtig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:06

elenaMM77 schreef:
Anoniem schreef:

ik vind het apart dat je tunesië wel overwoog terwijl daar de aanslagen juist op het toeristme gericht zijn.

En parijs en Brussel juist niet, terwijl de aanslagen daar juist gericht zijn om het dagelijkse leven te ontwrichten, en angst onder de bevolking te zaaien.

dat is voor mijn gevoel een verkeerd denkbeeld..

De 'onrust' is vooral aan de grenzen.. is omdat daar schermutselingen zijn.. Een verhoogde dreiging is meestal reactief, dus na een aanslag.. Dat het nu niet 'onrustig' vermeld staat bij de toeristen attracties in TUnesië is puur omdat er geen 'recente' bommen af gegaan zijn.. dat wil niet zeggen dat het niet nog steeds potentiëel groot target is.. het is een bewezen target.

Ja als je naar Brussel gaat zou ik de europese wijk ruim omzeilen. Als het even kan geen openbaar vervoer nemen dat ook maar in de buurt komt van vluchthavens, de europese wijk of grote uitgaansgelegenheden (dus alleen kleine lijnen).

In parijs idem, ik zou niet vlot daar het vliegveld willen hebben, noch zou ik op de drukste uitgaansgelegenheden willen zijn met weinig bewaking.

ik ben van het voorjaar drie dagen naar Brussel geweest. inclusief een dagje naar bobbejaanland (waar je niet zomaar inkomt, je moet zelfs je jas openen, of volledig straktrekken).

Ik zoek gevaar zeker niet zonder meer op.. wel denk ik stiekem wel eens dat ik onheil aantrek.. vroeger rende docenten gelijk een dwangbuis in (letterlijk iedere docent op de lagere school was het jaar na ons overspannen).. Als ik ergens stopte met werkte dan was er daarna iets met het bedrijf (grote brand, neerstortende gevel platen, faillisement etc etc), en een tweetal bomaanslagen.. hoe ouder ik wordt, hoe grootser. Maar ik zweer dat ik echt van niets weet.

maar goed dat was natuurlijk even dollen.. Ik denk dat je het gevaar om de hoek overschat en in verweggistan onderschat door de media.. Parijs en Brussel, daar hebben we wekenlang zo niet maanden de kranten mee volgeschreven.. Tunesië is een ver van mijn bed show.. dus na een groots artikel en misschien nog 2 kleintjes voor updates hoor je er verder niets van.. Dat neemt niet weg dat de risico's daar minstens even groot zijn, verhoogd met het feit dat ze daar in naar mijn smaak recent verleden de toeristen als target kozen.

En zelfs dan is het nog maar relatief.. want men ontvoerd er geen mensen om ze de keel door te snijden, maar pakken een hotel.. als je dat zou delen door het aantal hotels, dan moet je ernstige pech hebben dat je precies in het centrum van de ellende komt te zitten.

De locatie waar we heen wilde, is geen grote toeristische trekpleister, geen all inclusive hotel in een drukke badplaats. Dus dat risico vonden wij aanvaardbaar. Maar de reisverzekering gooit roet in het eten helaas.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:21

krnn schreef:
Ook de afgunst naar westerlingen in het midden oosten valt reuze mee hoor; bepaalde streken weggelaten en dit is vaak enkel gericht naar Amerikanen niet naar mensen uit Europa. Ik zit momenteel al 2 maanden in Jordanië, het enigste wat je merkt van de "onrust" is dat er vaak f16 over vliegen (die hebben een oefenterrein aangewezen gekregen in Syrië).

Verder blijf ik het middenoosten heel mooi vinden, ook als vrouw in de meeste landen prima te doen, nooit wat vreemds mee gemaakt. Maar in dit soort landen (de meeste landen waar momenteel negatief reisadvies gelden), ga niet in het donker in je eentje rondstruinen, zeg dat je getrouwd ben mocht er iemand naar je vragen, en ga niet ergens heen als je gevoel zegt dat het niet klopt.

Hopelijk vindt je een leuk land, mocht je er een keer in willen kijken; Iran is prachtig!

Jordanië is dan op dit moment ook een rustig land, en Iran is geen Arabisch land. Dat is wel een verschil. Feit is dat de afkeer tegen het westen groeit in de hele Arabische Liga, de Arabische Lente nog lang niet voorbij is en blijft groeien en dat je in de meeste Arabische landen gewoon niet moet willen wezen op dit moment als je een lekkere vakantie wilt vieren.
Ik denk echt dat dit onderschat wordt door veel mensen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:28

ah.. ok..

maar waarom dan wel angstig voor bijvoorbeeld Brussel, als je daar de risicovolle plekken links zou laten liggen.. genoeg hotels ver van het centrum weet ik uit ervaring..

Parijs was ik die ochtend zelfs nog.. we waren allemaal moe en lieten onze laatste dag eurodisney liggen en trokken naar huis.. Ons eerste plan was, nog dat dagje en dan een hapje eten in parijs en daar in een hotelletje overnachten..

Nu hebben we gelukkig het drama van een stad in rouw en paniek + alle controles ontlopen door ons ad hoc beslissing om de plannen om te gooien. Maar zelfs als we ons plan hadden uitgevoerd, hadden we nog mijlen ver van de bommen gezeten.. mont martre of zo was ons plan.

In 2004 heb ik in Indonesie en Maleisië rondgereisd.. Het reisadvies voor BAli was toen net weer op neutraal gezet sinds de bommen in 2002... We zaten s morgens in Jakarta te eten, toen er 500 meter verderop bij de Australische ambasade bommen afgingen. Ik geloof zelfs dat het het reisadvies toen niet eens beinvloed heeft.. Wel zijn we later 1 dag eerder van Bali naar Flores gegaan omdat die avond de verkiezings uitslagen waren.. De voorspelling was dat als de nieuwe president geen balinese achtergrond zou hebben, of hindu invloed, dat er de pleuris zou uitbreken en er mogelijk zelfs een poging zou komen tot onafhankelijkheid. Ook dat heeft officieel geen invloed gehad op het reisadvies.. Maar de reisgids van Djoser die op Bali verbleef heeft na overleg dus de groep een dag eerder door laten reizen.

Negatieve reisadviesen, of juist neutraal zijn met name gebaseerd op wat net gebeurd is. of heel duidelijk op stapel staat om te gebeuren. Je moet er zeker rekening mee houden, maar je er ook niet gek door laten maken.. Je goed verdiepen in de situatie en het hoe en waarom van bepaalde zaken.. Dat kan er voor zorgen dat je je wellicht wel in de stad van een aanslag bevind, maar gelukkig net niet op de plek.. Als het willekeurig is zoals parijs, is het een stuk gevoeliger, want wat moet je dan mijden en wat niet, maar dan heb je altijd nog de benadering.. je moet wel echt veel pech hebben om net op het verkeerde moment op de verkeerde plek te zijn.. dat net tijdens je eigen vakantie je net op die plek zit.. de kans is vrijwel net zo klein als dat je in het dagelijks leven op dit moment in Nederland net precies tegen een bom aan zou lopen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:02

maaikemuis: Zoals ik ook aangaf ga ik ook naar het Oosten ;) Naar Van/Ercis, dat ligt toch echt wel in het oranje gebied.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:14

xSlvna schreef:
Hoe wil een inwoner de situatie inschatten? Als zo een idioot aankomt met een bommenvest aan, kun je dit toch niet voorspellen. ;)

Tunesie en Egypte vind ik persoonlijk geen mooie vakantielanden, zo saai en droog. Veel hotels hebben 0,0 er omheen liggen en dan boeit het vrij weinig of je nu in het ene resort ligt of 4000 km verderop in het andere resort. De zon is het zelfde.

Ik ga naar Egypte met een paar weken. Ik ben al 2 x eerder geweest maar dat was een nijlcruise en een badplaats. Nu ga ik naar Cairo. Ik ga er vooral heen voor culturele bezienswaardigheden en ook eventjes weg. De resorts vond ik inderdaad ook vrij weinig aan, maar de stad Caïro heeft een zeer rijke geschiedenis.

TS, om dus even op je vraag terug te komen, ik ben toen vlak na de Arabische lente naar Tunesie gegaan, ik geloof dat het in 2011 was? Ik ging volgens mij net wanneer er bepaalde gedeeltes een beetje veiliger waren. Ik ging naar Djerba.

Nu ga ik dus naar Egypte, en hoewel het nooit veilig is geweest en er nog steeds een negatief reisadvies hangt, denk ik dat doordat de beveiliging zo erg is aangescherpt het wel een stuk veiliger is dan voorheen.

Eind dit jaar ga ik overigens ook wss nog naar Israël, ook niet geheel veilig.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 17-05-16 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

krnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:15

verootjoo schreef:
krnn schreef:

Jordanië is dan op dit moment ook een rustig land, en Iran is geen Arabisch land. Dat is wel een verschil. Feit is dat de afkeer tegen het westen groeit in de hele Arabische Liga, de Arabische Lente nog lang niet voorbij is en blijft groeien en dat je in de meeste Arabische landen gewoon niet moet willen wezen op dit moment als je een lekkere vakantie wilt vieren.
Ik denk echt dat dit onderschat wordt door veel mensen.

Dat Iran geen Arabisch land is ben ik me van bewust ik had het meer over een leuke geen over toeristische plek. Maar wat ik heb gemerkt na mijn Arabische landen is dat het echte beeld heel anders is en de meeste landen ben ik zelf doorheen getrokken. De afkeer is vaak toch tegen Amerikanen.

Ik ben het met je eens dat je er niet heen hoeft voor een relax vakantie, maar na het rontrekken heb ik in Iran echter een heerlijk relaxte vakantie gehad nadat ik verder ging:)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:37

lifaya schreef:
xSlvna schreef:
Hoe wil een inwoner de situatie inschatten? Als zo een idioot aankomt met een bommenvest aan, kun je dit toch niet voorspellen. ;)

Tunesie en Egypte vind ik persoonlijk geen mooie vakantielanden, zo saai en droog. Veel hotels hebben 0,0 er omheen liggen en dan boeit het vrij weinig of je nu in het ene resort ligt of 4000 km verderop in het andere resort. De zon is het zelfde.

Ik ga naar Egypte met een paar weken. Ik ben al 2 x eerder geweest maar dat was een nijlcruise en een badplaats. Nu ga ik naar Cairo. Ik ga er vooral heen voor culturele bezienswaardigheden en ook eventjes weg. De resorts vond ik inderdaad ook vrij weinig aan, maar de stad Caïro heeft een zeer rijke geschiedenis.

TS, om dus even op je vraag terug te komen, ik ben toen vlak na de Arabische lente naar Tunesie gegaan, ik geloof dat het in 2011 was? Ik ging volgens mij net wanneer er bepaalde gedeeltes een beetje veiliger waren. Ik ging naar Djerba.

Nu ga ik dus naar Egypte, en hoewel het nooit veilig is geweest en er nog steeds een negatief reisadvies hangt, denk ik dat doordat de beveiliging zo erg is aangescherpt het wel een stuk veiliger is dan voorheen.

Eind dit jaar ga ik overigens ook wss nog naar Israël, ook niet geheel veilig.

Als jij in je paspoort een visumstempel hebt staan van een Arabisch land, dan kom je Israel niet in. Ik waarschuw je maar.De douanecontrole is er ongelooflijk streng.Ik ben er zelf vreschillend malen geweest, een prachtig en boeiend land vol geschiedenis.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:39

Ik betwijfel het persoonlijk of dat een reden zal zijn om mij te weigeren. Ik zal sowieso een nieuw paspoort moeten kopen gezien mijn paspoort tegen die tijd nog maar enkele maanden geldig is :P Daarbij ga ik op familie bezoek met mijn gehele familie. (dus ik ga samen met mijn oma, moeder, vader, broertje en zijn vriendin ) :) Als ze echt mijn reisgeschiedenis gaan terughalen van de afgelopen 10 jaar dan zal 3 x egypte, 1 x tunesie, 1 x aruba, 2 x amerika naar boven komen :+