Self Drive Safari in Botswana

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:36

Wat een geweldige reis en mooie foto's!! Ik vind vooral de vogels speciaal om te zien, meestal zie je alleen foto's van de grote dieren terug :)

Mijn ouders zijn een stuk of 20 keer die richting uit geweest voordat ze kinderen kregen dus hier thuis hangt het vol met zulke foto's. Dat kriebelt toch wel, ik hoop het ooit ook in het echt te zien :D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 23:39

melody7 schreef:
Wat een geweldige reis en mooie foto's!! Ik vind vooral de vogels speciaal om te zien, meestal zie je alleen foto's van de grote dieren terug :)

Mijn ouders zijn een stuk of 20 keer die richting uit geweest voordat ze kinderen kregen dus hier thuis hangt het vol met zulke foto's. Dat kriebelt toch wel, ik hoop het ooit ook in het echt te zien :D

Kan mij indenken dat het dan wel kriebelt ja :j

Botswana is echt een vogelparadijs, je ziet er zoveel verschillende. Wij zijn in totaal bijna 200 vogelsoorten tegengekomen (die we hebben kunnen identificeren).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:48

FlyAway schreef:
manzano schreef:
Waarmee heb je foto's gemaakt? Vind echt knap hoe je de vogels er zo mooi op hebt gekregen!

Ik fotografeer met een Canon EOS 7d en een 5d MkI. Tijdens onze vorige reizen had ik 2 telezooms bij mij (EF 100:400 en 70-200). De 100:400 was qua bereik wel goed, maar is niet de snelste met scherpstellen, vooral niet bij vogels. De 70-200 is supersnel en vlijmscherp, maar te kort voor vogels. Dus ben ik na onze laatste reis (in 2012) heel hard gaan sparen voor een vaste Canon EF 500mm. Wad voor mij ook de eerste keer met dat objectief op vakantie, maar ik ben er echt zo ontzetten blij mee. Doordat je niet hoeft te zoomen is hij supersnel met scherpstellen en het bereik is fantastisch, vooral voor vogels. Met de olifanten kwam het af en toe niet helemaal uit :D

Tnx!! Ik vond zo lastig om te bepalen wat ik destijds mee moest nemen.

Mag ik je tzt eens wat vogelfoto's sturen?? Heb niet zulke mooie hoor, maar missch weet jij welke vogels het zijn. Ik weet daar zo weinig van :=

FlyAway

Re: Self Drive Safari in Botswana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 23:50

Stuur maar op hoor. :)

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:22

In een word: WAUW!!! Wat moet dat een super ervaring zijn geweest. Prachtig foto's heb je geschoten van prachtige dieren.. Top +:)+

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:23

Wauw wat een superreis heb je gemaakt! Ik wil ook ooit nog wel eens die kant op, maar hoor overal dat Botswana erg duur is. Wat is je ervaring hiermee?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:30

FlyAway, in welke tijd is Zuid-Afrika volgens jou op z'n mooist? (zowel qua natuur als dieren?)
Wij neigen er naar om in augustus te gaan. Het zou leuk zijn om wat jonge dieren te zien, maar houden ze zich dan niet allemaal massaal verscholen? En zit je dan niet midden in het regenseizoen?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:33

Wat een prachtige reis! Er brokkelt wel een beetje jaloezie hier :P.
Ik ben bekend met ZA, maar als ik heel eerlijk ben, trekt die rust op de drives me toch meer..

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:36

Botswana is zeker niet goedkoop, dat is absoluut waar. Maar het hangt er ook heel erg vanaf hoe je wilt reizen.
Als je veel wilt gaan kamperen, dan valt het relatief mee. Duurste is dan je huurauto, voor kamperen betaal je rond de 15 euro per nacht en dan de toegang tot de parken nog. . Als je de natuurparken wilt bezoeken zonder te kamperen en zonder eigen auto, dan wordt het heel erg duur, en dan heb je het al gauw over een overnachting voor USD 1000,- per persoon per nacht.

Goedkoop zal Botswana niet gauw worden, als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Zuid Afrika, maar dat komt voor een deel ook doordat je niet rechtstreeks naar Botswana kunt vliegen. Dus je moet vliegen op Johannesburg, Harare (Zambia) of Windhoek (Namibie). Dan kun je van daaruit doorvliegen naar Botswana, of je moet rekenen op 2 reisdagen extra huurauto om naar de interessante gebieden in Botswana te rijden. Dat maakt het sowieso wat duurder. Daarnaast heb je in Botswana als je de parken wilt bezoeken een serieuze terreinauto nodig. Wij doen het niet voor minder dan een Toyota Landcruiser :D Je kunt ook lichtere terreinauto`s huren, maar wij reizen alleen, dus dan liever een auto die zeker weten geschikt is voor het zwaardere werk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:37

1000 USD per nacht??? Jemig, wat een prijs.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:41

Wauw, bedankt voor je mooie verslag, wij waren in 2008 in botswana (en namibie en za). Je gaf me echt even weer een flashback. Wij vonden ngepi heel fijn, zijn daar een week gebleven, qua parken vonden wij savuti en moremi erg mooi (en hier ook alle grote katten gezien). Jouw fotos zijn prachtig!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:49

Cayenne schreef:
FlyAway, in welke tijd is Zuid-Afrika volgens jou op z'n mooist? (zowel qua natuur als dieren?)
Wij neigen er naar om in augustus te gaan. Het zou leuk zijn om wat jonge dieren te zien, maar houden ze zich dan niet allemaal massaal verscholen? En zit je dan niet midden in het regenseizoen?

Ik moet wel echt eerlijk bekennen dat ik geen echte Zuid Afrika kenner ben, Botswana ken ik inmiddels stukken beter. Maar ik zal proberen toch je vraag te beantwoorden.

Augustus is nog wel echt winter in Zuid Afrika. Maakt het makkelijker om dieren te spotten, het is minder heet, dus ze zijn wat meer in beweging en de bomen en struiken zijn redelijk kaal zijn dus je ziet ze ook wat makkerlijker. Daar staat tegenover dat het wel wat kaler en droger is allemaal. En afhankelijk van waar je naar toe gaat, kan het er serieus koud zijn en kan er zelfs sneeuw vallen :brr:

Het regenseizoen is nu zo`n beetje. Op zich is die regen natuurlijk niet fijn, maar de natuur explodeert natuurlijk wel, alles komt in groei en bloei. Wij hadden juist bedacht om de volgende keer dat wij gaan juist een keer in het regenseizoen te gaan :)

In 2007 zijn we rond eind juni gegaan. Dat vonden we ook wel een erg fijne tijd. Nog veel groen, temperaturen zijn goed te doen (in de nachten kun je wel nachtvorst hebben). De jonge dieren zijn al wel wat groter.

Tsja, eigenlijk heeft ieder jaargetijde wel wat :D

Misschien dat de ZA kenners hier er nog wat zinnigs over kunnen zeggen? Mijn kennis van ZA is inmiddels een beetje "belegen"

Ik ben ook een keer in april in Zuid Afrika geweest, toen was het ook wel echt heel mooi overal.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:52

Cayenne schreef:
1000 USD per nacht??? Jemig, wat een prijs.

Ja bizar hé? Je hebt dan wel 3 bediendes die er om vechten om je derriére af te mogen vegen :+

Maar serieus, dat is dus wel echt luxe hé. Alles wordt voor je gedaan, ontbijt, lunch, avondeten, wordt allemaal voor je klaargemaakt, je wordt rondgereden op de game drives, je hoeft zelf helemaal niets te doen.

En toegegeven; ze zitten natuurlijk op hele mooie locaties. Sommigen niet eens bereikbaar per auto, dus dan wordt je ingevlogen. Maar daar staat tegenover dat wij op verschillende campsites hebben gezeten die echt een fantastisch uitzicht hebben en waar de beesten 's nachts ook langs je tent lopen. Wij hebben 1 nacht zelfs een hele kudde olifanten op onze kampeerplaats gehad. Stond een moedeer met jong gewoon op 1 meter van onze tent. Met de adem ingehouden hebben we zitten genieten van het tafereel. En dat kostte toch echtmaar 15 euro :D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:56

Yv_ schreef:
Wat een prachtige reis! Er brokkelt wel een beetje jaloezie hier :P.
Ik ben bekend met ZA, maar als ik heel eerlijk ben, trekt die rust op de drives me toch meer..

Op de een of andere manier, hebben we veel meer voldoening van een leeuw (zoals die ene die voor de termietenheuvel zit in mijn foto in dit topic) die we zelf gevonden hebben, en die niemand anders op dat moment ook zag, dan een leeuw die omringd is door 20 auto`s, zoals je in het Kruger Park wel ziet.

Ik geef hiermee overigens geen waardeoordel, begrijp mij niet verkeerd, want de keren dat wij in het Kruger Park waren en leeuwen zagen maakte het mij ook niets uit dat er 20 auto`s omheen stonden, gaaf blijft het!

Het is meer dat je in het Kruger Park over het algemeen veel gemakkelijker de mooiste dingen ziet, omdat er vaak meerdere auto`s bij staan. Dan weet je dat er iets te vinden is :) In de parken in Botswana heb je dat veel minder. Daar moet je echt zelf het wild zien te vinden. Daar moet ik overigens wel eerlijk bij zeggen dat het in het noordelijke deel van Chobe ook wel wat drukker kan zijn. De leeuw die de olifant likt, daar stonden ook meerdere auto`s omheen. Maar dat heb je ook alleen in het noorden van Chobe.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 20:05

zazaza schreef:
Wauw, bedankt voor je mooie verslag, wij waren in 2008 in botswana (en namibie en za). Je gaf me echt even weer een flashback. Wij vonden ngepi heel fijn, zijn daar een week gebleven, qua parken vonden wij savuti en moremi erg mooi (en hier ook alle grote katten gezien). Jouw fotos zijn prachtig!

Ja Ngepi is echt geweldig hé? Wij hadden van te voren niet echt een idee wat we moesten verwachten, maar de ligging en de accomodatie was echt fantastisch.

Savuti zijn we wel doorheen gereden in 2012, maar we hebben er nooit overnacht. Wel onze zwaarste rit gemaakt daar. Wij waren onderweg naar Linyanti. We melden ons bij de ranger in Savuti en die vertelde ons dat we 2 routes naar Linyanti konden nemen. De korte en de lange. De korte was wel wat zwaar, met een stuk van 400m echt heel zwaar zand, maar we hadden wel de kans om daar een troep van 15 leeuwen te zien. En dan de lange route, die was prima bereidbaar, maar duurde dus wat langer .Hij keek naar onze auto (Verhoogde Landcruiser) en zij dat die dat prima aan moest kunnen.

Het liep iets anders :D 400m was toch al gauw 4 a 5 kilometer van het mulste zand wat je je kunt bedenken. Echt sporen van 50cm diep en het was rond het middaguur, dus het zand was op z`n mulst natuurlijk. Overal zag je takken in het zand liggen van mensen die vast hadden gezeten. We hebben dat stuk echt met moeite weten door te komen zonder vast te komen. Gewoon in z`n 1-laag en maar ploeteren. Op stukken waar het net wat sneller ging moesten we soms ook echt met vaart erin duiken om er uberhaupt weer door te kunnen. We waren echt al heel wat gewend, maar dit was echt heel zwaar. Toen we aankwamen in Linyanti en aan de rangers en kampeerder daar vertelden dat we die route hadden genomen keken ze ons ook aan of we gek waren :D `s Avonds laat werden er nog 2 auto`s het kamp binnen gehaald die vast waren komen te zitten op die route (zonder water bij zich....)

Moremi is onze favoriet. Vooral Xakanaxa is fantastisch. Third Bridge is ook echt gaaf. Daar hebben we deze keer de mooiste dingen gezien; leeuwen, jakhalzen en wilde honden. Helaas deze reis geen luipaard, die hebben we iedere keer net gemist :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:48

Voor ZA ligt het er een beetje aan wat je wil zien. Wij zijn in sept/okt gegaan mede vanwege het walvisseizoen. Tevens is het een periode waarin de Garden Route in bloei staat en je zit net op de grens dat alle bomen in blad komen. Je kan dieren nog goed spotten, maar het wordt al wel groen. Ik vond het een erg prettige periode (er loopt op bokt ook een ZA kletstopic overigens).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:50

Wij hebben in het Kruger gelukkig ook veel dieren alleen gespot. Ook leeuwen. Wat dat betreft viel de drukte me erg mee. Maar kan me voorstellen dat jet niet te vergelijken is met een reis als dit.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 09:54

Zijn de temperaturen in ZA in sept/okt goed te doen? Wij hadden nu in Botswana in Oktober temperaturen van ruim boven de 40 graden, soms een tikkeltje te warm voor ons :=

In Zuid Afrika zal het wel iets koeler zijn dan denk ik, ligt toch weer wat lager dan Botswana?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:26

In augustus 1990 (ja heel lang geleden) ben ik met mijn zus naar familie geweest in Botswana en met mijn nicht, haar man en 2 kinderen een rondreis gemaakt, begonnen in Zimbabwe idd Victoria watervallen en Hwange national game reserve, bij Victoria watervallen geraft op de Zambesi rivier dat was echt geweldig, enorme golven en natuurlijk zijn we omgeslagen, dat was niet zo'n fijn gevoel omdat er krokodillen en nijlpaarden in de rivier wonen.

Er was redelijk wat regen gevallen dus bij de watervallen werden we wel behoorlijk nat van het water maar wat een kracht, wat een prachtig geluid, de moeite waard om nog eens terug te gaan.

In Hwange reservaat een safari te voet gemaakt 's morgens vroeg dat was echt prachtig en ook nog een safari te paard ook dat was geweldig, hoe dicht je bij het wild kan komen zo mooi, en dan het advies krijgen mochten we leeuwen op jacht tegen komen spring van je paard en klim zo hoog mogelijk in een boom dan is je paard de prooi. Mm voor ons paarden liefhebber wel raar maar toch liever het paard dan ik.
Daarna naar Swaziland naar een klein reservaat waar de krokodillen en nijlpaarden 's nachts over de camping liepen en je slaapt dan niet heel rustig.
Na een paar nachten door naar Krugerpark en omdat we hoorde van mensen dat er een troep leeuwen was die net een gnoe hadden gedood op zoek naar de troep leeuwen,
We sloegen een pad in wat niet verhard was en idd de leeuwen gevonden helaas vond een enorme doorn onze band en tja lekke band. Officieel mag je je auto niet uit maar rustig terug gereden naar de weg en met een paar auto's eromheen de band verwisseld.
De baboons op de campings werd je gek van wat zijn ze brutaal.
Als afsluiten gingen we naar Joburg en de apartheid was nog deels aanwezig en dat heeft ook een enorme indruk gemaakt dat je ergens komt en er hangt een bordje verboden voor zwarten.

Al met al waren het prachtige 4 weken en eigenlijk wil ik nog steeds een keer terug.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:43

FlyAway schreef:
Zijn de temperaturen in ZA in sept/okt goed te doen? Wij hadden nu in Botswana in Oktober temperaturen van ruim boven de 40 graden, soms een tikkeltje te warm voor ons :=

In Zuid Afrika zal het wel iets koeler zijn dan denk ik, ligt toch weer wat lager dan Botswana?

Wij hebben het zelfs super koud gehad in september haha. Ik had maar 2 lange broeken mee, maar daar heb ik 5 weken in geleefd :') De winter hield vrij lang aan.
De laatste week in het kruger (oktober) hebben we wel dagen van rond de 30 gehad, maar ook weer dagen stuk koeler (te koud om te zwemmen in het zwembad van onze prachtige luxe lodge).

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:23

Wij zijn in augustus naar ZA geweest. We hadden maar 2,5 week dus de rit van Kaapstad naar Johannesburg vonden wij voor zo'n korte tijd te ver. We hebben toen dus een rondreis gemaakt vanuit Johannesburg. Dat gedeelte van ZA is in augustus het droge seizoen, terwijl richting Kaapstad het dan juist regenseizoen is. Het is winter in augustus dus heel droog, maar daardoor kun je wel veel dieren zien. Qua temperaturen vond ik het heeeeerlijk. We hebben ook wel geluk gehad want in de Drakensbergen hadden we 20 graden terwijl we net zo goed sneeuw gehad hadden kunnen hebben. Maar verder zijn temperaturen van rond de 25 graden heel normaal en ik vind dat zelf erg aangenaam. In het Kruger was het wat warmer, zo rond de 30 graden, maar alsnog heel erg prima te doen!

ZA ligt er dus een beetje aan waar je naar toe wilt. Jonge dieren zie je in augustus nog niet heel veel, dan zul je een paar maanden later moeten gaan. We hebben overigens wel jonge leeuwen gezien en een heeeele jonge olifant. Dus je ziet wel wat, maar niet super veel.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 20:38

Hm, het wordt echt een heerlijk topic dit, met al die verhalen over zalige zonvakanties in prachtige omgevingen met fantastische dieren om je heen, bedankt allemaal :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:00

Waanzinnig , wat mooi dit! Bedankt voor het delen van je ervaringen en foto's.
Gok, dat ik die kant nooit op ga komen :D , maar het is wel heel leuk om te zien.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:55

Wauw wauw wauw! Echt geweldige foto's en wat een wildlife!
Ik zie mezelf niet snel die kant op gaan. Iets met te warm, teveel insekten. En misschien ook het idee dat het niet veilig is of corruptie ofzo? Daarom zoek ik altijd de meer noordelijke locaties op, qua weer een stuk beter voor mij.
Maar dit ziet er echt enorm gaaf uit hoor! Ook dat de vogels zoveel aandacht krijgen want ik denk dat mensen vaak meer gefocussed zijn op de olifanten etc.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 10:44

Dank voor de leuke reacties :)

Corruptie in Botswana is eigenlijk geen enkel probleem. Wij hebben dat in ieder geval nog nooit ervaren tijdens onze reizen. Insecten zou je inderdaad verwachten, maar behalve wat kleine huisspinnetjes hebben wij gelukkig nog nooit ergens last mee gehad. Nou ja, op een kolonie bijen na die ons eten uit onze mond haalden, maar dat kan in Nederland ook gebeuren :Y)