Kroatië 2015

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSannee

Re: Kroatië 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:40

Ooh ik zie dit topic nu pas! Ik ben een week naar Kroatie geweest, wij zaten vlak bij Dubrovnik en dat was echt prachtig.
Was mijn eerste keer in Kroatië maar ik wil zeker weer eens terug.

Elias93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:17

Mijn vriend en ik willen dit jaar in september naar kroatie met de auto maar vroegen ons af wat dat ongeveer zou gaan kosten. de auto rijd ongeveer 1 op 14 en we komen uit op 1300 km. we kunnen de brandkosten wel berekenen maar we konden niet goed vinden wat de tolwegen en vignetten samen zouden gaan kosten. Dus.. weet iemand toevallig wat het ongeveer kost aan tolwegen en/of vignetten als we tussen porec en rovinj gaan zitten?

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 00:51

Vrijdagochtend vertrekken we met de auto naar Kroatië! Vrijdag op zaterdag overnachten we nog in Duitsland en dan het laatste stuk die kant op!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 01:03

Elias93 schreef:
Mijn vriend en ik willen dit jaar in september naar kroatie met de auto maar vroegen ons af wat dat ongeveer zou gaan kosten. de auto rijd ongeveer 1 op 14 en we komen uit op 1300 km. we kunnen de brandkosten wel berekenen maar we konden niet goed vinden wat de tolwegen en vignetten samen zouden gaan kosten. Dus.. weet iemand toevallig wat het ongeveer kost aan tolwegen en/of vignetten als we tussen porec en rovinj gaan zitten?

Je hebt vignetten nodig in Oostenrijk en in Slovenië, mocht je daar doorheen gaan. Vignet voor Oostenrijk betaal je 20 euro voor wanneer je twee weken gaat. Als je langer gaat moet je dus twee vignetten van 20 halen.. Slovenië was 28 euro voor een maand. Dacht dat je geen vignetten nodig hebt voor Kroatië, wel tol, maar dat waren kleine bedragen.

Wij hadden auto mee die ook ongeveer 1 op 14 rijdt en waren in totaal 300 kwijt voor heen en terugreis samen, de bezine is goedkoper buiten nl.. in Slovenië standaard 1.35€ per liter. Ik gok in Kroatië iets duurder, maar zal vast niet zoals nl zijn. En probeer voor je nl in gaat nog ff te tanken in Duitsland, scheelt weer haha :P

colthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 01:09

Ik zit nog even in Kroatie. Op de camping bij Porec. Dit is voor de 3 keer en weer is het top. We zijn hier met de auto en caravan.
Uiteten hier is relatief goedkoop, de dagelijkse boodschappen ook.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:21

KyaraMyBest schreef:
Oh, wat grappig zeg! Ik ging met BAS een organisatie die samen werkt met labyrinth. Jij zit in een tent dan toch? Het labyrinth team was heel leuk, erg gezellige mensen! De busreis was wel heel lang, maar op zich wel te doen, wel koud 's nachts, dus een fleece dekentje mee oid is wel lekker. Met labyrinth iig genoeg mogelijkheden om activiteiten te doen, maar daar heb je waarschijnlijk al van alles over gehoord. Veel plezier iig!

Klopt, heb de bassers ook niet heel veel gezien trouwens.

Wel een hele toffe vakantie gehad. Eerste dag de route door Paklenica gelopen. En 's avonds gebungeejumped. Dag erna bridging (touwbruggenroute). Tussendoor stappen in Pag en in Starigrad zelf. 15km gewandeld langs de Plitvicemeren en nog een stuk geklommen in Paklenica-park. Heerlijk gegeten in Zadar en even kort het stadje doorgewandeld.

Heb mij in ieder geval goed vermaakt :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:27

Elias93 schreef:

Tol betaal je bijna niet meer. Ik heb in oostenrijk 11 euro tol betaald maar dat was bij onze overnachting dus ik weet niet if jij daar ook komt. Ik zit in istrie bij de opatija riviera en heb geen tol betaald. Ik denk richting rovinj hooguit een paar euro.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:28

Wij zitten nu in kroatie. Al veel gedaan: rovinj en pula bezocht, naar venetie geweest, naar de krka watervallen geweest en morgen een boottocht naar cres en krk. Had porec ook nog wel willen bezoeken maar geen tijd meer voor haha.
We waren ook nog even naar rijeka geweest, dat is hier om de hoek maar dat was niet echt bijzonder..

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:39

Ik ben terug uit kroatie! 17 uur erover gereden met de auto op de terugweg. En 21 uur op de heenweg. (In 1 keer doorrijden met 1 chauffeur hihi)
Was super leuk, ik zat in porec bijela uvela

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:12

Ik zit nu nog op Silba, vrijdagochtend gaan we met de boot terug naar Zadar en dan zaterdag vliegen we terug. Lekker goedkoop hier alles :D

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:21

ja 13 tm 19 september naar PAG!

echt ontzettend veel zin in!

we vliegen naar zagreb en hebben een huurauto, we zitten in een hotel.
ik ga met mn vriend, heb al een lijstje gemaakt van wat ik wil gaan doen daar, hij heeft denk ik niet veel in te brengen, anders krijg ik hem niet af :')

-krka watervallen, misschien naar plitvice meren
-kanoen/kayakken en snorkelen
-dolfijnen gaan kijken bij malinj losinj heet dat volgens mij
-paardrijden over het stand natuurlijk /3

als er meer tips zijn,hoor ik het graag :P

via tripadvisor kun je trouwens veel activiteiten vinden en je hebt een site allesoverkroatie.nl kun je echt alles over kroatie te weten komen, zij woont sinds een paar jaar daar, heel interrresant en handig!
Laatst bijgewerkt door karin1994 op 11-08-15 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:29

Stappen in Pag zelf :D

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:41

Winged schreef:
Stappen in Pag zelf :D

kun je daar leuk stappen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:44

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:54

Wij zijn net terug van een week Kroatie (Istrie)
We zaten in Rabac en zijn twee dagen naar Cres geweest met de boot. Het was er flink warm en wij vonden het fijn om dan te gaan snorkelen. Je hebt echt waterschoentjes of flippers nodig, het is geen doen op blote voeten op die kiezels en met wateregels.

Pula was leuk om te zien en de Lipica Stud Farm in Lipica is zeker ook een kijkje waard.
We hadden nog naar Rovinj en Motovun willen gaan, maar het was zo heet dat we toch liever bij het water bleven.

Wij zijn met de auto gegaan met een tussenstop in Zuid-Duitsland.
Het is al gezegd, een vignet voor Oostenrijk en eentje in Slovenie en tolwegen die best meevallen in prijs.

Voor Kroatie zaten we in Italie. Venetie is natuurlijk mooi om een keer gezien te hebben, maar daar is alles wel extreem duur. Een half uurtje met de gondel 80 Euro, een kopje koffie 8 Euro, auto parkeren 26 Euro.

Voor dat geld kan je in Kroatie een paar dagen hele leuke dingen doen.

Al met al, zeker de moeite waard om nog een keer naartoe te gaan.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:37

Winged schreef:
Pag is het Ibiza van Kroatië. En vrijwel alles heeft gratis entree. Wel veel meer mannen dan vrouwen en de mannen zijn overduidelijk op jacht. Maar ik heb een heerlijk avondje staan dansen :D http://www.visit-croatia.co.uk/index.ph ... tlife-pag/ en nog wat info: http://www.beachesandsunsets.com/pag-island.html

dat zn mn vriend dan wel niet zo leuk vinden :')
heb je ook op het eiland pag in een hotel/appartament/camping gezeten?

sjonge dat het allemaal zo duur is in italie! gelukkig is kroatie dan goedkoper
wij gaan in september, omdat dat beter uitkwam met ons werk en omdat het hopelijk dan qua toeristen rustiger is, maar het is dan ook stukken goedkoper, we zitten in een hotel en we zijn met zn 2en voor het hotel en vliegreis nog geen 700 euro kwijt :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:42

Ik zat zelf in Starigrad, 1,5 uur rijden vanaf Pag. :)

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:52

karin1994 schreef:
-krka watervallen, misschien naar plitvice meren
-kanoen/kayakken en snorkelen
-dolfijnen gaan kijken bij malinj losinj heet dat volgens mij
-paardrijden over het stand natuurlijk /3

Mali Losinj is zeker aan te raden! Prachtig dorpje, hele mooie plekjes te vinden. Wij zitten er elk jaar. Ook al een aantal jaren dolfijnen gezien. Ga je met de boot vanaf Zadar?
Laatst bijgewerkt door OliLau op 11-08-15 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:57

stond ook hoog op mn lijstje, eigenlijk zouden we daar naar een hotel willen, maar dat was te veel gedoe met tijden van de pond, was iets van 5 uur reistijd, vond ik teveel voor als je savonds aankomt

ik weet nog niet helemaal wat handig is, wat raad jij aan?

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:09

karin1994 schreef:
stond ook hoog op mn lijstje, eigenlijk zouden we daar naar een hotel willen, maar dat was te veel gedoe met tijden van de pond, was iets van 5 uur reistijd, vond ik teveel voor als je savonds aankomt

ik weet nog niet helemaal wat handig is, wat raad jij aan?

Als je vanuit Zadar vertrekt gaat de boot vanaf Zadar om 09.00 weg en je bent om 14.00 in Mali Losinj. Ik zit zelf nooit in een hotel, we slapen op de boot. Er zitten wel een aantal hotels maar vooral pensionnetjes en appartementen volgens mij. Misschien airbnb even checken?

De boot gaat om 14.30 weer terug naar Zadar. En het kost 8 euro ofzo om met de boot mee te gaan.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:37

Myca, groot gelijk heb je. Ik was een van de eerste dagen naar Rovinj en ben daar helemaal beroerd geworden van de hitte. Gelukkig zat ik op terras en werd ik goed opgevangen door het personeel!

Venetie is best te doen je moet het goed uitzoeken.
In het dorpje ernaast; mestre kan ke gratis parkeren, de bus naar venetie kost dan 3 euro retour. (Je moet wel eerst in een tabacco shop n ticket kopen)
Wij hebben ergens langs het grote kanaal gegeten en was niks duur. Voor 30 euro hebben we samen pizza en drinken op. Wij zijn niet met de gondel geweest en gingen terug over t kanaal met n taxiboot. Ook goedkoper

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:48

Wij hebben een hele rondreis gedaan met de auto.

Toen we in Venetie waren hadden we al onze spullen in de auto. Het leek ons toen een beter plan om een bewaakte parkeergarage op te zoeken dan hem zomaar ergens neer te zetten. We hadden ons van te voren eigenlijk beter moeten voorbereiden.

Wij zijn ook in het dolfijnenreservaat op Lošinj geweest, helaas hebben we ze niet gezien.
Wel inktvissen, zeesterren en allerlei vissen. Het was zeker de moeite waard.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:02

Dat is wel logisch dan ja. Wij hadden niks bijnzonders in de auto liggen dus hebben hem daar in n woonwij gezet.

Wat zonde dat je geen dolfijnen hebt gezien. Toen ik de vorige keer in kroatie was heb ik ze gezien en ik hoop zo dat ik ze morgen zie als we naar de eilanden gaan. Blijft bijzonder mooi vind ik.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:16

Ik zie ze ook bijna elk jaar weer. Sochtends vroeg varen met een gladde zee, dan heb je de meeste kans

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:24

Wij waren dan waarschijnlijk te laat voor de dolfijnen. In dezelfde trip wilden we ook naar de 'Blue Caves' op Cres en diaarvoor moet je juist niet te vroeg zijn, anders zijn ze nog niet blauw. Die algen hebben even wat zonlicht nodig. Wij zijn toen om 10 uur met de boot vanuit Rabac vertrokken.