Hoeveel geld meenemen op vakantie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:11

Op Mallorca was ik net iets minder dan50 euro per dag kwijt exclusief hotel. In Thailand 25 euro per dag, inclusief overnachting.

turtlelito

Re: Hoeveel geld meenemen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:30

@Goof: sorry voor de (misschien iets te) felle reactie..... Laten we het er maar op houden dat dat het gevolg was van een eerdere discussie vandaag (helemaal buiten Bokt om) waardoor ik ietwat te gevoelig reageerde op het thema 'geld uit (kunnen) geven' :o Was zeker niet persoonlijk bedoeld.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:34

Moet wel zeggen dat ik in Nederland in verhouding vrij weinig uitgeef geen dure kleding, tassen of schoenen en ga vrij weinig uit. Neem het er op vakantie dus wat meer van;). Maar dat ik het meeneem zegt niet dat ik alles uitgeef.

Zo zie je maar weer wat een verschillen er zijn!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:40

Het is heel erg afhankelijk van wat je wilt doen op vakantie en naar welk land je gaat. Ik ben zelf 8 dagen naar Kreta geweest en was omgerekend ongeveer 50 euro per dag kwijt bovenop de geboekte vlucht en appartement.
Wat heb ik daar van gedaan? Auto gehuurd voor een week en benzine (deze kosten kon ik met mijn reispartner delen), ontbijt+lunch in de supermarkt gekocht ('s ochtends broodjes bakken en die voor onderweg meenemen), op excursie met eigen auto (maar dit waren vaak culturele dingen die qua entree rond een tientje zijn, anders dan een pretpark), een keer paardgereden, elke avond uit eten (maar op Kreta was ik met hoofdgerecht, toetje en twee drankjes ongeveer 15 euro kwijt), souvenirs gekocht.
Wat heb ik niet gedaan? Uitgaan (kost vaak veel geld, zeker alcoholisch dranken) en 's avonds terrasjes zitten. Wij zaten bij het appartement na het eten nog wat na te kletsen met drinken uit de supermarkt. Dat scheelt ook enorm in uitgaven.

Ter vergelijking, ik heb ook een groepsreis gedaan door Marokko. Daar was ik voor twee weken ongeveer hetzelfde bedrag kwijt waar ik in Griekenland een week mee gedaan heb :D In Marokko was ik 30 euro per dag kwijt. Gezien het een rondreis was, was vlucht, hotel, ontbijt en vervoer al inbegrepen. Voor die 30 euro gingen we 2x per dag uit eten (maar dat was niet uitgebreid en kostte daar voor hoofdgerecht en drankje gemiddeld 5 euro), deed ik allemaal leuke excursies (zowel cultureel, maar ook paardrijden en quad rijden door de woestijn) en heb ik souvenirs gekocht.

Ik weet niet wat voor prijsniveau Spanje heeft, maar ik zou zelf 50 euro per persoon per dag rekenen en als je veel wilt uitgaan zou ik dat bedrag verhogen :)

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:35

Met z'n tweetje reken ik toch wel op minstens 100 euro per dag. En het hoeft natuurlijk niet op. Als het meer wordt door bv shoppen of een duurdere excursies dan is dat geen probleem en als er geld over blijft dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Overigens gebruiken wij altijd onze creditcards op vakantie. Een Mastercard kan je vaak op meer plaatsen gebruiken dan bijvoorbeeld Maestro. Ik neem als back-up ook een betaalpas mee maar die blijft meestal in het hotelkluisje zitten. Voor noodgevallen neem ik vaak ook 100 a 200 euro cash mee. Ook die beland in de hotelklus. Moet ik er wel bij zeggen dat dit voor reizen buiten Europa geldt. Binnen Europa speel ik wat minder op veilig.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:43

Aan alle mensen die weinig uitgeven, hoe doen jullie het dan?

Wij gaan iedere avond uitgebreid uit eten, MCD etc. hoeft van ons echt niet en op de hotelkamer eten tja dat werkt niet ;) Ontbijt vaak to go en lunch simpel in een simpel restaurantje of als we on the road zijn uit de koelbox. Musea, excursies etc. vaak al snel enkele tientallen euro's, soms meer en dan nog de avonduitjes zoals films, shows/musicals etc. Nu geloof ik best dat je kunt besparen op onze manier van vakantie vieren. Wij doen namelijk alles wat we willen op vakantie en besparen nergens op maar alleen ons avondeten is met twee man al snel richting de € 75 of meer. Hoe kun je dan minderen?

Eet je dan echt fastfood of alleen maar brood uit de supermarkt?

Edit: verder zelfde als Stampeltje. Binnen de EU gaan wij niet met geld schuiven. Dan staat alles gewoon op de lopende rekening zelfde als in NL. Buiten EU gaat veel met de creditcards en daarnaast pinnen wij dagelijks een bedrag van meestal € 100 - € 150 voor evt. taxi's, boodschapjes etc.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:02

Selka schreef:

Wij gaan iedere avond uitgebreid uit eten, MCD etc. hoeft van ons echt niet en op de hotelkamer eten tja dat werkt niet ;) Ontbijt vaak to go en lunch simpel in een simpel restaurantje of als we on the road zijn uit de koelbox. Musea, excursies etc. vaak al snel enkele tientallen euro's, soms meer en dan nog de avonduitjes zoals films, shows/musicals etc. Nu geloof ik best dat je kunt besparen op onze manier van vakantie vieren. Wij doen namelijk alles wat we willen op vakantie en besparen nergens op maar alleen ons avondeten is met twee man al snel richting de € 75 of meer. Hoe kun je dan minderen?

Edit: verder zelfde als Stampeltje. Binnen de EU gaan wij niet met geld schuiven. Dan staat alles gewoon op de lopende rekening zelfde als in NL. Buiten EU gaat veel met de creditcards en daarnaast pinnen wij dagelijks een bedrag van meestal € 100 - € 150 voor evt. taxi's, boodschapjes etc.

Dat dus :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:17

Selka schreef:

Het ligt ook aan de manier van vakantie en het doel van je vakantie uiteraard.
Ik ben de leeftijd van heftig stappen en dure cocktails drinken bijvoorbeeld wel voorbij.

Voorbeeld 1:
Afgelopen zomer heb ik heerlijk gekampeerd met een tentje. Ontbijt haalde ik bij een supermarkt. Lunch vaak onderweg; broodjes bij een bakkertje of op een terrasje en dinner kon bestaan uit kokkerellen op een gaspitje of wederom een terrasje pakken. Ik ga niet uit eten bij dure restaurants, ik pak een leuk klein tentje, scheelt ook al.
's Avonds met een wijntje (uit de supermarkt) onder de sterrenhemel, heerlijk.

Voorbeeld 2:
Enkele jaren terug verbleef ik in een appartement. Vrijwel hetzelfde verhaal als hierboven. Zelf koken of 's avonds uit eten. Ontbijt sowieso altijd vanuit de supermarkt.

Voorbeeld 3:
Twee jaar geleden ben ik een maand met een camper wezen touren. Ook hetzelfde verhaal. Ontbijt en lunch haalde ik in de supermarkt. Dinner was of zelf koken of uit eten.

Natuurlijk komen daar eventuele excursies bij, maar ik ga altijd met eigen vervoer en doe (liever) geen groepsexcursies, scheelt ook geld (en vrijheid!). Musea oid zijn niet rgatis, maar doe je lang niet dagelijks.
Wat ik wel heerlijk vind en wel dagelijks doe ( 8-) 8-) 8-) ) is lekker koffie drinken op een terrasje en zodoende sfeer proeven. Of koffie-to-go halen en in de camper drinken.

Ik bezuinig nergens bewust op, ik lever niks in, maar dit is zoals ik vakanties heerlijk vind. Die hoeven echt niet duur te zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:27

Goof, daar kan het aan liggen. Wij gaan onder geen beding kamperen en dure restaurants vinden wij gezellig :P Stappen doen wij niet (veel te oud voor :') ) maar grote shows/concerten of musicals vinden wij erg leuk. Ook vieren wij graag aan de andere kant van de grote sloot vakantie. Dat is ook niet goedkoop natuurlijk :)

Weekend Denemarken heeft ons toch € 400 gekost en dan is de benzine gratis. Doen we echt niks geks :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:23

Ik ga ook graag ver op vakantie. De vakantie met de camper was aan de andere kant vd wereld. Maar de reiskosten en huur vd camper staan los van de dagelijkse kosten natuurlijk en daar ging het over.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:24

Ik bedoelde meer dat een broodje in een gehucht in DLD goedkoper is dan op Wallstreet ;)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:31

Interessant om de grote verschillen te zien. :)

Ik ga op vakantie graag op een terrasje zitten en lekker uit eten, maar ik geef toch echt nooit 35-40 euro uit aan mijn avondeten en ik ga al helemaal nooit naar de MacDonalds, volgens mij zit daar nog een heel groot grijs gebied tussen. Hier heb je bijvoorbeeld veel mogelijkheden voor aperitivo/happy hour, dat is drankje plus een uitgebreid buffet, voor rond de 10 euro. Een pizza of pasta in een restaurant kost ook niet veel meer dan dat. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen alcohol drink, dat scheelt vaak veel.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:56

Ik vind het ook interessant. Wij zijn nog maar 3 keer naar het buitenland op vakantie geweest en dat waren all inclusive vakanties. Niet dat wij alles op het resort deden want aten ook wel eens bij een restaurantje ergens anders maar de 'basis' zat dus bij de prijs in. Alleen al dat je onbeperkt drinken, ijsjes, cocktails, alcohol etc kan pakken scheelt natuurlijk al enorm in de kosten naast het eten.

Het komt er vast ook een keer van dat we niet all inclusive gaan dus vind het om die reden wel interessant om te lezen wat dat kost.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:04

Selka schreef:
Goof, daar kan het aan liggen. Wij gaan onder geen beding kamperen en dure restaurants vinden wij gezellig :P Stappen doen wij niet (veel te oud voor :') ) maar grote shows/concerten of musicals vinden wij erg leuk. Ook vieren wij graag aan de andere kant van de grote sloot vakantie. Dat is ook niet goedkoop natuurlijk :)

Weekend Denemarken heeft ons toch € 400 gekost en dan is de benzine gratis. Doen we echt niks geks :)

Al pak ik met mijn vriend een weekendje een stad in België 500 euro inclusief alles ben je zo kwijt. Hotel kost al vaak dik 200 euro voor 2 nachten en dan ga je idd buitenhuis lunchen en dineren en dan pakken we echt de normale restaurants. Maar terrasje hier en daar. Een beetje shoppen. De horeca alleen al is schreeuwend duur. Het is niet altijd helemaal in verhouding voor die 2 daagjes fun :Y)