Egypte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 13:09

Rienn schreef:
Wij geven ook altijd redelijk veel fooi. Elke dag leggen wij 2 tot 4 euro neer voor de gene die onze kamer weer heerlijk schoonmaakt, en geloof dat dat erg veel is, hoor vaak mensen zeggen dat ze niks of max 2 euro voor het hele verblijf geven.

De laatste paar weken voor onze vakantie sparen we klein geld. :))

Hahaha wij ook! Elke dag een fooi voor de kamer.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:17

Narya schreef:
Leek misschien, maar tenzij je enigszins bekend bent met de situatie in Egypte is het misschien niet handig om een plek zomaar als onveilig te bestempelen. Straks geloven mensen het ook nog, en het is al zo slecht gesteld met het toerisme..

Sorry maar mijn dochters zijn net terug uit Egypte een resort in Sharm al sheik, maar daar werd de excursie naar Caïro afgeraden ivm de roerige situatie daar en het feit dat je 4 uur heen in kolone met bewaking in de bus moet ( en 4 uur terug)

Zelf heb ik een nijlcruise gemaakt , wel met alle excursies, maar overal kregen we bewapende bewaking mee.
Ik zeg niet dat het gevaarlijk is, hier kan ook een gek toeslaan, maar je mag er wel over nadenken waar je heen gaat en wat je doet.

Sammie

Re: Egypte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:26

Maar die colonnes zijn er al heel lang (en de bewapende bewaking ook.) Dat is al dik 10-15 jaar zo.

De roerige situatie vind ik een goede reden, die bewapende colonnes heeft niks met de huidige situatie te maken. Dat is gewoon standaard daar.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 13:38

Wij zijn per vliegtuig naar caïro gereisd dat is 45 minuten en dat is veel veiliger dan per bus door de woestijn.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:10

proudmama schreef:
Narya schreef:
Leek misschien, maar tenzij je enigszins bekend bent met de situatie in Egypte is het misschien niet handig om een plek zomaar als onveilig te bestempelen. Straks geloven mensen het ook nog, en het is al zo slecht gesteld met het toerisme..

Sorry maar mijn dochters zijn net terug uit Egypte een resort in Sharm al sheik, maar daar werd de excursie naar Caïro afgeraden ivm de roerige situatie daar en het feit dat je 4 uur heen in kolone met bewaking in de bus moet ( en 4 uur terug)

Zelf heb ik een nijlcruise gemaakt , wel met alle excursies, maar overal kregen we bewapende bewaking mee.
Ik zeg niet dat het gevaarlijk is, hier kan ook een gek toeslaan, maar je mag er wel over nadenken waar je heen gaat en wat je doet.

Mijn opmerking had te maken met de veiligheid in Cairo, niet met de veiligheid in de Sinai (de woestijn waarin Sharm ligt). Het is algemeen bekend dat je daar niet moet wezen momenteel en ik snap heel goed dat de excursie naar Cairo vanuit Sharm afgelast is. Twee maanden geleden, toen ik dit schreef, was er in Cairo niets aan de hand. Ik heb tijdens mijn stageperiode geen enkel incident meegemaakt, het was er zeker niet onveilig. Sindsdien is er een aanslag geweest op het Italiaans Consulaat. In een miljoenenstad zoals Cairo, waar evenveel mensen wonen als in heel Nederland, is de kans dus uitermate klein dat je echt iets overkomt. Niet voor niets zegt de Nederlandse regering dat reizen naar Cairo gewoon door kunnen gaan. De realiteit van de afgelopen maanden is echter dat groepen als IS zich ook op toeristen richten. Aangezien de aanslagen in Tunesië niet op zichzelf staan snap ik heel goed dat mensen liever niet in een resort gaan zitten of het Egyptisch Museum bezoeken. Maar nogmaals: Cairo op zich is niet gevaarlijk. De kans dat je iets overkomt als jij niet op extreem toeristische plekken bent is minimaal. Het is niet alsof er overal bermbommen liggen, aanslagen zonder doel gepleegd worden of er dagelijks buitenlanders ontvoerd worden. Wat je zegt over je gezonde verstand gebruiken, dat sluit ik mij helemaal bij aan.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 09:13

proudmama schreef:
Narya schreef:

Is het niet zo dat dit al jaren speelt? Ik ben in 2012 voor het eerst in Egypte geweest en toen stond er al overal zware bewaking en werden dat soort excursies afgeraden. Het is niet iets wat sinds de komst van IS aan de gang is, het is al een veel langere tijd zo.

Ik snap heel erg goed dat mensen niet meer willen of durven, alleen is het zo ontzettend zonde van zo'n mooi land met lieve mensen.
Ik twijfel ook nog steeds of ik wil gaan over een kleine 2 maanden. Ik ben niet zo snel bang, maar hier krijg ik soms wel koude rillingen van.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 09:16

bloementje3 schreef:
Rienn schreef:
Wij geven ook altijd redelijk veel fooi. Elke dag leggen wij 2 tot 4 euro neer voor de gene die onze kamer weer heerlijk schoonmaakt, en geloof dat dat erg veel is, hoor vaak mensen zeggen dat ze niks of max 2 euro voor het hele verblijf geven.

De laatste paar weken voor onze vakantie sparen we klein geld. :))

Hahaha wij ook! Elke dag een fooi voor de kamer.

Wij kregen vorig jaar ook mooie dieren op bed, had hij gemaakt van handdoeken en mijn kleding wat ik liet slingeren. :))
Andere gasten die niets gaven hadden dat niet.
Afbeelding

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 09:24

Geen idee over veiligheid in Egypte, maar vind de kamer meisjes of jongens altijd ingenieus wat betreft
knutselen met handdoeken ed.....altijd leuk om te zien wat ze weer gemaakt hebben en wij geven ook
altijd per dag ong 2e fooi, je weet nooit wie er op de andere dagen is dan krijgt 1 iemand alle fooi tewijl die er misschien 1 keer is geweest.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 10:51

Rienn schreef:
proudmama schreef:

Is het niet zo dat dit al jaren speelt? Ik ben in 2012 voor het eerst in Egypte geweest en toen stond er al overal zware bewaking en werden dat soort excursies afgeraden. Het is niet iets wat sinds de komst van IS aan de gang is, het is al een veel langere tijd zo.

Ik snap heel erg goed dat mensen niet meer willen of durven, alleen is het zo ontzettend zonde van zo'n mooi land met lieve mensen.
Ik twijfel ook nog steeds of ik wil gaan over een kleine 2 maanden. Ik ben niet zo snel bang, maar hier krijg ik soms wel koude rillingen van.

Daar heb je zeker gelijk in. Ik ben voor het eerst in Egypte geweest in 2009, voor de revolutie dus. Toen was er alleen naar Abu Simbel een verplichte colonne (al weet ik niet of we toen ook gewapende bewaking erbij hadden). Daarna is de veiligheid in Cairo en Egypte een stuk afgenomen door de revolutie, maar dit jaar is het er gewoon rustig geweest. Nogmaals, ik heb er voor langere tijd gezeten, maar heb geen enkel incident meegemaakt in Cairo en heb mij er altijd veilig gevoeld. Ik zou met een gerust hart morgen op het vliegtuig stappen. Maar waar ik mij momenteel wél zorgen om zou maken zijn de IS aanslagen gericht tegen toeristen en ik zou de meest toeristische plekken toch liever vermijden :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 10:55

In 2002 was er al bewaking en verplichte colonnes. :) Is echt niks nieuws.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 10:59

Maar had dat echt te maken met mogelijk terrorisme of meer met de veiligheid van met meerdere auto's de woestijn in rijden, voor het geval dat er eentje het begeeft? In mijn herinnering had het meer met het laatste te maken, maar dat is natuurlijk van alle tijden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:08

Terrorisme.. Wat mij toen is vertelt (door een Nederlandse die daar woont) is dat Egypte toen te maken had met terrorisme (er zijn toen in 1997 vlakbij het Dal der Koningen 58 toeristen omgebracht en ook zijn er een keer bij de ingang toeristen met die grote messen omgebracht.). Dit was killing voor de toeristenindustrie, waar het land letterlijk op leeft. Sindsdien is de bevolking een stuk gematigder geworden, is bewaking opgeschroefd en zijn er dus colonnes en beveiliging ingesteld bij tempels en andere bezienswaardigheden. Voornamelijk als afschrikmiddel voor iemand die denkt een aanslag te kunnen plegen (je wordt gewoon neergemaaid door die machinegeweren) en de toeristen voelen zich veiliger (er is controle - en voor toeristen zijn ze gewoon aardig en maken ze een dolletje. Maar ben je Egyptenaar wordt je gewoon serieus gecontroleerd).

Maar ik zal eerlijk zijn: Ik zou er nu ook niet meer naar toegaan. Niet vanwege de Egyptenaren, maar vanwege die andere lui. Ik heb vrienden ook afgeraden om op eigen houtje door het land te reizen. Dat was in 2002/2003 al niet het meest ideale (tenzij je echt wist wat je deed), maar tegenwoordig raad ik dat gewoon af. Zeker als je geen ervaring hebt met dit soort landen en bevolking. Het hangt ook nog steeds aan elkaar van fooitjes (bakshiesj) zeg maar :+ Zonde, want het is zo'n prachtig en rijk land.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:20

Alleen reizen zou ik ook niemand aanraden. Mijn zusje had bedacht om alleen naar Cairo te gaan dit jaar. Nou, laten we dat maar niet doen he :') Dan offer ik mij wel op en ga ik wel met haar mee. Als vrouw alleen reizen is echt geen goed plan, nee. Ik vind het zelf ook niet prettig, en ik ben echt geen newbie wat betreft de Arabische wereld.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:21

Kom net terug uit Sharm en geen moment onveilig gevoeld. Kom er nu al een aantal jaren en vind het heerlijk.

Zolang de Nederlandse overheid geen negatief reisadvies geeft kan je gaan en staan waar je wil.

Het heeft al jaren code oranje zeker in Sinai maar er word vergeten dat bv Groot Brittannië ook code oranje heeft qua kans op terroristische aanslagen.

Op dit moment word de wereld beheerst Door angsten voor aanslagen IS, maar daar laat ik mij niet door leiden.

Hoe cru het ook klinkt..als er een aanslag word gepleegd hoop ik dat ik samen met mijn dochter ga( hoop ik ook als ik betrokken ben bij verkeersongeval pid) en joh de rest...ach in life u never know how things go so..ENJOY every minute

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 21:41

onze handdoeken werden niet gevouwen en je zag foto's van mensen op hetzelfde resort waarbij dit wel is gedaan. onze kamerjongen was denk ik niet zo creatief :+

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:07

Dat ik dit topic nu pas zie!

Na een teleurstelling dat we Tunesië een paar dagen voor ons vertrek hebben moeten omboeken door de omstandigheden daar kwamen we uit op Egypte. Geen verwachtingen ervan en gewoon gegaan. Maar wat hebben m'n moeder en ik ervan genoten. Mensen in onze omgeving zeiden dat we erg moesten uitkijken omdat we samen gingen (2 vrouwen) maar het is reuze meegevallen met het lastig vallen. In het begin komen er wel veel mannen naar je toe die dingen aanbieden maar negeren en doorlopen heeft prima geholpen.

Het Resort in El Gouna waar wij inzatten was in 1 woord: Wauw! Ontzettend vriendelijke mensen, heel schoon, goed eten, veel te doen, prachtige omgeving etc. Ik zou het iedereen aanraden om daar heen te gaan. Over die handdoeken met mooie kmunstwerken hebben ze bij ons ook een paar keer gedaan, 1 keer een zwaan gehad en ook een roos en een andere bloem, erg leuk dat ze dat doen :D

Zelf hebben we ook een Citytour naar Hurghada gedaan. Wat apart en indrukwekkend om het te zien hoe het daar gaat. We zijn naar een moskee, kerk, vismarkt, haven, groente- en fruitmarkt en een Aquarium geweest.

Egypte heeft me echt verbaasd en ik ga er zeker nog een keer terug! :D
Ik zal volgende week wel wat foto's plaatsen.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:48

Mijn vriend was in Sharm el Sheikh toen een auto een hotel in reed om de boel op te blazen. Dit kan tegenwoordig overal gebeuren, zelfs in Nederland of misschien juist wel in Nederland.

Toen ik de eerste keer in Egypte kwam vond ik de bewaking wel apart, maar vorig jaar toen de beveiliging extreem beveiligd was, voelde ik me juist wel veilig.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:08

wij willen vandaag gaan boeken om in september naar marsa alam te gaan aan de ene kant heb ik mega twijfels en aan de andere kant denk ik we gaan alleen duiken en snorkelen het binnenland gaan we niet opzoeken

iemand die daar net is geweest en mij kan vertellen hoe het nu zit daar? ik zit vooral dat we met de terugvlucht een tussenstop maken in hurghada hoe dat in zijn werk gaat met je koffers enzo en of het veilig is dan

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:36

Om een tussenstop in hurghada zou ik mij niet druk maken. Daar vliegen regelmatig nog toeristen op. :)

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:13

Ik zit momenteel in hurghada om te werken en er is hier echt niks aan de hand. Ook in marsa alam is niks aan de hang

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:14

Ik heb gisteren geboekt voor Marsa Alam (Port Ghalib).

Vorig jaar ook daar geweest en tussenstop, je gaat het vliegtuig uit, koffers blijven gewoon aanboord of worden naar een ander vliegtuig gebracht. Wij hebben vorig jaar maar 30 min het vliegtuig moeten verlaten, ging super snel. Vooral niet druk om maken.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 15:24

Stephanie_86 schreef:
wij willen vandaag gaan boeken om in september naar marsa alam te gaan aan de ene kant heb ik mega twijfels en aan de andere kant denk ik we gaan alleen duiken en snorkelen het binnenland gaan we niet opzoeken

iemand die daar net is geweest en mij kan vertellen hoe het nu zit daar? ik zit vooral dat we met de terugvlucht een tussenstop maken in hurghada hoe dat in zijn werk gaat met je koffers enzo en of het veilig is dan

Wij zijn op Hugharda geland!
Was prima!
Het is natuurlijk wel iets wat anders dan in Nederland.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:23

Hallo,

Wij zijn aan het kijken voor een vakantie naar Egypte, wij zouden graag in december nog 8 dagen gaan ik ben in 2009 geweest en toen nergens last van gehad stond wel bewaking maar stond er niet gek van te kijken ben toen naart sharm el sjeik geweest willen nu naar hurghada ( als ik dat zo schrijf) iemand leuke hotels?
We hebben ariba azur beach hotel gezien ziet er erg mooi uit

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:25

El Gouna kun je ook nog voor kijken, is niet zo groot en heeft ook een leuk klein 'centrum'.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:43

Rienn schreef:
El Gouna kun je ook nog voor kijken, is niet zo groot en heeft ook een leuk klein 'centrum'.

En waar ligt dat in de buurt?
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik wel een klein beetje een schijterd ben hoor maar wil er zo graag nog een keer naar toe