Vreemde reactie hotel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:46

karuna schreef:
Daarom zijn wij er ook erg voorzichtig mee, voor je het weet haal je je een hoop ellende op de hals. Had al vaker gehoord dat een slechte recentie je flink in de problemen kan helpen. Aan de ene kant vreemd aan de andere kant logisch want je kunt ook een concurent zijn die de anderen zo zwart maakt in de hoop dat iedereen daarna naar hun rent.

Het hotel lijkt een los hotel maar er zijn in meerdere europese landen hotels met de zelfde niet standaard naam. Of dat is toeval of toch een soort miniketen, geen idee wel lijkt de eigenaar een nederlander te zijn als je hem zo hoort en geen vlaming. Dat zou misschien de starre houding kunnen verklaren.

De algemene voorwaarden staan hierboven ergens, boven de drie kamers schijnt het een special boeking te zijn die nooit annuleerbaar zijn. Alleen kom je daar dus te laat achter.

We boeken vaker via booking, com en niet eerder problemen gehad, ook niet met annuleren trouwens. Voor aankomende maart in eerste instantie via booking gedaan maar daarna rechtstreeks via het hotel. Daardoor hebben we nu een betere kamer voor hetzelfde geld. En nog steeds annuleerbaar.

Maar als het in de algemene voorwaarden staat, dan had je het in principe kunnen weten, en ligt het dus aan jezelf.
Dure maar wijze les!
Gelukkig heb je iemand anders blij kunnen maken met de kamers.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:50

Joman schreef:
Pas nu maar op met allerlei slechte recensies en lees gewoon eerst de algemene voorwaarden eens na. Wellicht staan ze volledig in hun recht?
En lees ook de algemene voorwaarden van het hotel mbt negatieve recensies even na:
http://www.volkskrant.nl/tech/hotel-deelt-boete-uit-voor-slechte-recensie~a3793304/

Daarmee staan ze vermoedelijk helemaal niet in hun recht! Dit soort dingen ga je toch niet verdedigen? Dat maakt de zaken voor oplichters wel heel makkelijk. Er staat dan ook in het artikel dat dit mogelijk in strijd is met de handelsvoorwaarden en dus nader onderzocht wordt.
Ook in Nederland kun je niet zomaar alles in je Algemene Voorwaarden zetten wat je leuk vindt. Of nou ja, het kan wel, alleen is het daarmee nog niet geldig. De wet schrijft voor dat Algemene Voorwaarden niet onredelijk bezwarend mogen zijn - dat lijkt me bij een verbod op negatieve recensies wel te onderbouwen.

In Nederland zou ik me daar dan ook niet zoveel zorgen om maken. Als zij de zaken beroerd afhandelen, dan mag je dat gewoon vertellen. Inclusief naam.

Karuna: ik ben heel benieuwd naar de exacte voorwaarden en informatie van de boeking die jullie hebben gedaan. Zonder te weten wat daaar in staat is het moeilijk om er echt iets over te zeggen, en dus ook moeilijk om bv een goede brief terug te schrijven. Ook kan ik niet meteen zeggen of de afboeking van de credit card onterecht was, want booking.com noemt die mogelijkheid wel in de AV, onder bepaalde voorwaarden.

karuna
Drukke kabouter

Re: Vreemde reactie hotel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 13:54

Bij beiden stond er kunnen afwijkende voorwaardes zijn na de boeking.

En de voorwaardes van het hotel zijn:
U kunt kosteloos annuleren tot 48 uur vóór de dag van aankomst. Bij annulering binnen deze 48 uur zullen wij het volledige bedrag van uw reservering in rekening brengen. Annuleringen dienen per fax of e-mail aan ons te worden door gegeven.
Let op: alle Non Refundable Tarieven of Specials zijn niet te wijzigen, noch restitueerbaar.

Alleen kom je er pas later achter dat meer dan drie kamers een special boeking is en dus niet annuleerbaar. Dat is het zure van het verhaal.

Gezien de reactie van het hotel laten we het hierbij maar blijven verbijsterd dat een bedrijf zo star vasthoud en kennelijk niet beseft dat dit een heel erg slechte reclame is voor je hotel.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:54

Volgens mij kun je binnen 3 dan kosteloos afzien van een koop!
Ik zou in ieder geval even een mail sturen waarin je dat verzoekt.
Kunnen ze achteraf niet zeggen dat dit termijn van 3 dagen overschreden is en heb je het zwart op wit!
Zowel naar booking.com als naar het hotel zelf
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:57

Shadow0 schreef:
Joman schreef:
Pas nu maar op met allerlei slechte recensies en lees gewoon eerst de algemene voorwaarden eens na. Wellicht staan ze volledig in hun recht?
En lees ook de algemene voorwaarden van het hotel mbt negatieve recensies even na:
http://www.volkskrant.nl/tech/hotel-deelt-boete-uit-voor-slechte-recensie~a3793304/

Daarmee staan ze vermoedelijk helemaal niet in hun recht! Dit soort dingen ga je toch niet verdedigen? Dat maakt de zaken voor oplichters wel heel makkelijk. Er staat dan ook in het artikel dat dit mogelijk in strijd is met de handelsvoorwaarden en dus nader onderzocht wordt.
Ook in Nederland kun je niet zomaar alles in je Algemene Voorwaarden zetten wat je leuk vindt. Of nou ja, het kan wel, alleen is het daarmee nog niet geldig. De wet schrijft voor dat Algemene Voorwaarden niet onredelijk bezwarend mogen zijn - dat lijkt me bij een verbod op negatieve recensies wel te onderbouwen.

In Nederland zou ik me daar dan ook niet zoveel zorgen om maken. Als zij de zaken beroerd afhandelen, dan mag je dat gewoon vertellen. Inclusief naam.

Karuna: ik ben heel benieuwd naar de exacte voorwaarden en informatie van de boeking die jullie hebben gedaan. Zonder te weten wat daaar in staat is het moeilijk om er echt iets over te zeggen, en dus ook moeilijk om bv een goede brief terug te schrijven. Ook kan ik niet meteen zeggen of de afboeking van de credit card onterecht was, want booking.com noemt die mogelijkheid wel in de AV, onder bepaalde voorwaarden.

:+ Dan raad ik je aan je eens te verdiepen in onredelijk bezwarende bedingen, de grijze en en de zwarte lijst.
Waarom zitten hier op Bokt toch altijd van die wijsneuzen die menen van alles van het recht af te weten en een ander maar wat onzin lopen te verkopen?
Je gebruikt in je betoog woorden als vermoedelijk en dat lijkt me. Dan kan je imo beter van advies afzien als je het allemaal niet zo zeker weet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:58

Je zou dan kunnen zeggen dat je dan het geld van de annuleringsverzekering terug wilt hebben want je hebt dus nu betaald voor iets waar je toch niet in aanmerking voor kwam! Dan kunnen ze niet zeggen dat ze dat niet kunnen doen. Je betaald voor iets waar je blijkbaar geen recht op hebt, dan kunnen ze dat mooi terug storten. Heb je tenminste iets terug

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:59

Heb je via Booking.com de kamers gereserveerd op basis van Best Price?
Dan kan het zijn dat dit een non-refundable rate is.. Dat betekent dat het niet mogelijk is tussendoor de kamers kosteloos te annuleren.
Dit dient dan in overleg met het hotel te gaan of dit mogelijk is.

Het valt me overigens wel tegen van het hotel dat ze geen enkele vorm van coulance bieden..
Als het nou een reservering was in februari/maart die je zou willen annuleren..
Dit is notabene pas in september! Ik ben zelf werkzaam als hotel-receptioniste maar heb dit nog nooit meegemaakt.
Laatst bijgewerkt door Fairytale op 24-01-15 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:01

lifaya schreef:
Je zou dan kunnen zeggen dat je dan het geld van de annuleringsverzekering terug wilt hebben want je hebt dus nu betaald voor iets waar je toch niet in aanmerking voor kwam! Dan kunnen ze niet zeggen dat ze dat niet kunnen doen. Je betaald voor iets waar je blijkbaar geen recht op hebt, dan kunnen ze dat mooi terug storten. Heb je tenminste iets terug

Dat had ze zelf beter uit moeten zoeken hoor. De schuld wordt hier overal neergelegd en geld wordt overal maar teruggevraagd. Waar is de proactiviteit en onderzoek van de klant heen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:01

karuna schreef:
Bij beiden stond er kunnen afwijkende voorwaardes zijn na de boeking.

Dat kan dus niet: de afwijkende voorwaarden moeten voor de boeking bekend zijn. Maar om er iets zinnigs over te kunnen zeggen is wel wat meer informatie nodig.

Citaat:
Let op: alle Non Refundable Tarieven of Specials zijn niet te wijzigen, noch restitueerbaar.

Alleen kom je er pas later achter dat meer dan drie kamers een special boeking is en dus niet annuleerbaar.

Waar staat dat dan? Dat is natuurlijk wel belangrijk.

Citaat:
Gezien de reactie van het hotel laten we het hierbij maar blijven verbijsterd dat een bedrijf zo star vasthoud en kennelijk niet beseft dat dit een heel erg slechte reclame is voor je hotel.

Waarom zou je het daarbij laten? Waarom zou je dat geld niet terugeisen? Zo wordt het bedrijven ook wel erg makkelijk gemaakt om de boel te belazeren - uiteindelijk is het dan 1000 euro gratis geld, en het enige wat ze daarvoor terugkrijgen is een beetje negatieve reclame. Ik wil zeker helpen om een keurige brief op te stellen om ze te sommeren om het bedrag terug te boeken - of als het om een onterechte cc-betaling gaat: terugboeken via de cc en dan vervolgens een brief om ze te doen afzien van verdere stappen. Maar dan is er wel wat meer info nodig, mag ook via pb.

(Ik vind dit soort dingen namelijk niet ok! Betalen voor wat je gebruikt, prima. Als het bedrijf schade leidt onder bepaalde acties - ook prima. Maar mensen via Algemene Voorwaarden op slinkse wijze te laten betalen voor iets waar ze geen schade van hebben - kamers die op vrijwel dezelfde dag weer vrijkomen zijn immers gewoon weer te verhuren - daar hou ik dus niet van.)

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:06

@ Shadow: Je kunt het hotel sommeren de kosten terug te storten alleen ik weet niet of zij hier gehoor aan geven.. Als TS de kamers obv non-refundable rates heeft geboekt, is het hotel in feite eigen baas of zij hierop ingaan of niet.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:08

Ik vind t nogal bizar dat je extra moet betalen om te kunnen annuleren, als dat niet blijkt te kunnen....

Acceptance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:11

Maar, dan is het toch alsnog ontzettend krom?
Bij de boeking van die 6 kamers is er een annuleringsverzekering bijgedaan. Het hotel wist dus dat er 6 kamers waren geboekt door dezelfde persoon. Op dat punt hadden ze dus moeten aangeven dat het niet geannuleerd kan worden bij meer dan 3 kamers.
Correct me if i'm wrong..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:13

Dan vind ik het wél vreemd dat je betaald hebt om te kunnen annuleren, maar dat dat niet mogelijk. Extra geld voor het kunnen annuleren heb je toch betaald? Dan dat zeker terugvragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:14

Joman schreef:
:+ Dan raad ik je aan je eens te verdiepen in onredelijk bezwarende bedingen, de grijze en en de zwarte lijst.

De rechter kan in individuele sitaties besluiten een bepaalde voorwaarde onredelijk bezwarend te vinden. Voor zover ik weet is dit in Nederland nog niet voor de rechter gekomen - maar een situatie met een garagebeoordelingssite gaf wel heel nadrukkelijk het recht om negatieve recensies te publiceren. Aan het recht om een negatieve beoordeling te geven wordt dus wel waarde gehecht.

Naar alle waarschijnlijkheid is een bepaling over negatieve recensies dus niet geldig - en die 'waarschijnlijkheid' zit dan niet alleen in mijn onzekerheid, maar in het gebrek aan gerechterlijke uitspraak. Zoals het ook in de UK nog onduidelijk is, omdat het pas definitief zeker is als het getoetst is. Maar dat gaat daar dus wel gebeuren.

Mocht je een voorbeeld hebben dat dit in Nederland al wel is beoordeeld en goedgekeurd dan hoor ik dat graag, ik leer daar graag van.

Wel ben ik benieuwd waarom je het gedrag van de hotelketen zou verdedigen en vooral ook waarom je duidelijk immorele voorwaarden zou willen verdedigen? Zelfs als het juridisch is toegestaan (wat in bepaalde gevallen wel kan voor annuleringskosten, maar voor zover ik kan nagaan hoe dan ook niet voor boetes op negatieve recensies) blijft het behoorlijk immoreel om geld te willen vangen voor diensten die je niet levert en die je ook werkelijk geen schade doen. De kamers kunnen meteen weer aangeboden worden. Ik zou werkelijk niet weten waarom we dat allemaal maar goedpraten. Als je als hotel zo je geld moet verdienen... :(

Vreemd hoe het oplichten van de ander steeds meer een geaccepteerde vorm van zakendoen wordt. Dat het een soort wedloop is wie de meeste kleine lettertjes kan bedenken. Terwijl dat echt nergens voor nodig is. Nogmaals - betalen voor diensten waar je gebruik van maakt: prima. Betalen als je annulering zo laat is dat het hotel er schade van ondervindt: ook prima. Betalen omdat het gewoon een leuk trucje is, en zeggen dat de ander het maar had moeten uitzoeken: niet prima.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:16

Liezel1 schreef:
Ik vind t nogal bizar dat je extra moet betalen om te kunnen annuleren, als dat niet blijkt te kunnen....

Precies... vind ik ook nogal bizar. Dat dit door zowel Booking als het hotel niet wordt vermeld. Dus je mag alle onduidelijke sites doorspitten om de kleinste lettertjes te vinden, die je wellicht vertellen dat je betaald voor iets wat je niet krijgt, de annuleringsmogelijkheid? Belachelijk. 8)7

En die boetes vanwege negatieve recensies zijn natuurlijk compleet van de zotte... Koekoek... >;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:18

Fairytale schreef:
@ Shadow: Je kunt het hotel sommeren de kosten terug te storten alleen ik weet niet of zij hier gehoor aan geven.. Als TS de kamers obv non-refundable rates heeft geboekt, is het hotel in feite eigen baas of zij hierop ingaan of niet.

Maar het moet wel duidelijk zijn voor de boeking dat het gaat om non-refundable rates. Dat kun je niet achteraf bepalen. Als er WEL een annuleringsverzekering aangeboden wordt (want dat is het in feite) en er NIET gezegd wordt dat 6 kamers altijd specials zijn, dan zijn die kamers gewoon refundable. Dat kan het hotel niet achteraf pas meedelen als er een annulering is.

Als er wel vermeld staat dat die 6 kamers een special vormen die niet refundable is, dan ligt het iets moeilijker, en zou ik mijn brief dus meer insteken op het misleidende van het aanbieden van een 'kosteloos annuleren'-garantie waar dat niet van toepassing is. (Maar dan zou ik me er nog steeds niet zomaar bij neerleggen.)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 14:23

Nog wat extra aanvullende informatie gevonden na veel gezoek van het hotel. Hierin staat toch al iets vreemds, geen reserveringskosten wordt eerst gezegd. Daaronder dan de prijs is exclusief reserverings fee. Ra ra hoe kan dat.

Citaat:
Online reserveren via beveiligde verbinding
U boekt hier rechtstreeks bij de logiesverstrekker
Hier vindt u altijd de beste tarieven
U krijgt een goede service
Geen reserveringskosten.
Extra informatie
- prijzen exclusief 5% reserveringsfee, waarvan € 2,39 p.p.p.n. citytax
- bij een reservering vanaf 3 kamers gelden er andere voorwaarden

Die andere voorwaarden staan er dan gemeld. Maar wat die zijn is nergens terug te vinden. Pas na hun eerste reactie blijkt het een special te zijn dan. Zeg dat dan duidelijk op je site neer. 8)7

Bij booking.com staat alleen er kunnen andere voorwaarden zijn. En de voorwaardes van het hotel zijn dus ook niet duidelijk.

Zoals al eerder gezegd het is een heel goede les. Alleen nog hopen dat het hotel er nog is rond die tijd of niet inmiddels al failliet zijn door hun eigen starheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:24

Shadow0 schreef:
Joman schreef:

De rechter kan in individuele sitaties besluiten een bepaalde voorwaarde onredelijk bezwarend te vinden. Voor zover ik weet is dit in Nederland nog niet voor de rechter gekomen - maar een situatie met een garagebeoordelingssite gaf wel heel nadrukkelijk het recht om negatieve recensies te publiceren. Aan het recht om een negatieve beoordeling te geven wordt dus wel waarde gehecht.

Naar alle waarschijnlijkheid is een bepaling over negatieve recensies dus niet geldig - en die 'waarschijnlijkheid' zit dan niet alleen in mijn onzekerheid, maar in het gebrek aan gerechterlijke uitspraak. Zoals het ook in de UK nog onduidelijk is, omdat het pas definitief zeker is als het getoetst is. Maar dat gaat daar dus wel gebeuren.

Mocht je een voorbeeld hebben dat dit in Nederland al wel is beoordeeld en goedgekeurd dan hoor ik dat graag, ik leer daar graag van.

Wel ben ik benieuwd waarom je het gedrag van de hotelketen zou verdedigen en vooral ook waarom je duidelijk immorele voorwaarden zou willen verdedigen? Zelfs als het juridisch is toegestaan (wat in bepaalde gevallen wel kan voor annuleringskosten, maar voor zover ik kan nagaan hoe dan ook niet voor boetes op negatieve recensies) blijft het behoorlijk immoreel om geld te willen vangen voor diensten die je niet levert en die je ook werkelijk geen schade doen. De kamers kunnen meteen weer aangeboden worden. Ik zou werkelijk niet weten waarom we dat allemaal maar goedpraten. Als je als hotel zo je geld moet verdienen... :(

Vreemd hoe het oplichten van de ander steeds meer een geaccepteerde vorm van zakendoen wordt. Dat het een soort wedloop is wie de meeste kleine lettertjes kan bedenken. Terwijl dat echt nergens voor nodig is. Nogmaals - betalen voor diensten waar je gebruik van maakt: prima. Betalen als je annulering zo laat is dat het hotel er schade van ondervindt: ook prima. Betalen omdat het gewoon een leuk trucje is, en zeggen dat de ander het maar had moeten uitzoeken: niet prima.

Ik verdedig geen enkel gedrag in mijn posten. Ik pleit er wel voor dat er acht wordt geslagen op de algemene voorwaarden ipv dat er klakkeloos gezegd wordt dat het hotel raar reageert of booking.com niet in haar recht staat.
Iedereen kan lezen en is zelf verantwoordelijk voor het raadplegen van de algemene voorwaarden wanneer deze ter hand zijn gesteld. Pas wanneer dit grondig is bestudeerd acht ik zo'n topic ook discussiewaardig.

En op je betoog over algemene voorwaarden ga ik maar niet in. Het is duidelijk dat jij je daarin niet hebt verdiept. Even goede vrienden trouwens hoor. Maar het lijkt me niet verstandig van alles ongefundeerd te gaan roepen. Sommigen zijn behoorlijk vatbaar voor andermans mening (want dat is het tenslotte, een mening), en dat lijkt me niet altijd even handig. Vooral niet wanneer het op je rechten of plichten aankomt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:37

karuna schreef:
Zoals al eerder gezegd het is een heel goede les. Alleen nog hopen dat het hotel er nog is rond die tijd of niet inmiddels al failliet zijn door hun eigen starheid.

De les die het hotel er vooral uit leert is dat ze heel makkelijk geld kunnen verdienen, omdat mensen het er toch gewoon bij laten zitten.

Nogmaals: ik wil echt graag helpen met een goed onderbouwde brief naar Booking.com om te proberen om het geld terug te krijgen.

@Joman, je bedoelt dat je eigenlijk geen voorbeeld hebt van een situatie waarin een boete voor negatieve recensies wordt geaccepteerd? Helder :) Dan zou mijn advies aan iedereen zijn: vooral een negatieve recensie plaatsen als dat terecht is, daar help je anderen mee.

Toevoeging: ik vind dat het hotel raar reageert, ongeacht de voorwaarden. Ik vind het namelijk gewoon echt niet ok om geld te vragen voor kamers die je gewoon opnieuw kunt verhuren. Dat is inderdaad geen juridisch standpunt, maar gewoon een menselijk moreel standpunt. Maar dat kan ik wel beoordelen zonder de AV gelezen te hebben, omdat de AV dat gedrag misschien wel juridisch kunnen laten kloppen, maar het nog niet juist maken.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 24-01-15 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:39

Shadow0 schreef:
karuna schreef:

De les die het hotel er vooral uit leert is dat ze heel makkelijk geld kunnen verdienen, omdat mensen het er toch gewoon bij laten zitten.

Nogmaals: ik wil echt graag helpen met een goed onderbouwde brief naar Booking.com om te proberen om het geld terug te krijgen.

@Joman, je bedoelt dat je eigenlijk geen voorbeeld hebt van een situatie waarin een boete voor negatieve recensies wordt geaccepteerd? Helder :) Dan zou mijn advies aan iedereen zijn: vooral een negatieve recensie plaatsen als dat terecht is, daar help je anderen mee.

Dat zou mijn advies niet zijn. Mijn advies zou zijn: lees de algemene voorwaarden. Als daarin staat dat je een boete krijgt voor een negatieve recensie, dan zou ik vooral geen negatieve recensie plaatsen. Doe je dat wel en de voorwaarden blijken niet onredelijk bezwarend, dan dien je die boete dus gewoon te betalen. En niet te vergeten eventuele proceskosten als je er een zaak van maakt :)

Gezien je adviezen trouwens zou ik ts willen adviseren van jouw aanbod geen gebruik te maken, maar iemand vragen met verstand van zaken :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-01-15 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:40

Shadow0 schreef:
karuna schreef:

Toevoeging: ik vind dat het hotel raar reageert, ongeacht de voorwaarden. Ik vind het namelijk gewoon echt niet ok om geld te vragen voor kamers die je gewoon opnieuw kunt verhuren. Dat is inderdaad geen juridisch standpunt, maar gewoon een menselijk moreel standpunt. Maar dat kan ik wel beoordelen zonder de AV gelezen te hebben, omdat de AV dat gedrag misschien wel juridisch kunnen laten kloppen, maar het nog niet juist maken.

Dat laatste is idd wel een goed standpunt als je jezelf bij de rechter gaat verantwoorden :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:49

Joman: Je kent vast het verschil tussen 'letter van de wet' en 'geest van de wet'.

Maar je kunt op 2 manieren met onrecht omgaan... het slaafs accepteren, 'want het staat in de voorwaarden'. Of bereid zijn om een beetje te strijden voor dingen die je belangrijk vindt. De motivatie die ik aan het eind geef is niet de motivatie die ik aan een rechter zou voorleggen, maar het is wel de motivatie waarom IK zeker mee zou willen denken over een brief die Karuna aan Booking.com kan schrijven om het geld terug te krijgen. Iets wat ik niet zou doen als ik zou vinden dat het hotel terecht geld in rekening zou brengen.

Persoonlijke motivatie is dus anders dan juridische. Ik snap dat verschil heel prima :)

Maar ik vind het belangrijk dat bedrijven op een wat nettere en redelijkere manier met mensen omgaan. Gemaakte kosten in rekening brengen vind ik prima. Goedkoop geld incasseren zonder er iets voor te doen is nergens voor nodig. Gewoon door simpelweg daar brieven over te schrijven kun je vaak genoeg wat bereiken. (Ik heb heel wat bezwaren geschreven en in een heel aantal gevallen met succes. Ik geef geen garanties, maar als je het al bij voorbaat opgeeft dan ben je in elk geval kansloos.)
En als veel mensen blijven wijzen op de onredelijkheid (in morele zin) van bepaalde dingen, kan dat wel degelijk de zaken veranderen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 14:53

Normaal ben ik goed in staat om een bedrijf zo klem te zetten dat ze weinig keus hebben dan toegeven. Hebben vaak genoeg in andere situaties vreemde dingen meegemaakt die onlogisch of zelfs niet toegestaan waren. En ik heb er normaal ook lol in het een bedrijf erg zuur te maken. Alleen in dit geval hebben we er allebei geen zin in er heel veel meer energie in te steken. Zonde van tijd en energie, de kamers moeten toch betaald worden dus geld terugvragen heeft dan ook geen zin. Alleen nu is het veel vroeger betaald dan we wilden helaas.

De twee overtollige kamers hebben een goede bestemming gekregen bij twee mensen die het normaal niet kunnen betalen. De vier gewenste kamers worden zowiezo al bezet bij de conferentie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:55

Shadow0 schreef:
Joman: Je kent vast het verschil tussen 'letter van de wet' en 'geest van de wet'.

Maar je kunt op 2 manieren met onrecht omgaan... het slaafs accepteren, 'want het staat in de voorwaarden'. Of bereid zijn om een beetje te strijden voor dingen die je belangrijk vindt. De motivatie die ik aan het eind geef is niet de motivatie die ik aan een rechter zou voorleggen, maar het is wel de motivatie waarom IK zeker mee zou willen denken over een brief die Karuna aan Booking.com kan schrijven om het geld terug te krijgen. Iets wat ik niet zou doen als ik zou vinden dat het hotel terecht geld in rekening zou brengen.

Persoonlijke motivatie is dus anders dan juridische. Ik snap dat verschil heel prima :)

Maar ik vind het belangrijk dat bedrijven op een wat nettere en redelijkere manier met mensen omgaan. Gemaakte kosten in rekening brengen vind ik prima. Goedkoop geld incasseren zonder er iets voor te doen is nergens voor nodig. Gewoon door simpelweg daar brieven over te schrijven kun je vaak genoeg wat bereiken. (Ik heb heel wat bezwaren geschreven en in een heel aantal gevallen met succes. Ik geef geen garanties, maar als je het al bij voorbaat opgeeft dan ben je in elk geval kansloos.)
En als veel mensen blijven wijzen op de onredelijkheid (in morele zin) van bepaalde dingen, kan dat wel degelijk de zaken veranderen.

Dat zie je mij helemaal nergens zeggen, dat je de hele boel maar slaafs moet accepteren.
Veel succes met het indienen van je klacht en je sommatie. Ik denk dat je je beter eerst kan verdiepen in de algemene voorwaarden die daadwerkelijk zijn gesteld en ter hand zijn gesteld. Dat blijkt namelijk nergens fatsoenlijk uit dit topic en toch roep jij al dat je en brief wil schrijven. Wellicht dus compleet nutteloos als de vw eens goed worden doorgelezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:04

karuna schreef:
Zonde van tijd en energie, de kamers moeten toch betaald worden dus geld terugvragen heeft dan ook geen zin.

Dat snap ik niet helemaal? Of bedoel je dat je de kamers nu gewoon houdt en er gebruik van maakt en in het geheel niet annuleert?

Joman: ik zou voor de brief zeker de AV van zowel booking.com als van het hotel goed doorlezen. En mijn brief daar dan op aanpassen. En dat zou inderdaad ook uitmaken hoe ik de vraag zou formuleren (vriendelijk of dwingend).
Maar dat de brief in het geheel overbodig zou worden afhankelijk van de AV, nee, daar ben ik het dus niet mee eens. Je kunt het heel prima oneens zijn met een gang van zaken, zelfs als die door de AV gedekt worden, en daar kun je dus ook gewoon over schrijven.