Wil al jaren reizen, nu is de kans er maar dan..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:38

Als je de kans hebt, gaan! Mijn vriend en ik hebben in de afgelopen jaren ook heel wat reizen gemaakt, wel allemaal wat korter (max 5 weken. Voor de geïnteresseerden: http://www.scribbles.nl). En het is tof!

Waarom vinden je ouder het precies een probleem TS? Omdat ze het eng vinden dat je in je eentje ver weg onderweg bent?

Ik weet niet of het helpt, maar wellicht kan je je goed inlezen wat je allemaal wilt doen en zien, en dan een plan opstellen met wanneer je waar wilt zijn, vast routes bedenken, berekenen wat je zou gaan uitgeven enzovoort.

Het geeft niet dat die plannen waarschijnlijk al veranderen op het moment dat je een enthousiast iemand tegenkomt in je eerste hostel, als je je ouders kan laten zien dat je goed voorbereid en doordacht op pad gaat.

En andere mensen hebben idd gelijk, het is Australië, ze spreken Engels en het is een relatief westers land :) Je zult je prima redden!

Vero

Re: Wil al jaren reizen, nu is de kans er maar dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:11

doen! zo le lezen krijg je er spijt van als je het niet doet..
volg gewoon je hart. dat is meestal wel de goede keus!
alvast veel plezier! :)

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:25

Er zijn 100 redenen om iets niet te doen, maar juist die ene reden om het wél te doen, zou genoeg moeten zijn. :)

Ik heb afgelopen winter 'overwinterd' in ZO Azië, en het reizen gaat allemaal zó gemakkelijk (of je nu alleen bent of met een reisgenootje), en het backpackersleven is zó fijn. Mensen die zelf nooit hebben gereisd zijn wel eens sceptisch en hebben een (vaak negatieve) mening, dat heb ik in ieder geval gemerkt. Ouders vinden het vaak gewoon heel eng; de grote boze wereld. Maar als jouw gevoel zegt dat je op reis wilt, moet je het absoluut doen. Zeker als je nog nergens aan vast zit, qua werk en financiën.

Wat is nu 3 maanden op een mensenleven?? Ik zeg ook: doen! :D

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:29

Wat ontzettend zonde dat het 'thuisfront' jou niet stimuleert. Mijn familie is ook geen reisfamilie en toen ik op mijn 18e zei "Ik ga naar Australië" was de eerste reactie ook "Nee, jij gaat gewoon naar school". Maar nu zijn ze onwijs trots en zijn mijn ouders ook heel erg gegroeid door mijn reizen.

Mijn vriend reist nu voor 6,5 maand alleen door Azië. Hij krijgt heel makkelijk contact met andere mensen. Als je dit nooit hebt ervaren, is het ook niet voor te stellen. Hij reist regelmatig een aantal dagen of weken met een persoon of groepje op, om daarna weer lekker hun eigen weg te gaan. Een vast reismaatje levert vaak meer problemen op, omdat je niet dezelfde ideeën hebt.

Natuurlijk vind ik het ook lastig dat mijn vriend nu weg is, maar ik zou het hem nooit 'verbieden'. Als hij niet zou gaan door mij, zou hij toch eeuwig spijt hebben? Net of wil ik dat op mijn geweten hebben. Daar wordt de relatie ook niet beter van. Bang voor de grote, boze wereld? Net of gebeurt er niet genoeg in Nederland. Als je niet naïef bent, voorzichtig bent en goed om jezelf denkt is de kans dat er wat gebeurt klein.

Daarom mijn advies: kies voor jezelf en doe het gewoon, want je vergeeft het jezelf nooit als je het niet doet. En ook al vind je het helemaal niks, in 24 uur vlieg weer terug naar Nederland en dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 18:28

Inmiddels alweer bijna een maand geleden dat ik dit topic plaatste. Maar gelukkig kan ik dan eindelijk zeggen dat de knoop is doorgehakt:
IK GAAAAAA *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Hoe spannend ik het nog steeds vind, ik heb er ook zo ontzettend veel zin in!
Mijn plannen zijn om eind november te vertrekken, ik heb wat opties op vluchten staan, en zou dan 2 maanden blijven. De koffer/tas is besteld en ik ben alleen nog maar bezig met bedenken wat en hoe ik het allemaal ga regelen.

Als er nog mensen zijn die in dezelfde periode gaan reizen van Brisbane naar Adelaide (of in elk geval een poging doen tot) dan hoor ik het graag!

Oja; en als iemand enig idee heeft of het verstandig is dat ik vooraf een Telstra of Vodafone prepaid kaartje (met geld erop) koop, zou ik dat uiteraard ook graag horen!

En bedankt iedereen voor de onlinesupport, heeft me toch zeker wel over de streep getrokken!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:29

*\o/* *\o/* *\o/*

Inderdaad. Veel plezier!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:31

You go girl!!!!! *\o/*
Ik heb er altijd spijt van gehad dat ik t niet heb gedaan.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:10

Vooral veel plezier en vergeet de voorpret niet!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:12

leuk!
heel veel plezier!!!! *\o/* *\o/*

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:15

Super leuk, veel plezier! :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:40

Super!!!
Ga je ook nog de woestijn in? Of blijf je langs de kust?

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:08

Prepaidsimmetje gewoon daar kopen. Je loopt net als hier gewoon zo'n vodafonewinkel binnen en je staat zo weer buiten. Wel ff checken of je telefoon simlockvrij is

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:22

Super gaaf!!!! Onwijs veel plezier!!

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 01:05

Leuk! Mocht je in Melbourne zijn, kun je altijd mij vragen als je iets wilt doen. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 01:56

absoluut doen als het kriebelt en je hebt de financieën ervoor,
anders zul je altijd spijt houden als je eenmaal vast op een baan zit en niet meer weg zou kunnen..

ik heb zelf in 2004 met mijn zusje samen 3 maanden rondgereisd.. 2 maanden indonesië, 1 maand maleisië

omdat we specifieke gebieden van Indonesië wilden zien waar het niet zo extreem toeristisch was, of lastiger bereikbaar (gezond dosis wantrouwen, je zult maar op een eiland gedumpt worden met 'voor 2500 euro halen we je wel weer op idee).. allebei geen echte reiservaring behalve twee weekjes spanje waarbij mijn zusje na dag 1 al in het ziekenhuis lag omdat ze met de fiets probeerde op te stijgen van de berg en een week later terug moest naar huis. en een weekje all inclusive niets doen in Turkeije. Hebben wij dus een basis reis gekozen en daarom heen onze reis gecreerd.

ons idee was om eerst met Djoser bali>flores (three coloured lakes)> komodo (dragons)>gili> lombok> bali te doen.. om daarna zelf door te reizen.. dus tickets waren dan via djoser en terug reis openbreken..

door de lage belangstelling werd het echter meerdere malen verschoven waardoor een kleine drie weken voor onze reis pas echt duidelijkheid was over de djoser reis terwijl onze tickets al vast stonden..

heen eind augustus terug eind november. De djoser reis werd uiteindelijk begin sept> begin oktober..

Niet handig dus.. Dus djoser weeeeeeer gebeld en het heen ticket omgeboekt, we wilden niet 2 weken op bali wachten...

uiteindelijk:

aankomst Medan (Noord Sumatra) : een dagje bijkomen en denken dat we doodgingen toen we met een veel te klein wagentje in het 12 baans verkeer terecht kwamen (4 baans, maar leg dat de locals maar eens uit daar)

vervolgens naar Bukit Lawang (jaar na de grote overstroming dus), gevolgd door noordzijde Lake Toba..

Vlucht naar Medan naar Jakarta, paar dagen Jakarta.. vervolgens met de nachttrein (die de koppelplaat verloor waardoor we letterlijk over het kale koppelstuk buiten moesten stappen om naar de wc in het andere compartiment te gaan.. doodeng) Naar jokjakarta waar we de prambanan en de borobudur hebben bezichtigd (trap niet in zonsopkomst trips.. beiden gaan pas na zonsopkomst open lol.. dus de droom om bovenop de zon te zien opkomen vervloog voor de hekken grom grom).

van Jokja dachten we goedkoop naar Bali te reizen per bus! Nu wisten we weer waarom we geen busreis meer naar spanje wilden doen.. maar 2 stops onderweg (23 uur) en een statoilet met mandibak ( lees krom staan erboven want het plaffond werd wel heel laag met zo'n bak onder je).

In Sanur een goedkope homestay opgezocht, kleding maar weer eens laten wassen (niet strijken mevrouw.. Nee hoor.. en dan je favo nylon sportshirt terug krijgen met een groot gesmolten driehoek :().. Na een paar dagen verkast naar het hotel waar de djoser mensen aankwamen..

met djoser dus de eerder beschreven reis gemaakt.

Een jongen moest later terug door een overboekte vlucht opengebroken en dus samen nog een paar dagen doorgebracht... Rondje bali gemaakt Ubud (sacrete monkey forest)> waterpaleis tirta ganga> de zwarte lava stranden van lovina beach en nog vele tempels..

daarna hadden we nog twee weken over voordat onze reis van Den Passar naar Kuala Lumpur zou vertrekken.. maar ja, nog twee weken bali zou wel zonde zijn toch.. Dus toch maar een uitstapje naar West Sumatra waar we bij een project zijn wezen kijken waarbij we bij een docent sliepen en meegingen naar school om engels te geven.. daarvoor in de plaatst hebben we een super leuk uitstapje met de klas gemaakt.. Verder nog wat cultuur gesnoven daar in de omgeving.. op een beach dorpje verbleven waar we het gevoel hadden dat er een wietplantage verderop lag (zo'n maffia sfeertje)..

in maleisie vooral saba en sarawak bezocht met als absolute hoogte punt uncle tans in de jungle..
ohh ja en nog even mijn duikbrevet gehaald, een maand voor de tsunami daar als enige punt in maleisie raakte (gelukkig geen doden daar, heb direct gemaild natuurlijk, schrok daar toch wel even van)..

al met al een berg herinneringen om nooit meer te vergeten.

bijna vergeten, mijn verjaardags cadeau in oktober, van mijn zusje gekregen.. een prachtige paardrijtocht over de stranden van bali.. door het teruggelopen toerisme door de bom op bali was het paardentoerisme eigenlijk zo'n beetje afgeschaft en werd het dus rijden met een particuliere gids op paarden die niet echt manege paarden waren.. Wat ook goed te merken was. in volle galop over het strand, gaat mijn paard niet volledig in de noodrem voor een kreek die dwars over het strand loopt.. Watervreeeeeessss!!! en daar zag ik mijn zusje en gids aan de horizon verdwenen en met geen mogelijkheid dat beest het water in te krijgen he.. omrijden werkt niet, want dat water kwam uit de bergen en eindigt in zee.. Gelukkig kwam de gids terug en zijn we met zijn drieen alsnog stapvoets erdoor gekomen (lees, stapvoets tot het midden en daarna met een raketlancering richting het droge springen).

---------

doen dus!!! je zult je reis nooit vergeten..

-----

wij hebben luxe gebackpackd.. niet het goedkoopste opgezocht.. en buiten de balireis die vooruit betaald hebben waren we op bali slechts 1500 euro kwijt in totaal voor die twee maanden voor twee personen... inclusief de geboekte trips, entree kosten voor bezienswaardigheden, paar middenklasse hotels in plaats van hostels, eten en drinken.. bij de reis met djoser waren alleen de maaltijden aan boord inclusief, de rest moest dus betaald worden.. en inclusief de binnenlandse vluchten, treinreizen, busreizen, en ander vervoer.

maleisie was een stuk duurder, met name bijvoorbeeld het verblijf bij uncle tans was in vergelijk relatief duur.. voor de maand in Maleisie waren we ongeveer 2000 euro met zijn tween kwijt.. met vluchten, treinen, bussen, taxi's, eten drinken, entree en trips.

de reis van djoser zullen we het maar even niet over hebben lol.. die was 2750 per persoon ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 07:17

Prepaid kun je gewoon daar kopen :j Ik heb ook een buitenlands mobiel nummer en die heb ik gewoon in een locale vodafone winkel gekocht. Google wel even van te voren naar de andere providers en kijk vooral naar de dekking. Daar kan best wel verschil inzitten. In mijn geval was vodafone prima. En een tip neem je nederlandse telefoon ook mee dan heb je 2 telefoons bij je en kun je altijd bellen in geval van nood. De meeste telefoons zijn simlockvrij tegenwoordig maar dat zou ik wel even checken van te voren :D

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:02

Wat leuk, goed zo!!!!

Veel plezier en geniet van de ervaring! :D

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:05

Ik ga samen met mijn vriend begin december naar nieuw Zeeland. Vandaag ons visum aangevraagd! Gewoon doen dus! Als we er genoeg van hebben kan je gewoon weer naar huis!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:12

SSmonamiSS schreef:
Ik ga samen met mijn vriend begin december naar nieuw Zeeland. Vandaag ons visum aangevraagd! Gewoon doen dus! Als we er genoeg van hebben kan je gewoon weer naar huis!

dat staat ook nog ergens op mijn verlanglijstje :j
hoe lang gaan jullie?

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:20

Dat weten we nog niet. We kijken gewoon tot wanneer we het leuk vinden! Maar zoals we nu denken tot mei ongeveer want vanaf mei kunnen we weer in Italië werken maar als het nu zo leuk is in nieuw Zeeland en we daar echt op onze plaats zijn blijven we daar!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:19

Cool! Vorig jaar rond deze tijd was in bezig met de voorbereiding voor mijn reis naar Australië :-)