Last minute reisgenoot gezocht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Last minute reisgenoot gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:06

Ukunda is het dorp voor het strand, daar moet je absoluut niet heengaan. Dat is voor een blanke onveilig. Voor de rest kan je je rondbewegen door gebruik te maken van een matatu, lokaal busje en kost nauwelijks iets. Enkel overdag, s'avonds zou ik gebruik maken van een taxi. Ook dat kost weinig. Betaal beide pas als je op je plaats van bestemming bent

Qua restaurants, alles kost nauwelijks geld.
- Forty Thieves: lunch aan het strand. Op zondag met live muziek (bijv 5 euro voor een hamburger met patat);
- Ali Barbour: onder Forty Thieves en in een grot. Super leuk om te doen;
- Leonardo's: Italiaans restaurant met een geweldige sfeer;
- Nomad: aan het strand met een Arabische sfeer. Persoonlijk mijn favoriet. Is wat duurder, maar nog steeds goedkoper dan een restaurant in Nederland

Tips qua taal:
- Jambo: hallo en dus de normale begroeting;
- Habari: hoe gaat het?
- Mzuri Sana: het gaat goed
- Asante of Asante Sana: dank u wel
- Kwaheri: tot ziens

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 09:04

Dank je wel voor de tips!

Nog 26 uur en dan vlieg ik *\o/*

Edit: zojuist ingecheckt :D

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:38

Je land in Nairobi , hoe kom je naar Mombasa ?

Kenya is een mooi land, ik hoef er alleen nooit meer heen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 09:41

Met de bus :+ En tussendoor stop ik in diverse dorpjes, wil ik schooltjes gaan bezoeken etc :D

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:13

Okay ja ik heb wat Keniaanse collega/vrienden, wij vlogen voor vakantie naar Mombasa en zijn een weekend naar Nairobi geweest. Op aanraden van mijn vrienden zijn wij gevlogen. De wegen zijn niet bepaald veilig, de kranten stond op het moment dat wij er waren vol met ongelukken.
In Nairobi logeerde wij in een hotel in de buurt van mijn collega, een wijk waar blanken niet veel komen. Ik heb me er best veilig gevoeld, hoewel we voor velen wel een attractie waren. In Nairobi merkte ik meer van de onveilige situatie van land als in Mombasa. In Nairobi werd je ook met een metaal detector gecheckt als je de supermarkt in wou.
Lions Hill en Salt Lick zijn prachtige resorts, the big 5 ga je denk ik niet zien, de neushoorn zul je alleen in parken zien, ik geloof wel dat er een locatie is waar ze nog los rond lopen maar in Tsavo etc ga je ze niet tegen komen. De rest van de dieren waarschijnlijk wel, bij de bijzondere dieren sta je dan vaak wel met een aantal safari busjes.
In Mobasa hadden wij een Nederlands meisje wat in Ugunda woonde en getrouwd was met een Keniaanse man. Zij heeft ons toen wel met dingen geholpen.

Oja tip, als je schooltjes etc gaat bezoeken neem pennen enzo mee, vinden ze helemaal geweldig.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:22

De grootste kans op de Big Five is in de Masai Mara.

En idd een busje is niet veilig, per vliegtuig is beter

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 14:36

Terug vlieg ik vermoedelijk wel van Mombasa naar Nairobi en dan weer terug naar huis. :)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:00

Nouja op zich rijden er daar natuurlijk dagelijks bussen en meestal gaat het ook wel goed maar sommige wegen zijn 1 baans en alles moet daar overheen, langzame vrachtwagens maar ook snelle auto’s. Inhalen is daar dus best een uitdaging.

Gewoon geen dure dingen mee nemen, vooral in Mombasa is dat niet fijn. Wat wel leuk is, is als je make-up spulletjes en bijvoorbeeld shampoo en nagellak mee hebt kun je het ruilen bij kooplieden. Kleine souvenirs kun je dan soms ruilen zonder bij te hoeven betalen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:19

Hoe lang ga je eigenlijk? Het is wel handig om je programma een beetje aan te passen aan de afstanden. Volgens mij is de weg van Nairobi naar Mombasa door de Chinezen voorzien van echt asfalt, dus dat scheelt, maar lange tijd was je 14 uur onderweg en dan ga je op een reisdag echt niet meer leuk schooltjes bezoeken o.i.d.

Het is ruim 15 jaar geleden dat ik in Kenia was, maar ik vond Wasini-island geweldig. Het eiland zelf niet eens zozeer, maar wel het snorkelen in het Marine National Park. Het rif ligt daar zo dicht onder de waterspiegel dat je ook zonder scuba-gear ontzettend veel kunt zien. Wel goed smeren met watervaste zonnebrand en als je gevoelig bent voor zeeziekte een pil slikken. Met de luxe boot was het destijds een uur varen naar het rif. Wij gingen met wat vissers mee die bijklusten als toeristenbegeleiders en waren 3 uur onderweg met een vissersbootje. Vond ik zelf leuker, maar als je niet goed tegen varen kunt is 3 uur niet zo fijn.

Mount Kenya was nog niet genoemd, ook een aanrader. Met een beetje conditie is dat makkelijk te doen. Ik had geen conditie en geen geld, dus droeg m'n bagage zelf en kwam zonder problemen boven. In de dorpjes bij de berg kun je uitstekende gidsen huren en ook mannen om de bagage te dragen, zelfs koks.

Nog een bijzondere trip vond ik Kakamega forest en dan overnachten in the forest house, midden in het oerwoud.

Veel plezier!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:59

Wasin Island is helaas de afgelopen jaren toeristischer geworden, waardoor elke Keniaan met een bootje erheen is gaan varen. Hierdoor zijn de boten onveiliger geworden, tenzij een goede luxe speedboot.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 07:48

Bagage ingecheckt ! Over 2 uur boarden *\o/*

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:53

Babsiej schreef:
Bagage ingecheckt ! Over 2 uur boarden *\o/*

Heel veel plezier! Jammer dat ik dit topic nu pas zie, anders was ik mee gegaan : D

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:00

Heel plezier

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:18

Veel plezier! Kenia is schitterend!

Hou als het mogelijk is deze website in de gaten ivm evt gewijzigde veiligheidsrisico's http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ezen/kenia

En verder matata's zounik vermijden... Daar worden echt te veel mensen in en op gepropt.... Daarbij worden daar veel overvallen gepleegd... Zorg je trouwens voor voldoende flesjes water?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:23

Nee joh, matatu's zijn buiten de avond om hartstikke veilig. En in de lunchpauze rond 13:00 zitten ze vol, maar ook dat is geen probleem. Dan pak je volgende matatu, dan zeg je Hapana en op naar de volgende. Ik vind je reactie nogal overdreven Neon. Je moet natuurlijk niet met al je sieraden/geld/camera open en bloot daar in gaan zitten

Ik ben al die 5 keren gewoon met een matatu gaan reizen, vaak alleen als blank meisje. Afgezien van versierpogingen geen vreemde dingen. Aan de kust gebeuren juist weinig overvallen met matatu's. En het is juist leuk en een goedkope/veilige manier om korte stukjes te reizen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:40

Veel plezier... geniet er van...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:51

Douraque schreef:
Nee joh, matatu's zijn buiten de avond om hartstikke veilig. En in de lunchpauze rond 13:00 zitten ze vol, maar ook dat is geen probleem. Dan pak je volgende matatu, dan zeg je Hapana en op naar de volgende. Ik vind je reactie nogal overdreven Neon. Je moet natuurlijk niet met al je sieraden/geld/camera open en bloot daar in gaan zitten

Ik ben al die 5 keren gewoon met een matatu gaan reizen, vaak alleen als blank meisje. Afgezien van versierpogingen geen vreemde dingen. Aan de kust gebeuren juist weinig overvallen met matatu's. En het is juist leuk en een goedkope/veilige manier om korte stukjes te reizen.

Ligt er dan misschien aan in welke streek je zit mbt die busjes? Ik vind het in ieder geval doodeng... Al heb ik enorm genoten van mijn tijd in kenia en tanzania...

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:55

Veel plezier!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:58

In Mombasa en Nairobi pak ik zelf geen matatu, alhoewel mijn moeder dat wel heeft gedaan en er geen problemen in zag

Ben vooral in de zuidkust geweest en daar met de matatu gereisd. Maar ben je zelf wel eens met zo'n busje gegaan? In het begin vond ik het ook doodeng, maar toen ik er eenmaal aan gewend was had ik er geen probleem mee. Het is juist een leuke manier van reizen. En daarbij vind ik het doodzonde om enkel in je hotel/resort te blijven of enkel georganiseerd in een land op vakantie gaan. Juist de lokale manieren en de lokale restaurants zijn het leukst. Zo heb ik ook meerdere lokale vrienden gemaakt en adresjes voor goedkope safari's en logeeradressen.

Had zelfs een keer in een matatu een Keniaan die een nummer van René Froger ging zingen voor me _O- .

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:07

:D altijd leuk die mensen die spontaan gaan zingen...

Ja maar dat was dus in nairobi... (Daar vond ik het sowieso niet zo geweldig haha) erg druk, opdringerig en vies :P en een hoop ellende wat daar te zien was... De rest van hetgeen ik gezien heb in kenia en tanzania vond ik echt geweldig... Vervoer van nairobi naar tanzania hebben we met een grote bus gedaan en dat vond ik echt een stuk prettiger reizen (kost ook geen ruk, gaf me wel een veiliger en comfortabeler gevoel... Maar steden als nairobi, dar es salaam en arusha zou ik direct doorheen vliegen als ik nog een keer die kant uit zou gaan om zo snel mogelijk het mooie te gaan bekijken :D

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:09

Wat ook leuk is, is om de trein van Nairobi naar Mombasa te pakken en dan wel de luxe klasse. Dan wordt de s'ochtends wakker in Tsavo aangezien de trein dwars door de parken gaat

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:14

Lees het topic nu pas, wat ongelofelijk gaaf TS! Heeel veel plezier!
En Douraque, leuk om je tips en verhalen ervan te lezen :D

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:25

.
Laatst bijgewerkt door Letsdunit op 25-02-25 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:41

De trein is prima te doen, alleen je moet rekening houden met vertraging.

En inderdaad die disco matatu's vertelde mijn moeder over. Zo grappig om te horen

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 14:25

Het gaat prima hoor ! Al veel gedaan en gezien. Weeshuis, schooltjes , eigen kip geslacht haha. Nu onderweg naar de kust !