Met dolfijnen zwemmen in Tunesië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 08:26

Taat_ schreef:
Dus omdat ts haar topic niet verpest wilt hebben moeten we maar even negeren wat voor leven die beesten hebben (gehad)?
Als iemand een topic opent die met 1.70m op een Shetlander rijdt wordt er toch ook niet gezegd nou jongens na 1 keer weet ts dit ook wel?! Dan komt bokt massaal op dat topic afgestormd.

Ik kan me ook erg boos maken om reacties van mensen dat ze dit ook zeker nog eens willen doen, ondanks alle berichten hier in het topic. Verdiep je er eens in, dan praat je (hopelijk) wel anders..

Verbaas me echt heel erg hoeveel mensen hier het plezier van ts belangrijker vinden dan het leven van die beestjes..

Ook al krijg ik nu waarschijnlijk half bokt over me heen, het kan wat mij betreft niet vaak genoeg gezegd worden.

En ik kan niet begrijpen dat jij hier gewoon doorgaat met steukelen. Je hebt je punt wel gemaakt.

TS, fijn dat je een mooie vakantie hebt gehad, wel jammer dat de plek waar je zat niet zo fris rook.

F_Orumster

Re: Met dolfijnen zwemmen in Tunesië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 08:37

Ik denk dat de TS de eerstvolgende keer dat ze iets met dieren 'kan doen' kritisch kijkt naar wat er zoal bij komt kijken. Als dit een wijze les is en het haar referentiekader heeft verbreed, dan is dat toch mooi?

Ik heb vroeger ook op een olifant gereden. Ik was me nog niet bewust van de ellende achter de schermen. Ik vind het heel erg dat ik aan dit leed heb 'meegewerkt'. Vanaf het moment dat ik me hiervan bewust werd, heb ik niets van soortgelijke activiteiten meer gedaan. Ik zal ook niet zo snel dolfijnen, leeuwtjes etc in hun natuurlijke omgeving tegenkomen maar ik zie ze liever niet, dan in of door erbarmelijke omstandigheden.

Kortom: de TS heeft de dolfijnen bezocht zonder bewustzijn van het leed wat daarachter schuilt en daarom valt er niet veel te verwijten.

TS, het is nu eenmaal gebeurd dus koester deze ervaring.
Ik denk dat Tunesië echt wel mooie plekken kent, maar je er wel voor uit bepaalde gebieden moet.
Marokko is erg mooi, dus ik denk dat het landschap en vegetatie in Tunesië toch ook best mooi zou moeten kunnen zijn.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:28

Cayenne schreef:
x_Nadia schreef:
Meestal reageer ik niet op dit soort dingen, maar ik vind het nu wel erg veel worden.

Iedereen zegt wel 'dolfijnen hoor niet in gevangenschap' maar PAARDEN horen ook niet met een mens op hun rug rond te lopen van nature!
Maar daar word ook niet over gezeikt omdat men dit al lang gewend is.
Er word niet meer op of om gekeken als iemand op een paard rijd!

Ts: ik vind het prachtige foto's en ben blij voor jou dat jij en erg leuke ervaring rijker bent!

Dat is natuurlijk niet te vergelijken. Lees eens meer over de dolfijnenhandel in Taiji of kijk de documentaire The Cove.
Dan zie je hoe ze deze dieren op gewelddadige wijze vangen, de beste dolfijnen verhandelen en de overige dieren doodsteken met harpoenen. (Dat doen ze in een 'cove' die vervolgens rood kleurt van het vele bloed, vandaar de naam). Ik krijg die docu niet meer van mijn netvlies af :n en deze handel waar TS met dolfijnen gezwommen heeft, haalt daar ook zijn dolfijnen vandaan.
Dat is toch niet te vergelijken met een paard dat in een wei staat? :=

Maar goed, TS wist dit niet, dus het is weer eens les. Geeft niets :) Als TS verder een fijne vakantie heeft gehad is er toch niets aan de hand?
Ik zie hier verder geen rel.

Daar heb je gelijk ja, maar dat was ook eigenlijk niet mijn punt.

Onze paarden worden nu wel in gevangenschap geboren maar nooit werden hun ook met geweld uit het wil gevangen.
En dat is het punt waar ik heen wou.
En ik wil hier verder ook geen discussie of iets over, maar zo denk ik nou een maal :)
Laatst bijgewerkt door x_Nadia op 01-07-14 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:30

Nadia verdiep je eens in domesticatie :)

@TS: Ik had al eerste een opmerking gemaakt, wilde er geen hele discussie over hoor. Vind het alleen erg jammer dat je het nog steeds ziet als een leuke dag.. jammer, dat het dus geen indruk op je gemaakt heeft ( toch?). Hoop toch dat je andere om je heen afraad het te doen omdat het dierenleed is.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:37

Ik wil mij er best in verdiepen, maar ik wou gewoon even duidelijk maken dat de paarden die wij rijden eigenlijk ook niet op stal of in een afgesloten wei horen, maar omdat we dit al zooo lang gewend zijn is het normaal.

Verder wil ik hier ook geen discussie over!

Maar ik vind het gewoon enorm jammer dat (bijna) iedereen ts aan het 'afzeiken' is terwijl dit voor haar een leuke en misschien once in a lifetime ervaring is.
Nog even en niemand durft nog een topic te openen waar foto's in staan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:39

Nessah schreef:
Vind het alleen erg jammer dat je het nog steeds ziet als een leuke dag.. jammer, dat het dus geen indruk op je gemaakt heeft ( toch?). Hoop toch dat je andere om je heen afraad het te doen omdat het dierenleed is.

KOm op, natuurlijk vond TS het een leuke dag.
Dolfijnen zijn machtig mooie en grote beesten en hoe indrukwekkend en tof is het om die van zo dichtbij te mogen ervaren.

Natuurlijk is de situatie eromheen niet tof, maar TS heeft genoten!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:24

Maar het mag toch zijn dat ik van mening ben dat de lol er van af is als je er achter komt dat het niet zo rooskleurig is? Ik heb in India een rondrit door de jungle gemaakt op een olifant.. Wist ik veel.. Vond het ook leuk! Echter toen ik mij later besefte hoe dit werkelijk tot stand kwam, was de lol er bij echt af en voelde ik me vreselijk schuldig. Een wijze les, zoiets doe ik dus niet meer.

En Nadia, ik loop niemand af te zeiken, ik geef alleen mijn mening. Sta je daar niet voor open? Prima, maar plaats dan geen bericht. Een dolfijn en paard in gevangenschap vergelijken, kan niet.

Natuurlijk hoeft niet alles 10 keer herhaald te worden ( toevallig was ik de eerste die reageerde en ik wilde even aan TS duidelijk maken, dat zo'n discussie wat mij betreft onnodig is.. En mijn punt verhelderen waarom ik zo reageerde)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:26

Nessah schreef:
Maar het mag toch zijn dat ik van mening ben dat de lol er van af is als je er achter komt dat het niet zo rooskleurig is? Ik heb in India een rondrit door de jungle gemaakt op een olifant.. Wist ik veel.. Vond het ook leuk! Echter toen ik mij later besefte hoe dit werkelijk tot stand kwam, was de lol er bij echt af en voelde ik me vreselijk schuldig. Een wijze les, zoiets doe ik dus niet meer.

Hier ook een olifantenrit, totaal onbewust van de lading. Ik kijk daarom met spijt terug op mijn 'medewerking' maar probeer het moment ook te koesteren. Het is tenslotte al gebeurd, dan kan ik maar beter blijven herinneren aan hoe het was.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 12:51

Ehh pardon? Wat is dit nou weer voor bullshit..
Dus omdat ik 1 keer in mijn leven naar Tunesië heb kunnen gaan kan ik ook zo een keer naar Turkije of weet ik veel wat?
En Nessah hou alsjeblieft dat commentaar voor je want ik heb het nergens iemand aangeraden en er staat ook nergens dat ik het nogsteeds rooskleurig zie.

Van mij mag dit topic wel sluiten, het was alleen mijn bedoeling om wat leuke foto's te laten zien maar nu is het al helemaal verziekt, bedankt bokt, top!
Nogmaals wel bedankt voor de pb's en de mensen die het wel normaal en opbouwend hebben uitgelegd :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:49

Ik heb niets over Turkije gezegd hoor :) En ik bedoelde mijn commentaar juist dat ik er geen discussie van wilde maken, dat dat onnodig is ( kijk nog maar eens goed naar mijn post) en dat ik alleen mijn 1e opmerking wat wilde verhelderen en waarom ik er een opmerking over maakte, juist omdat ik precies hetzelfde heb gedaan :) Ik zeg toch ook niet dat je het aanraad aan iemand? Ik zeg alleen dat ik hoop dat je dat niet doet, dat je een beetje ziet dat het niet zo rooskleurig er aan toe gaat. Jammer dat je mijn post dus verkeerd opvat. Al zou ik ook wel gefrustreerd zijn als er 10 keer hetzelfde wordt gezegd.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:17

Ik begrijp de reactie's van de rest zeker en had eigenlijk niets anders verwacht. Ik zag de titel en sloeg mezelf al voor mijn kop, wetend dat dit weer een reltopic zou worden := En ik ben het wel een beetje eens over het welzijn van de dieren, maar ik begrijp ook dat jij daar op het moment misschien niet helemaal over na gedacht hebt en er veel plezier aan beleefd hebt. Maar dit topic zou je ogen wel geopend hebben, dus verder commentaar is niet echt nodig denk ik. Het zijn wel erg mooie foto's en je ziet er erg vrolijk uit! Hopelijk heb je er van genoten, maar doe je het de volgende keer niet weer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:35

Ja je moet op bokt maar de pech hebben dat er één iemand begint te zeuren.
Lijkt wel alsof je paard net heeft gemest, wordt opgemerkt door één vlieg, en binnen no time zit het boeltje vol.

TS, je hebt duidelijk een hele leuke dag gehad en ik kan me voorstellen dat zoiets gewoon heerlijk is.
Verder moet niemand hier hypocriet doen, sommigen hier hebben op vakantie vast ook wel zoiets gedaan, of zijn naar een of andere dierenshow wezen kijken, of naar een dierentuin, of hebben een pup bij een broodfokker/dierenwinkel gehaald, of... hebben een paard op stal staan !!

Of dachten jullie dat paarden sinds hun domesticatie altijd heel vredig op stal werden geboren, incl. liefdevol volgtopic op bokt? Die dieren hebben ook wel andere omstandigheden meegemaakt. Gewoon omdat ze niet met uitsterven bedreigd zijn, geloven wij dat het best kan wat we met paarden doen.

Maar als er dan één 16-jarig meisje met veel enthousiasme haar vakantiefoto's wil delen - waar jullie toch maar weer naar hebben zitten kijken - en dat gaat toevallig over een dolfijn, dan hebben jullie plots het recht om het kind volledig af te breken. Goed bezig weer +:)+

Jullie zouden beter een voorbeeld nemen aan mij! Als ik een (foto)topic zie waar ik niet veel voor voel, reageer ik gewoon niet :7

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:27

Nessah schreef:

En Nadia, ik loop niemand af te zeiken, ik geef alleen mijn mening. Sta je daar niet voor open? Prima, maar plaats dan geen bericht. Een dolfijn en paard in gevangenschap vergelijken, kan niet.

Natuurlijk hoeft niet alles 10 keer herhaald te worden ( toevallig was ik de eerste die reageerde en ik wilde even aan TS duidelijk maken, dat zo'n discussie wat mij betreft onnodig is.. En mijn punt verhelderen waarom ik zo reageerde)

Ik vind eigenlijk wel dat je het kan vergelijken, je kan het met alle dieren vergelijken die 'vroeger' aleen maar in hrt wild te zien waren.

ik zeg niet dat je geen gelijk had, dat de lol er meteen af is want daar heb je gelijk in.
En ik wil ook niet dat jij of iemand anders zich aangevallen voelt door mijn bericht.

Ik denk dat als jij nog verder in deze soort van discussie wil met mij dat wij dat beter even via pb kunnen doen :)

Elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:32

Als één iemand TS erop wijst hoe dit er achter de schermen aan toe gaat, is het toch ook goed?
Waarom moet half Bokt er dan weer bij springen ?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 16:48

Bedankt Nadia xOkidoki en Robin!

Tuurlijk heeft mij dit aan het denken gezet hoor, maar dat was ook al wel gebeurd als 1 iemand me dit had verteld :)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:42

Edit: Never mind..
Laatst bijgewerkt door Jinte op 01-07-14 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 18:00

Deze komen weldegelijk uit Taji, dit park staat bij insiders er om bekend. En er worden nog steeds ieder jaar daar dolfijnen gevangen cq geslacht en doorverkocht. Enkel Amerika en Europa kopen geen dolfijnen meer afkomstig uit het wild, dat doen wel de Aziatische/Afrikaanse/Arabische/zuid-Amerikaanse landen.

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 18:35

Over het wel of niet houden van dolfijnen in gevangenschap verschillen veel mensen van mening. Waar veel mensen echter wel dezelfde mening over hebben is dat de drijfjacht in Taiji (Japan) niet kan. Dit park in Tunesië heeft in 2011 vijf dolfijnen uit Japan gehaald.
De TS heeft er nu misschien niet veel meer aan en had liever leuke reacties gehad, maar als de minder leuke reacties ervoor zorgen dat andere mensen die graag met dolfijnen willen zwemmen eerst beter uitzoeken of ze dit wel echt willen / waar dit te doen, dan is er naar mijn mening toch iets positiefs met dit topic bereikt.
Onderstaande kaart kan handig zijn voor mensen die overwegen eens met dolfijnen te zwemmen, daar staan alle parken op aangegeven die dolfijnen uit de drijfjacht in Japan hebben. Door deze parken te vermijden, draag je in ieder geval niet bij aan het voortbestaan van de drijfjacht.

https://maps.google.com/maps/ms?msid=21 ... dg=feature

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:26

SophieFT schreef:
Het zou bokt weer eens niet zijn als ze niet met zn 20en tegelijk commentaar kwamen geven.
Nou zet een facebookactie of weet ik veel wat tegen me op dat ik zo'n dierenbeul ben, en ga je lekker daarmee vermaken. Je was er zelf niet eens bij, je weet niet hoe die dieren daar leven en fijn dat jullie dat allemaal niet zouden doen en klaar.

Makkelijk zeggen met je "spaar nog even door", niet iedereen verdient zo veel om elk jaar op vakantie te gaan.

Je kunt ook naar Egypte gaan om met echt wilde dolfijnen te zwemmen, is niet duur. Natuurlijk is de kans aanwezig dat ze je links laten liggen en niets met je te maken willen hebben, maar alles beter dan in een zwembadje.

Ik vind je geen dierenbeul, je zal vast ontzettend enthousiast zijn geweest en heb je er verder niet bij stil gestaan en doe je dat nu wel. :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 22:28

Rienn schreef:
SophieFT schreef:
Het zou bokt weer eens niet zijn als ze niet met zn 20en tegelijk commentaar kwamen geven.
Nou zet een facebookactie of weet ik veel wat tegen me op dat ik zo'n dierenbeul ben, en ga je lekker daarmee vermaken. Je was er zelf niet eens bij, je weet niet hoe die dieren daar leven en fijn dat jullie dat allemaal niet zouden doen en klaar.

Makkelijk zeggen met je "spaar nog even door", niet iedereen verdient zo veel om elk jaar op vakantie te gaan.

Je kunt ook naar Egypte gaan om met echt wilde dolfijnen te zwemmen, is niet duur. Natuurlijk is de kans aanwezig dat ze je links laten liggen en niets met je te maken willen hebben, maar alles beter dan in een zwembadje.

Ik vind je geen dierenbeul, je zal vast ontzettend enthousiast zijn geweest en heb je er verder niet bij stil gestaan en doe je dat nu wel. :)

Pardon? Waar baseer jij op dat ik naat Egypte kan gaan? Als ik die mogelijk had gehad zat ik er al lang hoor.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:36

Jeetje wat reageer jij aanvallebd zeg Ts. We zeggen toch niet dat je nu stel en sprong naar egypte moet! We zeggen alleen dat egypte hetzelfde gekost had als tunesie. Of tewel in de toekomst een goede tip.

Lijkt net of je niets wil aannemen. Want ondanks dat het niet de reacties zijn die je wenst, zijn alle reacties zeer beleefd naar je. Men komt met goedbedoelde tips die je meteen afsnauwt.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 22:42

verography schreef:
Jeetje wat reageer jij aanvallebd zeg Ts. We zeggen toch niet dat je nu stel en sprong naar egypte moet! We zeggen alleen dat egypte hetzelfde gekost had als tunesie. Of tewel in de toekomst een goede tip.

Lijkt net of je niets wil aannemen. Want ondanks dat het niet de reacties zijn die je wenst, zijn alle reacties zeer beleefd naar je. Men komt met goedbedoelde tips die je meteen afsnauwt.

Dit heb ik al meerdere keren uitgelegd ;).
Ik vind het zo knap dat jullie kunnen bepalen dat omdat ik naar Tunesië ben geweest ook naar turkije had kunnen gaan.

Maar als jij dat vind neem ik lekker niks aan joh.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:06

SophieFT schreef:
Rienn schreef:

Pardon? Waar baseer jij op dat ik naat Egypte kan gaan? Als ik die mogelijk had gehad zat ik er al lang hoor.

Pardon? Waarom reageer jij zo ontzettend aanvallend op mij?

Volgens mij schrijf ik nergens dat je dom bent omdat je met dolfijnen in een zwembadje hebt gezwommen, schrijf ik nergens dat je verplicht bent om naar Egypte te gaan. Ik geef je iets mee wat ook een optie kan zijn voor een volgende keer.

En dan klaag jij over de reacties in dit topic en over typisch Bokt, kijk eerst eens naar je zelf voor je met een vinger andere aanwijst.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:22

@ts de reden dat wij dat zeggen omdat het qua kosten echt 2 druppels water is. Ik kan het weten heb namelijk toendertijd beiden brochures doorgespit.
Nu snap ik dat als je met ouders op vakantie gaat je geen keus hebt. Dit is overigens een aanname. Maar mocht je zoiets ooit nog eens willen doen dan raden wij egypte aan. Feit dat je continu turkije schrijft geeft wel aan dat je niet begrijpend leest, maar er gewoon wat doorheen scant.

Dus het zijn goed bedoelde tips. Dat was het moraal van het verhaal.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:56

En als TS nu een kans had om naar Tunesië te gaan maar wellicht in de toekonst niet zo snel meer zo'n kans komt??? Ik snap TS haar reactie donders goed. Jullie denken de situatie te kennen, maar dat is echt niet zo. Als jullie zelf waren gegaan piepten jullie wel anders.