Een jaar au-pairen in Australië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:06

Wat een gaaf avontuur. Heel veel plezier!

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 23:08

AnnemiekvM schreef:
Wat een gaaf avontuur. Heel veel plezier!

Dankjewel! *\o/*

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:10

Joh Leonie, wat een prachtige kans! *\o/*

Maak er wat moois van!

leonie1988

Re: Een jaar au-pairen in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 23:11

Hee Roos! Ja gaaf he, ik ben zo blij dat ik het nu eindelijk ga doen :D

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:24

Wauw wat gaaf zeg! Ik ga over twee weken voor vijf weken naar Australie en vind dat al helemaal spannend. En jij gaat gewoon een jaar, hoe gaaf is da!!

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 23:25

Nou, 5 weken is ook harstikke gaaf! Wat ga je er doen? En waar ga je precies naartoe?

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:29

De eerste week ben ik in Melbourne (tennis kijken op de Australian Open!) en daarna gaan we via canberra en sydney omhoog richting townsville..

Ik ben overigens wel ooit langer weggewees: 3enhalve maand naar Ghana. Dus ben wel iets gewend wat dat betreft :-)

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:35

leonie1988 schreef:
Maar Barramundi, je hebt dus dat EHIC pasje niet nodig gehad bij de tandarts? Dan ga ik dat toch nog even navragen, mijn zorgverzekering (CZ) zei dat ik het moet halen zodra ik in Australië ben.

Wel gaaf dat je zo vaak teruggaat :D Volgens mij is het echt een land waar je makkelijk verliefd op kan worden. Eens kijken of ik nog wel terug wil komen naar Nederland na dit jaar :P

Nope, niet nodig gehad. Moest alleen wel gelijk betalen en daarna terug vragen bij mijn verzekering. Misschien dat dat met zo'n pas niet hoeft..

Ja, kan ook niet wachten tot het april is, dan ws weer die kant op!! Ik wil nooit terug als ik eenmaal daar ben, haha!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:38

Ga je hier ook updates schrijven, of een blog bijhouden? Het klinkt als een heel gaaf avontuur en ben heel benieuwd hoe je het daar gaat hebben!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:41

Ik las op eerste pagina dat je medicijnen (de pil en paracetamol) wilt mee nemen. Toevallig was vanavond bij dat tv programma van airport security (of hoe heet dat) ook een man die had de pil bij zich, maar dit niet aangegeven. Dat gaf hem nogal veel gedoe, want australie schijnt strenge lijst met 'verboden' medicijnen te hebben.
Dus misschien even checken vooraf en in ieder geval aangeven als je land binnen gaat.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:45

leonie1988 schreef:
Ik kreeg trouwens een pbtje dat ik geen recht heb op zorgtoeslag als ik daar zit, maar ik heb even gegoogled en volgens mij heb ik er wel gewoon recht op... Of ben ik nou gek... Ik voldoe aan alle voorwaarden volgens de site van de Rijksoverheid.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eslag.html

Je hebt alleen recht op zorgtoeslag als je in nederland woont en een zorgverzekering hebt. Wij zijn dit jaar vertrokken naar nieuw-zeeland op een tijdelijk visum en ik heb de zorgtoeslag en de zorgverzekering gewoon stop gezet. Je hebt namelijk niets aan je nederlandse zorgverzekering zodra je langer als 3 maanden of 6 maanden, dat weet ik niet meer, in het buitenland bent. Verder scheelt het een hoop geld als je het gewoon stop zet.

Wel ontzettend gaaf hoor, er zitten zoiezo al 2 bokkers in australië waarvan 1 geëmigreerd.

Dispar_Vulgo schreef:
Ik las op eerste pagina dat je medicijnen (de pil en paracetamol) wilt mee nemen. Toevallig was vanavond bij dat tv programma van airport security (of hoe heet dat) ook een man die had de pil bij zich, maar dit niet aangegeven. Dat gaf hem nogal veel gedoe, want australie schijnt strenge lijst met 'verboden' medicijnen te hebben.
Dus misschien even checken vooraf en in ieder geval aangeven als je land binnen gaat.

Een man die "de" pil slikt, dat zal weinig nut hebben dan. Even aan je huisarts vragen om een engelse vertaling en je kunt natuurlijk ook gewoon je inschrijven bij een australische dokter en daar de pil vragen. Paracetamol wordt hier ook gewoon verkocht, het is juist moeilijk om goede sterke aspirine te vinden. Denk dus dat je daar ook wel gewoon paracetamol kunt vinden.

Overigens raad ik je aan om alles aan te geven wat je bij je hebt. Als ze je betrappen op een leugen gaan ze zoeken en gissen en kunnen dan je binnenkomst weigeren als het ze neit aanstaat wat je zegt. Nogmaals, wees gewoon eerlijk dan is er neits aan de hand en krijg je volgens mij(weet het niet zeker) ook geen boete omdat je dan eerlijk bent geweest.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:48

daffie1986 schreef:
...
Een man die "de" pil slikt, dat zal weinig nut hebben dan. Even aan je huisarts vragen om een engelse vertaling en je kunt natuurlijk ook gewoon je inschrijven bij een australische dokter en daar de pil vragen. Paracetamol wordt hier ook gewoon verkocht, het is juist moeilijk om goede sterke aspirine te vinden. Denk dus dat je daar ook wel gewoon paracetamol kunt vinden.

Hahaha jaa daarom was het ook juist verdacht ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:50

al had ie het wel aangegeven dan was dat nog steeds verdacht geweest aangezien de pil voor mannen nog in ontwikkeling in dus dat was dan een heel slecht excuus geweest :D

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 23:52

daffie1986 schreef:
Je hebt alleen recht op zorgtoeslag als je in nederland woont en een zorgverzekering hebt. Wij zijn dit jaar vertrokken naar nieuw-zeeland op een tijdelijk visum en ik heb de zorgtoeslag en de zorgverzekering gewoon stop gezet. Je hebt namelijk niets aan je nederlandse zorgverzekering zodra je langer als 3 maanden of 6 maanden, dat weet ik niet meer, in het buitenland bent. Verder scheelt het een hoop geld als je het gewoon stop zet.

Wel ontzettend gaaf hoor, er zitten zoiezo al 2 bokkers in australië waarvan 1 geëmigreerd.

Volgens mijn zorgverzekering kon ik gewoon verzekerd blijven, omdat ik maar een tijdelijk naar het buitenland ga. Tijdelijk is kennelijk tot een jaar. Maar ik zal het eens aan de familie vragen waar ik naartoe ga, misschien kan ik beter een Australische zorgverzekering pakken... Nu twijfel ik ;)
Laatst bijgewerkt door leonie1988 op 05-01-14 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 23:54

joyce2 schreef:
Ga je hier ook updates schrijven, of een blog bijhouden? Het klinkt als een heel gaaf avontuur en ben heel benieuwd hoe je het daar gaat hebben!

Mijn schoonbroer heeft een site voor me geregeld. Die zal ik hier wel plaatsen als ik die ga gebruiken :) Ik kan daar foto's plaatsen en bloggen. En lezers kunnen reageren.
Ik wilde het eerst gewoon via facebook doen, maar nu kan iedereen zelf kiezen of hij/zij zin heeft om bij te lezen of niet :P

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:55

Via Facebook is ook geen probleem hoor. :))

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 23:55

Roosch schreef:
Via Facebook is ook geen probleem hoor. :))

Haha nou maar ik kan me voorstellen dat mensen op een gegeven moment denken: oh, daar komt Leonie weer, met iets uit Australië.

Nu hebben ze de keus :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:56

Ach, ik denk ook wel eens 'daar heb je die weer met die spelletjes!' 'oh, daar komt zij weer met haar 'ik wil je nooit meer kwijt, schatje, hou zo veeeeel van je' en bij mij denken ze altijd 'oh daar heb je haar weer met die katten'. :D Dus ik zeg: DOEN!

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 00:00

Roosch schreef:
Ach, ik denk ook wel eens 'daar heb je die weer met die spelletjes!' 'oh, daar komt zij weer met haar 'ik wil je nooit meer kwijt, schatje, hou zo veeeeel van je' en bij mij denken ze altijd 'oh daar heb je haar weer met die katten'. :D Dus ik zeg: DOEN!

Whaha ik kan het me goed voorstellen! Ach Marcel was toch al zo lief om een site voor me te maken, dan maak ik daar ook dankbaar gebruik van natuurlijk :D Hij heeft het mooi gemaakt :j

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:07

Heel veel plezier

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:14

Zoals al eerder genoemd, controleer je hardloopschoenen (als je die mee neemt.) goed op zand e.d. Ik moest werkelijk mijn hele koffer uitpakken om te laten zien dat er 1 korreltje zand op zat. Daarnaast was ik altijd de banketstaaf met drugs testen, maar ze zijn erg aardig allemaal, dus kon makkelijk praatjes houden.

Mocht je nog gaan rondreizen is de greyhound bus voor korte afstanden ook erg leuk en goedkoop. Onderweg kun je dan ook veel zien.

Verder is het meeste wel genoemd. Ik had de eer dat ik een virus kreeg in Australië, doktersafspraak was zeer gemakkelijk gemaakt en moest alleen vooraf betalen. Vervolgens goed geholpen en een doos antibiotica gekregen. (zijn ze wel heel makkelijk in hoor..) Terug in NL kon ik het declareren bij de ZV. Als je naar het ziekenhuis gaat wordt je wel makkelijker geholpen en hoef je niet te betalen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:17

Suuuuupergaaf!
Ik wens je heel veel plezier en een supertoffe ervaring toe! Ga je hier wel schrijven hoe het is? Of houd je een reis-blog bij? :D

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:32

Wat leuk dat je erheen gaat! Ik ga zelf 23 maart weer terug voor minstens 6 maanden, ook om te werken o.a..

Even nog wat tips en adviezen van mijn kant:

* Uitschrijven zou ik niet doen, het schijnt heel lastig te zijn (blijft bureaucratisch Nederland) en daarbij verlies je ook rechten zoals het ingeschreven staan voor een woning b.v. Kijk even op het forum van http://www.aroundtheglobe.nl, daar staat een heel topic erover (o.a. deze http://www.aroundtheglobe.nl/reizen/voo ... si562.html en deze http://www.aroundtheglobe.nl/reizen/voo ... si556.html ) . Maar voor een jaar zou ik zeker niet uitschrijven.

* De pil mag gewoon mee hoor ;) Wat je zou kunnen doen is een uitdraai van je medische paspoort in het engels opvragen bij je apotheek, dan krijg je alles makkelijk mee in Australië.

* Bedoel je met dat pasje niet de Medicard? Dat is namelijk wel heel makkelijk, kun je aanvragen bij een van de kantoren in Australië. Als je die bij je hebt wordt je namelijk overal gewoon behandeld.

* Verder is het leuk om een dagboekje bij te houden; ik heb van mijn vorige reis 4 maanden lang iedere dag erin geschreven, zó leuk om terug te lezen. :D Ook al staan er hele persoonlijke dingen in, dus het is echt iets van mezelf.

Verder vooral veel genieten en lekker veel dingen ondernemen :) Je zit in een hele makkelijke en toeristische omgeving dus er is veel te beleven.

NaginiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 03:05

Uitschrijven is een kwestie Van een papiertje invullen en thATS it.

Je kan een zorgverzekering meestal pas opzeggen als je aan kunt geven voor mminstens 3 jaar in het buitenland zult zijn.

Ik ben nu dus dubbel verzekerd, want mn nlse cz verzekering loopt gewoon door maar kan ik hier niets mee. Ga er vanuit dat ik dan ook gewoon recht heb op toeslag..

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 04:22

Oke het uitschrijven zelf is misschien niet lastig, maar ik bedoelde meer dat het ingewikkeld wordt met b.v. je zorgverzekering (wat wel heel lastig schijnt te zijn als je die wilt opzeggen) en als je je weer inschrijft in Nederland :) Je verliest dan toch wel een hoop rechten.
En je zorgtoeslag loopt inderdaad ook gewoon door dus voor de kosten van je zorgverzekering hoef je het ook (bijna) niet te doen.