Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ibbel schreef:SindyKaya schreef:offtopic iknow maar ik heb al een tijdje een vraag, kunnen passagiers vliegtuigen ook over de kop ?
Nee. Een looping maken kun je alleen met vliegtuigen met relatief korte vleugels. De G-krachten bij een looping zouden de vleugels er anders af trekken.
Ook een 'roll' (over de lengte-as rollen) kan niet met een verkeersvliegtuig, daar is het niet snel genoeg weer voor overeind (ook weer door die lange vleugels) en heeft dan te lang geen dragend vermogen meer.
Martine_R schreef:In een interview over de film ''Flight'' zei Denzel Washington dat je dus echt met een 747 een poosje op z'n kop kunt vliegen. Neem aan dat hij zijn huiswerk wel gedaan heeft voor de film.. Nou is dat niet hetzelfde als een echte ''roll'' natuurlijk.
Maar daar zullen wel een hoop ''maars'' en ''als''en aan zitten.
JannaS schreef:Oh ik heb zo vaak turbulentie meegemaakt. De ene keer heftiger dan de andere keer. 1 keer van curacao naar nederland de gehele 9 uur turbelentie. Van turbelentie word ik niet bang van luchtzakken ook niet. Vind het alleen soms wat lastig.
Wel heb ik een keer een hele enge langing meegemaakt. Het was in 1992 (ik was 11 jaar) met zo'n la la maatschappij naar Tunesië. We kregen op de dag te horen dat die maatschappij niet meer in Nederland mochten komen. Maar onze vlucht zou de laatste keer zijn omdat deze nog in Nederland stond. Wel kregen we voor op de terugreis een ander maatschappij. Afin ik loop samen met mijn ouders het vliegtuig in en mijn stoel zat met ducktape aan elkaar geplakt. Mijn riem was half door gescheurd en de airco deed het maar half. Op zich een rustige vlucht gehad tot we gingen landen. Het vliegtuig begon heftig te schokken en schudden. Zelfs de maskers kwamen naar beneden omdat de druk wegviel. Zelfs de stuwardessen keken niet zo vrolijk. Op en neer bewegend kwam het toestel aan de grond en toen we bijna stil stonden brak de voorwiel af waardoor we op zijn kant vielen. Iedereen in paniek. Iedereen huilen. Wildvreemde mensen pakte elkaar vast en er was overal bloed. Mijn riem was helemaal doorgescheurd en ik ging rollend door de gangpad waardoor ik mijn hoofd opengehaald had. De deuren werden open gemaakt door de brandweer en iedereen haaste zich naar buiten. Ik was toen mijn ouders kwijt en was helemaal in paniek. Uiteindelijk heb ik ze buiten terug gevonden. Gelukkig had iedereen het overleeft, maar er waren heel veel gewonden. Geloof me de terugvlucht vond ik doodeng. Ik heb nog geroepen dat ik wel terug naar huis liep zo bang dat ik was. Toen heb ik jaren gehad dat ik niet meer durfde te vliegen, maar toch moest ik elk jaar mee. Nu 20 jaar later vind ik het niet meer eng. Ik vlieg 2 a 3 keer per jaar. Toch elke keer als we gaan landen denk ik er nog aan terug en ben ik zowat de enige dat hard klapt als we veilig aan de grond staan haha