Echt erge turbulentie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Echt erge turbulentie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:20

Zeker weten van niet, heb al vaker gevlogen bij piloten die dat niet deden en toch een rondje draaiden :P Bovendien werd het omgeroepen ;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:44

LZP -> BEU

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:49

Ibbel schreef:
SindyKaya schreef:
offtopic iknow maar ik heb al een tijdje een vraag, kunnen passagiers vliegtuigen ook over de kop ? :+

Nee. Een looping maken kun je alleen met vliegtuigen met relatief korte vleugels. De G-krachten bij een looping zouden de vleugels er anders af trekken.
Ook een 'roll' (over de lengte-as rollen) kan niet met een verkeersvliegtuig, daar is het niet snel genoeg weer voor overeind (ook weer door die lange vleugels) en heeft dan te lang geen dragend vermogen meer.

In een interview over de film ''Flight'' zei Denzel Washington dat je dus echt met een 747 een poosje op z'n kop kunt vliegen. Neem aan dat hij zijn huiswerk wel gedaan heeft voor de film.. Nou is dat niet hetzelfde als een echte ''roll'' natuurlijk.
Maar daar zullen wel een hoop ''maars'' en ''als''en aan zitten.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:55

Mijn vriend heeft in 1 van deze landende vliegtuigen gezeten vorig jaar. Hij kwam thuis en vertelde dat hij doodsangsten uitgestaan had. Kon ik wel begrijpen :P

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:57

Ik heb een tijdje paragliding gedaan, waarbij je natuurlijk opstijgende lucht op wil zoeken.. Als je dan met de helft van je scherm in een luchtbel zit en met de andere helft van je scherm niet, dan voel je dat ook wel :D Motoren zijn voor watjes :Y)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:01

Zo kwamen wij ook aangevlogen, is echt niet fijn nee. :n Ik was ook verrekte blij toen de motoren op "full throttle" gingen en de neus weer omhoog getrokken werd. Wat lijken die vliegtuigen ineens klein en hulpeloos als je ze zo ziet gaan. :=

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:12

7 jaar geleden ging ik met mijn ouders naar Marokko. We zaten in een onweersbui en er was ook flinke
turbulentie. Zo erg dat op een gegeven moment de lichten begonnen te knipperen. Het was mijn eerste
vlucht dus ik dacht dat het heel normaal was :j Dus eng heb ik het niet gevonden.

Wel erg toepasselijk dat ik net lost aan het kijken was, past wel bij dit thema :+

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:22

Wow dat filmpje! Heftig zeg.. Waarom kiezen ze niet voor een andere landingsbaan? Dat is toch geen doen..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:23

Wij hebben heel vaak turbulentie gehad.
Meestal niet zo heel erg, maar ik vind het toch altijd spannend :+

We zijn ook wel eens een aantal meter uit de lucht gevallen,, heel eng!

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:13

Turbulentie heb ik vaak gehad, maar wanneer is het erg idd?

Vorig jaar heb ik wel een vreselijke landing gehad, ik vlieg al vanaf dat ik jong ben maar dit was toch echt niet fijn. Vreselijk schommelen en zelfs op de landingsbaan nog erg slingeren. Was blij toen ik met beide benen aan land stond. :')

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:16

Ik heb het eens gehad bij het dalen.
Landen lukte niet meer door de turbulentie, dus waren er meerdere pogingen nodig.
Ondertussen probeerde de ene helft van het vliegtuig zo goed mogelijk te blijven zitten, en was de andere helft aan het kotsen :').
Ging uiteindelijk wel goed hoor :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:29

Marit schreef:
Wow dat filmpje! Heftig zeg.. Waarom kiezen ze niet voor een andere landingsbaan? Dat is toch geen doen..

Als die er wel is. Niet elk vliegveld heeft meerdere banen :)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 01:07

Sammie schreef:
Marit schreef:

Als die er wel is. Niet elk vliegveld heeft meerdere banen :)

Schijnbaar heeft heathrow ook maar 1 landingsbaan en 1 startbaan.. Vanavond toevallig over gehad.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:08

Martine_R schreef:
In een interview over de film ''Flight'' zei Denzel Washington dat je dus echt met een 747 een poosje op z'n kop kunt vliegen. Neem aan dat hij zijn huiswerk wel gedaan heeft voor de film.. Nou is dat niet hetzelfde als een echte ''roll'' natuurlijk.
Maar daar zullen wel een hoop ''maars'' en ''als''en aan zitten.

Je kunt met een passagiersvliegtuig een looping maken in theorie..

Punt is dat je verticaal moet komen.. Eerst horizontale snelheid en hoogte maken, dan moet je hem omhoog trekken.. Niet te snel.. Als je vliegtuig dan op een punt verticaal vliegt kun je nog zo veel vermogen geven maar de 4 motoren kunnen het vliegtuig niet in de lucht houden zonder gebruik te maken van de luchtdruk die er op dat moment niet is.. Je stort dus naar beneden.. Mocht je hem in die tijd nog horizontaal hebben kunnen brengen dan is je looping succesvol.. Nooit geprobeerd en dat zullen ze ook niet snel proberen. Een schroef maken kan wel, dat is al regelmatig gebeurd maar een looping.. Nooit geprobeerd.

Dus ja, het is mogelijk met de 100% juiste omstandigheden en de absolute limieten van het toestel.
Laatst bijgewerkt door Captain op 22-07-13 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:09

Oh ik heb zo vaak turbulentie meegemaakt. De ene keer heftiger dan de andere keer. 1 keer van curacao naar nederland de gehele 9 uur turbelentie. Van turbelentie word ik niet bang van luchtzakken ook niet. Vind het alleen soms wat lastig.

Wel heb ik een keer een hele enge langing meegemaakt. Het was in 1992 (ik was 11 jaar) met zo'n la la maatschappij naar Tunesië. We kregen op de dag te horen dat die maatschappij niet meer in Nederland mochten komen. Maar onze vlucht zou de laatste keer zijn omdat deze nog in Nederland stond. Wel kregen we voor op de terugreis een ander maatschappij. Afin ik loop samen met mijn ouders het vliegtuig in en mijn stoel zat met ducktape aan elkaar geplakt. Mijn riem was half door gescheurd en de airco deed het maar half. Op zich een rustige vlucht gehad tot we gingen landen. Het vliegtuig begon heftig te schokken en schudden. Zelfs de maskers kwamen naar beneden omdat de druk wegviel. Zelfs de stuwardessen keken niet zo vrolijk. Op en neer bewegend kwam het toestel aan de grond en toen we bijna stil stonden brak de voorwiel af waardoor we op zijn kant vielen. Iedereen in paniek. Iedereen huilen. Wildvreemde mensen pakte elkaar vast en er was overal bloed. Mijn riem was helemaal doorgescheurd en ik ging rollend door de gangpad waardoor ik mijn hoofd opengehaald had. De deuren werden open gemaakt door de brandweer en iedereen haaste zich naar buiten. Ik was toen mijn ouders kwijt en was helemaal in paniek. Uiteindelijk heb ik ze buiten terug gevonden. Gelukkig had iedereen het overleeft, maar er waren heel veel gewonden. Geloof me de terugvlucht vond ik doodeng. Ik heb nog geroepen dat ik wel terug naar huis liep zo bang dat ik was. Toen heb ik jaren gehad dat ik niet meer durfde te vliegen, maar toch moest ik elk jaar mee. Nu 20 jaar later vind ik het niet meer eng. Ik vlieg 2 a 3 keer per jaar. Toch elke keer als we gaan landen denk ik er nog aan terug en ben ik zowat de enige dat hard klapt als we veilig aan de grond staan haha

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:37

Ik vlieg meestal ieder jaar wel een keer. Nog nooit echt hevige turbulentie meegemaakt. Hoewel wel de stewardessen altijd gaan zitten. Heb er sowieso geen laat van.
Wel na een 9,5 uur durende eigenlijk kwa weer hele relaxte vlucht, een luchtzak landing gehad. Dat opzich was niet prettig maar ook geen drama.
Ik vloog toen met een vriendin en die was ontzettend bang om te vliegen. Die had al 9 uur lang in mijn hand zitten knijpen. Toen we begonnen met die landing heeft ze heel et vliegtuig aan het gillen gekregen. Zij begon bij ieder stukje te gillen. Op gegeven moment heel het vliegtuig. Ik schaamde mij dood toen we geland waren.....

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:05

Heb ook wel een paar keer turbelentie gehad geen probleem mee alleen vorig jaar dat wij naar Cyprus vlogen, vlogen er ook 3 baby's mee 1 die voor ons zat heeft de hele weg gehuild halverwege kregen we last
van turbwlentie toen gingen de andere 2 ook gezig mee doen ;)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:23

Wow Jannas, das wel effe heftig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:54

fransje23 schreef:
Menino schreef:
Ik vind het altijd vet leuk :') Achtbaan gevoel....

:D Wij zijn weleens met een hele rij met armen omhoog gaan zitten en joelen a la achtbaan tijdens heftige turbulentie en luchtzakken.

Best asociaal, zou daar echt geen zin in hebben, herrie :')

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:00

Afgelopen jaar blijkbaar.
In het begin heerlijk ingedut Door het bewegen.
En werd wakker toen het alweer even voorbij was haha.

Volgens iedereen was het heftig en niemand snapte dat ik kon Slapen. Stond een man langs ons vreselijk te schreeuwen. Ik heb geen idee

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 13:28

JannaS schreef:
Oh ik heb zo vaak turbulentie meegemaakt. De ene keer heftiger dan de andere keer. 1 keer van curacao naar nederland de gehele 9 uur turbelentie. Van turbelentie word ik niet bang van luchtzakken ook niet. Vind het alleen soms wat lastig.

Wel heb ik een keer een hele enge langing meegemaakt. Het was in 1992 (ik was 11 jaar) met zo'n la la maatschappij naar Tunesië. We kregen op de dag te horen dat die maatschappij niet meer in Nederland mochten komen. Maar onze vlucht zou de laatste keer zijn omdat deze nog in Nederland stond. Wel kregen we voor op de terugreis een ander maatschappij. Afin ik loop samen met mijn ouders het vliegtuig in en mijn stoel zat met ducktape aan elkaar geplakt. Mijn riem was half door gescheurd en de airco deed het maar half. Op zich een rustige vlucht gehad tot we gingen landen. Het vliegtuig begon heftig te schokken en schudden. Zelfs de maskers kwamen naar beneden omdat de druk wegviel. Zelfs de stuwardessen keken niet zo vrolijk. Op en neer bewegend kwam het toestel aan de grond en toen we bijna stil stonden brak de voorwiel af waardoor we op zijn kant vielen. Iedereen in paniek. Iedereen huilen. Wildvreemde mensen pakte elkaar vast en er was overal bloed. Mijn riem was helemaal doorgescheurd en ik ging rollend door de gangpad waardoor ik mijn hoofd opengehaald had. De deuren werden open gemaakt door de brandweer en iedereen haaste zich naar buiten. Ik was toen mijn ouders kwijt en was helemaal in paniek. Uiteindelijk heb ik ze buiten terug gevonden. Gelukkig had iedereen het overleeft, maar er waren heel veel gewonden. Geloof me de terugvlucht vond ik doodeng. Ik heb nog geroepen dat ik wel terug naar huis liep zo bang dat ik was. Toen heb ik jaren gehad dat ik niet meer durfde te vliegen, maar toch moest ik elk jaar mee. Nu 20 jaar later vind ik het niet meer eng. Ik vlieg 2 a 3 keer per jaar. Toch elke keer als we gaan landen denk ik er nog aan terug en ben ik zowat de enige dat hard klapt als we veilig aan de grond staan haha

Jee wat een verhaal..

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:38

Heb het een keer meegemaakt maar ik vond het wel leuk eigenlijk.
Ik weet dat ik toen Uno aan het spelen was met mama, en er werd gezegd dat onze riemen terug om moesten.
En opeens vielen we een stukje naar beneden, waardoor de UNO kaarten door de zwaartekracht even bleven zweven in de lucht en toen op het tafeltje vielen...
Moeder was bijna aan het gillen van schrik en ik vond het geweldig.

EllaRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:08

Ik hen al heel wat uren in vliegtuigen doorgebracht maar kan mij geen enkele keer met erge turbulentie herrinneren. Of wel vind ik het allemaal zo gewoon dat het mij niet is bijgebleven. :)

Ik vlieg nu zelf en met zo'n klein eenmotorig vliegtuigje voel je veel meer van de turbulentie.
Net als je gaat landen gaat het vliegtuig soms alle kanten uit, ik vind het best wel leuk, maakt het vliegen wat spannender maar mijn passagier vorige week had volgens mij de schrik van z'n leven. :o
Spijitg voor hem , maar ik kon toch echt niks aan de situatie veranderen. Hij heeft het gelukkig overleefd. :Y)

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:19

First_Unique schreef:
Wow Jannas, das wel effe heftig!!

Ja dat was het ook. Ik zal dan ook nooit meer met een maatschappij gaan die ik niet ken. En ik weet ook wel dat er ongelukken kunnen gebeuren met nederlands of bekende maatschappij maar toch vlieg ik dan fijner.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:24

Ik ben zo'n held op sokken in een vliegtuig (serieus, ik neem altijd dikke sokken mee, schoenen gaan meteen uit) en toen ik een keertje na een heftige landing op Schiphol (met storm landen |o nooit meer doen) ben ik gaan kijken wat de gradaties van turbelentie zijn, Daar werd ik wel stil van, ik zat "nog maar" in de eerste klasse en er waren nog twee gradaties erger..

Een collega heeft een keer in zo'n onverwachte luchtzak gezeten op 10+ km hoogte en zag de stewardesse eerst omhoog 'vliegen' en toen naast hem neervallen met als gevolg een gebroken rug en einde vliegen voor een heleboel maanden. Die riem zit echt altijd vast bij mij... #)

Ik heb een keer meegemaakt dat bij (zelfs voor mij) rustige turbelentie iemand helemaal uit d'r plaat ging, dat gaf wel een rare sfeer in het vliegtuig, want je denkt in het begin: "Wat weet zij wat ik niet weet, dat de fluitketel aan moet?" maar het viel allemaal reuze mee, of liever gezegd: we vielen niet.