Eerste vakantie, ik zie door de bomen het bos niet meer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: Eerste vakantie, ik zie door de bomen het bos niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:22

Als het enigzins mogelijk is zou ik proberen in september te gaan. Dit is een veel mooiere maand in Parijs. Betere temperaturen en over het algemeen een stuk minder smog.
Als je er toch voor kiest in Parijs zelf te willen verblijven kijk dan goed naar welke wijk je zitten en ga voor minimaal 3 sterren hotel. Alles daaronder is over het algemeen vrij slecht.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:23

Eiffeltoren met de trap is een eitje! Alleen slome mensen zijn irritant en het hoogste stuk kan alleen maar via lift. Als je een beetje conditie heb vind ik het juist een aanrader. Geen lange wachtrij voor de liften.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:24

Maartje1990 schreef:
Tu as aux Paris! Tu ne veux pas manger aux un restaurant? :D Dans Francais les restaurants sont très bien! :')

*uchem* Hier zit anders ook nog wel wat te verbeteren aan... ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:28

Maartje1990 schreef:
haha, sorry :') ik zei: Je bent in Parijs. Je wilt niet in een restaurant eten? In Frankrijk zijn de restaurants erg goed! Overigens weet ik niet of het helemaal klopt hoor :') Maar een Frans iemand zou het wel snappen :P

@ Yontheke: dat is toch niet mijn ervaring hoor := niet met Fransen en óók niet die in Parijs....

@ blue_eyes, zoals ik al zei, ik weet dat 't niet helemaal klopt :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:30

Je zei inderdaad al dat je er niet helemaal zeker van was - maar TS heeft volgens mij wel een beetje het 'oh sh*t'-gevoel. Zo zie je dus maar weer dat je je ook zonder perfect Frans in Parijs prima kunt redden en dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen. ;)

Overigens is mijn ervaring ook dat Fransen sinds een aantal jaren juist wel Engels willen spreken. Ik vond het irritant toen ik in mei in Frankrijk was; dan sprak ik Frans, zei even tussendoor iets in het Nederlands tegen mijn man of kinderen en dan begonnen ze ineens Engels te praten.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:35

Als ik met dyslectie met 2 jaar woordjes frans en een vriend met vmbo frans alles heb kunnen doen moet dat de TS ook wel lukken. En anders kan je nog altijd een boekje meenemen en tegenwoordig spreken ze al veel meer engels. Al kan ik wel zeggen dat ze het wel waarderen als je frans spreken probeerd. Dat vinden ze erg leuk heb ik ervaren.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 12:36

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:39

Duits zou ik niet proberen. Dat vinden ze niet allemaal even leuk. Bij sommige fransen kan dat nu nog gevoelig liggen waardoor ze minder behulpzaam worden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 12:41

miss_lizje schreef:
Duits zou ik niet proberen. Dat vinden ze niet allemaal even leuk. Bij sommige fransen kan dat nu nog gevoelig liggen waardoor ze minder behulpzaam worden.

Echt? Ik dacht dat dat juist engels was. :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:48

Nee, Duits blijft altijd een beetje eng daar. Engels gaat meestal wel.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:53

Duits sowieso niet doen. Ik zou in eerste instantie altijd proberen in het frans te beginnen. Als je er echt niet uitkomt kan je altijd nog in het Engels verder gaan. Fransen zijn direct een stuk minder vriendelijk als je het niet eens probeert.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:55

Kijk eens op travelbird of vakantieveilingen. Wij zijn via vakantieveilingen voor een schappelijke naar Parijs geweest. Klein, maar schattig appartementje met prima ontbijt. Vlakbij het station (in 20min stonden we onder de eiffeltoren) en de auto stond onder het complex waar je niet zomaar in komt. Tip! Als je boekt via zo'n site, lees dan eerst even reviews (bv op zoover) en kijk waar het ligt. En kijk goed naar de voorwaarden!! Kijk ook goed voor hoeveel dagen het is en/of je datum nog beschikbaar is. Maar wij zaten voor 150 euro in Parijs. En het was nog makkelijk aan te rijden ook!

Nog een leuke bezienswaardigheid: de catacomben.

Schrik overigens niet van de lange wachtrijen, het gaat vaak snel (behalve bij de eifeltoren). Hoe oud ben je? Tot 25 of 26 krijg je vaak korting!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 13:06

Ik ben 17. Mijn vriend is 26 :)
Bedankt voor alle tips!
Lizy, heb nooit Frans gehad op school. Kan echt geen woord! Mijn vriend ook niet...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:11

Vakantieveilingen vind ik trouwens geen aanrader. Je moet je goed inlezen wat er wel en niet bij zit en volgens zoover.nl zijn veel van deze hotels echt wanhoop. Daarnaast is het bieden waardoor je soms nog hoger uitkomt dan dat de kamer waard is.

Zoals ik al zei: voor +- 129 euro heb je een busreis. Waarbij dus al een redelijk hotel zit (simpel maar schoon).

Catacomben ben ik ook geweest, vond er weinig aan omdat er amper wat te lezen was in het engels. Mijn frans is niet goed genoeg om de gids te verstaan. Dan vind ik het musee de l'armee met de tombe van narpoleon leuker en intressanter om te zien.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 13:13

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:14

Met Engels en handgebaren kom je ook een eind. Ja Fransen spreken niet graag Engels (en ze kunnen het ook niet goed), maar uiteindelijk doen ze het echt wel. En wat moet je nou praten met die mensen? Een drankje of een hapje eten staat vaak al in het engels op de kaart en bij de toeristische dingen komen echt wel meer mensen die geen Frans spreken. Alleen bij kaartjes kopen in de metro kan het wat lastig zijn. Zoek dat goed uit van tevoren (welke je wilt gebruiken) of vraag het even bij de receptie in je hotel. Maar je red je echt wel hoor op de toeristische plekjes!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:19

Ziet er goed uit! Parkeerkosten komen er wel nog bij hè! Dat moet je nog wel ff er bij optellen a30 euro per dag.

[edit]zeker weten dat t ontbijt erbijnzit? Staat in de beoordelingen dat het ontbijt duur was..
Laatst bijgewerkt door zap op 24-06-13 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:20

Giolli schreef:
Ik ben 17. Mijn vriend is 26 :)
Bedankt voor alle tips!
Lizy, heb nooit Frans gehad op school. Kan echt geen woord! Mijn vriend ook niet...

Simpele dingen zoals bestellen:
(let even niet op mijn spelling, want spellen in het frans kan ik niet, maar uitspreken wel :o )

Je voudrai ....... (wat je wil bestellen) si vous plait.
Le addition = de rekening
Escargots = slakken
tableau pour deux persones = tafel voor 2 personen
je ne conprendre pas = ik begrijp het niet.
Tu parle anglais? = praat je/u engels?

Maar er zijn goedkope simpele boekjes te koop waarin vaste zinnen staan. Ook dingen betreft wanneer je autopech heb enzo. Teminste dat stond ik het boekje wat mijn vriend had meegenomen van zijn ouders. Echter hebben we het totaal niet gebruikt, en bleek ik nog beter frans te spreken dan mijn vriend :+

Maar zo'n boekje is misschien wel handig voor je als je echt geen enkel woord frans kan spreken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:21

TS dan haal je een simpele Franse cursus die je doet en neemt een woordenboekje mee. Al is je openingszin maar in het frans...

Net als dat wij het waarderen als mensen in ieder geval het proberen in het Nederlands geld dat voor fransen zelfs nog meer.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:22

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 13:22

Klopt, daar had ik op gerekend!
miss_lizje, waarom zou ik in godsvredesnaam slakken willen bestellen?! Mijn vriend heeft dat een keer geproefd en ik had niets gemist volgens hem. Hihi! :D

Zo'n boekje zal ik van te voren even aanschaffen!!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:23

Giolli schreef:
miss_lizje, waarom zou ik in godsvredesnaam slakken willen bestellen?! Mijn vriend heeft dat een keer geproefd en ik had niets gemist volgens hem. Hihi! :D

Omdat je geïnteresseerd bent in de Franse cultuur??? Niet gelijk iets afkeuren als je het zelf nooit gegeten hebt.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:26

Nou ik moet er ook echt niet aan denken om slakken te eten hoor. Daarvoor ga ik echt niet naar Frankrijk.

Nooooo way dat ik dat eet!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 13:26

lizy29 schreef:
Giolli schreef:

Omdat je geïnteresseerd bent in de Franse cultuur??? Niet gelijk iets afkeuren als je het zelf nooit gegeten hebt.

Om geïnteresseerd te zijn in de franse cultuur heb ik geen slakken voor nodig, geloof mij maar. :=
Was ook maar een beetje sarcastisch bedoeld hoor... :)
Laatst bijgewerkt door Giolli op 24-06-13 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:28

Het is fijn om te weten wat slakken zijn, zodat je iig weet wat je niet moet bestellen :P