Wetenschap helpen tijdens je vakantie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: Wetenschap helpen tijdens je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 10:07

Lielle en Lovebodin, bedankt voor jullie adres. We maken de post klaar voor jullie en schrijven ook een sample begeleiding vanaf nu (goede tip).

LoveBodin, als je het leuk vind zijn wij met 3 locaties in Finland (zuid, noord en oost) erg gelukkig.

Dit onderzoek gaat sowieso 4 jaar lopen, dus een fikse deadline hebben we niet. Het vliegenseizoen komt er nu aan, dus vandaar mijn oproepje :)

Twee promovendi gaan werken aan de genetische achtergronden van de vliegen. De ordinaire huisvlieg wordt ondertussen meer en meer in verband gebracht met overbracht van ziekten en het is dus belangrijk om de mechanismen achter het dier goed in kaart te brengen.

@ Set-elkol, Rusland is ook zeer welkom! Ik betwijfel of de russen moeilijk doen over alcohol invoeren :D
Grapje hoor. 70% alcohol mag gewoon vervoerd worden, anders zou parfum ook een probleem vormen. We sturen per buisje maar een ca. 5ml op, dus ook dat is ruim onder de max van 100ml.

Zouden jullie tegen de tijd op het buisje of op een briefje willen noteren waar jullie het verzameld hebben?
Ik houd het wel bij, maar voor het geval dat, verwarringen zouden zonde zijn.

Ontzettend bedankt allen!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:08

Ik woon in Groningen dus ergens een buisje afhalen kan zeker ook wel? Ik ga pas in juli trouwens :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 10:09

Dat kan natuurlijk, ik kan het ook langsbrengen. Wij zitten op het zerniketerrein :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:15

Uit Zweden interesse? Ik woon nog in Zweden, maar de vliegen komen wel al te voorschijn. :)

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:18

Ik ga eind deze maand naar Estland (Thallin) voor een congres. Ik weet niet of er daar dan vliegen te vinden zijn, maar wil best voor je zoeken hoor. Ik ben er maar 2 dagen met een druk programma, dus kan geen hoge opbrengst beloven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:53

Ben je nog geinteresseerd in simpel frankrijk? Mogen we eventueel wat buisjes ontvangen dan, als we gaan blijven we nooit op een plek hangen eigenlijk. En dit jaar zowiezo naar 2 verschillende plekken in Frankrijk. Wie weet zit daar verschil in ook.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 11:10

Scandinavië is in trek lees ik! Heel leuk juist!
Zweden welkom en Estland ook, al zal het niet meevallen Ivon, tijdens je congres, zijn toch meestal drukke dagen maar als je het leuk vind, graag :)

Frankrijk is tot nu toe alleen nog maar een sample punt in de omgeving van Nice (zit een collega nu) en in juni een congres in Parijs. Dus als je nog heel andere locaties aandoet is het zeker welkom :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:16

Zeker andere locaties, noord en eventueel zuid west kust, mogelijk jura/alpen, kan midden of noord oost frankrijk zijn. Kans op pyreneeen, andorra oid. Eigenlijk overal behalve parijs en nice. :D we weten nog niet waar we heen gaan, hangt van het weer af en dan de neus achterna.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 11:33

Jullie zijn nogal wat van plan :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:29

Valt mee we weten alleen niet waar we heengaan nog, we hebben we vaker dat we een regio op het oog hebben en uiteindelijk totaal ergens anders strandden. Voorbeeld, idee was vogezen en uiteindelijk is het een rondreis via Andorra en de provence geworden. :+ of vorig jaar beginnen bij de mont ventoux en uiteindelijk via Lourdes in Spanje eindigen. :D

We weten alleen wanneer we terug moeten zijn en wanneer we ongeveer vertrekken, dat is het dan. Verder hangt het af van weer en zin.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 14:18

Voor degene die zich zorgen maken (zelf overigens nog nooit problemen gehad met materiaal los in de koffer) Heb een begeleidingsformulier opgesteld voor evt douane check. Tekstueel gezien:

Sample reference sheet

Responsibilities
Hereby we need to claim that the person carrying th(i)(e)s(e) sample(s) is acting on our favors and therefore no responsibilities are set to this person but to the institute as undersigned.

Sample description
We claim the contents of the samples to be nonhazardous, biological samples of the common, ordinary housefly (Musca Domestica) that can be found in natural environment worldwide. The flies are conserved in 70% ethanol, a permitted and nonhazardous reagent.

Our research focus lies on the genetic basics of the Musca domestica from an evolutional point of view, so no aims for technical approaches.
We hope that we informed you well, if not please contact the undersigned by phone.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 02-05-13 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 14:20

Er nu niet stiekum drugs in stoppen he :7

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:29

Ik kom uit Nederland, natúúrlijk stop ik er drugs in :P :P
volgens alle Finnen :=

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:45

ik zou er innd iets inzetten mocht er iets anders inzitten dat het niet jullie verantwoordelijkheid is.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 01:20

Finland, Zweden, de kust van Frankrijk, Sauerland Duitsland, Rome, Barcelona en Parijs. :)
PB maar dan kijk ik wat ik kan doen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 06:36

Jiwa schreef:
Finland, Zweden, de kust van Frankrijk, Sauerland Duitsland, Rome, Barcelona en Parijs. :)
PB maar dan kijk ik wat ik kan doen.

TS, ik kan ook wat naar Jiwa brengen :). Dan hoef je 't maar één keer op te sturen!
(moet toch weer 's een keer langs komen :P )

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 07:00

TS, ik ga zelf niet op vakantie, maar mn ouders gaan via zweden en finland naar st petersburg zeilen... Ik kan ze wel vragen of zij onderweg vliegen willen meenemen? Vooral mn vader vind dat vast wel interesant en is georganiseerd genoeg om de buisjes te labelen zodat duidelijk blijft wat waar vandaan komt :P

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 07:09

Heb je interesse in vliegen uit Ecuador?
Ik ga sowieso naar Quito en waarschijnlijk naar een plaatsje aan de kust nabij Esmeraldas en naar een haciënda in het cotopaxi natuurgebied. (Ik weet niet of daar vliegen zijn op meer dan 3000m hoogte)
Evt. Kan ik mijn oom of tante vragen of ze vliegjes willen verzamelen op 1 of meerdere eilanden van de Galapagos want zij zijn daar gids

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 08:57

@ Airborn, dat is erg leuk! Zeker als je vader daar ook lol in heeft.
Er zijn al een paar mensen die wat die regio's willen verzamelen, maar extra punten verspreid in die landen is alleen maar mooi!

@ Luz-Elena, Ecuador is erg gaaf, we hebben nog helemaal niets uit Zuid Amerika. Wel een bokker die in oktober naar Brazilië gaat. Zo'n uithoek zijn we dus ook erg blij mee!

Onze secretaresse weet uit ervaring te vertellen dat Australië niet zo moeilijk doet, maar dat Amerika wel streng kan zijn (geen sancties, maar gewoon afstaan). In koffers hebben velen van onze groep al vanalles heen en teruggenomen zonder gekkigheden, ook amerika (dna, embryos, insecten).
Het gekke is dat besmet bloed zo mee mag, en fruitvliegen kunnen ze eng vinden.
Per post kan het alleen tegengehouden worden, maar ook geen sancties ofzo.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 12:17

Mijn oprechte excuses voor degene die ik een beetje over het hoofd heb gezien in het topic! Ik raakte het overzicht wat kwijt.
Heb nu een excel file aangemaakt en heb nu het overzicht, dus ga nog wat mensen pben/quoten in het topic.
En aangeven naar wie de post al is verzonden.

Zo zag ik dus te laat dat ik materiaal voor Jiwa mee had kunnen sturen naar Lovebodin.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:27

Oh, mn vriend gaat mogelijk volgend jaar naar het buitenland op stage (gedragsbioloog die zn stage nog moet regelen) dus ik zal hem ook es poken. Grote kans dat we het tegen die tijd beide weer vergeten zijn though :X

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:28

Ik ga in juli en augustus een rondreis maken door de VS. San Fransisco, Yosimeti, Death Valley, Las Vegas, Zion en Bryce canyon, Monument Valley, Grand Canyon, Scottsdale, Palm Springs en Los Angeles.
Als je ergens behoefte aan hebt kan ik natuurlijk proberen de vliegen te vangen. Echter blijf ik niet op iedere plaats meerdere dagen.

Jammer dat ik het niet eerder gezien had anders had ik ze ook kunnen meebrengen uit Washington en New York

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 14:41

Zo, dat lijken me erg hete maanden om me in de death valley te begeven :D
Als je tijd hebt om dat in je reisschema te verwerken; graag :)

Met die temperaturen kunnen ze wel lastig zijn om te vangen, ik had er vorig jaar in Turkije ook grote moeite mee. Ze zijn dan zo snel! In de airport terminal heb ik de meesten gevangen, door de airco waren ze erg traag.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:24

Ik heb helaas nog geen vlieg gezien. :(

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:38

Ik ga in augustus naar Polen, Krakau en wil ook wel wat vliegen proberen te verzamelen!