Autorijden naar Finland

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 17:13

o wat leuk!!
als je in Rovaniemi bent moet je eigenlijk even langs ons gaan. een ritje met de husky's.

zover ik weet zijn de wegen heel goed te doen, jullie hebben toch wel winterbanden?

mooi auto ja, dat was een beetje boven ons budget. jammer genoeg.
Ja wij moeten onze auto helaas ook weer verkopen -O-

DieL_Zor

Berichten: 3889
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 15:50

Yes winterbanden zitten er al onder :) Goed om te horen over de wegen.

Peugeot 307 is ook een leuke! Heb je een foto? Ben wel benieuwd naar dat kleurtje :))
Het is dat we een mooie deal met onze ouders hebben kunnen sluiten, anders hadden we deze ook nooit van ons leven kunnen kopen. Maar vandaar dat die ook weer weg moet.

Huskytocht staat sowieso op onze to-do list dus wie weet dat we wel aan komen kloppen bij jullie :D

AustriaTrick

Berichten: 2300
Geregistreerd: 21-11-08

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 19:03

Misschien al gevraagt, maar wat zijn jullie nou kwijt ?Van NL naar Finland rijden in totaal? Inclusief tolwegen etc?

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 22:48

http://i1312.photobucket.com/albums/t53 ... 33a7fe.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t53 ... ad2faa.jpg

Haha ja wij ook hoor, ander hadden we hem nooit kunnen kopen. Is jullie accu ook goed gecontroleerd. wij hebben vaak genoeg gehad in finland dat de auto niet startte vanwege een niet goede accu.

AustiaTrick: wij schatten 500 a 600 euro dit is met een zuinige auto en hotel overnachtingen. we kunnen er ook wel overheen gaan, maar dit hebben we geschat. wij gaan wel helemaal naar boven en hebben geen boot. wel 2 x tol a 30 euro per tol.

edit: nog even een leuk filmpje


Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 19:50

Ik kom er niet helemaal uit, ik heb winterbanden.
Maar moet ik dan ook winterkettingen gebruiken, ik heb ze zelf nog nooit gezien in Finland.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:06

De finnen zelf rijden met spijkerbanden in de winter. Althans, dat doen ze in Noorwegen :=
Ik zou sowieso kettingen meenemen en van te voren een paar keef oefenen met omdoen!

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 20:11

Ik heb ze in Finland waar ik zat, nog nooit spijkerbanden gezien. Mijn baas reed er ook nooit mee. die reed door heel Finland heen.

We gaan toch maar kettingen kopen, wat een gepriegel eigenlijk. grrr

DieL_Zor

Berichten: 3889
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:10

Kettingen zijn verplicht in winterse omstandigheden dus die heb je wel nodig.

Wij zijn een week geleden vertrokken. Eerst 2 dagen vlakbij kopenhagen op n camping gestaan en nu in de omgeving van Halmstad (Zweden) op verschillende campings...en 1 nachtje in the middle of nowhere :')
Denemarken en Zweden is allebei heel relaxt rijden. Wegen zijn goed en het is lekker rustig :)
In Denemarken hebben we een binnenlandse ferry gepakt maar die was ontzettend duur (Scandlines) dus ik zou even kijken of er een andere optie is als ik jullie was.
Benzine is hier trouwens ook een stukje goedkoper ^^

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:07

Even nieuwschierig vraagje tussendoor, hoe heet de huskyfarm waar je heen gaat?
Die van je filmpje komt me erg bekend voor!

Mijn ouders zijn dit jaar naar de Noordkaap geweest en via Zweden, Finland (o.a. Rovaniemie)
En zij zijn met de boot van Duitsland naar Zweden gegaan, welke verbinding het was weet ik zo niet. Maar wel een bootreis van zo'n 7.5u.

gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:14

@DieL_Zor: Welke pont was dat dan?

@wendely: Duitsland - Zweden = Kiel - Göteborg

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 21:44

DieL_Zor schreef:
Kettingen zijn verplicht in winterse omstandigheden dus die heb je wel nodig.

Wij zijn een week geleden vertrokken. Eerst 2 dagen vlakbij kopenhagen op n camping gestaan en nu in de omgeving van Halmstad (Zweden) op verschillende campings...en 1 nachtje in the middle of nowhere :')
Denemarken en Zweden is allebei heel relaxt rijden. Wegen zijn goed en het is lekker rustig :)
In Denemarken hebben we een binnenlandse ferry gepakt maar die was ontzettend duur (Scandlines) dus ik zou even kijken of er een andere optie is als ik jullie was.
Benzine is hier trouwens ook een stukje goedkoper ^^


Wat leuk om jullie verslag te lezen, vind het heel handig.

Is Denemarken niet heel duur? we zijn niet van plan om daar te stoppen alleen als het echt nodig is.
Ik had al gelezen dat de pont bijna even duur is als omrijden. Mag ik vragen hoe je reed en hoe duur de pont was.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:54

Ik kom net uit Denemarken waar ik 6 dagen voor werk heb gezeten.
Denemarken is heel erg goed te vergelijken met de prijsniveau's in NL voor boodschappen, uiteten, hotels en OV.
In tegenstelling tot Noorwegen := dat is echt stervensduur!

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 14:57

haha nou goed om te weten dan Denemarken niet zo duur is. Ja Noorwegen daar betaal je volgens mij de hoofdprijs. Wij gaan daar gelukkig niet naar toe.

DieL_Zor

Berichten: 3889
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 18:00

Ennn we zijn ondertussen in Göteborg beland <3
De wegen zijn nog steeds heel fijn. Zelfs op zaterdag is het rustig. De invoegstroken zijn wel kort maar omdat t zo rustig is maakt dat niet uit.

De prijzen in Denemarken waren goed te doen en Zweden vind ik eigenlijk ook heel erg meevallen. Het is wel ietje duurder maar ik had ongeveer het driedubbele verwacht.

Ik ga even kijken of ik ergens t bonnetje kan vinden van die dure ferry in Denemarken, want weet niet uit mn hoofd van waar naar waar die was.

DieL_Zor

Berichten: 3889
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:32

Zo hehe, eindelijk gesetteld in Finland *\o/*

Heb nog even opgezocht welke ferry in Denemarken het was; Puttgarden naar Rødby (http://www.scandlines.com/tickets-and-p ... rden-rodby)

In Zweden is het gewoon super rijden. Finland over het algemeen ook. Hier in de omgeving (Tampere) zijn ze veel met wegwerkzaamheden bezig dus daar is de weg wat minder en zijn er ook veel gaten. Maar op de doorgaande snelwegen hebben we daar geen last van gehad :)

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 22:36

Ik dacht al die is vast aan het rijden, maar goed dat je bent gesetteld.

Hoe was de boot een beetje te doen, heb jij toen ook honden op het dek gezien?
en had je ook nog de prijs voor mij, ik had gezien dat een combi ticket € 80 kost.

gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:46

@LisaYaeli: welke boot bedoel je? Wij hebben 2 weken geleden €252,00 betaald voor een combi-ticket Puttgarden-Rødbyhavn en Helsingør-Helsingborg (wel retour). Honden mogen op die boten gewoon op het dek komen.

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 23:57

die bedoel ik ja, maar wij doen gewoon een enkeltje en het is goedkoper in de winter staat er. ik kom uit op 80 euro.

we wouden eerst omrijden, maar nu zie dat de boot even duur is en met omrijden moeten we ook nog benzine betalen. ik maakte me eerst nog heel erg zorgen over dat de hond in de auto moest blijven maar dat hoeft dus niet. fijn.

DieL_Zor

Berichten: 3889
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:57

Het is even puzzelen met de boot en benzine qua centjes wat goedkoper is. Weet wel dat we nogal schrokken van de prijs aangezien de ferry van Stockholm naar Turku inclusief overnachting en alles goedkoper was dan dat tripje van nog geen uur in Denemarken :')

Heb ook gewoon honden aan boord gezien dus daar hoef je je geen zorgen over te maken :)

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:23

ik kwam uit voor de boot, puttgarden-rodby en helsinggor- helsingbor( hoe je het schrijft, haha) € 80. dit is dan natuurlijk na augustus. dit is goedkoper. en het is een enkeltje.

Als we de bruggen zouden nemen, is de tol al bij elkaar € 78 en daar zou dan nog benzine bijkomen.
Nu ik weet dat de hond niet in de auto hoeft te blijven gaan wij voor de boot.

Heel erg bedankt voor alle info, dit maakt het al een stuk makkelijker voor ons.

gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:58

Boot is uiteindelijk goedkoper inderdaad, wij gebruiken het ook als goede pauze. Even lekket benen strekken, frisse neus halen, shoppen (bv trays met 24 blikjes coca cola voor €10,00, is zelfs voor ons aantrekkelijk).

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 23:18

ja daar dacht ik dus ook al over, dat je even een pauze hebt. en natuurlijk ook wel leuk.

Heb vandaag net sneeuwkettingen gekocht en half oktober komen de winterbanden er onder.
weten jullie een goed merk, de garage zet ze eronder want het zat bij de koop in, maar ik wil natuurlijk niet van die goedkope rotzooi banden.

ook hoorde ik dat je in zweden moet tanken want daar is een speciale samenstelling zodat het niet snel bevriest?

DieL_Zor

Berichten: 3889
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:50

Boot is inderdaad lekker om even uit te waaien :) en die taxfree is misschien toch wel verleidelijk.
De alcohol is me een partij duur hier. Was wel voorbereid, maar ik dacht dat Zweden duurder was en daar viel het me wel mee eigenlijk.

Van die benzine weet ik niet, heb ik nergens gehoord maar dat zou best weleens kunnen. Maar lijkt me dat ze dat dat in Finland dan ook wel zouden hebben?

Weet niet welke banden wij eronder hebben zitten, ook geen ervaring mee. De dealer heeft ze er gelijk onder gezet toen we de auto kochten, heel chill :)

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 21:43

We hebben er echt heel erg zin in, niet normaal meer. nog ongeveer 8 weken.

Ik ga over 2 weken even 2 weken heen, hij gaat op vakantie en had een vervanger. maar die heeft afgezegd.

Nu krijg ik eerder alle nieuwe honden en nieuwe puppy's te zien. kan ik hem direct ook even ondervragen over autozaken.

DieL_Zor

Berichten: 3889
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:59

Aah tof! De tijd zal snel gaan.
Heel veel plezier alvast over 2 weekjes!

Er schiet me nog iets belangrijks te binnen. Staat jullie auto op 1 van jullie namen? Wij hadden de auto namelijk op de naam van 1 van onze vaders gezet omdat dat goedkoper was met de verzekering, maar in Finland moet je een verklaring hebben dat je die auto mee mag nemen. Dat moet alleen ondertekend worden door Autolittoo in Finland zelf (en dan weer teruggestuurd worden naar Nederland)
Mocht het zo zijn kan ik het formulier enzo wel doorsturen en de rest van de info, het is allemaal een beetje vaagjes dus ik heb het via de ambassade geregeld.
We kwamen hier alleen 3 dagen voor vertrek achter dus toen ging dat opsturen en terugsturen naar Nederland natuurlijk niet meer lukken. Gelukkig mochten we het adres van n vriend van ons in Zweden gebruiken als retouradres en heeft hij de brief opgevangen :)