Het werk op een Cattle Station in Australië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:58

wauw mooi hoor..en stoer !!

en die kikkers *zucht* die zou ik allemaal wel willen hebben :o

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 11:03

Barramundi schreef:
Geen idee of ze dat bullcatchen overal doen of dat het 'iets' van mijn baas was... De meeste van mijn collega's waren er vrij handig in, dus ik kreeg de indruk dat het vaker gedaan werd. Was meestal wel grappig.
Hey, pigging deden ze bij ons ook! Alleen werden de varkens niet gevangen om op te eten, maar afgeschoten omdat ze als een 'pest' gezien worden en veel schade veroorzaken aan gewassen en hekken. Wij namen ze ook eigenlijk nooit mee.

Ah ja dat werd bij ons op plek nr 1 ook gedaan inderdaad, maar hier was het echt om het vervolgens ook te gebruiken. Hier werden de kangaroos afgeschoten omdat ze gezien werden als pest, in tegenstelling tot op plek 1 haha :)

Gaaf Kaatje! Ik denk inderdaad ook niet dat ik het ooit zal vergeten <3

En fjordie, je bent welkom om er een aantal mee te nemen, wat mij betreft :Y)

Barramundi

Re: Het werk op een Cattle Station in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:57

Wel grappig hoe verschillend de dingen gaan, leuk om eens wat ervaringen van een ander te horen! Bij ons werden bijvoorbeeld nooit Kangaroos afgeschoten... Wel wilde zwijnen en ook weleens een buffalo, als we ze niet weggedreven kregen. Vooral die laatste zijn echt doodeng!! Ik ben niet zo bang voor beesten als kikkers, spinnen en slangen, maar waterbuffels.... >;)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 23:28

Waterbuffels? Ben ook niet bang voor al dat gespuis, maar denk dat ik toch wel een sprintje zou trekken als ik een van die jongens tegen zou komen := Ze zullen wel niet al te rustig zijn? (en daarbij denk ik aan een van de brahmans die vast was komen te zitten in de yards, wat was ik blij dat daar rails tussen zaten)
Die hadden wij geeneens, waterbuffels dus, haha, ook geen krokodillen overigens, daar zaten we te zuidelijk voor (thank god, heb veel tijd doorgebracht in creeks) Wij hebben hier overigens wel een bruine slang gezien, onder de paarden, dat was wel even een momentje om zenuwachtig van te worden. En kangaroos werden echt afgeschoten om het aantal omlaag te halen op plek 2, op plek 1 was het alleen voor het vlees. En op plek 1 was ik er eens bij, dat was stiekem best gaaf. Ze vonden met wel een beetje vreemd, toen ik alles om aan het draaien en aan het bestuderen was :') Inderdaad interessant om te horen hoe het er bij jullie aan toe ging!

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:20

Als er een buffalo in de yards terecht kwam, werd die sowieso afgeschoten. Anders zouden ze echt de hele boel plat stampen.. Liepen ze tijdens het musteren met het vee mee, dan probeerde we ze met de chopper weg te drijven.
Een keer was ik achterblijvers aan het musteren, alleen, staat mijn paard ineens stok stijf stil. Oren erop en snuiven en maar kijken naar 1 plek in de bosjes.. Ik heel voorzichtig naar voren leunen en een tak opzij gedaan. Wat denk je, buffalo family in de creek. Toen zijn we heel stilletjes achteruit geslopen en een kilometertje om gereden.

Misschien hebben ze op Mt.Bunda buffalo's, weet ik eigenlijk niet. Je zit daar wel in croc infested country, voorzichtig met zwemmen dus...

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 13:44

Oh ja, ik bedoelde meer dat ik me voorstelde dat een buffalo zo zou reageren en dat er dan geen rails zouden zijn. Dat lijkt me minder fijn haha. En wat een geluk dat t paard ze zag voordat zij jullie zagen. Snap dat je een kilometertje om bent gereden toen := Zou gaaf zijn, ach ik zie het dan wel en sla de creeks dan inderdaad maar over. Of ga er in ieder geval niet op eigen houtje op uit! Ik ben echt enorm benieuwd naar hoe het er daar allemaal aan toe gaat, gok dat het flink anders gaat zijn.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:14

Hihi, wij zwommen wel in de creeks hoor := Men zei daar altijd: "If you swim in clear water, you can see the crocs coming..." Moet heel eerlijk zeggen dat ik in de kleinere, heldere kreekjes landinwaarts nooit 1 croc gezien heb (maar de gevaarlijksten zijn degenen die je niet ziet...).
De grotere rivieren (The Daly, The Roper, Vic River, Adelaide River, etc.) zitten echt vol met crocs! Het water is daar meestal heel modderig/ondoorzichtig maar je ziet ze veel op de banks liggen zonnen of je ziet ineens een kop bovenwater drijven... Daar moet je echt niet in gaan zwemmen!!
Als je de kans hebt wel zeker een keer op Barramundi gaan vissen daar!! Echt supergaaf!! En in zo'n bootje krijg je mooi de kans om allerlei wildlife (crocs en vogels enzo) te spotten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:34

wow }:0 Super gaaf!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 11:11

Brrr, nee dat was ik niet van plan haha. En ja, dan zie je ze natuurlijk net te laat :') Maar ach, zodra ik daar ben valt dat toch wel van me af, ik ken mezelf, ik beland wel in die creeks uiteindelijk. En dat zou inderdaad enorm gaaf zijn, ik gok ook dat ik die kans wel zal krijgen, maar we zien het vanzelf. Ik hoop stiekem ook op nog wat meer piggingtrips te gaan e.d., aah ik wil weer beginnen haha :):)

Bedankt takkie_muis, dat is het zeker!

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:03

Haha, ja precies! Zeker als meerdere mensen erin duiken, ben ik ook zo'n type die de gok wel neemt dan! Tot wanneer werk je op Mt.Bunda, weet je dat al?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 00:54

Waarschijnlijk t/m maart, dat is in ieder geval voorlopig het plan. Mocht het niet bevallen kan ik uiteraard eerder weg en mocht het enorm bevallen van zowel mijn kant als van de kant van mijn werkgever(s) dan kan ik waarschijnlijk langer blijven.

Wbt mijn vakantie trouwens, ik vermaak me ondertussen ook wel :Y)
Colorado schreef:
Overigens heb ik eergisteren in een opwelling een surfboard gekocht. Geen beginnersmodel maar ook geen professional/performance board, iets ertussenin, een 2e hands dingetje. Vind het helemaal gaaf :)) en zie straks wel wat ik ermee doe. Als het lukt gaatie mee in Januari en dan heb ik daar wat extra tijd om te bedenken hoe en wat, anders probeer ik 'm aan het eind van deze 3 weken hier ergens langs de kust hier te verkopen aan een surfwinkel. Overigens kan ik er nog geen zak van, maar ik begin nu na 2 keer gebruik een beetje uit te vinden waar ik moet liggen e.d. en heb zelfs al een paar keer gestaan (vond het op die grote foamboards zo makkelijk, dat was wel even een shock haha), waarvan ik de laatste keer niet meteen op de rem zat en dus daadwerkelijk de golf (of wat er nog van over was) uit heb gesurft *trots is* :* :)) Heb ook al stiekem even in onze campervan gereden, oud schroot maar heerlijk om in te rijden, we vermaken ons prima haha.

We zitten nu overigens in Byron Bay. Zijn snel door surfers paradise heengereden, hebben een stop gemaakt in Coolangatta, waar ik mijn surfboard heb gekocht en 'm (uiteraard) meteen uitgeprobeerd heb. Vervolgens zijn we wat verder gereden, hebben we de nacht doorgebracht voor een random bottle-o (lekker voor bij t ontbijt :') ) ergens onderweg en zijn we de volgende dag in Nimbin aangekomen en hebben we daar de dag doorgebracht. Onderweg nog bij Mt Warning gestopt, maar die uiteindelijk uit respect niet beklommen, gezien het nog altijd een heilige berg is voor de Bundjalung mensen, waar volgens hun geloof alleen uitgekozen mensen op mogen. In de avond doorgereden naar Byron Bay, daar het strand (met surfboard uiteraard haha) bezocht en op zoek gegaan naar een 'gratis kampeerplek', die we uiteindelijk vonden naast 3 wietrokende duitsers op een stukje gras waar net geen NO OVERNIGHT PARKING OR CAMPING bordje stond, leek wel alsof die dingen gratis weggegeven waren, elke 5 meter stond er 1 := Niet dat er ook maar iemand naar luisterde overigens, toen we 's ochtends vroeg wegreden zagen we overal campers met beslagen ruiten staan :+ Denk dat we hier voorlopig in de buurt blijven. We zijn nu wat verder naar het zuiden gereden (naar Ballina) voor gratis wifi en zijn onderweg een aantal mooie standjes tegengekomen. Zo kunnen we ondertussen rustig zoeken naar wat niet-heilige bergen om te beklimmen e.d. :)

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:01

Wow. Ik had je topic al eerder gezien maar nog geen tijd gehad om eerder te reageren! Maar wat een gave foto's! Jij ziet echt iets heel anders van Australie dan ik hier in Victoria/Melbourne :P. Zo gaaf! Hoop echt heel erg dat ik ook ooit nog de kans krijg wat verder te gaan reizen..

Ben benieuwd naar je volgende foto serie!!

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:31

Klinkt goed Colorado!! Je hebt PB, misschien dat ik tegen die tijd ook die kant op kom ;)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 04:59

Bedankt Marije! Als je die kans krijgt moet je het zeker doen! Ik vind het echt heerlijk, wat een land en wat een geluk heb je dat je hier kunt wonen. ik zou geen nee zeggen als ik een leuke gozer tegen zou komen haha En wat ik had gezien op de cattle stations is inderdaad enorm anders dan de oostkust hier (en gok daarmee ook flink anders dan Melbourne, maar daar komen wij binnenkort achter! Daar gaat onze route namelijk naartoe, en later weer vandaan, want we moeten ons busje inleveren in Sydney). We ontlopen een beetje de standaard backpackers plekken en gaan in plaats daarvan wat meer richting nationale parken, nemen in plaats van de highway de tourist drives en doen alles eigenlijk een beetje op de bonnefooi. We zullen daarmee vast een hoop missen maar wat we tot nu toe hebben gezien is erg mooi en we hebben het enorm naar ons zin, dus dat vinden we niet erg. Heb helaas geen nieuwe cattle station fotoserie, maar wel het een en ander van de oostkust. Misschien ook wel leuk om te laten zien :)

De befaamde kookaburra. Ik moest en zou dat rotbeest op de foto krijgen en nou ga ik hem laten zien ook }>
Afbeelding

En een australian kestrel, gaaf beest <3
Afbeelding

Byron Bay
Afbeelding

Afbeelding

'Ons persoonlijke' strandje ergens onderweg in een national park
Afbeelding

Onze Campervan. Elvis Presley 8-)
Afbeelding

Trial Bay Goal
Afbeelding

Smoky Cape
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En op het moment zitten we in Port Macquarie, onderweg naar Newcastle om daar kerst te vieren met mijn laatste baas, die ik nog nooit heb gezien, maar die tijdens ons laatste belletje over mijn loon vroeg of we toevallig ergens in de buurt van Newcastle waren met kerst, want iedereen ging weg maar hij niet. Of we dus langs wilden komen voor een kerstlunch. Uhm ja hoor natuurlijk. Uiteindelijk blijven we er waarschijnlijk een nacht of 2 en komt mijn toekomstige baas ook langs, ik ben benieuwd :')

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 05:56

Leuk om te lezen al die verhalen! Ik zit nu in South Australia te verdrogen :P. Heb vorig jaar op een station in Queensland gewerkt, heel bekende verhalen allemaal.. :P En die kikkers in het toilet ook! Iiieeekk!! Die hadden wij ook! En ook een stuk of 20 in de douche :x :x En in je schoenen :x :x

Ik ben op pad via WWOOF. We hebben nog een heel jaar (- 2 maanden) voor ons, dus ik hoor graag adresjes die aan te raden zijn! Ik heb zelf ook nog wel een paar aanraders :))

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:38

Gave nieuwe foto's heb je weer geplaatst!

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:18

Die foto´s van de vogels zijn mooi zeg!!! Je hebt wel een aardig goede camera, gok ik zo!

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:45

Colorado schreef:
Dehorning, castreren, oren afknippen, brandmerken, de injectie, alles gebeurd zonder pijnstilling en tegelijk. Het proces duurt nog geen minuut en dan heb ik heb over vangen, alle handelingen en het weer vrijlaten. Ik denk niet dat ze echt beseffen wat er gebeurd en daarnaast is het niet schadelijk. Ja, het doet even pijn, maar hee, daar word je hard van :) Verdoving en pijnstilling zou het proces daarnaast een heel stuk langzamer (wat nou ook niet echt fijn is voor de koeien) maken en het is ook nog eens reteduur, dat is echt niet te doen.

het vee wordt in een cattle squeeze gevangen en door de druk van het knijpen maken ze endorfines aan (net als de praam bij je paard) hierdoor ontspannen de dieren en hebben ze eigenlijk ook niet door wat er gebeurt op dat moment.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:28

Jeetje, wat een prachtige reis maak jij, en onwijs gave foto's!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 02:05

Ah marimba, bedankt voor die uitleg, dat wist ik niet, gaaf om te weten!

Bedankt allemaal! En ja ik ben erg blij met mijn camera (Pentax K-5 met leuk (deels analoog, oa om de kosten te drukken haha) lenzenspul) <3

En Rauka ik heb zelf (thuis in nl, maar met de telefoon ben ik daar zo O:) ) ook een wwoof boek ergens liggen, maar zolang ik nog betaalde banen aangeboden krijg kijk ik daar nog even niet in haha. Overigens staat mijn eerste werkplek ook in het wwoofboek als het goed is :D En je krijgt straks een pb'tje! Ik heb overigens nog geen kikkers in mijn schoenen gehad, gelukkig haha. Overigens check ik mijn schoenen altijd voor ik ze aan doe, dus hopelijk blijven zulke verrassingen me bespaard :))

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:14

Ontzettend gave en mooie foto's! Heel chique en leuk om te lezen hoe het er aan toe gaat; wel heel heavy zeg op zo'n organic farm waar veel met de hand wordt gedaan. Maar erg interessant om te lezen! Ik moet nog een jaartje sparen, maar daarna wil ik ook voor een tijd (nog geen idee hoe lang) naar Australië + Nieuw Zeeland en werken met een paardentrainer / eventueel gecombineerd met een cattle station. Ik heb al een paar contacten gelegd en kijk nog steeds uit naar andere opties. Mijn tweelingzus zus en Canadese schoonbroer hebben in Canada een Ranch (black angus) + Ranch Horse Training business. Dit jaar heb ik meegeholpen met het brandmerken (+ injecties, oorknip, castreren etc etc) van alle kalveren..ontzettend gaaf om te doen en te zien hoe dat in z'n werk gaat incl. de 'roping' etc! Werden in Australië ook de testikels opgegeten; de Prairie oysters / Rocky Mountain Oysters?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 00:51

Bedankt Apollo! Gaaf plan en je hebt al ervaring dus, gaaf! Wij hebben ze inderdaad ook wel eens opgegeten, maar over het algemeen gingen ze richting de honden en vogels. Het hielp ook niet dat ik, naast mijn baas, de enige was in ons gezelschap die ze wel wilde proberen, dan zijn het opeens wel erg veel .. oesters .. met zijn tweeën haha.

Overigens heb ik gister de bevestiging gehad, de 12e wordt ik in Darwin opgehaald door mijn nieuwe baas, ik kan niet wachten haha :):)

Maar nu is het eerst tijd om Oud en Nieuw te vieren in Melbourne met iemand die ik al 2 jaar niet heb gezien, dat is toch ook wel erg leuk, dus ik kom mijn tijd wel door! :)

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:06

Nouja heel veel ervaring is het uiteraard niet! Voel me bij mijn zus toch altijd maar een Hollands meisjes zonder koeienervaring..haha maar alles val te leren he :). In Canada gingen de testikels op alsof bitterballen waren..gemarineerd en alles en eerlijk gezegd smaakte ze ook wel naar kip al deed de structuur me weer wat meer aan calamaris (dat taaiere) denken. Ik weet zeker dat mensen ze hier ook zouden eten zolang je maar niet zegt dat het testikels zijn. Want dat bleef een gek idee; eerst zie je nog hoe ze bij die kalfjes verwijdert worden en vervolgens zitten ze in je buik. Haha maar ik kan me voorstellen dat als je de hele pan met z'n 2en op moet eten dat dat wel erg veel van het goede is haha!

Spannend dat je weer naar een nieuwe plek gaat, alvast heel veel succes! En uiteraard eerst veel plezier met Oud&Nieuw!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 08:45

Ja dat was dus waarom ik en mijn baas uiteindelijk de enige waren die de ballen aten. Dat vonden ze dus maar niets, dat ze ze eerst verwijderd zagen worden en dat ze ze daarna op zouden moeten eten haha. Ik vond ze ook zeker niet vies. Nu at ik ze terwijl we uit kamperen waren, dus moest ik het doen zonder marinade, maar ook dat was niet verkeerd. Verder ben ik jaren vegetariër geweest en heb ik geen idee hoe en wat wbt vlees, dus daar kan ik helaas niet over mee praten, maar ik weet wel zeker dat ze het hier zouden eten als ze niet zouden weten wat het was. Prima te doen :D

Heel erg bedankt! En jij ook veel plezier met oud en nieuw, heerlijk 'ouderwets' :+ in de kou!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:02

Haha, nu ben ik wel benieuwd hoe die ballen smaken. :))

Als ik ooit de kans krijg om ze te proeven, ga ik het zeker doen. :P