Indonesie 2013!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaaa

Re: Indonesie 2013!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:14

Ik ben net terug uit Indonesië! Het was echt super, heel bijzondere reis gemaakt. Begonnen met 2 dagen Jakarta, 1,5 week Ambon (en eilanden rondom Ambon), 2 dagen Bali (Ubud), 1,5 week Flores - Labuan Bajo en Komodo NP, 8 dagen Sumatra (Bukit Lawang en Tangkahan). Veel binnenlandse vluchten en wij hebben 4 dagen gedoken dus wij waren meer kwijt :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:47

Hoe was Komodo?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:30

Voor mij een van de hoogte punten van de reis. Het park is zo mooi! Donker blauw water met helder blauwe tekeningen en het koraal dat vanaf de boot zichtbaar is.

Wij zaten aan het einde van de regentijd en de knalgroene heuvels steken prachtig af tegen het water. Wij hadden het idee alsof we in Lord of The Rings waren beland (en maar zoeken naar Frodo). Ook bijzonder om de komodo varanen te zien en rond te lopen op de eilanden Rinca en Komodo. De gidsen waren niet heel enthousiast en de meeste komodo's liggen bij de kamp keuken maar alsnog de moeite waard. Wij hebben ook wilde kaketoes gezien op Komodo.

Verder is Pink Beach (Komodo Island) ontzettend mooi om te snorkelen. Als je de 2 dagen 1 nacht toer doet ga je naar zowel Rinca als Komodo en ga je ook naar Pink beach. Je slaapt een nacht op het dek en dat is ook een leuke ervaring :)

Verder is duiken echt een aanrader! Wij hebben in 12 manta's (manta point, aanrader), 15 haaien, een eagle ray, grote sting ray, gigantische napoleon wrasse en nog veel meer gezien. Vooral het duiken met Manta's is heel bijzonder.

Wij zijn naar Labuan Bajo gevlogen, een klein plaatsje met een nog kleiner vliegveld en perfect voor trips naar Komodo NP. Wel 'touristisch' maar lang geen Bali en de mensen zijn erg aardig en niet opdringerig. Buiten de zomermaanden om zijn er misschien 30/40 touristen in Labuan Bajo en je kan daar prima slapen voor minder dan 100K per nacht en een Bakso eet je bij een Warung met zijn tweeën al voor € 2. Alleen de vlucht met Merpati (propellor vliegtuig en handgeschreven boardingpass) en de landing op het (nu nog) kleine vliegveld van Labuan Bajo is de moeite waard.

Veel touristen gaan ook met de boot vanuit Bali maar wij werden gewaarschuwd voor de veiligheid op veel boten maar Perama is geloof ik wel OK. Daar kan ik je verder weinig over vertellen.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:33

Wat ontzettend stoer trouwens dat je op Bali werkt en dan ook nog eens met paarden! *Jaloers

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:56

Oh wauw, dat klinkt heel gaaf! Ik heb hier het eerste jaar Bali verkent, en wil nu wat andere Indonesische eilandjes gaan bekijken; Labuan Bajo komt zeker ook op de lijst (Naast Sumba (ponyraces), Komondo/Rinca, Flores en Sumatra).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 00:54

Erg leuk filmpje..

Als jullie ooit nog personeel nodig hebben :p

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:05

Ja Komodo NP is zeker gaaf! Labuan Bajo is een plaats in Flores en een prima basis voor bezoeken aan het NP :) dus als je zowel Flores als Komodo en Rinca wil bezoeken is Labuan Bajo zeker een aanrader!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:20

Bianca: wij wilde ook oversteken met de boot van Java naar Bali en van Bali naar de Gili's en terug met de boot. Als ik het goed begrijp werd jou dit afgeraden?

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:49

De Gili's prima per boot. Je kan kiezen uit de fast (1,5 uur ofzo?) en de gewone (5 uur ofzo). Prijs verschilt erg. Van Java naar Bali weet ik niet, hebben we gevlogen met lionair, achteraf niet zo betrouwbaar.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:48

Java naar Bali heb ik gedaan (en andersom). De ferry is wat gammel, dus met wat ruiger weer zou ik niet gaan...

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:33

Java - Bali weet ik niet. Wij wilden met de boot vanuit Bali naar Flores en dat werd ons in ieder geval afgeraden, we zaten nog in regentijd en het kan flink spoken daar. Verder werd ons aangeraden om (als we toch met boot gingen) een eigen zwemvest te kopen... Dat bleek ook wel te kloppen wat zowel vanuit Flores als vanuit Ambon hebben we best wat stukken met boot overbrugd en we hebben nooit meer dan 2/3 zwemvesten gezien (lees een vaal orangje hoopje vest dat ooit een zwemvest is geweest). Aan de andere kant 100en mensen gebruiken dagelijks de boot en komen veilig op hun bestemming aan en volgens mij zijn de Pelni boten wel OK en moet je meer opletten voor de kleinere (vissersbootjes). Als je het aan de locals vraagt kan alles en is alles veilig zolang je maar betaald ;) (net zo als ze nergens muggen of malaria hebben volgens de locals). Wij hebben voor vliegen gekozen omdat de kosten voor Bali - Flores met vliegtuig ook laag waren (nog geen 30 euro) en het was een stuk sneller.

De vliegmaatschappijen staan overigens ook allemaal op de zwarte lijst en de veiligheidseisen zijn iets anders (volgens mij mag je alles mee aan boord nemen zolang het niet ontploft...) maar wij hebben geen enkel probleem gehad met vliegen en wij hebben best wat gevlogen (Java - Ambon, Ambon - Bali, Bali - Flores, Flores - Bali, Bali - Java, Java - Medan) met bijna alle grote maatschappijen Citilink, Lion Air, Sriwijaya, Merpati, Wings air.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:41

Heyhey, we zijn nu toch aan het proberen om de reisplannen wat concreter te maken. Plan is dus om te reizen van zaterdag 7 september tem zat. 28 september. En van Brussel naar Jakarta te vliegen. En verder hebben we dus nog niet echt vele gepland haha :p We dachten dan Ambon, Bali, Flores, Labuan Bajo en Komodo. Deze route hadden nog verschillende bokkers gedaan begreep ik? Maar we gaan het eerste weekend natuurlijk al kwijt door vliegen. Is dit haalbaar op 19 dagen? En bij welke eilanden hebben jullie het vliegtuig genomen en bij welke de boot? Hebben jullie die binnenlandse vluchten en boten op voorhand vastgelegd of op de moment zelf? En hoeveel ben je ongeveer kwijt voor binnenlandse vluchten en boten?

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:56

Ik vind het wel kort. Wij hadden Java Bali en de Gili's in 28 dagen. Hebben wel veel gedoken wat veel tijd kost. Binnenlandse vluchten kosten ongeveer 30 tot 50 euro per vlucht. Boot verschilt zoals eerder gezegd of je de Ferry neemt of de fast resp ong. 5 en 30 euro dacht ik. We hebben alles op het moment zelf geregeld. Wij zijn zelf van Jakarta naar yogjakarta gevlogen en van yogja naar denpasar. En de fast boot van en naar de Gili's. 19 dagen zou ik iig de fast boot nemen en of vliegen. Wat willen jullie op Java zien? Want daar liggen de bezienswaardigheden wel wat verder uit elkaar dan op Bali.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:12

Dat is wel een heftig reisprogramma! Wel haalbaar maar je bent zeker een week kwijt aan reisdagen en dan kan je maar een paar dagen per bestemming besteden. Wij hebben Ambon, Bali (alleen als tussenstop 2 dagen), Flores (alleen Labuan Bajo en Komodo NP) en Sumatra gedaan maar hadden een maand de tijd. Ambon eiland is niet het mooiste eiland en nog in 'opbouw' maar wel een belevenis. De eilanden en zee om Ambon heen is super! En de mensen ontzettend aardig en gastvrij. Maar onderschat het niet er zijn nog steeds conflicten (Haria - Saparua) en het is niet makkelijk om overal te komen. Als je daarheen gaat is Molana een aanrader (2 bungalows op een onbewoond eiland nabij Ambon met een koraaltuin voor de deur). Alleen wij zaten op het strand bij Molana en konden de bombardementen op het buureiland zien. Ambon is dus niet een standaard bestemming.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:50

Hm misschien dan toch Ambon laten vallen want we willen nu ook niet alles vlug vlug zien. We zijn ook wel van plan om binnenlandse vluchten enz op de moment zelf te regelen. Dus eerst Java (jakarta, yogyakarta), Bali (denpasar, K.uta) en dan Flores (Labuan Bajo en Komodo). Zou dit haalbaar zijn? En is dit een goede reisroute? Of raden jullie andere plaatsen aan dat echt een must see zijn?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:51

Dat is wel haalbaar denk ik. Alleen Bali (zeker Ku.ta / Ubud) zou ik overslaan of even als dag rust op weg naar Flores (vliegen kan alleen vanuit Bali). Wij vonden daar namelijk weinig aan, erg touristisch en druk en wij hebben 1 dag wat tempels in en uit gelopen en geshopt en waren blij dat we weer weg mochten (maar wij houden absoluut niet van tourisme). Labuan Bajo en Komodo raad ik zeker aan :) ook zeker de 2 dagen 1 nacht tour in Labuan Bajo richting Komodo NP doen!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 00:21

Ooh ik ben alweer aan het twijfelen over de reisroute, Sumatra ziet er eigenlijk ook fantastisch mooi uit! Maarja met maar 3 weken waarvan ook een deel tussen de eilanden doorreizen in, zullen we toch keuzes moeten maken... Maar goed we gaan waarschijnlijk deze week nog onze tickets naar Jakarta vastleggen dat dat al in orde is want die tickets worden enkel maar duurder.. En vanaf dat in orde is gaan we ons meer concentreren om een route uit te stippelen. :)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:34

Woep en nog een vraagje :o (lijk dit topic wel te stalken :D ) Is het veilig genoeg om met 2 meisjes te backpacken? Er gingen normaal jongens mee maar dit gaat waarschijnlijk niet meer door...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:40

Ik heb in m'n eentje gereisd en geen problemen gehad.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:29

@Soprano; Op Bali zeker wel, ik ga regelmatig in m'n eentje op pad, en nooit problemen. (Wanneer je naar Bali komt, zou ik niet K.uta als bestemming kiezen overigens, tenzij je de hele dag en nacht wil feesten en tussen dronken Australiers wilt hangen natuulijk. K.uta is een grote feeststraat om het zo maar te noemen.)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:55

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 08:17

Oeps ja, wij probeerden toevallig gisterenochtend met Lion air onze vlucht naar Sumatra te boeken maar vonden het vreemd dat we niet door de betaal pagina heen kwamen. Op de site stond dat ze bezig waren met het onderhoud aan de website. Wel balen we zijn nu sterk aan het twijfelen aangezien dit zowat de enige vlucht is die aansluit op ons zeer strakke reisschema en we weinig zin hebben om 400 euro kwijt te zijn aan Garuda tickets....

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:41

Nou onze tickets zijn geboekt! Retour brussel-jakarta voor €660 van 9 tem 30 september :) Nu verder de route uitstippelen. Sumatra is namelijk ook op het verlanglijstje gekomen (iemand ervaring met jungle safaris?)

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 06:37

Nog geen ervaring maar online wel heel veel positieve reacties gelezen. Wij gaan waarschijnlijk voor een tweedaagse trek in Bukit Lawang.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:52

Ik zou naar Tangkahan gaan! Kan je olifantentrek doen (en olifanten voeren en wassen) en ook een jungletrek. Het is kleiner en minder touristisch dan Bukit Lawang (waar je met 20 mensen dezelfe route loopt). De trek is wel zwaar en als je een mindere gids hebt (zoals ons) ben je 2 dagen lang bergen op en af aan het rennen (lees afdalingen van een uur) en na een regenbui is het helemaal glibberen en glijen. Wij waren helemaal kapot na een dag. Wij vonden in ieder geval Tangkahan leuker :) en aangezien het minder druk is heb je ook meer kans op het spotten van wildlife? Al heb je aan apen in Sumatra geen gebrek.