Java - Bali weet ik niet. Wij wilden met de boot vanuit Bali naar Flores en dat werd ons in ieder geval afgeraden, we zaten nog in regentijd en het kan flink spoken daar. Verder werd ons aangeraden om (als we toch met boot gingen) een eigen zwemvest te kopen... Dat bleek ook wel te kloppen wat zowel vanuit Flores als vanuit Ambon hebben we best wat stukken met boot overbrugd en we hebben nooit meer dan 2/3 zwemvesten gezien (lees een vaal orangje hoopje vest dat ooit een zwemvest is geweest). Aan de andere kant 100en mensen gebruiken dagelijks de boot en komen veilig op hun bestemming aan en volgens mij zijn de Pelni boten wel OK en moet je meer opletten voor de kleinere (vissersbootjes). Als je het aan de locals vraagt kan alles en is alles veilig zolang je maar betaald
(net zo als ze nergens muggen of malaria hebben volgens de locals). Wij hebben voor vliegen gekozen omdat de kosten voor Bali - Flores met vliegtuig ook laag waren (nog geen 30 euro) en het was een stuk sneller.
De vliegmaatschappijen staan overigens ook allemaal op de zwarte lijst en de veiligheidseisen zijn iets anders (volgens mij mag je alles mee aan boord nemen zolang het niet ontploft...) maar wij hebben geen enkel probleem gehad met vliegen en wij hebben best wat gevlogen (Java - Ambon, Ambon - Bali, Bali - Flores, Flores - Bali, Bali - Java, Java - Medan) met bijna alle grote maatschappijen Citilink, Lion Air, Sriwijaya, Merpati, Wings air.